Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت‌الاسلام محمدعلی نظری صبح شنبه در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم با موضوع بوی نامطبوع و زباله‌گاه اهر افزود: گلایه‌های شهروندان اهری از بوی نامطبوعی که موجب نارضایتی مردم می‌شود کاملاً به حق است و این ضعف تهدید علیه بهداشت عمومی تلقی می‌شود.

رئیس دادگستری اهر بر لزوم رفع بوی نامطبوع در سطح شهر اهر از سوی ادارات ذی‌ربط تأکید کرد و افزود: اینکه به خاطر بوی نامطبوع که زندگی مردم را سلب کرده و برخی دستگاه‌ها در این‌باره به شبهات و انتقادات پاسخ نمی‌دهند، به هیچ عنوان قابل‌قبول نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: به صراحت اعلام می‌کنم هر مدیر یا مسئولی که ترک فعل کند تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد که قانوناً ترک فعل یا همان کوتاهی از عمل به وظایف محوله جرم محسوب می‌شود. حال باید به هر طریقی معضل بوی نامطبوع در سطح شهر اهر ریشه‌کن شود.

نظری با اشاره به ضرورت حل معضل بوی نامطبوع در شهر اهر ابراز داشت: اداره آب و فاضلاب شهرستان اهر بایستی برای حل معضل بوی نامطبوع برنامه داشته باشد، اگر قرار باشد معضل بوی نامطبوع اهر با انتظار کشیدن برای تخصیص اعتبار دولتی حل شود قطعاً نارضایتی شهروندان اهری تشدید خواهد شد.

رئیس دادگستری اهر از تعیین ضرب‌الاجل ۷ روزه برای اداره آب و فاضلاب شهرستان اهر جهت حل معضل بوی نامطبوع در شهر اهر خبر داد و گفت: بهانه‌تراشی و فرار از مسئولیت در قبال حل معضلات و مشکلات شهروندان از سوی هر مقام و مسئولی قابل‌قبول نیست، در غیر این صورت دستگاه قضائی برای احقاق حقوق عامه راساً ورود می‌کند.

وی با اشاره به چرای دام و حضور زباله‌گردها در زباله‌گاه اهر گفت: مسئولیت زباله‌گاه اهر با شهرداری است، اینکه در رسانه‌ها می‌بینیم در زباله‌گاه دام به چرا می‌برند و کسی مانع نمی‌شود جای سوال است، چرای دام در زباله‌گاه نمونه عینی تهدید امنیت غذایی مردم است.

نظری با ذکر این‌که در تأمین سلامتی مردم با هیچ کسی مماشات نمی‌کنیم، گفت: شیرآبه زباله‌گاه اهر طبق گزارش شبکه بهداشت و درمان بسیار خطرناک و آلوده است و از طرفی حضور بی‌دغدغه زباله‌گردها و چرای دام در زباله‌گاه شهرداری اهر خطرهای دیگری را متوجه امنیت غذایی می‌کند، شهرداری اهر نسبت به رفع معضلات زباله‌گاه اهر اقدام سریع کند. همچنین فنس‌کشی زباله‌گاه و دفع آسیب‌های شیرآبه زباله‌گاه از سوی شهرداری اهر انتظار می‌رود.

رئیس دادگستری اهر با ذکر این‌که از پیگیری‌های شبانه‌روزی خبرنگاران برای شناسایی منشأ بوی نامطبوع در سطح شهر اهر قدردانی می‌کنم، اضافه کرد: کارشناسان دادگستری به همراه ادارات ذی‌ربط برای رفع معضل بوی نامطبوع خواهند بود و برای حل این معضل اکیپ تشکیل می‌شود، همچنین در هفته‌ی آینده جلسه‌ای برای ارزیابی اقدامات ادارات تشکیل خواهد شد.

وی از اداره آب و فاضلاب شهرستان اهر خواست تا شهروندانی که فاضلاب منازل را به صورت سطحی رها می‌کنند به دستگاه قضائی معرفی کند، گفت: همچنین آبیاری باغات و مزارع کشاورزی با آب فاضلاب ممنوع است و به کشاورزانی که با آب فاضلاب اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کنند اول اخطار دهند در صورت بی‌توجهی نسبت به جمع‌آوری موتورهای پمپ آب اقدام شود.

نظری از ممنوعیت هرگونه تجمع به هر بهانه‌ای برای مقابله و کنترل بیماری کرونا در این شهرستان خبر داد و افزود: سلامتی مردم در شرایطی که انواع جهش‌یافته ویروس کرونا و تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان باقرالعلوم اهر و فرسودگی کادر درمان از هر عملی مهم‌تر است.

