Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@20:50:12 GMT

نشست سه‌جانبه با عرفات

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۴۶۶۷

نشست سه‌جانبه با عرفات

در نشست سه‌جانبه با عرفات توافق کردیم که اجلاس سران عرب در دمشق برگزار و تماس‌های لازم میان کشورهای عربی برای تحقق این هدف برقرار شود. کشورهای عربی عضو شورای همکاری کشورهای خلیج فارس با برگزاری نشست سران در دمشق موافقت کرده و طارق عزیز نماینده عراق با این موضوع مخالفت نکرده بود.

 سعودی به اندازه دیگر کشورهای شورای همکاری، مشتاق نبود اما با برگزاری نشست در دمشق مخالفت نداشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ضمن اینکه کشورهای مغرب عربی، هم مشکلی با این ایده نداشتند و همواره تمایل داشتند شاهد پدید آمدن تفاهم عربی در شرق جهان عرب باشند، زیرا علیرغم دوری جغرافیایی، از توجه به فلسطین و مشرق عربی و در قلب آن دمشق دست نکشیده بودند.

رئیس‌ جمهوری اسد از موافقت اعضای اتحادیه عرب برای برگزاری نشست سران عرب در دمشق بسیار خشنود شد. اما نزدیک به دو هفته بعد از توافق من با عرفات، رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین ما را غافلگیر و در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با صدام حسین رئیس ‌جمهوری عراق، اعلام کرد اجلاس سران عرب در بغداد - شهر مادر شهدا - برگزار می‌شود و رئیس ‌جمهوری عراق نیز از میزبانی نشست استقبال کرده است. کشورهای عربی که از برگزاری اجلاس سران در دمشق حمایت کرده بودند، با همه قربانیانی که جنگ عراق با ایران به جا گذاشته بود، نتوانستند در برابر نظر عرفات - صدام بایستند. نظر عرفات به عنوان رئیس سازمان آزادیبخش فلسطین، کفه موضع عربی را به سود عراق سنگین کرد و در نتیجه عراق برای برگزاری نشست فوق‌العاده سران عرب در ۲۸ مه ۱۹۹۰ در بغداد، از کشورهای عربی دعوت و برنامه نشست را نیز بدون رایزنی با سوریه تنظیم کرد. نشستی که یکی از مهم‌ترین بندهای آن، مهاجرت یهودیان شوروی به اسرائیل و موضوعی مرتبط با سوریه بود.
حسنی مبارک [رئیس ‌جمهور مصر] و امیر عبدالله بن عبدالعزیز [ولیعهد سعودی] در فاصله ۲ تا ۵ مه ۱۹۹۰، با هدف استمزاج نظر سوریه درخصوص شرکت در نشست سران عرب در بغداد، از سوریه دیدار کردند و ما نیز موافقت اصولی خود را با شرکت در این نشست، اعلام کردیم. [احمد] عصمت عبدالمجید [وزیر خارجه] و اسامه الباز [مشاور سیاسی رئیس‌ جمهور مصر]، با دستور مبارک متعهد شدند به صورت تمام وقت و با کار مشترک با سوریه، مقدمات لازم را برای برگزاری موفق اجلاس سران بغداد فراهم کنند. رئیس‌ جمهوری اسد و من، علیرغم قطع کامل روابط دیپلماتیک میان سوریه و عراق، تمایل جدی داشتیم در نشست سران عرب در بغداد شرکت کنیم. به همین خاطر من ساعت‌های طولانی را با رئیس‌ جمهور و در کاخ مردم گذراندم تا با همفکری هم راهی جهت مشارکت در اجلاس و سفر به بغداد بیابیم. رئیس‌ جمهوری اسد مایل بود، صدام حسین در ابتکار عملی دوستانه، شخصاً تماس گرفته و از او برای شرکت در نشست دعوت و زمینه موضع یکپارچه عربی در برابر خطرات تهدیدکننده امنیت مشترک اعراب را در مرحله دگرگونی بزرگی فراهم کند که قرار گرفتن اتحاد شوروی در آستانه تجزیه و فروپاشی، عنوان اصلی آن بود. پشتوانه چنین توقعی، پایان بازی خطرناک صدام حسین در لبنان و پذیرش با اکراه کنفرانس طائف به عنوان دو امر مثبت از سوی رئیس ‌جمهور عراق بود. ضمن اینکه اسد نگران بود که اگر دعوت از او، به‌صورت شایسته‌ای انجام نشود، صدام موضوع غافلگیرکننده و پنهانی جدیدی در سر داشته باشد. این ارزیابی زودهنگام اسد، از باب وحشت‌آفرینی یا تحریک علیه صدام نبود و نتیجه ارزیابی او از سرریز زیادی افسون قدرت و سیطره‌طلبی صدام بود./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: کشورهای عربی برگزاری نشست سران عرب اجلاس سران نشست سران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۴۶۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود

بیش از ۱۵۰ شاعر از ۱۷ کشور عربی و اسلامی در جشنواره  شعر عربی طوفان القوافی شرکت کردند که بیش از ۲۴۰ اثر به دبیرخانه جشنواره شعر طوفان القوافی ارسال شد که اغلب این آثار در موضوعات تعیین شده و در قالب‌های شعری عمودی، تفعیله و هایکو بود.

در میان این شاعران اسامی نام آشنایی همچون بدریه البدری از عمان، مرتضی التمیمی از عراق، اشرف شبانه از مصر، هیلانه عطاالله از سوریه و مطران العیاشی از عربستان سعودی و مرتضی آل کثیر از ایران به چشم می‌خورد.

بیشترین شرکت کنندگان به ترتیب از سوریه با ۳۷، ایران و عراق با ۲۵، لبنان با ۱۷ هستند، کشور‌های یمن، مصر و تونس دیگر کشور‌هایی هستند که مشارکت خوبی در این جشنواره داشته اند.

هیئت داوران شامل اساتید ثامر الوندی از عراق، عمار جماعی از تونس، راتب سکر از سوریه، حسن حمید از فلسطین، عباس حزباوی از ایران، عباس فتونی از لبنان و عقیل اللواتی از عمان به دبیری استاد ثلمر الوندی به صحت سنجی و داوری خواهند پرداخت.

قرار است از ۶ برگزیده جشنواره در دو بخش شعر فصیح و شعبی در تاریخ ۱۹ و ۲۰ اردیبهشت (۸ و ۹ می) در شهر بصره عراق تقدیر به عمل آید.

شایان ذکر است نخستین جشنواره بین المللی شعر عربی با عنوان طوفان القوافی با همکاری مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری و مرکز فرهنگی اسلامی جنوب عراق برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • آیا صدام حسین واقعا «دیوانه خاورمیانه» بود؟
  • خواسته برخی اعراب از اسرائیل برای نابودی حماس محال است
  • معاریو: برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • برخی اعراب از اسرائیل خواسته‌اند حماس را نابود کند؛ اما این محال است
  • اینفلوئنسر عراقی و ستاره «تیک تاک» به ضرب گلوله در بغداد کشته شد
  • ستاره زن شبکه‌های مجازی به ضرب گلوله کشته شد
  • نخست‌وزیر عراق: جامعه بین‌المللی جنگ غزه را متوقف کند
  • سفر نخست‌وزیر پاکستان به عربستان
  • مشارکت 240 اثر در جشنواره طوفان القوافی/ اختتامیه در بصره برگزار می شود
  • مشارکت ۲۴۰ اثر در جشنواره شعر «طوفان القوافی»/ اختتامیه در بصره برگزار می‌شود