Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا،  داریوش مختاری افزود: از دیدگاه اقتصاد منابع، منابع طبیعی تجدیدشونده جزو منابع عمومی مشترک (Common property) هستند. این ویژگی به این معناست که بهره‌برداری از یک منبع طبیعی تا جایی می‌تواند ادامه یابد که نرخ تجدیدشوندگی آن محفوظ بماند.

وی با بیان اینکه دیدگاه دوم، حقوقی است، بیان کرد:  یک خطای بزرگ حقوقی که از زمان تصویب قانون ملی ‌شدن جنگل‌ها و مراتع و قانون آب و نحوه ملی ‌شدن آن در دهه ۴۰ خورشیدی پدید آمد، دولتی‌ کردن منابع طبیعی تجدیدشونده به جای ملی‌ کردن آن بود،  در ملی‌ کردن منابع، سازوکار مناسب برای بهره‌ برداری پایدار توسط بخش خصوصی از این منابع و با حفظ نقش نظارتی دولت پدید می ‌آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در وضعیت دولتی‌کردن، دولت در جایگاه یک مرجع بزرگ قرار می ‌گیرد که بین بهره‌ برداران یک رقابت منفی برای دریافت پروانه بهره ‌برداری از دولت ایجاد می شود.

مختاری افزود: این رقابت منفی، زمینه بهره‌ برداری بی‌ رویه از منابع طبیعی را برای کشور پدید آورد. به طوری که تضاد زیادی برای داشتن یک نقش یکپارچه و شفاف برای دولت در تعریف انواع مالکیت از دهه ۳۰ تاکنون پدید آمده است.

این کارشناس ارشد منابع آبی تاکید کرد: همین سردرگمی حقوقی یک شکافی پدید آورده است که نقش نهاد دولت را در گستره منابع طبیعی، به جایی رسانده است که امروزه وزارت نیرو، داعیه مالکیت و دخل و تصرف بر تالاب‌ها و رودخانه ‌ها را دارد. در حالی که دولت می‌تواند تنها به نمایندگی از جامعه، امانت‌دار و محافظ منابع طبیعی باشد، نه مالک آن. یعنی دولت نمی‌تواند خودش جایگزین فعالان اقتصادی شود و نقش بازدارندگی آن حذف شود. بلکه می‌تواند تمام تلاش خود را برای حفظ این منابع انجام دهند.

مختاری با بیان اینکه نگاه جدیدی که در دولت دیده شده، تملک این عرصه‌ ها است که مغایرت اساسی و فحوایی با هر ماده قانونی از جمله اصل محوری زیست‌ محیطی ۵۰ در قانون اساسی دارد، گفت: طبیعتا به محض اینکه دولت در ظرف مالکیتی، این عرصه ‌ها را مالک شوند در نتیجه در قامت رقیب بخش خصوصی، اقدام به تخریب این عرصه‌ ها خواهد کرد و به محض اجرای هر پروژه، برگه مالکیت را ارایه می‌کند و هرگونه بازدارندگی از بین خواهد رفت یابه حکم این مالکیت، از حفاظت این منابع سر باز خواهد زد.

کد خبر 623235 برچسب‌ها وزارت نیرو تالاب

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: وزارت نیرو تالاب منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۴۶۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم

شهر سمیرم در استان اصفهان واقع شده است. این شهر به دلیل جاذبه‌های طبیعی و رودخانه خانه‌ها و چشمه‌های زیاد به شهر هزار چشمه مشهور است.

سد حنا یکی از جاذبه‌های طبیعی سمیرم است که بر روی رودخانه حنا ساخته شده است.

شهروند خبرنگار ما فیلمی از دریاچه سد حنا را به نمایش گذاشت.

منبع: شهروند خبرنگار - اصفهان 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی   باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • جلوه گری دریاچه سد حنا در شهر هزار چشمه + فیلم
  • رفع تصرف ۲۰۰۰ متر از رودخانه‌های استان یزد
  • رفع تصرف ۵۵ هکتار از بستر زرینه‌رود
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • خبر شکستن یک سد معیشتی در ساوه چه بود؟
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • زریبار؛ بزرگترین دریاچه آب شیرین جهان، پذیرای گردشگران + فیلم
  • آبگیری ٩٠ درصد تالاب قره گل بوکان