رئیس دادگستری اهر با گلایه از بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر، خطاب به مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر گفت: هر تجمعی که موجب شیوع ویروس کرونا می‌شود را به دستگاه قضائی معرفی کنید تا برخوردهای قانونی انجام دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هر مدیر اداره‌ای از انجام وظایف کوتاهی کند دستگاه قضائی با مدیر کم‌کار برخورد می‌کند لذا توصیه امروز زمینه‌ساز ناراحتی نشود، بهانه‌تراشی با این‌که نمی‌شود و نمی‌توانیم نداریم، بلکه ترک فعل محسوب شده و دستگاه قضائی ورود می‌کند.

چرای احشام در زباله‌گاه اهر مصداق بارز تهدید امنیت غذایی مردم است

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که ساماندهی زباله‌گاه اهر همچنان در حد شعار باقی‌مانده است، گفت: چرای احشام در زباله‌گاه اهر مصداق بارز تهدید امنیت غذایی مردم است.

محمد میرزاپور افزود: دو سال می‌شود که بنده در اهر مسئولیت دارم و از روزی که آمده‌ام می‌گویند محل زباله‌گاه اهر تغییر می‌کند اما هنوز این تغییر محل در حد شعار و حرف باقی‌مانده است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر گفت: تعیین ضرب‌الاجل برای رفع خطرات زباله‌گاه، استقرار نگهبان و کنترل تردد به زباله‌گاه و دفن اصولی زباله بایستی جزو برنامه‌های کوتاه مدت قرار گیرد و در کنار این‌ها برای دفع زباله‌های بیمارستانی محل مشخصی را شهرداری اهر تعیین کند.

وی، خواستار جلوگیری از آبیاری باغات و مزارع کشاورزی با آب فاضلاب شد و گفت: درب منهول‌های فاضلاب در دسترس کشاورزان مسدود شود و قبل از آن نیز باید موتور پمپ‌هایی که با آب فاضلاب اراضی کشاورزی و باغی را آبیاری می‌کنند ضبط شود.

میرزاپور بابیان این‌که چرای احشام در زباله‌گاه اهر مصداق بارز تهدید امنیت غذایی مردم است، یادآور شد: زباله‌گاه اهر هیچ‌گونه نگهبانی ندارد و هر کس که بخواهد به آنجا تردد می‌کند؛ البته با این سبک مدیریتی که پیش می‌رویم شاید تا ۳۰ سال آینده شرایط زندگی مهیا نشود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر تأکید کرد: باید شهرداری اهر برای محصور کردن زباله‌گاه و رفع خطرات متعهد شود و سپس با استقرار دائمی نگهبان؛ از ورود احشام و زباله‌گردها به زباله‌گاه جلوگیری کند.

وی از شناسایی ۹ هزار و ۱۶۴ نفر مبتلا به ویروس کرونا در شهرستان اهر خبر داد و گفت: متأسفانه بیمارستان باقرالعلوم اهر در حال حاضر خارج از ظرفیت و توان پذیرش بیمار دارد که رکورد بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان اهر از اول شیوع ویروس کرونا تابه‌حال شکسته شد، به‌طوری‌که بیمارستان باقرالعلوم اهر بعد از تبریز؛ دومین بیمارستان با بار مراجعات بالاست.

میرزاپور با ابراز نگرانی از بستری ۲۶ بیمار کرونایی با وضعیت وخیم در بخش‌های ویژه بیمارستان باقرالعلوم اهر گفت: متأسفانه به دلیل تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بیمارستان باقرالعلوم اهر مجبور شده‌ایم تا بیماران نیازمند به بستری را در اورژانس نگه‌داریم تا تخت بستری خالی شود، برای اولین‌بار است که چنین شرایط سختی را تجربه می‌کنیم چراکه تاکنون بیمارستان باقرالعلوم اهر بستری همزمان ۱۵۰ بیمار را به خود ندیده بود.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر ادامه داد: شیوع ویروس کرونا در شهرستان اهر هنوز به اوج پیک نرسیده؛ در حالی که روزانه بین ۲۲ تا ۲۶ نفر در بیمارستان باقرالعلوم اهر بستری می‌شوند و بیمارستان اهر از نظر نیروی پرستاری با بحران جدی روبروست با این حال تجمعات و بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهر همچنان ادامه دارد.

