Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دولت سیزدهم درحالی کار خود را آغاز کرده است که با چالش‌های متعددی در زمینه مسائل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی مواجه است. یکی از اصلی‌ترین این چالش‌ها، ساماندهی نظام آموزش عالی کشور است که سکاندار وزارت علوم باید عزمی جدی در تغییر و تحولات ساختاری در این نظام داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

درواقع وزیر علوم دولت سیزدهم باید از ویژگی‌ها و توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند بار نظام آموزش عالی کشور را به خوبی بردوش بکشد.

در همین ارتباط، غلامرضا گودرزی استاد دانشگاه و معاون آموزشی دانشگاه امام صادق در گفت‌وگو با ایسکانیوز، درباره چالش‌ها و اولویت‌های وزارت علوم در دولت سیزدهم اظهارکرد: اولین و مهم‌ترین چالشی که وزارت علوم دولت سیزدهم با آن مواجه خواهد بود، موضوع آموزش مجازی و تداوم شرایط کرونایی کشور است. دانشگاه‌ها در چند ترم گذشته با آموزش مجازی همراه بوده‌اند و با وجود تلاش دانشگاه‌ها اما آموزش مجازی نمی‌تواند جای آموزش حضوری را بگیرد و به همین دلیل چالش‌هایی را برای دانشجویان ایجاد کرده است.

وی افزود: دومین چالشی که وزیر علوم آن با مواجه خواهد شد، ساماندهی آموزش عالی در دوران پساکرونا است. شرایط کرونایی کشور، چالش‌های جدی را در حوزه‌های مختلف از جمله موضوعات آموزشی، اداری و تربیتی ایجاد کرده است که این دوران را با دوره قبل از کرونا، متمایز و متفاوت کرده است. به همین دلیل وزارت علوم باید برنامه‌ای را تدوین کند تا نظام آموزشی کشور در دوران پساکرونا، با بحران و مشکلات متعدد مواجه نشود.

گودرزی ادامه داد: تحول ساختاری در برنامه‌های درسی و آموزشی به ویژه در حوزه علوم انسانی، سومین چالشی است که وزارت علوم در دولت سیزدهم با آن مواجه می‌شود. البته وزیر علوم در جلسه رای اعتماد در مجلس شورای اسلامی، وعده‌هایی را در خصوص تحول در برنامه‌های آموزشی و درسی دادند که قطع به یقین جامعه دانشگاهی و نخبگانی برای ارزیابی عملکرد او، به این وعده‌ها و برنامه‌ها نگاه خواهند کرد.

معاون آموزشی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به چهارمین چالش وزارت علوم دولت سیزدهم تصریح کرد: معیشت اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاه‌ها، چهارمین چالشی است که وزیر علوم باید به آن توجه داشته باشد. شرایط اقتصادی و معیشتی کشور موجب شده تا فشار مضاعفی بر کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها وارد شود که اگر تدبیری برای آن صورت نگیرد، نظام آموزش عالی را در آینده نزدیک با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره توانمندی وزیر علوم در ایجاد تحول در حوزه علوم انسانی، گفت: تمامی وزاری علوم پیشین تلاش‌هایی را در زمینه تحول علوم انسانی داشته‌اند؛ اما این گلایه را باید داشته باشیم که تا زمانی که وزیر علوم را از حوزه علوم انسانی انتخاب نکنیم، نمی‌توانیم شاهد تحول در این حوزه باشیم. البته نمی‌خواهم نسبت به وزیر علوم جدید ناامید باشم؛ اما تحول در علوم انسانی را باتوجه به شرایط فعلی سخت و دشودار می‌دانم.

گودرزی با اشاره به دلایل اجرا نشدن برخی اسناد بالادستی از سوی وزرای علوم، خاطرنشان کرد: باید به این نکته توجه داشته باشیم که در نظام آموزش عالی باتوجه به ماهیت این حوزه، اجرای اسناد بالادستی بدون تسلط بر علوم انسانی اسلامی، کار بسیار سختی است. به بیان دیگر با نگاه فنی و مهندسی، در بهترین حالت می‌توانیم برخی ساختارها و فعالیت‌های جزئی را ساماندهی کنیم. البته امیدواریم که وزیر علوم جدید از افراد متخصص در حوزه علوم انسانی استفاده کند تا شاهد تحولات ملموسی در این زمینه باشیم.

انتهای پیام/

شایان دنیادیده کد خبر: 1108558 برچسب‌ها وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم

منبع: ایسکانیوز

کلیدواژه: وزارت علوم تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم حوزه علوم انسانی نظام آموزش عالی وزیر علوم دولت سیزدهم وزارت علوم دانشگاه ها چالش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد

به گزارش صدای ایران از ایسنا،محمدعلی زلفی‌گل روز شنبه هشتم اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در حاشیه گفتگو با برخی دانشجویان دانشگاه یاسوج در محوطه این دانشگاه در جمع خبرنگاران افزود: اساتید چشم و چراغ دانشگاه و جامعه هستند که همواره از توان علمی و تخصصی این نخبگان برای پیشرفت کشور بهره خواهیم برد.

وی اظهارکرد: به طور یقین هیچ اخراجی بدون دلیل و با نگاه سیاسی و یا بدون توجه به توانمندی‌ها و ظرفیت‌های آنها نبوده است.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: استادان سرمایه‌های جامعه و افتخار جامعه دانشگاهی هستند و یک سری قوانین و مقررات وجود دارد که هر کسی آن را رعایت کند، هیچ مشکلی برایش پیش نمی‌آید.

زلفی گل تصریح کرد: برای نمونه یک عضو هیات علمی باید نظم کلاس، اداری و حرفه‌ای را به طور کامل رعایت کند، چنانچه یک عضو هیات علمی نتواند ترفیع سالانه‌اش را بگیرد شامل رکود علمی می‌شود.

وی ادامه داد: به‌هرحال باید تبدیل وضعیت اعضای هیات‌علمی توسط مرجع ذی‌صلاح بررسی و تأیید شود.

وزیر علوم بیان کرد: تعداد کمی از اساتید در سطح دانشگاه‌ها اخراج شدند و بدون تردید مشکلاتی در زمینه آموزش، پژوهش و موارد دیگری داشتند، خیلی از این افراد بازنشسته بودند که جزو افراد اخراجی قلمداد شدند.

دیگر خبرها

  • وزیر فرهنگ: دکتر مجتهدی غرب را کاملاً می‌شناخت، اما غرب زده نبود
  • دانشگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • دانشگاهها در اجرای برنامه‌ها سند دانشگاه اسلامی را ملاک قرار دهند
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران
  • چالش‌های سلامت دهان و دندان در ایران/ مشکل افزایش دندانپزشک نیست
  • وزیر علوم : موضوع جوسازی در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم: جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • وزیر علوم از دلیل اخراج استادان دانشگاه پرده برداشت
  • جوسازی‌های ایجادشده در خصوص اخراج استادان صحت ندارد
  • ضعف جریان حوزوی و علوم انسانی اسلامی در به تصویر کشیدن اندیشه خود