Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@16:20:47 GMT

نقش اسرای کربلا در پیام عاشورا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۵۶۸۱

نقش اسرای کربلا در پیام عاشورا

‌حجت الاسلام سعید معصومی به مناسبت ۱۹ محرم حرکت کاروان اسرای کربلا به شام در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه کاروان اسرای کربلا پیام‌هایی همچون عزت، حیا، عفت، روح عبادت و خداپرستی و دشمن شناسی را بعد از عاشورا برای مردم آن زمان و تاریخ نویسان تبیین کردند، گفت: در روز ۱۹ محرم سال ۶۱ هجری قمری سپاه دشمن اهل بیت اباعبدالله الحسین علیه السلام را از کوفه به شام حرکت دادند و در ۲۹ محرم به شام رسیدند در آن روز یزید انتظار رسیدن اسرا بود یزید دستور داد تا شهر را آذین بندی کنند و خاندان حسین بن علی علیه السلام را در کوچه و بازار بگردانند در آن روز کاروان اهل بیت علیه السلام و سرهای شهیدان را به شام بردند آن روز جشن بنی‌امیه و روز حزن و اندوه اهل بیت علیه السلام و پیروان آنان بود کاروان اسرای کربلا پیام‌های همچون عزت، حیا، عفت، روح عبادت و خدا پرستی بصیرت و دشمن شناسی و ظلم ستیزی را در مسیر حرکت خود در سخنرانی‌ها و برخوردها و گفت‌وگوهای خود برای مردم آن زمان و تاریخ نویسان تبیین کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پژوهشگر معارف اسلامی با بیان اینکه امام سجاد علیه السلام تنها معصوم سرپرست اسرا بود و دشوار ترین صحنه‌ها را بعد از عاشورا مشاهده کرد افزود: امام سجاد علیه السلام به عنوان حجت الهی و امام معصوم بلافاصله بعد از شهادت امام حسین علیه السلام به امامت شیعیان منصوب شد و هدایت بشریت بر عهده ایشان بود لذا نقش آن بزرگوار در حادثه کربلا بسیار برجسته و تأثیرگذار است.

وی افزود: سخت‌ترین مصیبتی که بر امام سجاد علیه السلام در کربلا وارد شد؛ در این باره فرمودند: الشام، الشام، الشام در شام نیز اسرای آل محمد علیه السلام در حالی که بر ریسمان بسته بودند به مجلس یزید وارد کردند و سر امام حسین علیه السلام را در برابر یزید لعنت الله علیه گذاشتند. این صحنه از سوزناک‌ترین صحنه‌هایی است که برای امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیها گذشت. امام سجاد علیه السلام در مجلس یزید، هویت شخصی خویش را برای همگان روشن ساخت و برای هیچ فرد ناآشنایی، بهانه‌ای باقی نگذاشت. این روشنگری، در مجلسی صورت گرفت که یزید به خاطر پیروزی، مجلس جشن و شادمانی برپا کرده و سران و اشراف را گرد آورده بود. امام سجاد علیه السلام خطبه رسا و زیبایش را با هیجان ایراد کرده، و در حالی که خویشتن را معرفی و از افتخارات پدرانش یاد می‌کرد، صدای مجلسیان به گریه و زاری بلند شد. یزید ترسید که مبادا شورشی برپا شود و به همین علت به مؤذن دستور داد که اذان بگوید. مؤذن، سخن امام را قطع کرد و آن حضرت سکوت کرد.

زمانی که مؤذن گفت: «الله اکبر»، علی بن الحسین علیه السلام فرمود: بزرگی را بزرگ داشتی که هیچ چیزی با او مقایسه نمی‌شود و از طریق حواس ظاهری نمی‌توان به وجود او پی برد و هیچ چیزی از خدا بزرگ‌تر نیست.

وقتی مؤذن گفت: «اشهدان لا اله الا الله»، علی بن الحسین علیه السلام فرمود: موهایم، پوستم، گوشتم، خونم، مغزم و استخوانم به یگانگی او گواهی می‌دهند.