وی تأکید کرد: علی‌رغم تأکیدات و هشدارها و تشریح شرایط وخیم بیماری کرونا در شهرستان اهر؛ متأسفانه میزان استفاده از ماسک و رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در اهر حدود ۱۰ درصد بوده، که نشان می‌دهد ۹۰ درصد جامعه علاقه‌ای به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارند، این در حالی است که نتیجه بی‌توجهی‌ها به مسائل بهداشتی و عدم استفاده از ماسک در دهه‌ی اول ماه محرم با تست‌های مثبت و بستری در بیمارستان باقرالعلوم اهر نمایان می‌شود.

میرزاپور با تأکید بر این‌که بیش از ۷۰ درصد بیماران کرونایی بستری در بیمارستان باقرالعلوم اهر از سنین جوان هستند، ابراز داشت: در ماه محرم از تماشاگران شاخصی‌ها می‌ترسیدم، برخی از مبتلایان بستری خود به اذعان می‌گویند که یک اشتباه باعث شد تا خانوادگی به کرونا مبتلا و در بیمارستان اهر بستری شوند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر از واکسیناسیون بیش از ۴۰ هزار نفر از جمعیت شهرستان اهر خبر داد و گفت: شهرستان اهر در واکسیناسیون گروه‌های هدف در جایگاه نخست استانی قرار دارد و حدود ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر دوز اول و دوم واکسن کرونا را در شهرستان اهر دریافت کرده‌اند.

مسئولان نباید از انتقاد شهروندان و رسانه‌ها دلگیر شوند

فرمانده سپاه ناحیه اهر نیز در این جلسه بر لزوم اقدام سریع رفع معضل بوی نامطبوع در شهر اهر تأکید کرد و گفت: مسئولان نباید از انتقاد شهروندان و رسانه‌ها دلگیر شوند، مطالبه‌گری حق همگان است.

سرهنگ پاسدار حسن سیفی اظهار داشت: پیگیری مطالبات و گلایه‌های شهروندان اهری و حل مشکلات از جمله وظایف مسئولین است و لازم می‌دانم تا آگاهی‌بخشی رسانه‌ها و انعکاس مطالبات عمومی که منجر به حساسیت برای حل معضلات می‌شود قدردانی کنم.

فرمانده سپاه ناحیه اهر ادامه داد: به مدیران و مسئولان توصیه می‌کنم از انتقادات و انعکاس مشکلات جامعه در رسانه‌ها از خبرنگاران دلگیر نشوند، معتقدم انتقادات و انعکاس نارسایی‌ها توسط رسانه‌ها منجر به جبران ضعف مدیران و دستگاه‌ها می‌شود شاید اگر این اطلاع‌رسانی‌ها نبود مدیران به دلیل مشغله کاری از مشکلات و معضلات جامعه غافل می‌شدند.

وی بابیان این‌که بوی نامطبوع در سطح شهر اهر تنها یکی از معضلاتی است که آسایش از مردم اهر سلب کرده است، ابراز داشت: شورای اسلامی شهر اهر در رابطه با حل معضل بوی نامطبوع نیز از نظر اخلاقی، شرعی و انسانی وظیفه دارد اما متأسفانه شورای شهر و شهرداری در حوزه عمرانی محدود شده است، اکنون مردم ساکن مناطق حاشیه‌ای با معضل بوی نامطبوع فاضلاب گریبانگیر هستند همین جمعیتی که در انتخابات شورای شهر انتخاب کرده‌اند الان می‌بایست اعضای شورا در حل معضلی که مردم را آزرده خاطر کرده سهیم می‌شدند.

سیفی با ذکر این‌که مسئولیت‌های اداری نباید به مرز بین وظایف اخلاقی و شرعی تبدیل شود، یادآور شد: بر اساس مطالعات شبکه بهداشت و درمان؛ تهدیدات فاضلاب از نظر آلودگی نگران‌کننده است، البته برای صیانت سلامتی مردم تنها یک اداره و نهاد وظیفه ندارد بلکه همه نهادها و دستگاه‌ها باید در خدمت مردم و حل معضلات پای‌کار باشند این‌که چون ما وظیفه‌ای نداریم پس باید به دیگران هم در حل معضلات کمک نکنیم تفکر اشتباهی است.

فرمانده سپاه ناحیه اهر در ادامه با قدردانی از تلاش‌های کادر درمان برای مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران گفت: کادر درمان در جریان شیوع ویروس کرونا واقعاً سفیدپوشان سفیدرو شدند، به عبارتی کادر درمان همچون رزمندگان دوران دفاع مقدس جانانه از جان مردم دفاع کردند این در حالی است که وقتی خانواده‌ها عضو مبتلا را ترد می‌کردند همین کادر درمان بودند که بی‌هیچ ترسی از بیماران همانند عضوی از خانواده مراقبت می‌کردند.

