Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد ساجدی کارشناس سیاست خارجی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به میانجی گری عراقی‌ها بین ایران و عربستان، گفت: با توجه به خصوصیات شخصی الکاظمی نخست وزیر عراق که هم غربی‌ها و هم ایران او را قبول دارند، چند وقت پیش به این فکر افتاد که سران ایران و عربستان را با هم آشتی دهد، بنابراین سفری منطقه‌ای به ایران و عربستان کرد که در نتیجه هر دو کشور موافق بودند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه حضور کشور‌ها در کنفرانس منطقه‌ای عراق می‌تواند پیروزی بزرگی برای الکاظمی باشد، گفت: وقتی ترکیه و فرانسه برای حضور در این کنفرانس اعلام آمادگی و حضور پیدا کردند، کنفرانس عراق تقریبا چهره‌ای بین المللی پیدا کرد.

ساجدی با اشاره به دلیل حضور فرانسوی‌ها در کنفرانس منطقه‌ای عراق، بیان کرد: فرانسوی‌ها به دلیل قول دیرینه‌ای که به سوریه و لبنان داده اند، درصدد شرکت در این کنفرانس هستند.

وی با تاکید بر اینکه عراق میزبان کنفرانسی بین المللی با حضور کشور‌های مختلف به ویژه سران ترکیه، ایران و عربستان خواهد بود، اظهار کرد: اگر این کشور‌ها در سطح سران در کنفرانس حاضر شوند، پیروزی بزرگی برای الکاظمی نخست وزیر عراق رقم خواهد خورد.

وی گفت: تقویت حزب الکاظمی در عراق، ایجاد وجهه‌ای برای خود در میان احزاب داخلی عراق مثل اهل تسنن، شیعه و... و نکته آخر این که عربستان مانند ایران واقعیت بزرگ منطقه است و اگر این معادله به نفع عراق تمام شود، قطعا این موضوع آینده یکی از محور‌های اساسی عراق خواهد بود و هر گونه رفع اختلاف بین ایران و عربستان به نفع عراق هم خواهد بود.

بیشتر بخوانید

عراق نمی‌خواهد آوردگاه تسویه حساب‌ها باشد

وی در پاسخ به این سوال که تلاش عراق برای برقراری تماس‌های مستقیم میان ایران، اردن و مصر از جانب عراق نشان دهنده چیست؟ گفت: جریان جدیدی در منطقه در حال شکل گیری است که نه به سمت گرایش‌های غربی است و نه سمت گرایش‌های مطلق منطقه و حرف از حضور بینابین این‌هاست، جریان جدیدی با پذیرفتن ایران است، بنابراین هرگونه شکل گیری این اتفاق می‌تواند تقویتی در چهره مقاومت باشد.

ساجدی با اشاره به سیاست‌های مثمرثمر ایران، بیان کرد: بعد از حوادث داعش شما می‌بینید که سوریه آرامش خود را همواره حفظ می‌کند که در اینجا سیاست ایران در موضوع سوریه بار دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه رابطه ایران با عربستان در دولت سیزدهم بستگی به چیدن مهره‌های سیاسی دارد و حالا برای نتیجه گیری زود است، اظهار کرد: عراق یکی از بالاترین حجم‌های نفت را در خاورمیانه دارد و یکی از ثروتمند‌ترین کشور‌های این منطقه به حساب می‌آید، اما یک سال دیگر باید درباره اثر کابینه دولت جدید در سیاست خارجی نظر داد، به نظرم محمدجواد ظریف وزیر بسیار خوبی بود و افراد قدر او را نمی‌دانستند، البته امیرعبداللهیان هم قبلا معاون ظریف بوده و از جنس وزارت خارجه است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: حشدالشعبی نخست وزیر عراق امیرعبداللهیان محمدجواد ظریف ایران و عربستان سیاست خارجی منطقه ای کشور ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است

به گزارش حوزه سیاست و اقتصاد خبرگزاری تقریب، پائولو رانگل وزیر امور خارجه جدید پرتغال در گفتگوی تلفنی با امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص مناسبات دو جانبه و اوضاع منطقه به خصوص تحولات فلسطین به گفتگو و تبادل نظر پرداخت.

وزیر امور خارجه کشورمان در ابتدای این گفتگوی تلفنی، تشکیل دولت جدید پرتغال و انتصاب پائلو رانگل به عنوان وزیر امور خارجه جدید این کشور را تبریک گفت و به سابقه روابط خوب و دیرینه فی‌مابین دو کشور اشاره کرد.

امیرعبداللهیان بار دیگر بر ضرورت پایان جنگ و نسل‌کُشی رژیم صهیونیستی در غزه و احترام به حقوق مردم مظلوم فلسطین تاکید کرد و رژیم صهیونیستی را به عنوان عامل ریشه‌ای تمامی این تنش ها و وخامت اوضاع در منطقه دانست.

پائلو رانگل وزیر امور خارجه پرتغال نیز در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت برقراری آتش بس فوری در غزه تاکید کرد و افزود: دولت پرتغال از تشکیل دولت مستقل فلسطینی حمایت می‌کند و خواستار تلاش تمامی کشورهای منطقه برای کاهش تنش‌ها در منطقه است.

طرفین آخرین دیدگاه های خود را در مورد کشتی توقیف شده اسراییلی حامل پرچم پرتغال تبادل کردند.

امیرعبداللهیان در این ارتباط اظهار داشت: موضوع انسانی رهایی خدمه کشتی، مورد توجه جدی ماست و به سفرای‌شان در تهران دسترسی کنسولی، آزادی و ‌تحویل‌شان را اعلام کرده ایم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان | گفت و گوی مهم برای آتش بس در غزه
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • رژیم صهیونیستی عامل ریشه‌ای تمام تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تنش‌ها در منطقه است
  • امیرعبداللهیان: رژیم صهیونیستی عامل تمامی تنش‌ها در منطقه است
  • گفت‌وگوی تلفنی وزیر خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف شده
  • توجه ایران به رهایی خدمه کشتی توقیف شده با پرچم پرتغال
  • گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و پرتغال درباره کشتی توقیف‌شده اسراییلی
  • هیولای کنکور را با افتخار برپا کردیم!/دیپلماسی را نادیده نگیریم/كريدور عراق-اردوغان- اروپا
  • سخنگوی عرب زبان وزارت خارجه آمریکا استعفا کرد