Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-04@04:48:56 GMT

تراز تجاری در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار شد

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۸۳۱۶

تراز تجاری در ۵ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ یک میلیارد دلار شد

‍‍‍‍‍‍

به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مهدی میراشرفی رئیس کل گمرک ایران در خصوص رشد ۹۵ درصدی ترانزیت در پنج ماه امسال اظهار کرد: صادرات کالا‌های غیرنفتی در این مدت ۴۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تن به ارزش ۱۷ میلیارد و ۶۶۱ میلیون دلار بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزن ۲۰ درصد و از لحاظ ارزش ۶۳ درصد افزایش داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید

ترخیص دارو از گمرک باید سرعت بگیرد

میراشرفی بیان کرد: در پنج ماهه نخست امسال همچنین ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۱۶ میلیارد و ۶۳۱ میلیون دلار وارد کشور شد که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۹ از لحاظ وزن ۵ دهم درصد کاهش و از حیث ارزش ۲۱ درصد رشد داشت.

او افزود: بدین ترتیب تراز تجاری پنج ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۰ بیش از یک میلیارد دلار بود.

رئیس کل گمرک ایران پنج مقصد اول کالا‌های صادراتی کشور را چین با ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، عراق با ۱۲ میلیون تن به ارزش ۳ میلیارد و ۱۶۳ میلیون دلار، امارات با پنج میلیون تن به ارزش یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۳۷۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و یکصد میلیون دلار و افغانستان با ۲ میلیون و ۱۶۵ هزار تن به ارزش ۸۸۵ میلیون دلار برشمرد و گفت: ۱۰ قلم عمده صادراتی ایران را در این مدت متانول، گاز طبیعی، پلی‌اتیلن، محصولات نیمه تمام آهنی، شمش آهن، بنزین، پروپان مایع شده، میله‌های آهنی، اوره و قیر نفت تشکیل می‌داد.

معاون وزیر اقتصاد نیز تاکید کرد: پنج کشور عمده مبدأ واردات کالا از ایران را امارات با ۴ میلیون و ۴۳۶ هزار تن به ارزش ۵ میلیارد و ۳۹۱ میلیون دلار، چین با یک میلیون و یکصد هزار تن به ارزش ۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار، ترکیه با یک میلیون و ۵۷۸ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار، آلمان با ۴۳۱ هزار تن به ارزش ۶۶۸ میلیون دلار و سوئیس با ۶۹۲ هزار تن به ارزش ۵۷۲ میلیون دلار است.

او افزود: ۱۰ قلم عمده کالا‌های وارداتی ایران در مدت مذکور شامل تلفن همراه، ذرت دامی، دانه سویا، روغن آفتابگردان، جو، گندم، کنجاله سویا، روغن پالم، شکر و الکترود‌های ذغالی بود.

میراشرفی با اشاره به تداوم رشد ترانزیت خارجی کالا از قلمرو جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست سال‌جاری ۴ میلیون و ۷۲۷ هزار تن کالا از خاک ایران ترانزیت خارجی شد که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۹۵ درصد رشد نشان می‌دهد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تجارت خارجی صادرات ترانزیت خارجی هزار تن به ارزش میلیون دلار یک میلیارد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۸۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد

به گزارش خبرگزاری مهر، علی بهادری جهرمی سخنگو و دبیر هیأت دولت با اشاره به افزایش تجارت خارجی کشور در ماه گذشته، تصریح کرد: بر اساس گزارش گمرک ایران، تجارت خارجی کشور در فروردین ماه ۱۴۰۳ با رشدی ۴۸ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

وی اضافه کرد: تراز تجاری در فروردین ماه که بخش عمده‌ای از آن در کشور ما با توجه به آغاز سال جدید تعطیل است، حتی بدون احتساب نفت نیز مثبت شد.

گفتنی است؛ تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات و واردات) با احتساب نفت خام، میعانات گازی، خدمات فنی مهندسی و برق در فروردین ماه سال جاری با ۴۷.۶۳ درصد افزایش به رقم ۱۰ میلیارد و ۴۲۰ میلیون دلار رسید.

از مجموع صادرات و واردات کشور، ۷ میلیارد و ۶۸۰ میلیون دلار به صادرات و ۲ میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار آن به واردات اختصاص داشت.

کد خبر 6095892

دیگر خبرها

  • تراز تجاری کشور بدون نفت مثبت شد
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • رشد ۴۸ درصدی تجارت خارجی کشور در شروع۱۴۰۳/ تراز تجاری با و بدون نفت مثبت شد
  • افزایش ۴۸ درصدی تجارت خارجی در فروردین/ تراز تجاری مثبت ماند
  • صادرات ۴.۱ میلیارد دلاری نفت/ تراز تجاری مثبت شد
  • رشد ۲۸ درصدی مبادلات تجاری از گمرکات کردستان در فروردین سال جاری
  • تجارت ایران و ترکیه به ۱.۳۶۴ میلیارد دلار رسید
  • تجارت ۱.۳ میلیارد دلاری ایران و ترکیه در ۳ ماهه ۲۰۲۴
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه