Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، آمار و اطلاعات مربوط به عملکرد بخش صنعت، معدن و تجارت همچنان بر روی سایت وزارت صنعت، معدن و تجارت به روز رسانی نمی‌شود و کاربران برای دسترسی به این آمار با مشکل روبرو هستند.

در حال حاضر با قرارگرفتن در ششمین ماه از سال، آمار مربوط به خلاصه عملکرد خردادماه بر روی سایت وزارت صنعت قابل مشاهده است و این در حالی است که برخی اخبار مشخص و مربوط به آمار و عملکرد این وزارتخانه در 4 ماهه امسال به صورت خاص و البته با اعلام نرخ های رشد بر روی سایت خبری وزارت صنعت منتشر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عدم به روزرسانی آمار و اطلاعات در سایت وزارت صنعت طی سال‌های اخیر مشهود بوده و این موضوع مشکلاتی را برای مراجعه کنندگان به این سایت و صنعتگران و تجار ایجاد کرده است.

علاوه بر این، قبلاً نیز ایراداتی در آمار ارائه شده از سوی وزارت صنعت مشاهده شده که اعلام نرخ مثبت برای تولید خودرو با وجود منفی بودن آن از جمله این ایرادات بوده است که وزارت صنعت این ایرادات را اشتباه آماری عنوان کرده بود.

انتظار می‌رود با آغاز به کار وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت شاهد ایجاد شفافیت در ارائه آمار و اطلاعات وزارت صنعت باشیم و برنامه ریزی دقیق تری برای بخش داده و آمار این وزارتخانه صورت گیرد.

* اشتباهات پی‌ در پی وزارت صنعت در محاسبه آمار

وزارت صنعت دو سال پیش هم در محاسبه آمار عملکرد زیرمجموعه‌هایش دچار اشتباه شد و کاهش 48 درصدی یکی از شاخص‌ها را رشد 105 درصدی اعلام کرد.

آمار مربوط به واریزی اشخاص و شرکت‌ها جهت محصولات دخانی به حساب خزانه طی 4 ماهه اول سال 98 نشان می‌داد که در این مدت 23 میلیارد و 858 میلیون تومان به خزانه واریز شده است.

این در حالی است که طبق آمار وزارت صنعت، در مدت مشابه سال قبل 48 میلیارد و 876 میلیون تومان از این بابت به حساب خزانه واریز شده بود. به این ترتیب میزان واریزی به خزانه در این بخش امسال با افت 48.8 درصدی همراه بوده و این در حالی بود که در تحلیل آماری انجام شده توسط وزارت صنعت، نه تنها کاهش این رقم اعلام نشده بلکه رشد 105 درصدی نیز ثبت شده بود.

 قبلاً نیز اشتباهات قابل توجهی از سوی وزارت صنعت در مورد آمار تولید خودرو در فروردین 98 و همچنین آمار تولید خودرو در بهار 91 رخ داده بود.

آمار تولید خودرو در کشور طی فروردین98 نشان‌دهنده کاهش 30 درصدی کل تولیدات بود در حالی که آمارگیری وزارت صنعت حاوی اشتباهات قابل توجهی بوده و رشد 42 درصدی برای تولید خودرو اعلام شده بود.

همچنین در مورد آمار بهار 91 به جای اعلام میزان تغییرات تولید خودرو در بهار آن سال نسبت به بهار سال 90 ، در برخی موارد آمار رشد تولید 90 به 89 ذکر شده بود.

بر این اساس، میزان تولید پژو 206 ایران خودرو در بهار سال 91 معادل 15 هزار و 701 دستگاه ذکر شده بود که با مقایسه تولید این خودرو با بهار سال قبل از آن متوجه کاهش 63.2 درصدی می‌شویم.

از سویی میزان تولید این خودرو در بهار 90 معادل 42 هزار و 761 دستگاه و در بهار 89 معادل 34 هزار و 337 دستگاه بوده که مقایسه این دو عدد، رشد 24.5 درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به این دو عدد، مشاهده شد که در آمار وزارت صنعت رشد تولید 206 در بهار 91 نسبت به بهار سال قبل از آن 24.5 درصد اعلام شده بود.

مجموع این اتفاقات یعنی تاخیر در ارائه آمار و اطلاعات و همچنین اشتباهات آماری در حالی رخ می‌دهد که آمار به عنوان مرجعی مهم در تصمیم‌گیری مسئولان و برنامه‌ریزی برای بخش‌های مختلف نقش دارد. از این رو دقت در تهیه آمار و اطلاعات به ویژه در دستگاه مهمی مانند وزارت صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است. امید می‌رود با تجدید نظر در فرآیند تهیه آمار و اطلاعات وزارت صنعت دقت بیشتری لحاظ شود تا برنامه‌ریزی بهتری برای اداره بخش‌های مختلف صورت گیرد.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: آمار و اطلاعات عدم انتشار آمار آمار و اطلاعات تولید خودرو وزارت صنعت بهار سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز

به گزارش خبرگزاری مهر، عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: برای مشارکت موفق مردم در بهره‌برداری و حفاظت از منابع طبیعی، توجه توأمان به سه مؤلفه طبیعت، اقتصاد و امور اجتماعی ضروری است.

وی به وسعت نزدیک به ۸۳ میلیون هکتاری مراتع کشور و ظرفیت‌های آشکار و نهان آن اشاره و اظهار کرد: به طور دقیق باید مشخص شود که مراتع چه توانمندی‌هایی در زمینه حفظ ذخایر ژنتیکی، تولید علوفه و تولید گوشت قرمز و دیگر اثربخشی‌ها دارند.

وی ادامه داد: با تشکیل و توسعه تعاونی‌های مرتعداری، امر مدیریت و بهره‌برداری مراتع در قالب طرح‌های مرتعداری به ذی‌نفعان حقیقی (دامداران، ساکنان و بومیان) احاله می‌شود و در این صورت است که خود مردم با انجام بذرکاری، اقدامات بیومکانیکی و به ویژه بیولوژیک، شروع به غنی‌سازی و تقویت ظرفیت مراتع می‌کنند.

نوبخت خاطرنشان کرد: دفتر آموزش و ترویج باید با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مرتع داران و روستاییان فعالیت خود را از جنبه تسهیلگری افزایش دهد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، مدیریت درست عرصه‌های منابع طبیعی را مدیریت از پایین به بالا در هرم مدیریت برشمرد و با تاکید بر اجرای منطقه‌ای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌های منابع طبیعی بخصوص مرتعداری افزود: برای مردمی‌سازی درست، ما ناگزیریم برای شیوه‌نامه‌ها و شرح خدمات طرح‌ها به صورت منطقه‌ای عمل کنیم یعنی این انتظار نیست که مثلاً در کل سطوح مرتع کشور به یکباره اجرا شود.

‌بنا بر این گزارش، تا انتهای سال ۱۴۰۲ و در راستای مردمی‌سازی طرح‌های منابع طبیعی در سطح کشور، ۲۰ صندوق ملی منابع طبیعی، ۱۲۰ اتحادیه استانی و ۴۲۵ تعاونی فراگیر در ۴۰۰ سامانه عرفی تشکیل شده که حدود ۱۰۰ هزار خانوار بهره‌بردار را تحت پوشش قرار می‌دهند.

کد خبر 6098031

دیگر خبرها

  • صنعت چاپ در آینده نیازمند تغییر ریل است
  • اثربخشی مراتع در تولید گوشت قرمز
  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • تولید خودرو در نخستین ماه بهار افت کرد
  • راهکار رفع ناترازی سوخت، اصلاح زیرساخت‌ها به‌منظور مصرف بهینه است/ لزوم حمایت از احداث صنایع پالایشی کوچک
  • آرامش نسبی بازار طلا و سکه امروز در رشت در مقایسه با هفته گذشته
  • شهرک انرژی در تهران احداث می‌شود
  • سکوت هشت‌ماهه سیاستگذار ارزی خودرو
  • بهترین روش برای تمیز کردن محیط‌های تجاری
  • صلیب سرخ: در شیوه کمک رسانی به افغانستان تغییر ایجاد شود