Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک دانشجوی دکتری هواشناسی گفت: دانشگاه بایستی شرایط لازم جهت یادگیری مهارتی دانشجویان را فراهم کند. فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد. دفاتری به نام «ارتباط دانشگاه با صنعت» ایجاد شدند که از این دفاتر بیشتر از دانشجویان، اساتید بهره می‌برند.

آرش رازبان در یک گفت‌وگو اینستاگرامی در خصوص مهمترین مسائل و دغدغه‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی، اظهار کرد: سال اول ورود به دانشگاه سال سردرگمی و تلاش برای شناخت محیط و تطبیق خود با آن است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سال اول نیازمند برنامه ریزی برای ریل‌گذاری آینده تحصیلی هستیم.

وی افزود: در این مسیر دو محور دانشگاه و دانشجو مطرح می‌شود. از محور دانشگاه انتظار می‌رود که تناسبات خود را به گونه‌ای انجام دهد که پس از فارغ‌التحصیلی از کارشناسی مسیر شغلی روشنی پیش‌روی خود داشته باشند. حدودا ۷۰ درصد دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی در دوره لیسانس نسبت به آنچه فراگرفته‌اند هیچ استفاده‌ای ندارند و صرفا یک دوره چهارساله را گذرانده‌اند.

این دانشجوی دکتری هواشناسی با تاکید بر اهمیت یادگیری مهارتی دانشجویان، ادامه داد: دانشگاه بایستی شرایط لازم جهت یادگیری مهارتی دانشجویان را فراهم کند. فضای آکادمیک دانشگاه با فضای محیط کار بسیار فاصله دارد. انتظار ما این است که دانشگاه برای رفع این فاصله تلاش کند. در این راستا دفاتری به نام «ارتباط دانشگاه با صنعت» و «ارتباط دانشگاه با جامعه» ایجاد شدند. متاسفانه این دفاتر در دانشگاه تنها حضور دارند اما به وظایف خود عمل نمی‌کنند. از این دفاتر بیشتر از دانشجویان، اساتید بهره می‌برند.

سیستم آموزشی در ایران، سیستمی برای توانمندسازی دانشجویان نیست

رازبان خاطرنشان کرد: سیستم آموزشی در ایران، سیستمی برای توانمندسازی دانشجویان نیست. انجمن‌های علمی و تشکل‌های مختلف حاضر در دانشگاه درحال تلاش برای سرمایه‌گذاری بر دانشجویان هستند تا بتوانند دانشجویان را به مسیرهای گسترده‌تری نسبت به دانشگاه راهنمایی کنند. البته هنوز تشکل‌ها در ابتداء راه هستند و به غایت خود نرسیده‌اند.

دانشجویان بایستی به سمت توانمند شدن حرکت کنند

این دانشجوی دکتری هواشناسی بیان کرد: دانشجویان بایستی بدانند در دانشگاه اگر به خودشان کمک نکنند فرد دیگری کمک نخواهد کرد. دروس گذرانده شده در دانشگاه تنها مقدمه هستند. دانشجویان باید به سمت توانمند شدن حرکت کنند. اگر به دانشجویان علاوه بر دروس تئوری، پروژه‌های عملی نیز داده شود تا وارد فضای کاری شوند تجربه بیشتری کسب خواهند کرد. دروس مطالعاتی در دانشگاه تنها یک دانشجوی تحقیقاتی بار می‌آورند.

وی تشریح کرد: ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی نیازمند یک هدف مشخص است. دانشجویان کمی هستند که در مقطع کارشناسی به شناخت کافی نسبت به یک مسئله رسیده و برای کسب اطلاعات کافی جهت حل آن به مقطع ارشد و دکتری ورود پیدا می‌کنند. در زمان مصاحبه در مقطع دکتری بایستی هیات علمی دانشگاه را قانع کنیم که برای حل یک مسئله قصد ورود به دانشگاه را داریم. اما برخی از دانشجویان پس از ورود به مقطع ارشد متوجه می‌شوند که انتظاراتی که دارند برآورده نخواهد شد.

