Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-03@14:11:00 GMT

قیمت فایزر با سینوفارم و اسپوتنیک برابر است

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۳۹۶۶۱

قیمت فایزر با سینوفارم و اسپوتنیک برابر است

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو گفت: قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا پایین است و در حد قیمت واکسن سینوفارم و اسپوتنیک است. البته به صورت شفاف نمی‌توانم قیمت آن را بازگو کنم، زیرا مسوولان در حال مذاکره هستند. اما شاید در سال آینده که کمی دنیا آرامش پیدا کند.

به گزارش ایمنا، ناصر ریاحی اظهار کرد: قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا پایین است و در حد قیمت واکسن سینوفارم و اسپوتنیک است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته به صورت شفاف نمی‌توانم قیمت آن را بازگو کنم، زیرا مسؤولان در حال مذاکره هستند. اما شاید در سال آینده که کمی دنیا آرامش پیدا کند سازنده‌ها واکسن را بدون سود یا حداقل سود بفروشند. کما اینکه در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون نیمی از جمعیت واکسن فایزر در آمریکا ارزان شده است.

اوایل هفته گذشته بود که ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، اعلام کرد «امکان واردات تا ۲۰ میلیون دُز واکسن فایزر از طریق آلمان و ۲۰ میلیون دُز واکسن آمریکایی جانسون اند جانسون از بلژیک طی طرح کواکس برای ایران در نظر گرفته شده است».

بعد از این اظهار نظر، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت، بدون اشاره به سمت و نامِ ناصر ریاحی این اظهارات او را «خالی‌بندی» توصیف کرد.

جهانپور در صفحه توئیتر خود در خصوص اظهار نظر رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو نوشت «سهمیه ایران از محل سازوکار کواکس ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دُز واکسن کرونا است که سفارش‌گذاری شده و ۲.۲ میلیون آن تحویل شده است، اگر شنیدید ۲۰ میلیون دُز واکسنی خاص از کواکس قابل ارائه است، شما با یک خالی‌بندی مواجه شده‌اید، جدی نگیرید!». اما واقعیت چیست؟ آیا بخش خصوصی می‌تواند این تعداد واکسن فایزر وارد کشور کند؟

تاکید دوباره ریاحی: امکان خرید ۲۰ میلیون واکسن فایزر وجود دارد

ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در این خصوص به میزان گفت: امکان خرید ۲۰ میلیون دز واکسن از فایزر و جانسون اند جانسون وجود دارد. چرا که این شرکت‌ها در ایران نماینده دارند. البته قرار نیست ۲۰ میلیون دز واکسن را فردا یا حتی دو سال دیگر به ما تحویل دهند. بلکه بر اساس مذاکراتی که صورت گرفته شده قرار است به صورت تدریجی وارد شود. اگر چه همین امر هم به موضوعات دیگری بستگی دارد. چرا که کوواکس از همان روزهای ابتدایی ساخت واکسن حدود دو میلیارد دز پیش خرید کرد و به نسبت جمعیت ۲۵ درصدی هر کشور که اولویت با گروه‌های پرخطر است، به آن‌ها واکسن داد؛ بنابراین سهمیه ایران در این بین حدود ۱۷ میلیون شد، که اگر پول آن را واریز کنند وارد کشور می‌شود.

بخش خصوصی سرمایه واردات ۲۰ میلیون واکسن فایزر را ندارد

وی در خصوص برخی از برداشت‌ها در مورد مصاحبه اخیرش، افزود: در آن گفتگو تاکید کرده بودم که این ۲۰ میلیون دز می‌تواند بدون نقش بخش خصوصی وارد کشور شود چرا که هزینه ۲۰ میلیون دز واکسن حدود ۲۵۰ میلیون دلار می‌شود که بخش خصوصی ایران در حوزه سلامت این سرمایه را ندارد. البته این مبلغ را به صورت یک جا پرداخت نمی‌شود بلکه به مرور پرداخت می‌شود. ولی با وجود اینکه بخش خصوصی باید در گمرک واکسن را به دولت بفروشد و برای محموله بعدی مجدد امتیاز بگیرد روند طولانی و غیرعملی می‌شود؛ بنابراین در این زمان اگر ما با هرکدام از شرکت‌ها قرارداد ببندیم احتمالاً آن‌ها می‌توانند ۲۰ درصد واکسن خریداری شده را تا پایان سال جاری میلادی تحویل دهند. این در حالی است که برای سال بعد مجدد باید با این شرکت‌ها صحبت کنیم تا شاید تا بهار سال آینده میلادی مقداری واکسن به ما تحویل دهند.

تمام شرکت‌های سازنده، واکسن را به دولت‌ها می‌فروشند

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو با تاکید بر اینکه تمام شرکت‌های سازنده، واکسن را به دولت‌ها می‌فروشند، تصریح کرد: تمام شرکت‌های سازنده واکسن از همان ابتدا اعلام کردند که، چون نمی‌خواهند واکسن به دست دلال بی افتد آن را تنها به دولت‌ها می‌فروشند. اما در ایران دولت به بخش خصوصی نامه‌ای با تاییدیه وزارت بهداشت می‌دهد تا به آن کمپانی سازنده واکسن بگوید که این شرکت خصوصی از سوی من مجاز به تهیه واکسن است، ولی من یعنی همان دولت تضمین می‌دهد که مسؤولیت تمام و کمال و مباشرت تزریق را انجام دهد.

وی افزود: بخش خصوصی به شرطی می‌تواند با شرکت‌های سازنده واکسن که در ایران نمایندگی دارند رایزنی کنند که دولت به سرعت پول آن‌ها را پرداخت کند. اگر چه شرکت‌های خصوصی هم بیشتر موافقند دولت واکسن وارد کند، زیرا بسیار راحت‌تر است.

ریاحی در خصوص واردات واردات واکسن توسط بخش خصوصی گفت: پیش از این قرار بود بخش خصوصی واکسن را از محل مازاد خریداری کند؛ به عنوان مثال کشوری تعداد قابل توجهی واکسن خریده، ولی به هر دلیلی واکسیناسیون آن عقب افتاده، از آنجایی که واکسن‌ها دارای تاریخ مصرف هستند، آن کشور می‌تواند محموله مازاد را به شرکت تولید کننده پس دهد یا به دیگر کشورها بفروشد. ما به عنوان بخش خصوصی قرار بود اینگونه واکسن تهیه کنیم.

پروسه طولانی بخش خصوصی ایران را از رقبا عقب می‌اندازد

وی با اشاره به روند طولانی پروسه اداری واردات واکسن، ادامه داد: ۵ بار برای تهیه واکسن از این روش اقدام کردیم، ولی صدور نامه ۲ ماه طول کشید همین امر منجر به از دست رفتن محموله واکسن شد. این در حالیست که خرید واکسن به این روش سرعت عمل زیادی می‌خواست چراکه دیگر کشورها هم در بازار خرید واکسن مازاد حضور داشتند. در یکی از این پیگیری‌ها توانستیم اعتبار اسنادی ثبت کنیم که متأسفانه دادستان هند فروش واکسن‌ها را ممنوع اعلام کرد. اما به محض اینکه از سوی هند مانع برداشته شد ما می‌توانیم آن واکسن را وارد کنیم. این بخش با ارز آزاد وارد می‌شود و کارفرما هزینه آن را پرداخت می‌کند.

قیمت فایزر با اسپوتنیک و سینوفارم برابر است

به گزارش دیده‌بان ایران، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو درباره قیمت واکسن‌ها، اظهار کرد: قیمت واکسن‌های فایزر و مدرنا پایین است و در حد قیمت واکسن سینوفارم و اسپوتنیک است. البته به صورت شفاف نمی‌توانم قیمت آن را بازگو کنم، زیرا مسؤولان در حال مذاکره هستند. اما شاید در سال آینده که کمی دنیا آرامش پیدا کند سازنده‌ها واکسن را بدون سود یا حداقل سود بفروشند. کما اینکه در حال حاضر به دلیل واکسیناسیون نیمی از جمعیت واکسن فایزر در آمریکا ارزان شده است.

کد خبر 517738

منبع: ایمنا

کلیدواژه: واکسن کرونا واکسن واکسن کووید ۱۹ واکسن کرونای فایزر واکسن سینوفارم واکسن اسپوتنیک وی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق سینوفارم و اسپوتنیک شرکت های سازنده قیمت واکسن ها ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر ۲۰ میلیون د بخش خصوصی سال آینده د ز واکسن شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۳۹۶۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر حجت الاسلام و المسلمین خلیلی معاون اول قوه قضائیه از شرکت‌های پالایش نفت آفتاب و تولید روی بندرعباس بازدید کرد.

وی در جریان این بازدیدها پس از استماع گزارش مدیران این واحدهای بزرگ تولیدی، ضمن بررسی مشکلات مطرح شده، دستورات لازم را جهت رفع موانع و مشکلات موجود صادر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین خلیلی در این بازدید اظهار کرد: به منظور رفع مشکلات واحدهای تولیدی، تمام توان خود را به کار خواهیم بست تا ضمن ایجاد اشتغال پایدار، شرایط مساعد برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در جامعه فراهم شود.

وی تصریح کرد: قوه قضائیه از سرمایه گذاران بخش خصوصی برای تولید، داشتن اقتصادی پویا و ایجاد رونق اقتصادی حمایت می‌کند.

معاون اول قوه قضائیه خاطر نشان کرد: برای رفع مشکل شرکت روی با دولت تبادل نظر می‌کنیم و در صورت وجود مشکل حقوقی در این زمینه، آن را پیگیری و حل خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت تولید روی بندرعباس نیز در این بازدید با اشاره به تلاش‌های قوه قضائیه برای رفع مشکلات این مجموعه گفت: در نتیجه این حمایت‌ها از ابتدای امسال فعالیت شرکت از سر گرفته شده است اما همچنان مشکل تأمین خاک معدنی برای تولید شمش روی وجود دارد.

وی افزود: تأمین به موقع خوراک شرکت روی بندرعباس نیازمند خریداری خاک از بورس است که به علت دور بودن شرکت از معادن، خاک مورد نیاز با هزینه بالا تأمین می‌شود و این شرکت برای حفظ توان رقابت با دیگر شرکت‌ها نیازمند حل این مشکل می‌باشد.

کد خبر 6095264

دیگر خبرها

  • اعتراف آسترازنکا به عوارض مرگبار واکسن/ رشوه، دروغ و پنهان‌کردن حقیقت برای تجارت با سلامتی انسان‌ها
  • ◄ رفع انحصار ریلی با ایجاد یک نهاد رگولاتوری
  • دستگاه قضا از بخش خصوصی در راستای رونق تولید حمایت می‌کند
  • اتهامات آمریکا علیه روسیه نفرت‌انگیز و بی‌اساس است
  • وزیر بهداشت: حمل دارو توسط سکو‌های اینترنتی موجب تسهیل امور مردم می‌شود
  • چطور از دسترسی هوش مصنوعی به اطلاعات حساس جلوگیری کنیم؟
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • اعتراف تولیدکننده واکسن آسترازنکا به عوارض نادر و لخته خون
  • توافق خصوصی‌سازی و هلدینگ خلیج فارس بر تغییر نام استقلال
  • ◄ معرفی شرکت های کشتیرانی در ایران