Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- دانشمندان دو پدیده غیرمعمول کشف کرده‌اند که ممکن است ما را در آستانه پیشرفتی بزرگ در علم فیزیک قرار دهد.
به گزارش خبرگزاریا آریا به نقل از آی‌ای، براساس مطالعه‌ای که به تازگی در مجله‌ی "Physical Review Letters" منتشر شده است نوع جدیدی از آشکارسازهای امواج گرانشی دو پدیده غیرعادی را ثبت کرده‌اند که می‌توانند سیاهچاله‌های اولیه یا ماده تاریک باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر آشکارسازها قادر به ثبت چنین امواجی با فرکانس بالا نیستند و موج‌های جدیدی که به تازگی ثبت شده‌اند با هر آنچه تاکنون مشاهده شده بود تفاوت دارند.

امواج گرانشی با فرکانس بالا کلید رسیدن به ماده تاریک
امواج گرانشی زمانی تشکیل می‌شوند که نیروهای قدرتمند موجی در بُعد فضا-زمان ایجاد کنند. برای مثال این امواج در اثر رخ دادن پدیده‌های قدرتمندی مانند برخورد یک ستاره نوترونی به یک سیاهچاله شکل می‌گیرند.
اینشتین بیش از یک قرن پیش وجود این امواج را پیش‌بینی کرده بود اما انسان‌ها تا سال 2015 قادر به مشاهده تجربی آن نبودند. از سال 2015 تاکنون این امواج بارها مشاهده شده‌اند و بخش عمده‌ی این رصدها توسط تجهیزاتی مشابه رصدخانه‌ موج گرانشی یا "لایگو"(LIGO) انجام گرفته است. این تجهیزات  قادر به شناسایی امواج گرانشی در فرکانس‌های هفت هزار هرتز و 30 هزار هرتز هستند. اما فیزیکدانان معتقدند این امواج می‌توانند با فرکانس‌های بالاتر از این محدوده نیز منتشر شوند و دو آزمایش برای جستجوی این امواج فرکانس بالا در نظر گرفته شده است. این امواج می‌توانند نشانگر پدیده‌های دیگری در جهان باشند. اکنون، اولین داده‌ها دو پدیده مشکوک را نشان می‌دهد که ممکن است نشانگر سیاهچاله‌های اولیه یا حتی ماده تاریک باشند.
این پروژه به رهبری مرکز تحقیقات استرالیا و دانشگاه استرالیای غربی اجرا شد و در آن از نوع جدیدی از آشکارساز امواج گرانشی استفاده شده است.
در این پروژه از یک صفحه‌ی بلوری استفاده شده است که در برابر انتشار امواج گرانشی با فرکانس بالا مرتعش می‌شود و بار الکتریکی ایجاد می‌کند که برای دو صفحه‌ی رسانای مجاور آن قابل تشخیص است. سپس سیگنال ایجاد شده توسط یک دستگاه ابررسانی تداخلی کوانتومی(SQUID) تقویت شده و تشخیص داده می‌شود.
دستگاه ابررسانی تداخلی کوانتومی یک مغناطیس‌سنج بسیار حساس است که برای اندازه‌گیری میدان‌های مغناطیسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این پدیده‌ها ممکن است سیاهچاله‌های اولیه یا ماده تاریک باشند
انجام این پروژه 153 روز به طول انجامید و طی آن دانشمندان در سال 2019 با دو رویکرد متفاوت موفق به تشخیص دو پدیده غیرمعمول شدند. اولین مورد در 12 مه و دیگری در 27 نوامبر ثبت شد. هردوی این پدیده‌ها در فرکانس 5 مگاهرتز ثبت شد که فرکانس بالایی است.
تشخیص راز این سیگنال‌ها وابسته به کشف منشا آن‌ها است اما دانشمندان دو فرضیه مطرح می‌کنند. این پدیده‌ها می‌توانند سیاهچاله‌های اولیه باشند که بلافاصله پس از مه‌بانگ شکل گرفته‌اند و سیاه‌چاله‌های عظیم مرکز کهکشان را تشکیل داده باشند. امواج گرانشی که فرکانس بالایی دارند ممکن است از این سیاه‌چاله‌های اولیه نشات گرفته باشند اما این موضوع هنوز به صورت تجربی اثبات نشده است.
احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این است که ابری از ذرات ماده تاریک از این تجهیزات عبور کرده باشد.
تایید هر یک از این احتمالات به معنی پیشرفتی عظیم در فیزیک مدرن است و بنابراین نباید شتاب‌زده تصمیم گرفت. ماهیت آن چه که دانشمندان به تازگی کشف کرده‌اند با گذر زمان مشخص خواهد شد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: پدیده غیرمعمول فیزیک امواج گرانشی فرکانس بالا ماده تاریک پدیده ها دو پدیده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۸۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوب نوروزی ظهر دوشنبه در نشست خبری ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به منظور تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در عرصه پژوهش گامی برای تحقق جهش تولید است.

وی افزود: نشر کتاب به زبان‌های خارجه ویژه برخی دانشگاه‌های بین المللی در دستورکار دانشگاه قم قرار دارد.

نوروزی ابراز کرد: سه عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرده و ما در تلاش هستیم تا حائز رتبه علمی شویم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم خاطرنشان کرد: کنفرانس فیزیک بنیادی با مشارکت یکی از ارکان وزارت دفاع برگزار می‌شود.

کد خبر 6092211

دیگر خبرها

  • کنفرانس فیزیک بنیادی ایران در قم آغاز شد
  • کنفرانس فیزیک بنیادی در قم آغاز شد
  • چرا به سمت قبله نماز می‌خوانیم؟ + دلائل علمی
  • معمای فرسایش مداری مشتری‌های داغ حل شد
  • برگزاری کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به میزبانی قم
  • امواج بارشی آذربایجان‌غربی را فرا می‌گیرد
  • فعالیت امواج بارشی و وزش باد شدید از اواخر وقت امروز در آذربایجان‌غربی
  • تازه‌ترین شواهد از وجود سیاره X در لبه تاریک منظومه شمسی
  • وزیر : مودم‌ تولید داخل نمی‌تواند سرعت بالا داشته باشد
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد