Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمدرضا ذوالفقاری با اشاره به اینکه ابتذال در کشور ما به یک واژه ایدئولوژیک تبدیل شده تأکید کرد که همه کشورهای دنیا مخالف ابتذال هستند اما با فرهنگ‌سازی در برابر آن می‌ایستند نه ایجاد محدودیت بیشتر.

محمدرضا ذوالفقاری جامعه‌شناس فرهنگی در گفت‌وگو با خبرنگار برنا، اظهار داشت: امروز مسئله ابتذال در تمام بحث‌های اجتماعی ما از سوی مسئولان مطرح می‌شود و آن را می‌توان به همه آسیب‌های اجتماعی به اشکال مختلف ربط داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابتذال در سینما هم وجود دارد و در دنیا فیلم‌های پورنوگرافیک ساخته می‌شود اما کسی نمی‌گوید باید سینما را تعطیل کرد، سینما به حیات خود ادامه می‌دهد اما برای مقابله با ابتذال این گونه فیلم‌ها فرهنگ‌سازی در دستور کار حاکمان قرار می‌گیرد. متأسفانه امروز ابتذال در کشور ما به یک واژه ایدئولوژیک تبدیل شده که به واسطه آن همه چیز را محدود می‌کنند و تجربه‌هایی مثل ممنوعیت ویدئوها نشان داده هیچ‌گاه این طرح‌ها و ایده‌ها به نتیجه نمی‌رسد. زمانی که گفته می‌شد ترویج موسیقی خواننده‌های لس‌آنجلسی ترویج ابتذال است به یاد دارم که در میدان انقلاب مخفیانه نوار کاست‌هایی از همین خواننده‌ها فروخته می‌شد.

ذوالفقاری خاطرنشان کرد: جوانان امروز جوانان 40 یا 50 سال پیش نیستند و تکنولوژی هم دیگر تکنولوژی چند سال پیش نیست که بتوان تا حدی محدودیت ایجاد کرد. کنترل تکنولوژی امروز سخت‌تر از گذشته است و تنها با قطع ارتباط کامل با دنیا می‌توان ارتباطات اینترنتی و پیشرفت تکنولوژی در کشور را متوقف کرد.

او افزود: بحث جدی‌تر در این میان مسئله اقتصاد است. فضای مجازی و اینترنت امروز تنها کارکرد تفریحی برای مردم ندارد و بخش بزرگی از جامعه از این طریق ارتزاق می‌کند. این شرایط در تلگرام هم وجود داشت و هنوز می‌بینیم با وجود فیلتر شدن این پیام‌رسان همچنان در تلگرام فعالیت‌های اقتصادی ادامه دارد. فعالیت‌های اقتصادی در اینستاگرام نیز وجود دارد و از خانواده‌ها گرفته تا شرکت‌های مختلف در این رسانه مشغول کار هستند و نمی‌توان با تعمیم دادن مفهوم ابتذال به این رسانه، استفاده از آن را در کشور به طور کامل از بین برد.

این جامعه‌شناس تأکید کرد: همه کشورها در دنیا مخالف ابتذال هستند و هیچ کشوری نیست که مشکلی با این مسئله نداشته باشد. آلمان، فرانسه و... هم قطعاً مخالف رواج ابتذال در کشورشان هستند اما برای جلوگیری از آن راهکار دارند و در کشور ما این واژه بیشتر بهانه‌ای است برای ایجاد محدودیت بیشتر. امروز کلیدی‌ترین بحث در مواردی اینچنین به بحث اعتماد مردم به حاکمیت مربوط می‌شود و به اعتقاد من نهادهای سیاسی ما به سرعت با سیاستگذاری‌هایشان اعتماد لازم بین مردم و حاکمیت را از بین می‌برند. با این طرح قطعاً اعتماد از بین می‌رود و ما شاهد نوعی بی اعتمادی مطلق بین مردم و حاکمیت خواهیم بود که نارضایتی را هم افزایش می‌دهد.