وضعیت زباله‌گاه اهر اسفناک است

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که وضعیت زباله‌گاه اهر اسفناک است، گفت: منشأ بوی نامطبوع در مناطق شهری اهر مشخص است و دستگاه‌های مربوطه باید برای رفع آن اقدام کنند.

حسن پاکدل با اشاره به این‌که رفع معضل بوی نامطبوع که اکثر مناطق را درگیر کرده نیاز به اقدام فوری دارد، اظهار داشت: نارضایتی شهروندان اهری از بوی نامطبوع کاملاً به حق است چراکه قصور دستگاه‌های ذی‌ربط باید جبران شده و از مردم عذرخواهی شود.

معاون برنامه‌ریزی و هماهنگی امور عمرانی فرماندار شهرستان اهر افزود: تعیین ضرب‌الاجل یک هفته‌ای برای رفع معضل بوی نامطبوع مناطق شهری اهر اقدامی مؤثر است تا دستگاه‌ها نسبت به حل مشکل پیش‌آمده تحرکی نشان دهند.

وی از آمادگی مجموعه فرمانداری اهر برای حل معضل بوی نامطبوع در شهر اهر خبر داد و گفت: آماده‌ایم تا دستگاه‌های ذی‌ربط به هرگونه نیازمندی که دارند تا مشکل شهروندان اهری حل شود همکاری کنیم.

پاکدل بابیان این‌که وضعیت زباله‌گاه اهر اسفناک است، یادآور شد: بوی نامطبوعی که موجب آزار و اذیت شهروندان ساکن در میدان یارپرور و مناطق هم‌جوار می‌شود همین وضعیت اسفناک زباله‌گاه است که باید شهرداری نسبت به ساماندهی آن اقدامی عاجل انجام دهد.

عدم رفع مشکل بوی نامطبوع منجر به برکناری مدیران ادارات مربوطه می‌شود

دادستان عمومی و انقلاب اهر نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش‌های شبانه‌روزی خبرنگاران در پیگیری منشأ بوی نامطبوع گفت: بسیاری از مشکلات و معضلات از جمله منشأ بوی نامطبوع را خبرنگاران پیگیری کرده و اطلاع می‌دهند.

رحیم عبدالهی با انتقاد از هدایت سطحی فاضلاب در برخی از مناطق شهری اهر اظهار داشت: علی‌رغم تأکیدهای مکرر؛ هنوز فاضلاب به صورت سطحی در برخی مناطق شهری هدایت می‌شود، اداره آب و فاضلاب شهرستان باید برای ترمیم و بازسازی شبکه فاضلاب برنامه داشته باشد.

دادستان عمومی و انقلاب اهر در واکنش به شبکه مدرن فاضلاب در اهر افزود: چطور شبکه فاضلاب شهری اهر مدرن است که نشتی و فرسودگی دارد؟ ۲۴ سال است که شبکه فاضلاب شهری اهر احداث شده؛ یعنی ما از سال‌ها پیش‌تر صاحب شبکه مدرن فاضلاب بودیم! اگر شبکه فاضلاب اهر مدرن است پس این معضل بوی نامطبوعی که آسایش از مردم سلب کرده برای چیست؟

وی ادامه داد: حل معضل بوی نامطبوع در شهر اهر از حیث حقوق عامه مطالبه می‌کنیم، اداره آب و فاضلاب شهری اهر باید برای بازسازی شبکه فاضلاب برنامه بلندمدت داشته باشد و برای حل معضل بوی نامطبوع ضرب‌الاجل ۷ روزه تعیین می‌کنیم و اگر این معضل حل نشود و دستگاه‌های مربوطه مقصر شناخته شوند، رؤسای ادارات مربوطه از جمله آب و فاضلاب باید از سمت خود کناره‌گیری کنند.

عبدالهی در واکنش به چرای دام در زباله‌گاه اهر و بی‌تفاوتی دستگاه‌های مربوطه گفت: چرای دام در زباله‌گاه اهر که حاوی زباله‌های بیمارستانی و خطرناک است و از طرفی حضور زباله‌گردها بدون اینکه شهرداری اهر مانع آنها آزادانه در زباله‌گاه می‌گردند، قصور شهرداری اهر در رهاسازی زباله‌گاه بارها مشهود است و در جلسات بارها و بارها تذکر داده‌ایم تا نگهبان و حصار برای زباله‌گاه تعبیه کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اهر خواستار جابه‌جایی محل زباله‌گاه اهر شد و گفت: به شهرداری اهر در رابطه با تغییر محل زباله‌گاه هشدار داده‌ایم که قول دادند جابه‌جا کنند اما این وعده هنوز محقق نشده است و از طرفی کارخانه کمپوست را بلاتکلیف رها کرده‌اند، در حالی که فعال‌سازی کارخانه کمپوست علاوه بر درآمد پایدار برای شهرداری اهر؛ می‌تواند حجم بالایی از زباله‌ها را دفع کند ولی هنوز شهرداری اهر به این موضوعات به طور جدی ورود نکرده است.

