Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس استان کردستان؛ مسکن مهر به عنوان یکی از بزرگترین طرح‌های مسکن کشور طی دو دهه قبل به شمار می‌رود که با هدف ایجاد سرپناه برای اقشار کم‌درآمد و ضعیف جامعه پایه‌ریزی شد، طرحی که آرزوی خیلی‌ها را برآورده کرد.

هرچند بیش از دو میلیون و 300 هزار واحد مسکن مهر در کشور کلنگ‌زنی شد و پرونده بسیاری از آنها در شهرهای مختلف بسته شد، خانواده‌هایی صاحب خانه شدند اما تعدادی هم هنوز در آرزوی صاحب سرپناه هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افزایش تورم و قیمت مصالح ساختمانی و البته سهل‌انگاری برخی مسوولان و مدیران تعاونی‌ها از سال 94 به صورت جدی مسکن مهر را با چالش مواجه کرده است.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت قرار بود پرونده مسکن مهر در کردستان تا پایان سال 95 بسته شود اما با گذشت 6 سال از این تاریخ هنوز واحد مسکن مهر کردستان تکمیل نشده و با توجه به شرایط اقتصادی، تورم، افزایش قیمت مصالح و غیره زمان بهره‌برداری از این واحدهای باقیمانده معلوم نیست.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های دولت قرار بود پرونده مسکن مهر در کردستان تا پایان سال 95 بسته شود

 

۳۸ هزار و چهارصد واحد مسکونی در قالب مسکن مهر برای استان کردستان تعریف شدمسکن مهری که قرار بود با ۲۰ میلیون آورده و ۲۰ میلیون تومان تسهیلات تکمیل شود، با تغییرات مکرر قیمتی و تأخیر‌های چند ساله مواجه شد و به قول بعضی از متقاضیان با راه‌اندازی طرح ملی مسکن سرنوشت آنهایی که سال‌هاست در انتظار خانه‌دار شدن هستند، چه می‌شود. 

از وعده تا عمل

بهمن مرادنیا استاندار کردستان خردادماه امسال در دیدار با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان زمین و مسکن کشور اظهار داشت: هم اکنون یک‌ هزار و ۳۰۹ واحد مسکن مهر با پیشرفت بالای ٨۵ درصد وجود دارد که در نیمه اول تیرماه سال‌‌جاری به اتمام می رسد.

وی با بیان اینکه عمده مشکل واحدهای مسکن مهر استان تامین و وصل انشعابات آب و برق و محوطه سازی است، افزود: هزینه وصل این انشعابات حدود ۱۵۰ میلیارد ریال است که بخشی از آن توسط استان و مابقی از طریق وزارت راه و شهرسازی تامین می‌شود.

تیرماه پرونده مسکن مهر در کردستان بسته می‌شود!

25 اردیبهشت ماه امسال هم مصطفی رضایی سرپرست معاونت مسکن و بازآفرینی راه و شهرسازی کردستان عنوان کرد: تعهد استان برای ساخت واحدهای مسکن مهر ۳۷ هزار و ۹۳۲ واحد بود که تاکنون ۳۶ هزار و ۶۳۲ واحد آن به بهره‌برداری رسیده است.

سال گذشته ۳۶۴ واحد مسکن مهر افتتاح شد و تمام تلاش ما این است که مانده واحدهای مسکن مهر را به جزء آن دسته از واحدهایی که دارای مشکل حقوقی هستند تا پایان امسال به بهره برداری برسانیم.

واحدهای باقیمانده مسکن مهر استان تا پایان تیرماه امسال تکمیل و پرونده مسکن مهر در کردستان به طور کامل بسته خواهد شد.

1120 متقاضی مسکن مهر همچنان در صف انتظار

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان در مورد آخرین وضعیت اجرای پروژه‌های مسکن مهر استان می‌گوید: با شروع مسکن مهر بالغ بر 50 هزار نفر در استان به عنوان متقاضی در این طرح ثبت نام کردند.

وی تصریح کرد: با بررسی تمام متقاضیان از سوی راه و شهرسازی طبق ضوابط و مقررات مربوطه 37 هزار و 932 نفر واجد شرایط تشخیص داده شدند و براساس اولویت‌ نسبت به ساماندهی آنها در پروژه‌ها مسکن مهر اقدام شد و به تعدادی از واحدهای احداثی در سطح پروژه‌ها اختصاص واحد یافته‌اند.

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان افزود: براساس برنامه مسکن مهر شهری سهمیه استان کردستان تعداد 33 هزار و 497 واحد در شهرهای بالای 25 هزار نفر و 4 هزار و 435 واحد در شهرهای زیر 25 هزار نفر بود.

وی افزود: جمعا این 37 هزار و 932 واحد تعیین شده در قالب تعاونی تفاهم نامه چهار جانبه، تفاهم نامه سه جانبه و خودمالک در استان شروع شده که از ابتدای طرح تا مرداد ماه 1400 تعداد 36 هزار و 812 واحد پایان و افتتاح شده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد یک‌هزار و 120 واحد باقیمانده است که پیش‌بینی می‌شود 803 واحد از این تعداد تا پایان آبان ماه 1400 به بهره‌برداری برسد.

 تعداد یک‌هزار و 120 واحد باقیمانده است، 803 واحد از این تعداد تا پایان آبان ماه 1400 به بهره‌برداری می‌رسد.

 

معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی کردستان با بیان اینکه 317 واحد دارای مشکل حقوقی مطرح در مراحل قضایی است، اظهار کرد: کمبود نیروی کار به دلیل مرزی بودن منطقه، تورم و گرانی حاکم بر بازار، عدم توان مالی سازنده، توان ضعیف متقاضیان، شرایط توپوگرافی منطقه هزینه ساخت، آماده‌سازی بالا، اختلاف سازنده با تعاونی، اعضای پروژه و اداره کل و مشکلات حقوقی از موانع و چالش‌های اجرای این طرح در استان کردستان بوده است.

پرونده مسکن مهر بسته شد

در حالی هنوز یک‌هزار و 120 واحد مسکن مهر فقط در استان کردستان باقی مانده که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی دولت دوازدهم در 21 تیرماه امسال در جریان بهره‌برداری از طرح های ملی وزارت راه و شهرسازی که شامل افتتاح بیش از ۵۱ هزار واحد مسکن ملی و مهر عنوان کرده بود: مسکن مهر را تکمیل کردیم و به دولت سیزدهم انتقال داده نمی‌شود.

با وجود گذشت 6 سال از آخرین وعده دولت دوازدهم برای بسته شدن پرونده مسکن مهر در کردستان هنوز یک هزار و 120 متقاضی که تکلیف 40 نفر از آنها مشخص نیست باقیمانده است.

البته موضوع بسته شدن پرونده بسیاری از پروژه‌ها در آخرین روزهای دولت دوازدهم و بهره‌برداری از آنها در قالب شانتاژهای رسانه‌ای همچون فرودگاه سقز، جاده جدید سنندج ـ مریوان و غیره در حالی که هنوز نیاز به تامین اعتبار و غیره دارند موضوعی است که به صورت موشکافانه باید به آن پرداخته شود.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: مسکن مهر کردستان وعده افتتاح استاندار کردستان پرونده مسکن مهر در کردستان راه و شهرسازی کردستان بهره برداری استان کردستان واحد مسکن مهر مسکن مهر یک هزار و 120 ماه امسال اداره کل پروژه ها تا پایان بسته شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۵۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن

در حالی با احتساب پروژه‌های مشارکتی حدود ۴۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پرند در حال ساخت است که در اجرای برخی پروژه‌ها از خاک جزیره هرمز و بوموسی استفاده می‌شود. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، دیروز شرکت عمران پرند تور رسانه‌ای برای بازدید از پروژه‌های نهضت ملی مسکن و پروژه‌های مشارکتی این شهر برگزار کرد.

به گفته مدیرعامل شرکت عمران پرند در حال حاضر 33 هزار و 300 واحد نهضت ملی مسکن در حال ساخت است و اولین سری واحدها در صورت تامین زیرساخت‌های آب، برق و فاضلاب تابستان امسال به متقاضیان واگذار می‌شود.

همچنین 6800 واحد مسکن مشارکتی در حال ساخت بوده که قرار است حدود 2 هزار واحد دیگر به این نوع ساخت و ساز که زمین آنرا دولت تامین می‌کند، اضافه شود. در یکی از این پروژه‌ها که ساختمان‌های دو طبقه در حال ساخت است هزینه تمام شده هر مترمربع حدود 18 میلیون تومان است.

این واحدها که از وام 550 میلیون تومانی نهضت ملی مسکن استفاده می‌کنند در زمان حاضر با قیمت حدود متر 45 میلیون تومان به فروش خواهد رسید.

به گفته یکی از دست‌اندرکاران این پروژه‌ها، از خاک جزیره هرمز و بوموسی برای ساخت برخی واحدهای مسکونی استفاده می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تأمین زمین ۲۶هزارواحدی مسکن ملی در کردستان
  • تقویت و تکمیل پروژه‌های نهضت ملی مسکن اولویت مدیران شهرستانی باشد
  • تعدادی از واحد نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند تحویل می‌شود
  • احداث ۲۷ شهر جدید در نقاط ساحلی
  • مسکن اقتصادی قابل مصادره نیست
  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • تامین زمین برای ۹۰ هزار واحد مسکن ملی در سیستان و بلوچستان
  • استفاده از خاک جزیره هرمز برای ساخت نهضت ملی مسکن
  • تحویل نه هزار واحد مسکونی تا پایان سال
  • آغاز ساخت ۳۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن پلاک‌های فرسوده تهران