Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@16:44:56 GMT

افزایش دو برابری سفرهای مردم پس از تاسوعا و عاشورا

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۵۹۱۰

افزایش دو برابری سفرهای مردم پس از تاسوعا و عاشورا

سفرهای جاده‌ای در هفته‌های گذشته و در شرایطی که ممنوعیت سفرهای جاده‌ای اعمال شده بود، گرچه نسبت به گذشته روند کاهشی داشت اما آمارها نشان می‌دهد که در هفته اخیر جاده‌های کشور شلوغ‌تر از هفته قبل از آن بود و مردم پس از روزهای تعطیل تاسوعا و عاشورا دو برابر بیشتر از این ایام به مسافرت رفتند.

به گزارش ایسنا، دو هفته پیش ستاد ملی مقابله با کرونا تصویب کرد که  از ساعت ۱۲ ظهر یکشنبه ۲۴ مرداد ماه تا صبح شنبه پنجم شهریور ماه ممنوعیت تردد سراسری و بین استانی اعمال شود و از سوی دیگر نیز تعطیلی همه ادارات از دوشنبه ۲۵ مرداد ماه تا شنبه هفته بعد از آن (۳۰ مرداد ماه) ابلاغ شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در هفته نخست با وجود اینکه مردم قبل از آغاز ممنوعیت سفرهای خود را شروع کردند، آمارها گویای این وضعیت بود که در بازه زمانی ۲۴ تا ۳۰ مرداد ماه، ترددهای بین استانی روند کاهشی داشت و حتی در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی شاهد به حداقل رسیدن سفرهای جاده‌ای تا حدود ۶۰۰ هزار خودرو در روز بودیم و متوسط تردد در هفته نخست ممنوعیت تا حدود یک میلیون وسیله نقلیه کاهش یافت.

این عدد اما در روزهای بعد روند صعودی به خود گرفت تا جایی که بر اساس جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۴ مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه، متوسط تردد روزانه بین استانی به یک میلیون و ۲۲۳ هزار و ۶۱۴ وسیله نقلیه رسید که البته نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۳۸ درصد و در قیاس با متوسط تردد مرداد ماه ۲۶ درصد کاهش پیدا کرد.

این کاهش در حالی رخ داده که پنجشنبه هفته گذشته یعنی در روز چهارم شهریور ماه با تردد یک میلیون ۴۱۰ هزار و ۶۷ خودرو تقریبا بالاترین آمار در روزهای تعطیل و قرنطینه کرونایی گذشته به ثبت رسید.

در این میان استان‌های گیلان، مازندران، تهران و البرز و قزوین که تا هفته‌های قبل جزو استان‌های صدر نشین در سفرهای جاده‌ای محسوب می‌شدند، بیشترین کاهش را در دو هفته گذشته و در بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه سال گذشته تجربه کردند و به ترتیب کاهش ۶۰ درصدی، ۵۹ درصدی، ۵۳ درصدی و ۵۲ درصدی را ثبت کردند.

همچنین محورهای مواصلاتی مهم و پرتردد کشور از جمله آزادراه تهران-کرج-قزوین، محور چالوس، محور هراز، محور فیروزکوه، آزادراه رشت-قزوین، آزادراه تهران-ساوه و آزاداره تهران-قم که معمولا شاهد ترافیک‌های سنگین و تردد خودورهای روز افزون مخصوصا در ایام تعطیل بودند، این بار و در بازه زمانی ۱۲ روزه گذشته همگی کاهش تردد را نسبت به متوسط تردد در مرداد ماه تجربه کردند که از منفی ۱۳ درصد تا منفی ۸۱ درصد متغیر بود. البته در این میان تردد در محور تهران – کرج عددهای متفاوتی را در مسیرهای رفت و برگشت نشان می‌دهد که به دلیل پیوستگی دو استان و تردد آزاد در این محور قابل توجیه است.

آمار جالب توجه دیگری که می‌توان از آن اینگونه برداشت کرد که سفرهای مردم کاهش پیدا کرده این است که در بازه زمانی ۲۴ مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه حدود هشت میلیون و ۸۵۷ هزار و ۲۰۰ خودرو در محورهای برون شهری مشاهده شدند که هشت میلیون و ۳۰۵ هزار خودرو مربوط به وسایل نقلیه شخصی مردم بوده است. این تعداد در حالی در طول ۱۲ روز توسط دوربین‌های مرکز مدیریت راه‌های کشور مشاهده شد که در ماه‌های گذشته همین آمار و ارقام در طول یک هفته و حتی کمتر به ثبت می‌رسید.

البته در این میان سهم خودروهای تهران و البرز حدود دو میلیون خودرو و کمتر از ۲۵ درصد بوده است.

آمار تخلیه و انباشت خودروها هم گویای کاهش سفرهای جاده‌ای مردم به ویژه با خودروهای شخصی‌شان بوده و نشان می‌دهد سختگیری‌های کرونایی به ویژه برای ترددهای بین استانی بیشتر از تعطیلات کرونایی گذشته صورت گرفته است اما نمودار تردد وسایل نقلیه مختلف در این بازه زمانی نشان می‌دهد که دقیقا از فردای عاشورا روند سفرهای جاده‌ای مردم افزایشی بوده و حدود دو برابر بیشتر از این روزهای تعطیل ماه محرم شده است که با توجه به روند افزایشی آمارهای ابتلاء و فوتی‌های کرونایی، نگران کننده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: کروناویروس محدودیت های کرونایی ممنوعیت تردد خودروها سفرهای جاده ای سفرهای جاده ای بازه زمانی مرداد ماه نشان می دهد شهریور ماه بین استانی متوسط تردد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۵۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی

به گزارش خبرآنلاین عباس عبدی در اعتماد نوشت:پیمایش ارزش‌ها و نگرش‌های ایرانیان که در آبان ماه گذشته انجام و اتفاقا زیرنظر و با مدیریت کلان نیروهای طرفدار وضع موجود اجرا شد، نشان می‌دهد که گرایش به دینداری به عنوان مهم‌ترین هدف رسمی حکومت در همه زمینه‌ها، با افول و تغییری کیفی و کمی نسبت به گذشته روبه‌رو شده است. حجاب فقط یکی از نمودهای آشکار آن است.

تقلیل جایگاه نهاد دین نزد مردم و نیز تمسک به مناسک سطحی و بی‌ارتباط با دین و تقویت و رشد خرافه‌های دینی به جای حقیقت دین، آشکارتر از آن است که قابل انکار باشد.

در واقع این فرآیند از متولدین دهه ۱۳۷۰ و ۱۳۸۰ در حال سرایت به نسل‌های قبل نیز هست. نه اخلاقیات، نه معنویات، نه عبادات و نه نهاد مرجعیت دین، هیچ کدام در جایگاه گذشته قرار ندارند، سهل است که به‌ شدت افول کرده‌اند و با وضعیت موجود قابل احیا نیز نیستند.

درباره عدالت و رفع تبعیض و فقدان فساد چه چیز جدیدی می‌توان گفت که تاکنون گفته نشده باشد؟ استقلال قضایی و بی‌طرفی کیفری رکن رکین عدالت است که در فقه و سیاست‌های اسلامی تاکید شده است و بازتاب وجود این ویژگی را در هر جامعه‌ای می‌توان در نبود فساد و رواج شفافیت و پاسخگویی و حاکمیت قانون دید که متاسفانه هیچ کدام آنها در جامعه ما در سطحی نیستند که رضایت خاطر مردم را فراهم کند.

نمونه‌های فسادی که در ماه‌های گذشته دیده شده است، مو را بر تن شنونده سیخ می‌کند. مساله 3.7 میلیارد دلار چای دبش که به نظر می‌رسد از دستور کار اطلاع‌رسانی رسمی خارج شده، نشان‌دهنده عمق فاجعه است. مساله‌ای که پیرامون آقای صدیقی پیش آمده و هیچ اطلاع‌رسانی رسمی و نیز بدون ابهامی، درباره موارد گوناگون آن نمی‌شود و مشمول برخورد مومنانه شده؛ هر دو مورد ابعاد جدیدی را در این‌گونه مسائل آشکار کرده است که در گذشته به تصور افراد هم در نمی‌آمد.