وی بابیان این‌که شهرداری اهر سریعاً با حصارکشی و برخی اقدامات لازم از ورود زباله‌گردها و احشام به زباله‌گاه جلوگیری کند، یادآور شد: با توجه به تخلیه زباله‌های بیمارستانی و شهری؛ تردد هرگونه زباله‌گرد و احشام به زباله‌گاه اهر ممنوع شود و شهرداری سپس برای فعال‌سازی کارخانه کمپوست و جابه‌جایی محل زباله‌گاه اقدام کند.

عبدالهی تصریح کرد: کسی نمی‌خواهد بدون کار کارشناسی محل زباله‌گاه اهر جابه‌جا شود، بلکه در این زمینه باید تمامی مسائل لحاظ شود چراکه اگر صرفاً برای عملکردتراشی زباله‌گاه اهر را تغییر محل دهیم منجر به شکست و تضییع بیت‌المال می‌شود از این‌رو تمامی اقدامات شهرداری اهر در حوزه زباله‌گاه مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب اهر بر ضرورت دفع اصولی و روزانه زباله‌ها در زباله‌گاه اهر تأکید کرد و افزود: اگر شهرداری اهر زباله‌ها را به صورت روزانه و اصولی دفع کند می‌تواند از هزینه‌های اضافی و تهدیدها جلوگیری کند، آن‌چه که در رابطه با زباله‌گاه اهمیت دارد ساماندهی شیرآبه زباله‌گاه است که از شهرداری اهر انتظار داریم این معضل را حل و فصل کند.

وی با قدردانی از پیگیری‌های شبانه‌روزی خبرنگاران از بابت معضل بوی نامطبوع در سطح شهر اهر گفت: از خبرنگاران خواسته بودم تا مطالبه‌گری کنند و بسیاری از مطالب و مشکلات مردم را از طریق خبرنگاران فعال دریافت می‌کنیم و برای حل و فصل آن اقدام می‌کنیم اما برخی از مسئولان در عمل به مسئولیت‌های خود کوتاهی کرده و مشکلات و معضلات را به موقع گزارش نمی‌دهند.

عبدالهی خطاب به مدیران ادارات تأکید کرد: سعی کنید در انجام وظایف وجدان خودتان را قاضی کنید و حقوقی که می‌گیرد حلال باشد، در کوتاهی مدیران در عمل به وظایف قطعاً ساکت نخواهیم ماند؛ در زمینه نارضایتی شهروندان اهری از بوی نامطبوع باید دستگاه‌های ذی‌ربط یک هفته مهلت دارند تا این معضل را حل کنند.

دادستان عمومی و انقلاب اهر با اشاره به این‌که اگر اداره آب و فاضلاب برای بازسازی شبکه فاضلاب اعتبار ندارد به معادن تکلیف می‌کنیم تا از حیث وظایف اجتماعی اعتبار لازم را تأمین کنند، بیان داشت: مردم نباید منتظر اعتبارات بمانند تا اگر اعتبار تأمین شد مشکلات و معضلات حل می‌شود و شهرداری اهر ملزم است تا در عرض یک هفته مشکلات زباله‌گاه را حل کند بعد از یک هفته اقدامات را ارزیابی می‌کنیم.

وی خطاب به معاون خدمات شهری شهرداری اهر اضافه کرد: زباله‌ها باید در زباله‌گاه روزانه دفن شود و هیچ زباله‌ای در فضای باز نماند و ورود احشام و زباله‌گردها به زباله‌گاه مطلقاً ممنوع شود، اگر این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گیرد با عوامل شهرداری اهر برخورد می‌کنیم. اگر شهردار بهانه بیاورد به هیچ عنوان قبول نمی‌کنیم.

عبدالهی به تحت پوشش شبکه فاضلاب نبودن ۱۵ درصد مناطق شهری اهر اشاره کرد و افزود: چه تضمینی وجود دارد که فاضلاب مناطق شهری که تحت پوشش شبکه فاضلاب نیست به صورت سطحی هدایت نمی‌شود؟ اداره آب و فاضلاب مواردی را که فاضلاب را به صورت سطحی رها می‌کنند به دستگاه قضائی معرفی کند چراکه این اقدام تهدید علیه بهداشت عمومی است.

