Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/فارس در بیست و چهارمین گزارش اپیدمیولوژی منتشر شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، موج‌های دوم تا پنجم با در نظر گرفتن یک دوره مقایسه‌ای ۷۶ روزه برای هر موج، مورد بررسی مقایسه‌ای قرار گرفته و مواردی نظیر مرگ تجمعی، بستری تجمعی و مثبت تجمعی، قیاس شده است.

رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس شنبه ۶ شهریور با اعلام خبر انتشار این گزارش، گفت: این گزارش مربوط به بازه زمانی ابتدای اپیدمی کرونا تا پایان مرداد۱۴۰۰ است و به همت کمیته دانشگاهی اپیدمیولوژی کرونا و با همکاری همه معاونت ها، مدیریت های دانشگاه و گروه اپیدمیولوژی منتشر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علیرضا میراحمدی‌زاده با بیان اینکه فصل نخست این گزارش به واریانت دلتای ویروس اختصاص دارد، افزود: در این بخش ضمن بررسی میزان سرایت پذیری، دوره عفونت زایی، ریسک ابتلای مجدد، میزان ابتلا به کووید۱۹ با لود ویروسی بالاتر و شدت گونه دلتا، این نکته مورد تاکید قرار گرفته که با توجه به سرایت پذیری و دوره عفونت زایی بیشتر واریانت دلتا و تاثیرگذاری کمتر واکسن ها روی آن، در کنار اهمیت سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون، اجرای مداخلات غیر دارویی و ماسک زدن برای جلوگیری از انتقال واریانت دلتا ضروری است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز از طرح موضوع بررسی عوارض احتمالی واکسن های کووید-۱۹ استفاده شده در ایران در ادامه این گزارش خبر و ادامه داد: مقایسه موارد تجمعی در موج دوم، سوم، چهارم و پنجم، طی بازه زمانی یکسان ۷۶ روزه در استان فارس، شاخص های مرکزی و دامنه تغییرات R در استان فارس و جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مرداد ۱۴۰۰، مقادیر روزانه R به تفکیک استان و جمعیت تحت پوشش دانشگاه، میزان بروز روزانه بیماری، میزان بروز تجمعی موارد جدید بیماری، میزان بروز مرگ و میر روزانه بیماری، میزان بروز تجمعی مرگ بیماران کرونا در ایران و استان فارس، میزان میرایی ناشی از بیماری کووید۱۹ در ایران و استان فارس، تعداد و درصد تست های انجام شده و موارد مثبت در استان فارس، دیگر بخش های این گزارش را تشکیل می دهد.

رئیس کمیته علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس افزود: در پایان این گزارش نیز به روال گزارش های پیشین، پیشنهادات موثر در کاهش این اپیدمی مورد توجه قرار گرفته که در این زمینه می توان به اعمال محدودیت جدی در تردد، تجمع و قرنطینه افراد مثبت و نظارت جدی بر اجرای این قرنطینه، ادامه مجازی سازی آموزش در مدارس و دانشگاه ها، گسترش غربالگری، افزایش نمونه گیری و بررسی در افراد تماس نزدیک، ممنوعیت برگزاری مراسم ختم، عروسی و هر گونه اجتماع، محدودسازی جدی تماس ها و اهمیت اطلاع رسانی عمومی اشاره کرد.

به گزارش ایسنا، براساس اطلاعات و جداول آماری این گزارش، بالاترین میزان موارد بیماران مثبت تجمعی شناسایی شده مربوط به موج‌های چهارم با بیش از ۱۰۳ هزار مورد و موج پنجم با حدود ۱۰۱ هزار مورد بوده است.

برپایه این اطلاعات، بالاترین میزان مرگ تجمعی، همچنان مربوط به پیک سوم این بیماری با ۱۸۵۰ مورد و پس از آن پیک چهارم با ۱۲۸۲ مورد و پیک پنجم با ۱۲۵۷ مورد است؛ البته باید یادآور شد که پیک پنجم براساس اظهار نظر مسئولان،  به پایان نرسیده و حتی شواهدی دال بر روند نزولی آن هنوز مشهود نیست.

براساس آمارها و جداول گزارش اپیدمیولوژی مذکور، بیشترین موارد بستری بیماران در بیمارستان‌ها مربوط به خیز پنجم کرونا بوده که تا ۳۱ مردادماه ۲۷ هزار و ۹۲۶ نفر را شامل می‌شود؛ بنابراین و با توجه به تاثیرپذیری تعداد بیماران با حال وخیم نیازمند دریافت خدمات مراقبت ویژه از تعداد موارد بستری، تعداد بیماران با وضعیت وخیم جسمی نیز در خیز پنجم با فاصله زیاد، نسبت به خیزهای قبلی، بیشتر بوده است.

نمودار روند ابتلا نیز نشان‌دهنده آن است که در موج‌های سوم و چهارم، موارد ابتلا بعد از ۷۶ روز، کنترل شده و روندی کاهشی را نشان می‌دهد اما در موج پنجم، نمودار تا روزهای نزدیک به پایان دوره ۷۶ روزه صعودی بوده و طی روزهای پایانی در بالاترین سطح ثابت شده اما کاهش نیافته است.

در مقایسه نمودارها، آنچه مشهود است اینکه روند افزایشی در موارد مثبت، بستری و مرگ تجمعی، در موج پنجم و از روز بیست و ششم یک دوره ۷۶ روزه، شدت گرفته و تا روز ۶۹ این دوره به بالاترین نقطه رسیده است حال آنکه در سایر موج‌ها، سرعت و روند افزایش، به نسبت کندتر بوده است.

کمیته علمی علمی اپیدمیولوژی ستاد دانشگاهی مدیریت کروناویروس علوم پزشکی شیراز در این گزارش، نسبت به احتمال وقوع پیک ششم قبل از اتمام پیک پنجم هشدار داده و تاکید کرده است که این موضوع بستگی کامل به شرایط و نحوه کنترل محدودیت‌ها دارد. اما با توجه به وجود خطر شیوع گونه لامبدای ویروس کرونا، باید در خصوص تسریع واکسیناسیون و استفاده از واکسن با اثربخشی بالا، اقدامات لازم مد نظر قرار گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی کرونا در ایران دانشگاه علوم پزشکی شیراز استان فارس علوم پزشکی شیراز استان فارس میزان بروز ۷۶ روزه موج ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۶۹۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان

 به گزارش تابناک به نقل از همشهری آنلاین، در سال ۱۴۰۲ مردان ۵۵/۶ درصد و زنان ۴۴/۴ درصد از ثبت فوت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

این میزان در مدت مشابه سال قبل برابر ۵۶/۶ درصد برای مردان و ۴۳/۴ درصد برای زنان بوده است.

همچنین آمارهای ثبت‌شده در سازمان ثبت احوال کشور نشان می‌دهد در مقابل هر ۱۳۰ مرد فوت‌شده، ۱۰۰ زن فوت شده‌اند. به عبارتی، تعداد مردان فوت‌شده ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان است.

بر اساس این گزارش، سال گذشته ۴۴۲ هزار و ۲۱۳ رویداد فوت به ثبت رسیده است که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن با ۴۱۸ هزار و ۷۴۱ رویداد فوت ثبت‌شده ۵/۶ درصد افزایش داشته است.

 منبع: مهر

دیگر خبرها

  • مظفری در جایگاه پنجم رقابت ماده ۸۰۰ متر قرار گرفت
  • بررسی خلیج فارس از نگاه نوجوانان روی موج سلامت
  • دو میلیون بریتانیایی هنوز درگیر کرونا هستند
  • مشکلات موسیقی استان‌های فارس و بوشهر بررسی می‌شود
  • آمار مرگ مردان ۱۱.۲ درصد بیشتر از زنان
  • کشف ۱۳ گوسفند قاچاق در خودرو سواری
  • بررسی طرحهای اجرایی بهره برداری و توسعه آب شرب شهر های تکاب و سلماس
  • از توقیف سیترون ۱۷ میلیاردی قاچاق تا کشف احشام قاچاق
  • پیشرفت پروژه‌های آبی کردستان به تعامل تمامی واحدها بستگی دارد
  • بیشترین میزان بارش‌ها با ۲۶ میلیمتر در فرخشهر