Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@14:27:42 GMT

دام هکر حرفه‌ای برای دانشجویان خارج از کشور

تاریخ انتشار: ۶ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۰۷۳۸

دام هکر حرفه‌ای برای دانشجویان خارج از کشور

به گزارش گروه حوادث جام جم آنلاین، اوایل مرداد امسال، مرد میانسالی با حضور در پلیس فتای استان خراسان رضوی از فردی به اتهام کلاهبرداری شکایت کرد.

شاکی در جریان تحقیقات پلیسی گفت: پسرم در آلمان، دانشجوی رشته پزشکی است. به خاطر شرایط کرونا مدت‌هاست نتوانسته به ایران و زادگاهش مشهد سفر کند. از چند هفته قبل تعدادی از دوستان او و اقواممان مقابل خانه‌ام آمده و برگه‌هایی را همراه داشتند که نشان می‌داد آنها مبلغی از حدود ۵تا ۱۰۰میلیون تومان به حساب ارزی پسرم واریز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک ماه گذشته و هنوز پسرم پول‌هایشان را بازنگردانده است. با شنیدن این حرف‌ها شوکه شدم؛ چراکه اگر پسرم پولی نیاز داشت از خودم می‌گرفت. بنابراین تلفنی با پسرم حرف زدم و در گفت‌وگو با وی متوجه شدم او با هیچ‌کدام از آنها حرفی نزده و پولی دریافت نکرده است. فرد کلاهبرداری به جای پسرم از بقیه پول گرفته است.

 در ادامه ماموران با پسر این مرد تلفنی گفت‌وگو کردند که وی گفته‌های پدرش را تایید کرد و گفت هیچ‌کدام از دوستان و اقوامش را فریب نداده و پولی از آنها نگرفته است.

در جریان تحقیقات معلوم شد مدتی قبل این پسر دانشجو با فردی در واتس‌اپ و تلگرام ارتباط دوستی پیدا کرده و با او درددل می‌کرده و این اواخر آن مرد جوان اعلام کرده بهتر است تصویری با هم حرف بزنند که پسر دانشجو قبول کرده بود. بعد از آن لینک اینترنتی برای او ارسال کرده تا با کلیک روی آن هزینه ارتباط اینترنتی‌شان کمتر شود اما پس از کلیک، ارتباطش با آن پسر به طور کامل حذف شده است.

در ادامه تحقیقات مشخص شد، این مرد هکر بوده و با هک حساب کاربری پسر دانشجو به جای او از دوستان و اقوامش پول گرفته است.

این در حالی بود که چند خانواده دیگر که فرزندشان دانشجو بودند و در دام این هکر گرفتار شده بودند با مراجعه به پلیس فتا شکایت‌های مشابهی مطرح کردند. 

جست‌وجوها ادامه داشت تا این‌که چند روز پیش رد هکر به دست آمد و او در خانه‌اش در یکی از محله‌های جنوبی شهر مشهد بازداشت شد.

متهم با انتقال به پلیس فتا به کلاهبرداری‌های سریالی اعتراف کرد و گفت: به خاطر شیوع کرونا از کارم بیکار شدم و بعد از چند ماه پول‌های پس‌اندازم تمام شد. پولی برایم نمانده بود تا این‌که از طریق دوستم با هک شبکه‌های اجتماعی و لپ‌تاپ آشنا شدم. تصمیم به فریب دانشجویان خارج از کشور گرفتم. بعد از آن که با دختران و پسران دانشجو ارتباط می‌گرفتم و اعتمادشان را جلب می‌کردم، لینک را می‌فرستادم و با کلیک روی آن من به سیستم‌شان دسترسی پیدا می‌کردم.

متهم ادامه داد: بعداز آن خودم را به جای دانشجویان جا می‌زدم و برای کاربرانی که با آنها در ارتباط بودند، پیام ارسال می‌کردم و به بهانه بیماری یا تصادف پول درخواست می‌کردم. از آنها می‌خواستم پول را به حساب ارزی‌ام واریز کنند و وانمود می‌کردم این حساب متعلق به یک صرافی است. با این شیوه 500 میلیون تومان کلاهبرداری کردم.

سرهنگ جواد جهانشیری، رئیس پلیس فتای استان خراسان رضوی در این باره گفت: با اعتراف متهم، تحقیقات از او ادامه دارد. با هشدار به کاربران فضای مجازی از آنها می‌خواهیم در ارتباط‌گیری در فضای مجازی دقت لازم را داشته باشند تا گرفتار هکرهای مجازی نشوند. همچنین اگر کاربران از سوی آشنایان خود پیام کمک دریافت کردند از صحت پیام مطمئن شوند.

معصومه ملکی - حوادث روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: کلاهبرداری هکر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۰۷۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازداشت بیش از ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور

سرهنگ محمدرضا اکبری با اشاره به اجرای مرحله اول طرح سراسری مبارزه با سارقان مغازه در کشور گفت:‌در جریان این طرح بیش از ۱۵۰ سارق و مالخر از سوی کارآگاهان پلیس آگاهی دستگیر و بیش از ۱۵۰ فقره سرقت نیز کشف شد.

وی با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد از سرقت‌های مغازه در مراکز استان‌ها و کلان‌شهر‌ها اتفاق می‌افتد، گفت: معمولا این سرقت‌ها از سوی سارقان حرفه‌ای صورت می‌گیرد. در همین راستا نیز ما اولین مرحله از طرح مبارزه با سارقان مغازه در استان‌های سراسر کشور را به مدت سه روز متوالی در هفته اول اردیبهشت ماه سال جاری اجرا کردیم.

اکبری با بیان اینکه از حدود ۱۵۰ سارق و مالخر دستگیر شده، ۳۱ نفر مالخر و ۱۲۱ نفر نیز سارق بودند، گفت: سرقت از مغازه به جهت داشتن برخی ویژگی‌ها و وجود اموال باارزش و گران قیمت و سهولت در سرقت نسبت به دیگر سرقت‌های مشابه همواره در کانون توجه سارقان است. از جمله تاثیرگذارترین عوامل در گرایش و رویکرد به سرقت مغازه؛ کم توجهی مالباختگان به نکات ایمنی مانند نصب دزدگیر و آژیر خطر، وجود نقص در در‌ها و قفل در ها، پایین بودن ضریب ایمنی، وجود خلاء‌های قانونی در برخورد با سرقت، پایین بودن هزینه ارتکاب جرم و ... است.

معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی فراجا با بیان اینکه افزایش ضریب ایمنی مغازه در کاهش وقوع سرقت ارتباط مستقیمی دارد، به صاحبان مغازه‌ها توصیه کرد: استفاده از تجهیزات ایمنی مناسب مانند دوربین‌های مداربسته، دستگا‌های هشدار دهنده و ... می‌تواند سارقان را در دستیابی به اهداف شوم خود ناکام بگذارد.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حوادث و انتظامی

دیگر خبرها

  • شلیک مستقیم پلیس آمریکا به دانشجویان دراعتراضات ضد صهیونیستی
  • ادامه اعتراضات ضدصهیونیستی دانشجویان آمریکا
  • عددی بی‌سابقه برای الهلال در لیگ حرفه‌ای
  • بازداشت بیش از ۱۰۰ دانشجو در دانشگاه یو سی ال‌ ای
  • حضور دانشجو معلمان در اردوی جهادی زکات دانش اندوزی آنهاست
  • جذب ۴۰ میلیارد تومانی تسهیلات بانکی دانشجویی در مازندران
  • بازداشت بیش از ۱۵۰ سارق مغازه و مالخر حرفه‌ای طی ۳ روز در کشور
  • لزوم تقویت خلاقیت و اندیشه‌ورزی دانشجویان
  • از بین رفتن یا تغییر در ۸۰ میلیون شغل طی چند سال آینده
  • اعلام بازداشت بیش از ۱۵۰۰ دانشجو در دانشگاه های آمریکا/برگزاری بیش از ۲ هزار تظاهرات در نیویورک/ وحشت دموکرات‌ها از ادامه اعتراضات دانشجویی در آستانه انتخابات