کارخانه تولید دانشجو داریم

رازبان تصریح کرد: در اسناد بالادستی و سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری به افزایش ظرفیت زیرساخت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی تاکید شده است. متاسفانه در این موارد فقط بعد کمی مطرح می‌شود. دانشگاه‌ها افزایش پذیرش دانشجویان روزانه، شبانه و تحصیلات تکمیلی را برای خود افتخار می‌دانند. ما در ایران کارخانه تولید دانشجو داریم.

این دانشجوی دکتری هواشناسی گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند برخی زیرساخت‌های لازم برای توانمندسازی و اشتغال دانشجویان را فراهم کنند. در اواخر دهه ۷۰ به دانشجویان تحصیلات تکمیلی کمک هزینه اهدا می‌شد. اما این موضوع پس از مدتی حذف شد. دانشجویان دکتری درحال حاضر هیچگونه حقوقی دریافت نمی‌کنند. دانشجویان دکتری در بدو پذیرش در دانشگاه ملزم به امضاء یک تعهدنامه مبنی بر اختصاص تمام وقت خود به پژوهش هستند.

وی اظهارکرد: دانشجویان باید خود را در دانشگاه تنها ببینند و تمام تلاش خود را برای افزایش ظرفیت خود انجام دهند. دانشجویان باید برای رسیدن به اشتغال و افزایش مهارت برنامه‌ریزی کنند. تشکل‌های دانشجویی در این مسیر می‌توانند موثر واقع شوند. تشکل‌ها باید تلاش کنند دانشجویان را جذب و آن‌ها را برای رسیدن به بازار کار و زندگی توانمند کنند.

رازبان افزود: ورود به مقطع تحصیلات تکمیلی در ایران سراسر بدبختی نیست، اما همراه با مشکلات و سختی‌های زیادی است. راهکار گذراندن این مسیر نا امیدی نیست. دانشجویان باید تلاش کنند در مقطع کارشناسی مهارت‌های بیشتری بیاموزند تا در تحصیلات تکمیلی قدرتمندتر ظاهر شوند. کسب مهارت بسیار با اهمیت است. دانشجویان بایستی رایگان کار کنند اما مهارت کسب کنند.

این دانشجوی دکتری هواشناسی ادامه داد: دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد باید از زمان خود به صورت کامل بهره ببرند. تلاش کنند واحدهای درسی را به سرعت گذرانده و پایان‌نامه خود را با موضوعی کاربردی به اتمام رسانند. در مقطع ارشد دانشجویان با اصول پژوهش آشنا می‌شوند و کسی انتظار نوآوری از آن‌ها ندارد.

وی تشریح کرد: در گذراندن مقطع دکتری نباید عجله کرد. مقطع دکتری خاص است و دانشجویان تنها با داشتن یک دلیل علمی باید به آن ورود پیدا کنند. برای گذراندن مقطع دکتری تلاش کنید تا در بهترین دانشگاه در دسترس خود پذیرش شوید. از دانشجویان دکتری انتظارات بالایی وجود دارد. این دانشجویان باید تلاش کنند تا نوآوری داشته و حتی کارآفرینی کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دانشگاه تحصیلات تکمیلی دانشجو توانمندسازی دانشگاه تنها تحصیلات تکمیلی مقطع دکتری تلاش کنند تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۱۱۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین تهدید به تعلیق را نپذیرفتند

دانشجویان طرفدار فلسطین که در محوطه دانشگاه کلمبیا در اعتراض به جنایات رژیم صهیونیستی تحصن کرده بودند، تهدید به تعلیق دانشگاه را نیز نپذیرفتند و آمادگی خود را برای تشدید اقدامات در پاسخ به واکنش دانشگاه اعلام کردند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دانشجویان دانشگاه کلمبیا که در حمایت از فلسطین با پرپایی چادر تحصن کرده بودند، اولتیماتوم روز گذشته دانشگاه را برای تعلیق و پایان اعتراضات نادیده گرفتند.

این دانشگاه در به‌روزرسانی وب سایت خود نوشته است: «ما به عنوان بخشی از مرحله بعدی از تلاش‌هایمان برای اطمینان از ایمنی در محوطه دانشگاه، تعلیق دانشجویان را آغاز کرده‌ایم. پس از شروع اقدامات انضباطی، تصمیم‌گیری توسط چندین واحد مختلف در دانشگاه بر اساس ماهیت تخلف انجام می شود.»

