Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-02@03:37:57 GMT

با این خبر سنگکوب کردیم

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۶۴۵۹

با این خبر سنگکوب کردیم

این خبر برای ما مثل یک سنگکوب بود، از شب گذشته تا به حال گیج و منگ هستیم و هنوز نمی‌توانیم خود را پیدا کنیم، درگذشت صادق برای ما شوک بزرگی بود.

هوشنگ هیهاوند، هنرمند تئاتر که از دهه شصت با صادق صفایی دوستی و همکاری داشته است، در گپ و گفتی کوتاه با ایسنا روزهای خوش رفاقت‌شان را یادآوری می‌کند و شگفتی و تاسف خود را از درگذشت این هنرمند بیان می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او می گوید: صادق صفایی در انتخاب کار بسیار سختگیر بود. در زمینه محتوای کار، گروه سازنده و هدف آن گروه از ساخت اثر هنری بسیار دقیق و سختگیر بود. اگر این همه سختگیری نداشت، جایگاهی بیش از آنچه امروز دارد، از آن خود می‌ساخت چون ظرفیت هنری او بارها بیش از این بود.

او ادامه می‌دهد: اما در مقابل، در زمینه انتخاب دوست، بسیار آسان‌گیر و مردم‌دار بود و به همین دلیل در جامعه هنری بویژه در میان بچه‌های تئاتر و سینما دوستان بسیاری داشت.

هیاهوند از بی‌قراری صادق صفایی به عنوان یکی دیگر از ویژگی‌های او سخن می‌گوید و اضافه می‌کند: یکی از فعال‌ترین‌ها بود و هرگز آرام و قرار نداشت و ما همیشه از این همه بی‌تابی‌اش می‌ترسیدیم و در نهایت با همین بی‌تابی بود که تحمل ماندن در این دنیا را از دست داد.

این نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر از ماجرایی عجیب هم سخن می‌گوید؛ اینکه حدود ده سال پیش نیز صادق صفایی دچار ایست قلبی می‌شود.

او یادآوری می‌کند: قلب صادق ده سال پیش هم به طور کامل ایستاد ولی پزشکان او را احیا کردند و دوباره به زندگی بازگشت. گویا قسمت بود در این مقطع و در این هیولا از دنیا برود.

هیهاوند ادامه می‌دهد: گاهی بعد از درگذشت بعضی افراد می‌گوییم، خدا را شکر که از رنج زندگی رها شد ولی در مورد مرگ‌هایی مانند صادق جز شوکه شدن و گفتن یک آخ از ته دل، نمی‌توان چیزی گفت.

این فعال تئاتری خاطرنشان می‌کند: از سال 66 با صادق دوست بودم. در بعضی از نمایش‌هایش بازی کردم و در بعضی کارهای دیگر با او همبازی بوده‌ام. گاهی متنی از او کارگردانی کردم و گاهی هم او در نمایشی از من بازی کرده است و حالا نمی‌توانم باور کنم که دیگر او را نخواهیم دید.

هیهاوند با اشاره به دغدغه صادق صفایی درباره فعالیت‌های دانشگاهی و نگرانی‌هایی که برای دانشجویانش داشته است، ادامه می‌دهد: نگرانی او در مورد واکسینه کردن دانشجویان بود. او این چنین دغدغه‌هایی داشت و حالا درگذشت او را به جامعه هنری بویژه فعالان تئاتر و سینما و تئاتری‌های دهه شصت تسلیت می‌گویم. او با رفتن خود بدجوری همه ما را گیج و منگ کرد، آن هم در این روزهای سخت.

صادق صفایی بازیگر، کارگردان، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه متولد 1340 بود که شب گذشته 5 شهریور ماه، بر اثر ایست قلبی از دنیا رفت.

او در نمایش‌هایی چون «پریشان در باد» به کارگردانی فرشاد فرشته حکمت، «دایره گچی قفقازی» به کارگردانی حمید سمندریان، «مرغ دریایی» به کارگردانی هما روستا و ... به عنوان بازیگر حضور داشته است و همچنین نمایش های همچون «مرگ»، «پلیکان سبز»، «در جامعه مردگان» و «همچون انتظار الکترا» را در مقام کارگردان در تئاتر مولوی به روی صحنه برده است. 

صفایی در تعداد قابل توجهی از فیلم‌هایی سینمایی از جمله «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه ای»، «من و زیبا»، «سفر سرخ»، «خوابگاه دختران» و ... نیز ایفای نقش کرده است و برای فیلم «از کرخه تا راین» موفق به کسب سیمرغ بازیگر مرد مکمل از جشنواره فیلم فجر شده بود.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: صادق صفایی درگذشت بازيگر تئاتر سینما صادق صفایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۴۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدرضا باقری دبیر جشنواره فرهنگی – هنری اتقان در احکامی نوشت:

تعامل با معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تشکیل دبیرخانه متمرکز، سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی، ارتباط با مخاطبان و نشر آثار هنرمندان و گسترش فرهنگ کار و تلاش از طریق انجام امور رسانه‌ای، از جمله اهدافی است که دبیر جشنواره اتقان از دبیر اجرایی و مدیر روابط عمومی این جشنواره خواسته است.

امیرحسین شفیعی، تهیه کننده و کارگردان تئاتر، مدیر فرهنگی و دارای نشان درجه۲ هنری و مدرک کارشناسی مدیریت فرهنگی است. شفیعی در کارنامه خود دبیر اجرایی تئاتر مهم بین المللی و ملی را به ثبت رسانده که جشنواره بین المللی تئاتر فجر یکی از آنها است.

مصطفی ساجدی نیز فعال‌رسانه‌ای و دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت رسانه از دانشگاه تهران است. ساجدی سابقه سردبیری پایگاه‌های خبری و اطلاع‌رسانی و برنامه‌های تلویزیونی و همچنین معاونت خبر و اطلاع‌رسانی مرکز رسانه‌ای حوزه هنری انقلاب اسلامی را در کارنامه خود دارد.
گفتنی است که فراخوان نخستین جشنواره فرهنگی و هنری «اتقان» با هدف ارتقای فرهنگ کار و تلاش و تبدیل آن به گفتمان عمومی توسط معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همکاری حوزه هنری انقلاب اسلامی از اسفند سال گذشته منتشر شد.

این جشنواره فرهنگی به منظور تولید محتوای ادبی – هنری در حوزه فرهنگ کار، ترویج و اشاعه مؤلفه‌های فرهنگ کار و حمایت و در بخش‌های هنر‌های تجسمی (پوستر و کاریکاتور)، عکاسی، طنز، شعر، نثر، استندآپ کمدی، ادبیات (شعر، داستانک، داستان کوتاه)، هنر‌های نمایشی (تئاتر خیابانی – تئاتر کوتاه (صحنه‌ای)) از هنرمندان به صورت سراسری برگزار می‌شود.

آخرین مهلت ثبت‌نام و ارسال آثار به جشنواره اتقان تا ۵ خرداد ماه اعلام شده و اختتامیه آن تیرماه امسال برگزار می‌شود.


انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مدیران موفق استان بوشهر در اجرای قوانین تشویق شوند
  • کمبودهای درمانی استان بوشهر رفع شود
  • معرفی هیئت داوران جشنواره تئاتر بچه‌های مسجد
  • شش نمایش همراه جشنواره تئاتر رضوی شدند
  • تصویری باورنکردنی از بهروز افخمی روی ویلچر؛ بیماری افخمی چیست؟
  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • تئاتر ۲ روز تعطیل می‌شود
  • سالن‌های تئاتر ۱۴ و ۱۵ اردیبهشت اجرا ندارند
  • دو انتصاب جدید در جشنواره اتقان