Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری آستان قدس رضوی، حجت‌الاسلام و المسلمین محسن قمی در مراسم یادبود علامه حکیمی در حرم مطهر رضوی افزود: استاد حکیمی در سیره عملی خود بر مساله توسل به ولایت، تهجد، عبودیت و بندگی بسیار تاکید داشت.
وی گفت: علامه محمدرضا حکیمی انس عجیبی با امام زمان خود داشت و زیارت آل یاسین ایشان ترک نمی‌شد؛ او علاقه عجیبی به سوره یاسین داشت و معتقد بود اگر قلب انسان بتواند با قلب قرآن که یاسین است، ارتباط برقرار کند، آثار بسیار فوق العاده‌ای را به همراه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: سفارش او همواره این بود ما وقتی خودمان را سرباز امام زمان(عج) می‌دانیم یعنی سرباز کسی هستیم که از ما غفلت نمی‌کند و وقتی که امام زمان(عج) را داریم نباید به سراغ شخص دیگری برویم.

حجت‌الاسلام و المسلمین قمی گفت: ریشه و اساس علمی که برای سعادت و تکامل واقعی بشر لازم است در مکتب اهل بیت(ع) مشاهده می‌شود و تمام تلاش مرحوم حکیمی این بود که با قلمی شیوا و امروزی بتواند این معارف را برای نسل تشنه جوان امروز بیان کند که گاه در اثری با عنوان «حماسه غدیر» و «خورشید مغرب» و گاه در «مسئله عاشورا» و ده‌ها کتاب دیگر وی می‌توان مطالعه کرد.
وی افزود: استاد حکیمی در ادبیات، ادیبی چیره دست بود؛ او در حقیقت مبتکر ورود به ادبیاتی بود که برای تبلیغ معارف اهل بیت(ع) استفاده می‌شد و اوج این کار را در کتاب گرانسنگ «الحیاه» شاهد هستیم؛ او تلاش کرد دایره المعارفی مبتنی بر معارف اهل بیت(ع) ارائه دهد به اینگونه که برداشت او از روایات برداشتی شخصی نبود بلکه برداشتی اجتماعی، جامعه‌ساز و تمدنی بود.

معاون ارتباطات بین الملل دفتر مقام معظم رهبری ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مرحوم حکیمی که مقام معظم رهبری در پیام تسلیت خود به آن اشاره کردند، این بود که تمام عمر در خدمت قرآن و اهل بیت(ع) در سلوک عملی و سیره علمی بود و نکته دیگری که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند ویژگی اسلام‌شناسی و عدالت خواهی آن مرحوم بود؛ به این معنا که مرحوم حکیمی با انگیزه اسلامی و دینی دنبال مساله عدالت بود و اعتقاد داشت که پیام اصلی ادیان الهی و معیار حقانیت، عدالت است.

وی افزود: او در شعار عدالت، متکی بر تعالیم اهل بیت(ع) بود و این مسیر را ادامه داد، البته علامه حکیمی در طرح مسئله عدالت به عنوان آرمان و گفتمان عدالت توفیقات فراوانی داشت و در واقع او پرچمدار مسئله عدالت بود و اگر انتقادی هم نسبت به برخی از عملکردها و مسوولان داشت این انتقاد منصفانه و دلسوزانه بود.

علامه حکیمی، فقیه، مجتهد شیعه، فیلسوف، متفکر و نویسنده نامدار حوزه دین و فرهنگ؛ مجاهدی نستوه بود که عمر پربرکتش را در مسیر دفاع از تعالیم مکتب وحی و پیامبر گرامی اسلام (ص) صرف تبیین علمی مفهوم عدالتخواهی و تلاش عالمانه برای ستم‌زدایی از جامعه بشری سپری کرد.

آن بزرگوار فرزند حاج عبدالوهاب، در سال ۱۳۱۴ خورشیدی در مشهد چشم به جهان گشود. پس از گذراندن دوران دبستان وارد حوزه علمیه نواب این شهر شد و در میان هم‌درسانش خوش درخشید و در ۲۳ سالگی از آقابزرگ‌ تهرانی اجازه نقل حدیث گرفت و از همان دوران سری پرشور برای تلاش در راه تحقق عدالت داشت.

روانشاد حکیمی در بسیاری از شاخه‌های علوم حوزوی و معارف دینی به عنوان مرجع تحقیق طلّاب جوان و کثیری از دانشجویان و جوانان در بیرون از حوزه شناخته می شد.

وی از محضر عالمانی چون ادیب نیشابوری، آیت‌الله حاج سید محمدهادی میلانی، شیخ هاشم و شیخ مجتبی قزوینی، حاج میرزا احمد مدرس و شیخ غلامحسین محامی بادکوبه‌ای کسب علم کرد و با بزرگانی همچون علامه امینی، سید ابوالحسن حافظیان و شیخ علی‌اکبر الهیان مأنوس شد.

مرحوم حکیمی همچنین به عنوان ادیبی خبره در بسیاری از محافل ادبی خراسان مانند انجمن ادبی قهرمان و فردوسی عضویت داشت.

"مهدی اخوان‌ثالث"، شاعر شهیر معاصر و از دوستانش، حکیمی را "سربدار امروز خراسان" نامیده و شعری را در نخستین مجموعه انتشاریافته خود با نام "ارغنون" به او تقدیم کرده بود. مهرداد اوستا، دیگر چهره ادبی و فرهنگی نیز در وصفش سرود: "در گلشن کلام حکیمی بین / آیات رشک حکمت یونان را"

این استاد فرزانه در چهارچوب حیات فکری خود آثاری در معرفی مکتب فکری تفکیک نگاشت که کتابهای "مقام عقل، اجتهاد و تقلید در فلسفه، معاد جسمانی در حکمت متعالیه، الهیات الهی و الهیات بشری و مکتب تفکیک" از آن جمله هستند.  

وی همچنین آثاری در زمینه روایات اهل بیت(ع) و ترجمه احادیث از جمله "دایره‌المعارف الحیاه و گزارش و انذار" از خود به یادگار گذاشته است.  

"کلام جاودانه، خورشید مغرب، امام در عینیت جامعه، مرام جاودانه، جامعه‌سازی قرآنی، پیام جاودانه و ادبیات و تعد در اسلام" نیز دیگر کتابهای نوشته مرحوم حکیمی در شناساندن اسلام نجات‌بخش و آموزنده تعالیم فردی و اجتماعی این دین مبین هستند.

‌همچنین کتابهایی در تجلیل از زحمات و مجاهدات مفاخر اسلام به قلم علامه مرحوم منتشر شده که تصویرگر چهره روشنی‌بخشِ این رادمردان است و "سپیده‌باوران، بیدارگران اقالیم قبله، حماسه غدیر، شیخ آقابزرگ، میرحامدحسین و شرف‌الدین" از جمله این آثار هستند.

این فقیه پاسدار مکتب تشیع در پی همه‌گیری ویروس کرونا مدتی بیمار شد تا اینکه چند روزی بنا بر تشخیص پزشکان پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا در بیمارستان بستری و روز دهم تیرماه امسال از بیمارستان مرخص شد.

علامه محمدرضا حکیمی با شدت گرفتن بیماری بار دیگر به بیمارستان منتقل و در بخش مراقبت های ویژه تحت درمان قرار گرفت اما رنج بیماری همراه با کهولت سن موجب رحلت این حکیم فرزانه ۸۶ ساله در نیمه شب ۳۱ مردادماه ۱۴۰۰ شد.

پیکر آن مرحوم دوم شهریورماه در حرم مطهر رضوی به خاک سپرده شد.

برچسب‌ها مشهد حرم امام رضا محمدرضا حکیمی محسن قمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد حرم امام رضا محمدرضا حکیمی مشهد حرم امام رضا محمدرضا حکیمی محسن قمی مقام معظم رهبری علامه حکیمی مرحوم حکیمی اهل بیت ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پسران یک قدم تا فینال/ دختران در آستانه قهرمانی

به گزارش خبرگزاری مهر و به نقل از روابط عمومی فدراسیون تنیس، در ادمه برگزاری رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا در اردن نمایندگان کشورمان در سومین روز بازی ها به مصاف نمایندگان کشور میزبان رفتند.

در دیدارهای انفرادی و دونفره بخش پسران، آراد زینلی با نتیجه ۱-۶ و ۲-۶ از سد حریف خود عبور کرد و در دومین مسابقه انفرادی امیرکسری رنجبر با نتیجه ۰-۶ و ۱-۶ مقابل دیگر نماینده اردن به پیروزی رسید. در بخش دونفره تیم ایران با ترکیب رنجبر و زینلی با نتیجه ۱-۶ و ۳-۶ رقیب خود را شکست دادند تا این بازی با نتیجه ۳ بر صفر به سود نمایندگان نوجوان کشورمان به پایان برسد. به این ترتیب پسران کشورمان با صعود به مرحله نیمه‌نهایی امروز به مصاف عربستان می‌روند که در صورت برتری در این دیدار شاگردان امیرحسین اسفندیاری راهی فینال می‌شوند.

در بخش دختران و در رقابت انفرادی اول، شایلین ظفریکانی با نتیجه ۰-۶ و ۴-۶ حریف خود را برد و در دومین مسابقه انفرادی، لاوین حکیمی با نتیجه ۶-۷ و ۴-۶ مقابل رقیب خود شکست را پذیرا شد. دربخش دو نفره تیم ایران با ترکیب شایلین ظفریکانی و لاوین حکیمی به میدان رفت و موفق شد با برتری ۶ بر یک و ۶ بر ۲ این بازی را به سود خود خاتمه دهد تا این دیدار در نهایت با نتیجه ۲ بر یک به سود تیم دختران ایران به پایان برسد. تیم دختران کشورمان امروز و در آخرین بازی خود رو در روی لبنان قرار خواهد گرفت که در صورت برتری عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب خواهد کرد.

گفتنی است امیرکسری رنجبر، رادین تقوی و آراد زینلی با هدایت امیرحسین اسفندیاری و لاوین حکیمی، شایلین ظفریکایی و سوگند عالیشاهی با هدایت هنگامه عزیزی در این مسابقات حضور یافته‌اند. سرپرستی این تیم بر عهده سیدرضا کافی رئیس هیات تنیس خراسان شمالی است.

رقابت‌های تنیس کمتر از ۱۲سال غرب آسیا از سوم تا هشتم اردیبهشت ماه به میزبانی اردن آغاز شده و در حال برگزاری است.

کد خبر 6088872 زینب حاجی حسینی

دیگر خبرها

  • گل حکیمی به لوآور (پاری سن ژرمن ۲-۳ لوآور)
  • گل هری کین به آینتراخت فرانکفورت روی فرصت طلبی و پاس لایمر (بایرن مونیخ 1-0 آینتراخت فرانکفورت)
  • یادواره شهدای کارگری شهرستان شفت برگزار شد
  • استقبال دانشجویان از نخستین تور شهروندی عمران و پیشرفت شهرداری شیراز
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فتاوری «وعده صادق»
  • حضور معاون وزیر حمل‌ونقل و زیرساخت ترکیه در غرفه همراه اول
  • خون شریک ۲ + فیلم
  • (ویدیو) عصبانیت تروریست‌های پاکستان از سفر رئیسی از زبان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهوری
  • پسران یک قدم تا فینال/ دختران در آستانه قهرمانی
  • نهادینه کردن عدالت آموزشی از اهداف مجموعه مدارس «صدرا» است