شنیده‌های فراوانی از این نوع فسادها وجود دارد که به علت عدم شفافیت و فقدان پاسخگویی داده‌های جزیی آن به آگاهی عمومی نمی‌رسد.

کجاست آن آرمان‌های عمومی سال ۱۳۵۷ که عدالت علی را آرزو می‌کرد و نهج‌البلاغه معیار عملکردهای رسمی بود؟ وضع کنونی جامعه با آن آرمان‌ها فرسنگ‌ها فاصله دارد. شاید همه امیدها به مهم‌ترین نقطه قوت جامعه و انقلاب ایران، یعنی مشارکت عمومی ختم شود که آن نیز در جریان سه انتخابات اخیر زایل شد و تصور نمی‌رود که بدون تحولی جدی در سیاست‌های داخلی، این ویژگی نیز قابل بازسازی و احیا باشد.

در نتیجه با وضعیتی هستیم که همه به آن اعتراض دارند و ضمنا چشم‌اندازی نیز پیش روی جامعه گشوده نمی‌شود. نهادهای اصلی جامعه شامل دولت، خانواده، اقتصاد، رسانه، آموزش و دین به ‌شدت ناکارکرد و حتی کژکارکرد هستند. از میان نهادهای فوق به ترتیب دین، آموزش و رسانه در وضعیت بسیار ضعیفی قرار دارند. نهاد اقتصاد همچنان فعال و دارای پایه‌های قوی، ولی فاقد چشم‌انداز امیدبخش است. نمونه آن سرمایه‌گذاری و بهره‌وری اقتصادی است.

این دو پایه رشد اقتصادی و رفاه هستند. هر دو عامل در جا زده و تکان جدی نمی‌خورند. نهاد خانواده بار کاستی‌های نهادهای دیگر را به دوش نحیف خود می‌کشد. لطفا توجه کنید! اتفاقا یکی از علل پرهیز از شکل‌گیری این نهاد (ازدواج و فرزندآوری) همین سنگینی بار آن است. نهاد دولت نیز وضعیت دوگانه‌ای دارد. از حیث سخت‌افزاری و امنیت اعم از داخلی و خارجی کارکرد خود را کمابیش انجام می‌دهد، هر چند شواهدی از ضعف در این زمینه هم دیده می‌شود، ولی از حیث نرم‌افزاری، از جمله برنامه‌ریزی توسعه، سیاستگذاری برای پیشرفت و رفاه و اجرای سیاست‌های لازم برای آنها و فعال کردن نهادهای زیرمجموعه خود یا تحقق اهداف تعیین شده مثل سند چشم‌انداز در شرایط غیرکارکردی قرار دارد.

ادامه روند کنونی موجب ناپایداری بیشتر خواهد شد. این سیاست‌ها عموما مبنی بر تخیلات و فشار و تقابل با جامعه است. شاید بتوان با تسلط سخت‌افزاری و توسل به زور مردم و زنان را مجبور به انجام یا تن دادن به برخی رفتارها کرد ولی از این طریق نه عقیده آنان مطابق ارزش‌های رسمی می‌شود، سهل است که مخالف‌تر هم می‌شوند و نه حتی جامعه بهتری ساخته خواهد شد. به‌طور قطع نتیجه حاصل از توسل به چنین سیاست‌هایی خلاف اهداف اولیه خواهد بود.

23302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901574

دیگر خبرها

  • یک پیش‌بینی از آینده بازار سکه /سکه‌های کوچکتر تغییر فاز دادند
  • گره اندر گره
  • تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات/ سکه‌های حراجی به بازار نیامده است
  • شکست نفت در فرار از بزرگترین کاهش هفتگی ۳ ماه گذشته
  • کاهش ۵ تنی پسماند روزانه اسالم با تفکیک از مبدا
  • بارندگی در همدان تصادفات را ۴۰ درصد افزایش داد
  • افزایش ۹۰ درصدی تردد مسافر از پایانه مرزی بیله سوار
  • افزایش ۴ درصدی ترددها در جاده های کرمان
  • ورود مسافران خارجی از مرز بیله‌سوار ۱۰۳ درصد افزایش یافت
  • نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی