Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، آیت‌الله علی اکبر رشاد صبح امروز در جلسه درس اخلاق که در جمع پژوهشگران پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اخلاقی برگزار شد، اظهار داشت: خدای متعال علمی را که به بشر می‌دهد آن را از آنان نمی‌گیرد.

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: علم وقتی وارد یک جامعه شد در افق آن جامعه باقی می‌ماند، بلکه تبدیل به فرهنگ در آن جامعه می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علم نیز مانند وحی است و اگر خداوند متعال بخواهد علم را از آن جامعه‌ای بستاند عالم را از آنان می‌گیرد.

وی افزود: نبوت مانند سایر مشاغل نیست که برفرض گفته شود فلان پیامبر در فلان سن بازنشسته می‌شود؛ برای مثال اگر پیامبری بیست سالگی نبوتش آغاز و در سن هفتاد سالگی بازنشسته می‌شد در این صورت امر رسالت منقطع می‌شد از این رو تا زمانی که پیامبر در قید حیات باشد رسالت او ادامه دارد. خدای متعال به محض اینکه نبی را فراخواند و نبی لبیک گفت رسالت آغاز می‌شود، علم نیز زمانی که وارد یک جامعه می‌شود و در بستر این جامعه رسوب می‌کند توسط یک عالم این امر صورت می‌گیرد برای همین زمانی که خداوند متعال بخواهد علم را از یک جامعه اخذ کند عالم را از میان بر می‌دارد. بنابراین با رفتن عالم علم از جامعه برچیده می‌شود تا جایی که علومی که توسط آن عالم بیان شده از بین برود و دیگر علم جدیدی وارد جامعه نشود.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران با تاکید بر اینکه علم باید پیوسته وارد جامعه شود، گفت: هرگاه تولید علم توسط عالم متوقف شود به معنی توقف نیست بلکه به معنی عقب گرد است در حقیقت علم‌فروکش می‌کند و این با قبض عالم اتفاق می‌افتند.

این استاد حوزه علمیه بیان داشت: گاهی وقتی بعضی از بزرگان را که از دست می‌دهیم تا وقتی هستند تولید علم، فکر، معرفت و اندیشه می‌کنند بر دارایی اندیشه جامعه می‌افزایند و اندیشه در جامعه انباشته می‌شود اما زمانی که از جامعه عروج و کوچ می‌کنند علم به جامعه افزوده نمی‌شود و این عدم افزوده شدن به معنای کاستن است چرا که علم فرار است و آنچه عالم تولید کرده بخشی از آن از بین می‌رود و اگر علم جدید نیاید و نیازها مرتفع نشد جامعه دچار فقر علمی می‌شود.

آیت الله رشاد از دست دادن عالم را بسیار تأسف انگیز دانست و عنوان کرد: زمانی که عالمی را از دست می‌دهیم بیش از آنکه به از دست دادن ایشان تأسف بخوریم باید به از دست دادن علم تأسف خورد. وجود یک عالم مولد در جامعه به حضور فیزیکی و کالبدی او نیست بلکه به حضور متافیزیکی و قلبی اوست. وقتی علامه از میان ما رفت، علامه نرفت بلکه علم رفت؛ وقتی مصباح از جامعه رفت، مصباح نرفت بلکه مصباح هدایت از جامعه برچیده شد و جامعه از تولید او محروم شد.

وی با اشاره به اینکه وجود علما برای جامعه برکت است، تصریح کرد: زمانی که حضرت آیت الله بهجت از دنیا رفت باید دید چه اتفاقی افتاد؛ متأسفانه کمتر به این اتفاقات توجه می‌شود. وقتی موجی می‌آید و علما را به یکباره می‌برد و پشت سر هم دار فانی را وداع می‌گویند قطعاً جامعه گرفتار بی معنویت، بحران و بی اخلاقی می‌شود. یکی از دلایل نزول بلا ظلم به عالم و یا از دنیا رفتن علما است.

رئیس شورای سیاست گذاری حوزه علمیه تهران با اشاره به اینکه علما عمود خیمه حیات هستند، خاطرنشان کرد: کاهش معنویت در جهان زمینه نزول بلا و کثرت بلایای طبیعی است. علم، معنویت و وحی قائم به اشخاصی است که اهلیت این ارزش‌ها را دارند و زمانی که آنها از دنیا می‌روند این ارزش‌ها نیز از بین می‌روند.

کد خبر 5291659

منبع: مهر

کلیدواژه: آیت الله علی اکبر رشاد علما و روحانیون پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درس اخلاق محرم 1400 فعالیت های قرآنی حسینیه مهر قرآن کریم جهان اسلام قرآن عاشورا محمدرضا حکیمی امام حسین ع سازمان تبلیغات اسلامی درگذشت چهره ها حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران مسجد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات سه طبقه شدن میدان ونک | این تغییر چه زمانی رخ می دهد؟

به گزارش همشهری آنلاین، حمید جوانی؛ شهردار منطقه ۳ در جمع خبرنگاران درباره سه طبقه کردن میدان ونک گفت: طرح طبقه زیرین میدان ونک، تونلی است که توسط حوزه معاونت فنی و عمران طراحی شده و مطالعات آن انجام شده است. تونلی که از بزرگراه حقانی (زیرچهارراه جهان کودک، زیر میدان ونک) به سمت ملاصدرا وصل می‌شود.

او افزود: با توجه به مترو، یک طبقه هم زیر مترو طراحی شده است. این موضوع درحال مطالعات است. کارهای مطالعاتی قرار است که امسال انجام شود و بعد از مطالعه، ‌در صورتی که جوابگو باشد وارد فاز اجرا می‌شود.

شهردار منطقه ۳ در پاسخ به این پرسش که آیا این مطالعات به شورا ارائه شده است؟ گفت: هنوز مطالعات نهایی نشده است. جلسه‌ای را با مشاور طرح و مشاور مترو داشتیم. طرحی را مبنی بر دو طبقه کردن تونل مترو آوردند که یک طبقه مترو و یک طبقه سواره باشد.

جوانی با اشاره به اینکه این موضوع قبلا سابقه مطالعه در معاونت فنی و عمران داشته است، ادامه داد: زیرگذر جهان کودک و میدان ونک به سمت ملاصدرا و اتوبان شهید چمران قبلا طراحی شده و اسناد مطالعاتی در معاونت عمرانی موجود است.

او افزود: پروژه بسیار بزرگ است و اگر بنا باشد حجم اولیه آن اجرا شود از چهارراه جهان کودک به سمت بزرگراه چمران امتداد دارد که نیازمند مطالعات جدی است.

کد خبر 849383 برچسب‌ها منطقه ۳ ترافیک - شهری حمل و نقل شهری

دیگر خبرها

  • فرمانده یگان حفاظت سازمان منابع طبیعی اعلام کرد: افزایش تعرض به جنگلبانان در سال جاری
  • نزول قیمت سکه و طلا در بازار تهران
  • فقدان مرحوم ماموستا فخری یک ضایعه بود
  • وقتی هوش طبیعی حشرات به کمک ربات‌ها می‌آید
  • ضرورت توانمندسازی خانواده‌ها در زمینه سواد سلامت
  • خسروپناه: استاد زمانی معلم واقعی است که عالم زمانه باشد
  • نقش موثر مامایی در کاهش آمار سزارین و افزایش زایمان طبیعی
  • جزییات سه طبقه شدن میدان ونک | این تغییر چه زمانی رخ می دهد؟
  • چگونه آنفلوآنزای اسپانیایی ۱۹۱۸ جهان را دگرگون کرد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!