Web Analytics Made Easy - Statcounter

کتیبه‌، سنگ نگاره‌ و نقش برجسته رموزی هستند که تاریخ با بشر امروزی در میان گذاشته است. آثاری که به صورت نماد و یا نوشته بر سنگ‌ها حک شده‌اند، اولین نشانه‌های تمدن بشری محسوب می‌شوند.

کتیبه نوشته‌ای کهن و تاریخی است که بر روی سنگ، سردر ساختمان‌ها و یا روی پارچه‌های خاصی مانند بیرق حک شده است. کتیبه‌ها گویای وقایع تاریخی هستند و از همین نظر حفظ آنها برای دنیا اهمیت ویژه‌ای دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

جای پای تاریخ بر تن کوه‌های ایران

گردشگرهای زیادی به دیدن آثار به جا مانده از انسان عصر باستان علاقه دارند و به شهرهایی که امانت‌دار تاریخ هستند، سفر می‌کنند تا سنگ نگاره‌ها و کتیبه‌ها را از نزدیک ببینند. در ادامه چند سنگ نگاره و کتیبه تاریخی به جا مانده در ایران را معرفی می‌کنیم. با www.jabama.com همراه باشید تا با خاص‌ترین کتیبه‌های ایران آشنا شوید.

 

سنگ‌ نگاره‌های تیمره در خمین و گلپایگان

سنگ نگاره از اولین نشانه‌های تمدن و هنر بشری است. این تصاویر جان گرفته بر سختی سنگ، نگاره‌هایی هستند که به عنوان نماد بر سنگ‌ها تراشیده شده و نقش بسته‌اند. می‌توان گفت نخستین نشانه‌های تاریخ، هنر، خط، اسطوره و زبان آدمی بر تن سنگ‌ها پدید آمده‌ است. تیمره نام منطقه‌ای کهن میان دو استان اصفهان و مرکزی است که بالغ بر ۲۱ هزار سنگ نگاره با عمری حدود چهل هزار سال قدمت در آن یافت شده است. اغلب نگاره‌های منطقه تیمره حاوی تصاویری از بز کوهی، گوزن، قوچ، پلنگ، شیر، شتر، آهو، زنان باردار، رقص، انسان و ابزار شکارش یعنی تیر و کمان یا نیزه است. ثبت وقایع، اعلام خطر، اطلاعات معیشتی و آئین‌های دوران باستان به شیوه حکاکی بر سنگ‌های تیمره نقش بسته‌اند. انسان باستان توسط همین سنگ نگاره‌ها دانش و اطلاعاتش را به نسل‌های بعد از خود انتقال داده که نشانه اهمیت این موضوع برای بقای نسل انسان است. بخش بزرگی از منطقه تیمره در خمین و گلپایگان واقع شده و بازدید این آثار کهن برای عموم آزاد است.

 

--- کتیبه خان تاشی در مشهد

در ۲۵ کیلومتری مشهد به سمت کلات، دره‌ای به نام کارده قرار دارد. در مجاورت این دره، روستایی به همین نام واقع شده که امانت‌دار کتیبه‌ای به نام خان تاشی است. نام این کتیبه کلمه‌ای به زبان ترکی به معنی سنگ خان است. روی کتیبه خان تاشی ده سطر با خط ثلث نگاشته شده که محتوای آن عزیمت شیبک خان ازبک در سال ۹۱۶ هجری قمری به سمت توس است. شیبک خان موسس خاندانی به نام شیبانی بود که در سیبری سکونت داشتند. این خاندان در سال ۹۰۵ به فرمانروایان تیموری حمله و در پی شکست آنها، دولت ازبک را تاسیس کردند.

 

سنگ نگاره‌های دره نگاران در سراوان

این آثار مهم تاریخی در دره نگاران شهر سراوان واقع در استان سیستان و بلوچستان است. اهمیت سنگ نگاره‌های این دره از بابت ثبت انسان در عصر شکار است. این آثار در سه دوره قدیم، میانه و جدید دسته بندی شده‌اند. سنگ نگاره‌های قدیمی متعلق به هزاره چهارم تا هشتم هستند. به دلیل تراکم نقش‌های حک شده بر سنگ‌ها، باستان شناسان معتقدند هم قبایل مهاجم و هم اقوام مهاجر در هزاره قبل از میلاد به این سرزمین رسیده‌اند. دره نگاران در روستای ناهوک واقع شده که گردشگرهای زیادی را به خود جذب می‌کند.