دادستان عمومی و انقلاب اهر از وجود ۱۸۸ دامداری در سطح شهر اهر خبر داد و یادآور شد: برابر گزارش شبکه بهداشت و درمان؛ در سطح شهر اهر ۱۸۸ مورد دامداری خانگی شناسایی شده است، البته این موضوع را به شهردار و اعضای دوره پنجم شورای شهر اهر گفته بودیم ولی هیچ اقدامی نشد و عملیاتی نشد از این‌رو شهرداری اهر موظف است تا این گلایه شهروندان اهری را پیگیری و دامداری‌های خانگی را به خارج از شهر منتقل کند.

تصفیه‌خانه منشأ بوی نامطبوع در مناطق شرق اهر است

کارشناس ارشد بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اهر نیز در این جلسه بابیان این‌که از خطرات و تهدیدهای زباله‌گاه به مسئولان نامه نوشتیم اما جوابی دریافت نشد، گفت: میدان یارپرور و مناطق هم‌جوار از تهدیدهای شیرآبه زباله‌گاه و بوی نامطبوع آن در امان نیستند.

فیروزی‌فر افزود: محل دفن زباله که در ارتفاع قرار دارد و شیرآبه آن به سمت میدان یارپرور سرازیر می‌شود علاوه بر خطرناک بودن؛ به منشأ بوی نامطبوع میدان یارپرور و مناطق هم‌جوار تبدیل شده است.

وی با اشاره به این‌که زباله‌ها در زباله‌گاه اهر دفن نمی‌شود بلکه بر روی هم تلمبار می‌کنند، افزود: به دلیل اصولی نبودن زباله‌گاه اهر و دفن غیراصولی زباله؛ مناطق هم‌جوار و حاشیه‌ای شهر اهر از زباله‌های سرگردان و خطرات ناشی از شیرآبه در امان نیستند، در حالی که محل دفن زباله در مسیر خلاف بادهای غالب قرار گیرد.

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اهر ادامه داد: بارها در رابطه با خطرات شیرآبه زباله‌گاه و دفن غیراصولی زباله‌ها به مراجع ذی‌صلاح نامه نوشته‌ایم و مستندات ارائه کرده‌ایم اما هنوز نتیجه‌ای نگرفته‌ایم، در حالی که زباله‌گاه اهر منشأ آلودگی هوای مناطق جاده آذغان، میدان یارپرور و حتی تا فرمانداری نیز موجب سلب آسایش شهروندان اهری می‌شود.

فیروزی‌فر اضافه کرد: ساختمان‌های خیابان پردیس در خروجی شهر اهر به سمت جاده ورزقان به دلیل عدم اتصال به شبکه فاضلاب؛ مجبور به رهاسازی فاضلاب و پساب به محیط هستند و همین امر به یکی دیگر از منشأهای بوی نامطبوع تبدیل شده است.

وی، هدایت سطحی فاضلاب منطقه شله‌بران و تصفیه‌خانه فاضلاب شهری را از منشأ بوی نامطبوع میدان شورا، منطقه خانکندی و کوی فرهنگیان دانست و گفت: تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ظرفیت محدودی دارد اما بعضاً ۱.۵ برابر بیشتر از ظرفیت فاضلاب به تصفیه‌خانه هدایت می‌شود و رهاسازی آب خروجی تصفیه‌خانه به رودخانه اهرچایی موجب آلودگی آب‌های سطحی می‌شود.

کارشناس بهداشت محیط شبکه بهداشت و درمان اهر از آبیاری باغات و مزارع کشاورزی با آب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری ابراز نگرانی کرد و افزود: برخی از کشاورزان با آب خروجی تصفیه‌خانه فاضلاب شهری؛ مزارع کشاورزی و باغات را آبیاری می‌کنند، در حالی که این اقدام از نظر قانونی خلاف است، درب منهول‌ها باز است و چون کسی اقدام قانونی نمی‌کند کشاورزان با آب فاضلاب اراضی کشاورزی را آبیاری می‌کنند.

فیروزی‌فر بابیان این‌که خروجی آب تصفیه‌خانه فاضلاب شهری اگر طبق استانداردها عمل نکند می‌تواند عامل سرطان‌زا شود، گفت: ریشه‌کن شدن منشأهای بوی نامطبوع در سطح شهر اهر به اقدام اداره آب و فاضلاب و شهرداری و در کنار آن‌ها دستگاه‌های مربوطه بستگی دارد.

وی ابراز داشت: تصفیه‌خانه فاضلاب، خروجی تصفیه‌خانه آب شرب، کانال منطقه شله‌بران، زباله‌گاه اهر، امتداد کانال خیابان پردیس و هدایت سطحی فاضلاب و پساب منازل و کانال خیابان صاحب‌الزمان (عج) از جمله مهم‌ترین عامل منشأ بوی نامطبوع در شهر اهر هستند، برای ریشه‌کن کردن این منشأها باید مدیران به دنبال تأمین اعتبار باشند.

کد خبر 5290973

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرستان اهر زباله بوی نامطبوع ویروس کرونا هفته دولت بوشهر واکسن کرونا آمار کرونا کرمانشاه گرگان شیوع کرونا خطبه های نماز جمعه افتتاح طرح عمرانی اردبیل سفر رئیس جمهور به خوزستان محرم 1400 واکسیناسیون تهدید امنیت غذایی مردم بیمارستان باقرالعلوم اهر اداره آب و فاضلاب شهرستان برای حل معضل بوی نامطبوع تصفیه خانه فاضلاب شهری رفع معضل بوی نامطبوع منشأ بوی نامطبوع دستگاه های مربوطه رئیس دادگستری اهر آبیاری می کنند شیوع ویروس کرونا خروجی تصفیه خانه زباله گاه اهر مشکلات و معضلات شهرستان اهر شهروندان اهری مزارع کشاورزی محل زباله گاه مناطق هم جوار دستگاه قضائی آب فاضلاب زباله گاه صورت سطحی زباله گردها شبکه فاضلاب شهرداری اهر دستگاه ها زباله گاه کادر درمان حل معضلات ضرب الاجل یادآور شد زباله ها بی توجهی برای رفع رسانه ها اهر گفت یک هفته ذی ربط

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف

در پی انتقادات قالیباف از رویکرد اقتصادی دولت، معاون رئیسی نامه‌ای را خطاب به رئیس مجلس منتشر کرد.

به گزارش مهر، محمدباقر قالیباف در دومین جلسه با مسئولان اقتصادی دولت رئیسی که چهارشنبه برگزار شده بود با تعیین یک ضرب الاجل برای دولت تاکید کرده بود؛ «به طور روشن و مشخص امروزه در سیاست‌های ارزی از نگاه اقتصادی دچار مشکل هستیم و طرح جامعی برای رویکرد اقتصادی در ارز وجود ندارد. ما رویکرد اقتصادی‌مان در حوزه مدیریتی را اعلام کردیم و تا روز یکشنبه برای دریافت برنامه دولت منتظر می‌مانیم اما اگر برنامه و سیاست ارزی دولت ارائه نشود، مجلس جلسه خواهد گذاشت و طرح خود را ارائه می‌کند.»

در همین راستا، معاون پارلمانی رئیس جمهور طی نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، توضیحاتی را در پاسخ به اظهارات قالیباف در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز ارائه داد.

متن نامه حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر قالیباف

ریاست محترم مجلس شورای اسلامی ایران

سلام علیکم؛

پیرو جلسات ارزی برگزار شده در دفتر جنابعالی با حضور تعدادی از نمایندگان محترم مجلس و بیانات جنابعالی پس از برگزاری جلسه و ابراز انتقاداتی در خصوص مدیریت اقتصادی و بازار ارز، موارد ذیل را به استحضار می‌رساند:

۱. دیدگاه‌های مجلس شورای اسلامی در خصوص ارز و سیاست‌های اقتصادی در چارچوب قوانین دائمی، قانون بودجه و برنامه هفتم لحاظ شده است. بدیهی است این مصوبات به عنوان قوانین بالادستی در اعمال سیاست‌های اقتصادی و ارزی دولت مدنظر قرار گرفته است.

۲. سیاست‌های اقتصادی و ارزی سال ۱۴۰۳ در چارچوب شعار سال «جهش تولید با مشارکت مردم»، با همکاری سه دستگاه اصلی اقتصادی (وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه) تهیه شده و در حال نهایی شدن در دولت می‌باشد.

۳. در سال ۱۴۰۲، سیاست‌های اقتصادی و ارزی در چارچوب اسناد بالادستی کشور تهیه و اجرا شد. این سیاست‌ها موفق شدند نرخ رشد نقدینگی را از ۳۳.۱ درصد در فروردین به ۲۴.۳ درصد در اسفند ماه، تورم تولیدکننده را از ۴۴.۷ درصد به ۲۴.۵ درصد و تورم نقطه به نقطه مصرف کننده را از ۵۵.۵ درصد به ۳۲.۳ درصد کاهش دهند. در سال ۱۴۰۲، بر اساس برآورد بانک مرکزی، تراز تجاری برابر ۲۰.۵ میلیارد دلار مثبت بوده است. تحقق این موفقیت‌ها در کنار تحقق نرخ رشد ۶ درصدی برای سال ۱۴۰۲ (رشد ۹ ماهه ۱۴۰۲ بالغ بر ۶.۷ درصد) بوده است. طبق گزارشات بین المللی، در سال گذشته میلادی، ایران توانست بالاترین نرخ رشد اقتصادی را در منطقه داشته باشد و جزو بالاترین نرخ‌های رشد کشورهای جهان بوده است.

۴. در سال ۱۴۰۲، معادل ۶۹ میلیارد دلار ارز کالاهای اساسی، مواد اولیه و تجهیزات سرمایه‌ای با نرخ مصوب به موقع تأمین شده است که ۳۰ درصد بیشتر از متوسط آن طی ۴ سال قبل بوده است. بخش عمده این ارزها به کالاهای سرمایه و مواد اولیه کارخانجات تولیدی اختصاص یافت. از طرف دیگر، اختصاص ارز ترجیحی به دارو معادل ۲۶ درصد افزایش یافت و تلاش شد ارز کلیه کالاهای اساسی به سرعت تخصیص و تأمین گردد به گونه‌ای که هیچ وقفه‌ای در بارگیری و تخلیه کشتی‌ها صورت نپذیرد.

۵. به منظور بهبود نظام توزیع کالاهای اساسی که با ارز ترجیحی تأمین می‌شوند از طرح کالابرگ استفاده شد و در حال حاضر بالغ بر ۶۰ میلیون نفر (۷ دهک درآمدی) از این طرح استفاده می‌کنند که طبق آن ۱۱ قلم کالای ضروری به قیمت سال ۱۴۰۱ عرضه می‌شود.

۶. علاوه بر این، بسیاری از نیازهای تأمین نشده در دهه ۹۰ از جمله واردات خودرو، سفر حج عمره، واردات کامیون و تاکسی‌های برقی در دستور کار دولت در سال ۱۴۰۲ قرار داشت و در سال جاری شاهد نتایج آن خواهیم بود.

۷. قانون جدید بانک مرکزی در خرداد ماه سال جاری، اجرایی خواهد شد. در حال حاضر، بانک مرکزی در چارچوب قانون قبلی در حال فعالیت است و هیچ اختیار جدیدی به این نهاد واگذار نشده است. مهم‌ترین محور قانون جدید، افزایش استقلال بانک مرکزی در سیاستگذاری پولی و ارزی است که با موارد ذکر شده مغایر است.

۸. یکی از دلایل اصلی آرامش بازارها پس از اجرای عملیات موفق «وعده صادق» وعدم تحقق برنامه دشمنان برای ایجاد اختلال در بازار ارز و کالا، بسترسازی مناسب ارزی و اقدامات انجام شده در بازار کالا بوده است. دشمنان پس از شکست خوردن در این حوزه با تقویت تحریم‌ها و اقدامات رسانه‌ای، به دنبال تشدید انتظارات تورمی و اختلال در حوزه‌های اقتصادی بویژه بازارهای ارز و کالا می‌باشند. امیدواریم مجلس شورای اسلامی با درایت و زمان‌شناسی مناسب همیشگی، دولت را در تحقق شعار سال یاری نماید.

سیدمحمد حسینی

معاون پارلمانی رئیس جمهوری

دیگر خبرها

  • با افتتاح نیروگاه زباله‌سوز، معضل زباله ساری حل می‌شود
  • ضرب‌الاجل به پاستور
  • شرنگ شیرابه در کام خزر/ میلیون‌ها مسافر به شوق شنا از راه می‌رسند
  • اولین واکنش دولت رئیسی به ضرب الاجل اقتصادی قالیباف
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای از سرگیری ساخت هتل صخره‌ای
  • ضرب‌الاجل استاندار لرستان برای قدیمی‌ترین پروژه خرم‌آباد
  • ضرب الاجل استاندار لرستان برای تکمیل ساختمان استانداری
  • معضل جدی مدیریت پسماند در گناباد
  • ویدیو کامنت| کاکائو معضل جهانی شد!
  • تخلیه ماهانه۵۰۰ تن زباله و لجن از کانال‌ های آب تهران | روایت کارگرهایی که در مسیر پاکسازی کانال‌های شهر جان می‌ دهند