در نامه‌ای با عنوان «اطلاعیه به اردوگاه» در خطاب به دانشجویان معترض به جنایت‌های رژیم اسرائل نوشته شده است: «مهم است که بدانید دانشگاه دانشجویان بسیاری را در اردوگاه شناسایی کرده است.اگر تا ساعت ۲ بعدازظهر به تحصن پایان ندهید، در انتظار بررسی بیشتر برای تعلیق خواهید شد.»

در ادامه این بیانیه آمده است: «اگر داوطلبانه تا ساعت ۲ بعدازظهر آنجا را ترک کردید، خود را به مقامات دانشگاه معرفی کنید و فرم ارائه شده را امضا کنید که در آن متعهد می‌شوید تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵ یا تاریخ اعطای مدرک خود به تمام سیاست‌های دانشگاه پایبند باشید و به این ترتیب شما واجد شرایط تکمیل ترم با وضعیت *خوب* خواهید بود.»

مذاکره‌کنندگان معترض روز دوشنبه به دانشگاه اطلاع دادند که تظاهرکنندگان با موافقت به ادامه تحصن، به اولتیماتوم بی‌اعتنایی کردند.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی معترضان را نشان می‌دهد که یک «دیوار انسانی» را تشکیل داده‌اند که ظاهراً برای جلوگیری از هرگونه تلاش پرسنل دانشگاه برای از بین بردن محل تحصن طراحی شده است.

سازمان‌دهندگان تظاهرات در بیانیه‌ای دانشگاه را به اعمال خشونت‌آمیز متهم کردند و آمادگی خود را برای تشدید اقدامات در پاسخ به واکنش دانشگاه اعلام کردند.

در این بیانیه آمده است: «تهدید امروز پس از چند روز مذاکرات بی‌ثمر صورت می‌گیرد که طی آن دانشگاه از بررسی جدی درخواست‌های ما برای واگذاری، شفافیت مالی و عفو دانشجویان و اساتید منضبط در جنبش آزادی‌بخش فلسطین خودداری کرد.»

دانشگاه کلمبیا در نیویورک به مرکز موجی از اعتراضات دانشگاهی در سراسر ایالات متحده علیه جنگ شش‌ماهه رژیم اسرائیل در غزه تبدیل شده است که منجر به کشته شدن بیش از ۳۴ هزار فلسطینی، آواره شدن صدها هزار نفر دیگر و قحطی شده است.

این تظاهرات در میان ادعاهای دانشجویان یهودی مبنی بر اینکه آنها مورد تهدید و توهین قرار گرفته‌اند، شدت گرفته است. فعالان معترض، در پاسخ تاکید کرده‌اند که اتهامات یهودی‌ستیزی در تلاش برای سرکوب کردن انتقاد از اسرائیل تشدید شده است.

کد خبر 749285

دیگر خبرها

  • ضرورت افزایش ظرفیت دکتری جمعیت شناسی در دانشگاه‌ها/ تعامل ستاد جمعیت و فضای دانشگاهی کشور+فیلم
  • کاخ سفید: از تلاش چین برای برقراری امنیت در منطقه استقبال می‌کنیم
  • رشته روانشناسی از شکل سنتی فاصله می‌گیرد/ افزایش تعداد کلینیک‌های درمانی
  • هاآرتص: اسرائیل با تحریم آکادمیک بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است
  • تشدید نگرانی صهیونیست‌ها از بایکوت علمی اسرائیل در جهان
  • دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین تهدید به تعلیق را نپذیرفتند
  • تمدید مهلت نام‌نویسی بدون آزمون در مقطع دکتری تخصصی
  • اطلاعیه جدید سازمان سنجش درباره آزمون مقطع دکتری ۱۴۰۳
  • فرافکنی دانشگاه‌ها درباره نقش خود در تعلیم و تربیت اجتماعی/ اثرگذاری اساتید و تشکل‌ها محدود است
  • ضرورت روشنگری و تبیین دانشجویان در فضای رسانه‌ای