Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- نسخه خطی شماره 4449 در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک با نام «گریپ» (آنفلوآنزا) شناخته می‌شود.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از روابط عمومی موزه ملک، گریپ (Grippe) اصطلاحی فرانسوی برای بیماری آنفلوآنزا است. از جمله ویژگی‌های مهم درباره این کتاب آن است که نمونه‌ای دیگر در کتابخانه‌های ایران شناسایی و معرفی نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اساس دلایل برای تألیف این رساله علمی اشاره به «پاندمی رومی سال‌های 1889 و 1890 عیسوی» (سال‌های 1306 و 1307 قمری) بوده است.
کتاب گریپ را حیدرمیرزای دکتر که گویا از شاگردان ژول ریشار (میرزا رضاخان فرانسوی) نخستین دبیر زبان فرانسه در دارالفنون بوده، از روی کتاب‌های تحقیقی و منابع اروپایی نگاشته است. نام دقیق اثر «حالت قلب در مرض گریپ (آنفلوآنزا)» است. چنانچه از نام کتاب هم مشخص است و در مطالب کتاب نیز دیده می‌شود، تمرکز اصلی نگارنده بر وضعیت قلب و مشکلات و بیماری‌هایی بوده است که قلب انسان در اثر ابتلا به بیماری گریپ به آن دچار می‌شود؛ در حالی که بیش‌تر پژوهش‌های انجام‌گرفته در منابع غربی آن روزگار به مطالعه شرایط و درگیری‌های ریه و دیگر اندام‌ها پرداخته‌اند. بخش‌های اصلی این کتاب به صورت برگردان از منابع دیگر بوده و بخش‌هایی نیز تصنیف‌شده توسط مؤلف آن است؛ او دستاورد پژوهش و ترجمه خود را در شوال سال 1311 قمری به پایان رسانده است.
این کتاب از چند جنبه شایان توجه ویژه است؛ یکی از مهم‌ترین این ویژگی‌ها، رعایت اسلوب‌های نگارش مقاله و رساله‌های علمی و پژوهشی در آن است که در میان منابع فارسیِ هم‌زمانِ خود نادره‌کاری به شمار می‌رود. نویسنده رساله در بخش نخست، پیشینه تحقیق و آزمایش‌های صورت‌گرفته توسط دانشمندان و اطبای فرنگی را شناسانده است. سپس به قسمت‌بندی (فصل‌بندی) مطالب می‌پردازد و در یک سیر عالمانه و درست، ابتدا به بیان مشاهده‌ها و تجربه‌ها اقدام می‌کند و نشانه‌های بالینی و ظاهری بیماران را در هر سویه از بیماری برمی‌شمرد.
در ادامه با ریشه‌یابی و بررسی علت‌های بروز هر شکل از بیماری و عوارض آن، نظری کارشناسی ابراز می‌کند. او سپس به ارایه راهکار و چاره‌اندیشی برای درمان بیماران پرداخته، سرانجام به راستی‌آزمایی نتیجه‌های به‌دست‌آمده منطبق بر دست‌آورد‌های دیگر پزشکان و محققان می‌پردازد. بیش‌تر مطالب کتاب دربرگیرنده داده‌های تخصصی حوزه پزشکی است، اما شیوه‌ای سهل‌خوان و درک‌پذیر برای همه خوانندگان با اندکی آگاهی از مباحث دانش‌های پزشکی دارد.
نویسنده در مدخل مُذَهّب کتاب گریپ که همه آن به خط زیبا و خوانای نستعلیق کتابت شده است، رساله خود را به ناصرالدین شاه قاجار تقدیم می‌کند. از دیگر ویژگی‌های جالب این رساله کوتاه علمی، تبدیل تقویم سال‌های میلادی به قمری توسط مؤلف در حاشیه اثر است. جنس کاغذ کتاب گریپ یا آنفلوآنزا کاغذ فرنگی آبی و جلد نیز از مخمل لاجوردی است.
گریپ (آنفلوآنزا) که گاه از آن به ذات‌الریه هم یاد می‌شود، همانند سرماخوردگی ریشه‌ای ویروسی دارد و با پخش قطره‌های ریز هنگام عطسه، سرفه یا صحبت‌کردن منتقل می‌شود. گریپ، اما شروعی بسیار غافلگیرکننده همراه با تب بالای روبه‌افزایش دارد که سه تا چهار روز زمان می‌برد. سردرد، درد شدید مفاصل و عضلات، همچنین احساس شدید بیماری همراه با ضعف و خستگی از نشانه‌های مشخص این بیماری‌اند. افزون بر این احتمال بروز سرفه‌های شدید و خشک نیز وجود دارد. چنانچه این بیماری حاد پس از یک تا دو هفته فروکش کند، زمانی می‌برد تا بیمار احساس تن‌درستی کرده، نیروی پیش از بیماری را به دست آورد.
با توجه به گسترش و همه‌گیری بیماری‌هایی از خانواده گریپ در سالیان اخیر که بیماری کرونا نیز از آن جمله به شمار می‌رود، از همه عزیزان و همراهان صمیمانه می‌خواهیم با افزایش آگاهی در این زمینه، بیش از گذشته مراقب حال خود، نزدیکانشان و دیگران باشند.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: کتابخانه آنفلوآنزا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۷۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از قزوین؛ دکتر علیرضا مهرعلیان، رئیس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین به مناسبت هفته سلامت در دیدار با دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل کتابخانه عمومی استان قزوین گفت: اگر به سواد سلامت اهمیت داده نشود و جدی گرفته نشود، عوارض متعددی را در حوزه‌های مختلف زندگی برای فرد در پی خواهد داشت.

این مقام مسوول با اذعان به اینکه افزایش ارتقای فرهنگ سلامت در جامعه باعث کاهش هزینه‌های درمان و از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری می‌کند؛ گفت: ارتقای سواد سلامت افراد، باعث می‌شود که فرد، جامعه‌ای ایمن و امید به زندگی بیشتری داشته باشد.

دکتر فاطمه محمدبیگی، مدیرکل نهاد کتابخانه عمومی استان هم ضمن تبریک هفته سلامت و قدردانی از زحمات کادر سلامت، گفت: تلاش برای هم‌افزایی در ارتقای سرانه مطالعه کتاب و آشنایی بیشتر دو حوزه بهداشت و کتاب‌خوانی و استفاده از پتانسیل کتابخانه‌ها به عنوان یک مکان فرهنگی و اجتماعی برای خدمات‌دهی به افراد، بدون هیچ محدودیتی است.

گفتنی است، این نشست به منظور سلامت خانواده و فرهنگ سلامت در اداره کل کتابخانه عمومی قزوین برگزار شد و مقرر شد که با همکاری بین دو حوزه، مسابقه کتابخوانی با موضوع سلامت روان در سامانه مسابقات کتابخوانی برای عموم مردم برگزار شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900612

دیگر خبرها

  • ۴ ویژگی منحصربه‌فرد در کتاب‌های تاریخ شفاهی
  • ورزش باید مثل دارو تجویز شود
  • طلسم‌های مرگباری که در کتاب‌های قدیمی جاساز شده‌اند
  • اختتامیه دومین جشنواره ملی «دوست من کتاب» در همدان
  • این کتاب‌ها می‌توانند شما را بکشند!
  • بهشتی از ۱۶۱ هزار یار مهربان/ اینجا ملک رفاقت و اعتماد است
  • برگزاری آیین نقد کتاب لبخند آفتابی
  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • ارتقای فرهنگ و سواد سلامت از اولویت‌های حوزه بهداشت است
  • دبیرکل کتابخانه‌ها‌‌: مردم ایران کتاب‌نخوان نیستند + فیلم