هنگامی که مؤذن گفت: «اشهد ان محمدا رسول الله»، امام علی بن الحسین علیه السلام از بالای منبر به سوی یزید رو کرد و فرمود: ای یزید! آیا این محمد؟ جد توست یا جد من؟ اگر می‌گویی که جد توست، به راستی که دروغ می‌گویی. و اگر می‌گویی که او جد من است، پس چرا خاندانش را به شهادت رساندی؟

حجت‌الاسلام معصومی با اشاره به مهمترین فردی که در دوران اسارت نقش مهمی برعهده داشت، تصریح کرد: حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان یک بانوی مسلمان که در برابر طاغوت زمان خود ایستاد بسیار قابل تحمل است حضرت زینب سلام الله علیها در گفتگوها و خطبه‌ها و سخنرانی‌های خود اتفاقاتی که در صحرای کربلا و در دوران اسارت رخ داده بود به مردم آن زمان در مجلس یزید تبیین کرد آن حضرت با سخنرانی حکیمانه خود و با تدبیر در محفل عبیدالله چنان تحولی ایجاد کرد که امام سجاد علیه السلام از ایشان با تعبیر دانا و حکیم یاد می‌کردند حضرت زینب باعث شد مردم کوفه از کار خود پشیمان شوند و کاخ یزید که محفل جشن و سرور بود را به عزا تبدیل کند و این اسارت اهل بیت علیهم السلام تبدیل به آزادی و عزت خاندان سیدالشهدا علیه السلام شد.

محقق حوزوی ادامه داد: صبر و شکیبایی از صفات عظیم حضرت زینب سلام الله علیها است، ایشان با صبر فراوان در مقابل دشمن به ایراد خطبه پرداختند و در تمامی سخنان خود امر ولایت اهل بیت علیهم السلام را احیا کردند و ایشان با تعقل و تجربه توانستند مسائل بحرانی را مورد تحلیل قرار دهند و مسائل اصلی را از مسائل فردی و اهداف دشمن را تشخیص دهند، حضرت زینب سلام الله علیها مجسمه شجاعت و شهامت بود و روح قوی و همتی سربلند داشت و در تمامی مراحل اسارت تضرع و التماس از او مشاهده نشده بود و آن همه مصائب نتوانسته بودند روحیه آن بانو را متزلزل کنند بحرانی که حضرت زینب سلام الله علیها با آن مواجه بود یک بحران سیاسی و مذهبی بود و توانستند این بحران را به فرصت‌های طلایی تبدیل کنند و در اثر آن پشیمانی‌ها و انقلاب‌ها راه بیفتد و بنی‌امیه را رسوا و پایه‌های حکومت آنان را متزلزل کند.

وی در انتهای گفتگوی خود گفت: حضرت زینب سلام الله علیها مردم را علیه حرکت شوم بنی‌امیه بسیج نمود و نگرش‌های مردم را تغییر داد و با خطبه‌ها و زمزمه‌های خود در مجلس یزید باعث به گریه انداختن بسیاری از آنان که به جشن آمده بودند شد. ماجرای شهادت امام حسین علیه السلام در عاشورا یک فتنه بود و بسیاری از مردم تحت تأثیر تبلیغات دشمن قرار گرفته بودند و توان تشخیص حق از باطل را نداشتند حضرت سعی کردند کاروان اسیران را به عنوان جریان ولایت‌مدار معرفی کنند زیرا اکثر مردمان آن زمان این اسیران را نمی‌شناختند و آنان را خارجی می‌دانستند حضرت زینب به عنوان یک مدیر موفق در دوران اسارت و با بهره‌گیری از مشاوره امام سجاد علیه السلام و با موضع گیری های سلبی و ایجابی بحران سیاسی و مذهبی پیش آمده را به فرصت تبدیل کرد و الگوی موفقی از مدیریت بحران را برای زنان مسلمان در آینده به جا گذاشت ایشان با تولید پیام‌های الهام گرفته از دین اسلام و استفاده از ماجرای عاشورا پیام‌های ناب شیعی را به گوش جهانیان رساند و با بیان فاجعه عاشورا باعث بیداری مردم شد.

کد خبر 5290847

منبع: مهر

کلیدواژه: قم محرم 1400 حضرت زینب س امام سجاد ع ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا گرگان کرمانشاه شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه اردبیل افتتاح طرح عمرانی سفر رئیس جمهور به خوزستان محرم 1400 واکسیناسیون حضرت زینب سلام الله علیها امام سجاد علیه السلام الحسین علیه السلام حسین علیه السلام علیه السلام اهل بیت علیه اسرای کربلا مجلس یزید آن زمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۵۶۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند

آیت‌الله رضا رمضانی- دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) - که به دعوت مسلمانان برزیل برای شرکت در همایش بین‌المللی «اسلام؛ دین گفت‌وگو و زندگی» به این کشور سفر کرده است، در حاشیه این همایش، در جمع علما و مدیران مراکز دینی آمریکای لاتین، با اشاره به جایگاه مکتب اهل‌بیت(ع) اظهار کرد: الحمدالله که خداوند ما را با مکتب اهل‌بیت(ع) آشنا کرد. ما با اتفاق بزرگی مواجه شدیم که اسلام در عرصه اجتماعی و سیاسی حضور پیدا کرد. هیچ کس فکر نمی‌کرد چنین اتفاقی رخ بدهد. با وقوع انقلاب اسلامی در ایران، فرصتی طلایی برای همه ایجاد شده است.

تبلیغات غربی‌ها علیه مکتب اهل‌بیت(ع)

دبیرکل مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) افزود: امروز غول رسانه‌ای در اختیار غربی‌ها است، آنها در صدد هستند که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) را خشونت‌طلب معرفی کنند، حال آن که مکتب اهل‌بیت(ع)، مکتب مهر و مهربانی است. همه حرف‌ها برای این است که پیروان مکتب اهل‌بیت(ع) در مقابل زور می‌ایستند، به همین جهت این نسبت را به شیعیان می‌دهند.


آیت‌الله رمضانی با اشاره به تلاش‌ها برای تحریف اسلام اظهار کرد: ما امروز با تحریف دیگری از اسلام مواجه هستیم. زمانی دشمنان با بیرون کردن کامل اسلام از عرصه‌های اجتماعی و سیاسی به دنبال تحریف اسلام بودند، اما اکنون غربی‌ها به دنبال معرفی اسلام لیبرال هستند.

دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع)، وظیفه مهم مبلّغان دینی را معرفی مکتب اهل بیت(ع) دانست و تصریح کرد: اینگونه نیست که سخنان ائمه معصومین(ع) را به راحتی با خواندن چند حدیث بفهمیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در روایتی فرمودند: «اَمر (شأن و امامت ما) سخت دشوارتر است؛ و کسی نمی‌تواند (چنان که باید) به آن اقرار کند؛ مگر مَلک مقرّب، یا نبیّ مرسل، یا عبدی که خداوند قلب او را برای ایمان خالص کرده است.»ما می‌خواهیم به دیگران بگوییم که اسلامِ اهل‌بیتی چیست. باید جوانان را با مکتب اهل‌بیت(ع) انس بدهیم.  

رفتار پیروان اهل‌بیت(ع)؛ معرّف مکتب و اهل‌بیت(ع)

وی افزود: امام موسی صدر، جمله‌ای دارد که خیلی زیبا است. او نقل به مضمون می‌گفت که اگر می‌خواهیم امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم، با خواندن تاریخ یا نقل آیات قرآنی ممکن نیست، چون آنها که قرآن را قبول ندارند. امروزه فقط از این طریق می‌توانیم حضرت امیرالمومنین(ع) را به غیرمسلمانان معرفی کنیم که در رفتارمان، نماینده گفتار و کردار امام علی(ع) باشیم. حضرت امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه فرمودند: «وَ لکِن اَعینونی بِوَرَعٍ وَ اجتِهادٍ وَ عِفَّةٍ وَ سُدادٍ»؛ ولی مرا با پرهیزگاری و تلاش (برای پاک زیستن) و عفت و پیمودن راهِ درست یاری دهید. اگر امام علی(ع) به خوبی معرفی شود، محبوب عالم خواهد شد. اگر امام علی(ع) را درست معرفی کنیم، در دنیا چه اتفاقی می‌افتد؟ دیگر ظلم نخواهد بود، توزیع ثروت به صورت عادلانه صورت می‌گیرد، فقر نخواهد بود و اتفاقات بسیاری رخ می‌دهد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • لزوم توسعه زیرساخت‌های اقامت و حمل و نقل در خراسان رضوی
  • پاسخ آیت‌الله فیاضی به سؤالی پیرامون رفع اضطراب
  • حرکت دسته عزاداری در روز شهادت امام جعفر صادق (ع) در تهران برگزار می شود
  • کمال نامه ی مستان حیدری / امیرالمؤمنین در شعر خواجوی کرمانی
  • تقویم نجومی امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / تقویم همسران امروز سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • آیت‌الله رمضانی: دشمنان می‌خواهند شریعت اسلام را تعطیل کنند
  • اجرای ۳۵۰ برنامه توسط آستان قدس رضوی در ایام دهه کرامت
  • حرکت جبهه جهانی انقلاب، مستحکم‌تر و نیرومندتر از پیش
  • تاریخ شهادت امام جعفر صادق(ع) ۱۴۰۳ + زندگینامه و احادیث
  • پیام تسلیت مدیر حوزه های علمیه درپی درگذشت همسر آیت الله سیدمصطفی خمینی