او افزود: در جامعه ما جمعیت جوان زیاد است.  تعداد دانشجویان، افرادی که دارای مدرک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا هستند نسبت به دیگر کشورها متفاوت است و این‌ها نیازهای متفاوتی دارند که اگر قرار است برنامه‌ای برای کشور داشته باشیم باید برنامه‌ای باشد که تمام اقشار جامعه از اجرای آن اقناع شوند. امروز مسئله سواد تغییر کرده و حتی افراد زیر دیپلم هم انتظار وجود آزادی رسانه دارند و می‌بینیم در وقایعی مثل واقعه خوزستان همین افراد بدون در نظر گرفتن اینکه در چه طبقه‌ای از جامعه هستند اعتراض می‌کنند و از رسانه‌های موجود در فضای مجازی استفاده می‌کنند چرا که رسانه رسمی ندارند. قطع کردن این صداها که طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی خود اقدامی در این جهت است به معنای از بین بردن مشکلات و ایجاد سکوت و جلوگیری از اعتراض نیست، این صداها وجود دارند اما مسئولان با این حرکت پنبه در گوش خود کرده‌اند تا صداها را نشنوند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: موسیقی انقلاب اقتصاد فضای مجازی اینترنت جامعه رسانه فرانسه دیپلم حقوق مشکلات پنبه آلمان دیپلم فرانسه فرهنگ سازی فضای مجازی طرح صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۳۶۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد

مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی ضمن تأکید بر فعالیت هدفمند در فضای مجازی گفت: برنامه‌های ویژه ای در حوزه‌ آموزش برای تمام دانشجویان خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، رضا نصیرزاده در اولین جلسه شورای سیاستگذاری بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه با تقدیر و تشکر از زحمات بسیج دانشجویی این واحد اظهار کرد: احیای پایگاه‌های بسیج در سطح دانشگاه اولین مطالبه از بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ارومیه است.

وی افزود: تشکیلات‌سازی، شبکه‌سازی و جریان‌سازی ۳ اصل مهم بوده که باید در برنامه‌ی اجرایی حوزه‌های بسیج دانشجویی مورد توجه قرار گیرد.

مسئول بسیج دانشجویی آذربایجان‌غربی با تأکید بر اخلاق مداری در بدنه بسیج دانشجویی گفت: دانشجوی بسیجی باید از جنبه‌های علمی، اخلاقی و اعتقادی در دانشگاه الگو قرار بگیرد و از ایجاد حاشیه پرهیز کند.

نصیرزاده ضمن تأکید بر فعالیت هدفمند در فضای مجازی تصریح کرد: برنامه‌های ویژه ای در حوزه آموزش برای تمام دانشجویان خواهیم داشت، همچنین درحال برنامه‌ریزی و تشکیل اتاق فکر برای بسیجیان ادوار هستیم تا ضمن استفاده از تجربیات، ارتباط ما با این دانشجویان نیز حفظ شود.

کد خبر 748048

دیگر خبرها

  • سکوت جامعه آرامش قبل از طوفان است /حکومت پس از جنبش مهسا به رویه سابق برگشت / زندگی گراها فاقد توانمندی برای ایجاد سامانه های جدید قدرت هستند
  • چند حقیقت شگفت انگیز درباره کشور هند و فرهنگ مردم آن
  • پویایی در جامعه نیازمند جهادی عمل کردن و تعالی فرهنگ ایثار است
  • فیلم| واکنش کاربران مجازی به برخورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • بندر کنگ نماد حفظ و صیانت از فرهنگ و معماری بومی است
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت داده‌های کاربران؛ از ایران تا آمریکا
  • آغاز عملیات ویژه پلیس علیه فروشندگان سلاح در فضای مجازی
  • فعالیت هدفمند در فضای مجازی مورد توجه قرار گیرد
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • برگزاری کنفرانس بین المللی وب پژوهی در دانشگاه علم و فرهنگ