 

کتیبه بیستون در کرمانشاه

این کتیبه مهم تاریخی گویای وقایع شورش‌های کشورهای دیگر به امپراطوری هخامنشی پس از مرگ بردیا و پادشاه شدن داریوش است. به گفته این کتیبه داریوش در سال اول حکومتش ۱۹ شورش را سرکوب کرد. کتیبه بیستون با زبان‌های عیلامی، اکدی و پارسی باستان نوشته شده است. ارتفاع آن حدود ۸ متر و طولش ۲۲ متر است. نوشته‌هایی که به زبان فارسی باستان در۵ ستون نگاشته شده‌اند، در مجموع دارای ۵۲۵ سطر هستند. کتیبه بیستون فقط یکی از آثار مهم مجموعه تاریخی بیستون است که در دل رشته‌کوه‌های زیبای زاگرس قرار دارد. در صورتی که بعد از سفر و بازدید از کتیبه‌های ایران نیاز به اقامت داشتید و مایل بودید در اقامتگاه‌ها سنتی یا ویلاهای زیبا بمانید، پیشنهاد می‌کنیم به www.jabama.com/stays سری بزنید.

 

--- کتیبه داریوش در تخت جمشید

بیرون از محوطه تخت جمشید، چهار کتیبه نگهداری می‌شوند که به دستور داریوش بر سنگ‌ها نقش بسته‌اند. در دوران حکومت داریوش، قرار بود درب ورودی این کاخ در محل فعلی قرارگیری کتیبه‌ها باشد. دو کتیبه به زبان پارسی باستان، یک کتیبه به زبان عیلامی و یک کتیبه نیز به زبان اکدی یا بابلی نو نگاشته شده است. هر کتیبه محتوای خودش را دارد و هیچکدام ترجمه دیگری نیستند. چهارمین کتیبه شرح سخنان داریوش با این مفهوم است:

اهورامزدا این کشور را از سپاه دشمن، از خشکسالی و از دروغ بپاید. به این کشور نیاید، نه سپاه دشمن، نه خشکسالی و نه دروغ

در صورت برای سفر به شیراز زیبا و پر گل یا هر شهر دیگری از ایران عزیزمان به دنبال یک هتل با امکانات مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه بودید به www.jabama.com/hotels مراجعه کنید.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: سنگ نگاره ها بر سنگ ها کتیبه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۰۹۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله

یک مهمانخانه ۳۵۰۰ساله که ارتش مصر باستان از آن استفاده می‌کرد، در صحرای «سینا» کشف شد.

به گزارش ایسنا، مصرشناسان بقایای یک مهمانخانه را در صحرای شمال سینا کشف کرده‌اند. این سازه ممکن است به طور موقت توسط نیروهای مصر باستان و احتمالاً افراد سلطنتی در دوره حکومت «تحوتموس سوم» یا از حدود ۱۴۷۹ تا ۱۴۲۵ قبل از میلاد مورد استفاده قرار گرفته باشد.

«لایوساینس» درباره این کشف جدید نوشت فرمانروایان مصر باستان اغلب به سمت شرق مدیترانه لشکرکشی می‌کردند و یکی از مسیرهایی که نیروهای مصری اغلب برای رسیدن به این منطقه طی می‌کردند، صحرای سینا بود.

 در بیانیه وزارت آثار باستانی و گردشگری مصر آمده است: «به احتمال زیاد این بنا با توجه به معماری آن و تکه‌های سفال کشف‌شده، به عنوان استراحتگاه سلطنتی مورد استفاده بود.»

 بر اساس این بیانیه، این ساختمان دارای دو راهرو مستطیل‌شکل و تعدادی اتاق است. کتیبه‌ای به خط هیروگلیف که در ساختمان کشف شده است نشان می‌دهد این استراحتگاه به زمان «تحوتموس سوم» تعلق دارد.

این استراحتگاه در محوطه‌ای واقع شده است که دارای گورستانی است که قدمت آن به دودمان بیست‌ویکم (حدود ۱۰۷۰ تا ۹۴۵ قبل از میلاد) و دودمان بیست‌وششم (۶۸۸ تا ۵۲۵ قبل از میلاد) یا پس از حکومت «تحوتموس سوم» بازمی‌گردد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • کشف جدید باستان‌شناسان: نگو حجر، بگو شجر!
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان (+عکس)
  • انسان چقدر زمین نیاز دارد ؟ از زبان الهی قمشه ای بشنوید (فیلم)
  • رازگشایی از نماد‌های ۲۷۰۰ ساله ایران باستان
  • ایران در ارمنستان چگونه معرفی می‌شود؟
  • ایران هراسی در مقابل آموزش زبان فارسی و تبلیغ سفر به ایران
  • کشف بقایای مهمانخانه ۳۵۰۰ساله
  • بالاخره راز هرم جیزه کشف شد!
  • سیاهپوشی حرم امام رضا (ع) به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • راز «نفرین توت عنخ آمون» که بیش از ۲۰ نفر را کشت سرانجام فاش شد