Web Analytics Made Easy - Statcounter

اظهارات اخیر طالبان که در مورد نقش اسامه بن لادن در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر شک و تردید ایجاد می‌کند تنها یکی از ادعاهای مشکوک این گروه افراطی است که از زمان به دست آوردن کنترل افغانستان به دنبال ارائه تصویری مترقی‌تر در رسانه‌هاست.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه واشنگتن اگزماینر، طالبان از ۱۵ اوت که کنترل کابل را به دست گرفته تلاش کرد تا از این گروه تصویری برخلاف آنچه که بین سالهای ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ بود، نشان دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بسیاری از افغان‌ها نگران این هستند که بازگشت طالبان، بازگشت قوانین سختگیرانه آنها مانند حکم اعدام برای یکسری از نافرمانی‌ها و جرایم مانند زنا، همجنسگرایی یا نفی اسلام باشد.

روز چهارشنبه ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان مدعی شد که هیچ اثباتی در دست داشتن اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ وجود ندارد و افزود: این ادعا فقط بهانه‌ای برای جنگ در افغانستان بود.

اما این ادعا در حالی مطرح شده که در طول این سال‌ها انگیزه و تمایلات بن لادن در حمله به خاک آمریکا مستند شده و برخی از پیام‌های ثبت شده به ۲۰۰۴ برمی‌گردد و نشان می‌دهد که بن لادن تایید می‌کند که دستور داده ۱۹ هواپیماربا چهار هواپیمای تجاری آمریکایی را بربایند و آنها را به برج‌های دوقلو و پنتاگون بزنند.

مجاهد ۱۷ اوت گفته بود: طالبان همچنین وعده داده که حقوق زنان افغان در این کشور بر اساس چارچوب شریعت اسلامی رعایت می‌شود.

این ادعا با اظهارات پریتی پاتل، وزیر کشور انگلیس که باور آن را سخت دانسته بود، رو به رو شد؛ وی گفت: اصلا فکرش را هم نمی‌کنم که باید به حرفهای سخنگو یا روابط عمومی طالبان باور داشته باشیم.

اظهارات اخیر طالبان تردیدهایی را درباره برنامه‌های این گروه مربوط به زنان در افغانستان به وجود آورده است؛ مجاهد در مصاحبه ۲۵ اوت خود با نیویورک تایمز گفته بود: اگر زنان افغان به مدرسه، محل کار، دانشگاه یا بیمارستان بروند، نیازی به محرم ندارند.

او در همین مصاحبه گفته بود: در حکومت طالبان، موسیقی حرام است چون در اسلام چنین است و امیدواریم که بتوانیم بجای ارعاب و تهدید مردم، آنها را بر چنین اقدامی متقاعد کنیم.

همچنین با وجود وعده‌های طالبان در عفو افرادی که با دولت اشرف غنی، رئیس جمهوری پیشین افغانستان همکاری داشته‌اند، رئیس حقوق بشر سازمان ملل ۲۴ اوت اعلام کرد که گزارش‌هایی معتبر درباره اعدام‌های بدون محاکمه غیرنظامیان و نیروهای امنیتی افغانی که خودشان را تسلیم طالبان کرده بودند، دریافت کرده است.

روز پنجشنبه هم در پی وقوع دو انفجار انتحاری در محوطه بیرونی فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفت، ۱۳ آمریکایی کشته شدند. تعداد تلفات این انفجار ۲۰۰ تن اعلام شده و ده‌ها تن دیگر نیز زخمی شده‌اند.

مجاهد در بیانیه‌ای از جانب طالبان، این حمله را محکوم کرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: طالبان آمريكا بن لادن 11 سپتامبر بن لادن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۷۱۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود

واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد آمریکا عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل را از هند به افغانستان منتقل کرده بود. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، چند روز پس از انتشار گزارش تازه فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا(سنتکام) در مورد حمله به فرودگاه کابل در جریان روند تخلیه، واشنگتن‌تایمز به نقل از منابع خود گزارش داد «عبدالرحمان اللوگری» که از او به‌عنوان عامل انتحاری حمله به فرودگاه کابل یاد می‌شود،  توسط آمریکا از هند وارد افغانستان شده بود.

این نشریه آمریکایی به نقل از برخی اعضای جمهوریخواه کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا گزارش داد اللوگری در سال 2017 هنگام تلاش برای انجام یک حمله در هند بازداشت و سپس توسط آمریکا به افغانستان انتقال داده شده بود.

بر اساس این گزارش، وی از زندانی به زندان دیگر منتقل شد تا اینکه در ژانویه 2021 به زندان بگرام، بزرگترین پایگاه هوایی نظامیان آمریکایی، انتقال داده شد.

بر اساس گزارش سنتکام، طالبان 11 روز پیش از حمله انتحاری فرودگاه کابل، در حین تصرف قدرت این زندانی را به‌همراه دیگر زندانیان آزاد کرده بود.

طالبان:حکومت سابق افغانستان زمینه فرار داعشی‌ها را فراهم کردجزئیات حادثه فرودگاه کابل؛ آمریکایی‌ها مردم را به گلوله بستندپنتاگون: طالبان طراح حمله به فرودگاه کابل را کشته است

سنتکام درحالی مدعی است که در حین سقوط جمهوریت، اعضای داعش توسط طالبان از زندان آزاد شدند که طالبان می‌گویند مقامات دولت سابق افغانستان در زمان به قدرت رسیدن آنها زمینه فرار داعش‌های زندانی را فراهم کرده بودند.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • افغانستان در اقتصاد و سیاست رو به پیشرفت است
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • اظهارنظر مجاهد درباره سفرهای مقامات متعدد سیاسی به کابل
  • درانی: پاکستان بیشتر از هند از ناحیه افغانستان آسیب دیده است
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • آمریکا مهاجم فرودگاه کابل را به افغانستان منتقل کرده بود