Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:05:04 GMT

روزنامه اسپانیا: نقش تاریک بلینکن در سقوط افغانستان

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۵۷۸۰

روزنامه اسپانیا: نقش تاریک بلینکن در سقوط افغانستان

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، روزنامه «لا وانگواردیا» اسپانیا در گزارشی با عنوان «نقش تاریک بلینکن در سقوط افغانستان» نوشت: بایدن به منظور پذیرش عواقب سقوط افغانستان به دست طالبان و خروج فاجعه‌بار از کابل تاکید کرد «این مسئولیت با من است» و نتایج نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهند که حق با او است. کاهش میزان محبوبیت بایدن در نظرسنجی‌ها به خوبی بیانگر شیوه طراحی و یا بهتر است بگوییم، عدم طراحی و برنامه‌ریزی در خروج از این کشور آسیایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به نوشته این رسانه اسپانیایی، آنتونی بلینکن اما از سوی جبهه راست در ایالات متحده به عنوان یک «بله قربان‌گوی» توصیف می‌شود؛ کسی که هرگز نمی‌خواهد در مساله‌ای با بایدن مخالفت کند. این روند تا جایی ادامه داشته که بلینکن حتی به سرپوش گذاشتن بر گزارش‌های اطلاعاتی اخیر از هشدارها پیرامون تسخیر سریع طالبان متهم شده است. اگر افراد بله قربان‌گوی دولت بایدن را یک فهرست در نظر بگیریم، بلینکن در صدر کسانی قرار دارد که همیشه بدون زیر سوال بردن ماهیت دستورات، آن‌ها را دنبال می کنند.  

لا وانگواردیا در ادامه می‌نویسد: درست با آغاز فروپاشی و سقوط افغانستان و نسبت دادن تصویری تحقیرآمیز از بالگردی در سفارت آمریکا در پایتخت جنوبی ویتنام با خروج از کابل، بلینکن روز یکشنبه ۱۵ اوت در یک برنامه تلویزیونی حاضر شد و گفت «اینجا سایگون نیست» تا مقایسه افغانستان و ویتنام را رد کرده باشد.  

«تِوی تروی» دیپلمات آمریکایی که به عنوان دستیار ارشد کاخ سفید در دوران ریاست جمهوری جورج دابلیو بوش نیز فعالیت داشته است، به وال استریت ژورنال گفت: بخشی از مشکل در روند تصمیم‌گیری در مساله افغانستان این است که به نظر می‌رسد رئیس‌جمهوری نمی‌خواهد مخالفتی از جانب مشاوران سیاسی خود بشنود.

این تحلیلگر جمهوری‌خواه خاطر نشان کرد: ارتش و نیروهای جاسوسی به تعویق خروج توصیه کردند بنابراین جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و به ویژه بلینکن نمی‌توانسته‌اند با این تصمیم‌گیری موافق باشند.

تروی تأکید کرد: این دو نفر (سالیوان و بلینکن) احتمال حمله طالبان به نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی و همکاران افغان را مطرح کردند اما هیچ‌یک، مخالفت خود را با بایدن نشان ندادند زیرا می‌دانستند که او تصمیم گرفته است.

در ادامه این گزارش آمده است: بلینکن در مورد لزوم مذاکره با طالبان برای اطمینان از تخلیه ایمن گفت «آنها کابل را کنترل می‌کنند، این واقعیت است و ما باید با آن روبرو شویم». اظهار نظری که اگر بلینکن در شرایط آسوده‌ای قرار داشت می‌بایست پاسخ دیگری همچون «این ماموریت ماست» را از او می‌شنیدیم.  

خروج سراسیمه آمریکا و متحدانش از افغانستان پس از دو دهه حضور ناکام در این کشور، سبب شده تا برافراشته شدن دوباره پرچم طالبان حتی در سفارت این کشورها در خاک افغانستان، موجی از انتقادات از جانب مخالفان داخلی و خارجی را برای یکایک اعضای دولت بایدن به همراه داشته است.  

مایک مک‌کال، نماینده جمهوری‌خواه ایالت تگزاس و عضو ارشد کمیته سیاست خارجی مجلس نمایندگان آمریکا پیشتر به سی‌ان‌ان گفته بود «تجربه افغانستان حتی بدتر از سایگون خواهد بود. تصورش را بکنید که آنها پرچم طالبان را بر فراز سفارت آمریکا برافرازند».  


 

برچسب‌ها اسپانیا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا آنتونی بلینکن پروندهٔ خبری تحولات افغانستان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اسپانیا افغانستان طالبان اسپانیا افغانستان طالبان ایالات متحده آمریکا آنتونی بلینکن سقوط افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۵۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل

تارنمای «آکسیوس» امروز (یکشنبه) به نقل از ۲ مقام رژیم صهیونیستی خبر داد که دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا، هفته گذشته ارسال یک محموله مهمات ساخت ایالات متحده به رژیم اسرائیل را به تعویق انداخت.

به گزارش ایرنا، این تارنمای خبری آمریکایی نوشت: از زمان حمله هفتم اکتبر (۱۵ مهر)، این اولین بار است که ایالات متحده [ارسال] یک محموله تسلیحاتی که برای ارتش اسرائیل در نظر گرفته شده بود را متوقف می‌کند.

مقامات رژیم صهیونیستی به آکسیوس گفته‌اند که این موضوع نگرانی‌های جدی در میان مقامات اسرائیل به وجود آورده و آنها را به تکاپو انداخته است تا از دلیل جلوگیری از ارسال این محموله مطلع شوند.

طبق این گزارش، کاخ سفید از اظهار نظر در این باره خودداری کرده است و وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون)، وزارت امور خارجه آمریکا و دفتر نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز بلافاصله به سوالات پاسخ نداده‌اند.

این گزارش خاطرنشان می‌کند که جو بایدن با انتقاد شدیدی در میان آمریکایی‌هایی که مخالف حمایت وی از رژیم اسرائیل هستند، روبه‌رو است. در همین حال، دولت بایدن در ماه فوریه (بهمن/اسفند) از اسرائیل خواست تا تضمین دهد که نیروهایش در غزه از تسلیحات ساخت ایالات متحده مطابق با قوانین بین‌المللی استفاده کنند. اسرائیل در ماه مارس (اسفند/فروردین) یک تضمین‌نامه را امضا و ارائه کرد.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • (ویدئو) زن افغان فعال حقوق بشر زلمی خلیلزاد را غافلگیر کرد
  • ترامپ بایدن را به اداره دولت گشتاپو متهم کرد
  • روزنامه جمهوری اسلامی: طالبان مشغول پاکسازی قومی و شیعه‌کشی است؛ ایران هم سکوت می‌کند
  • سایه سنگین جنبش دانشجویی حامی فلسطین بر سر انتخابات ۲۰۲۴ آمریکا
  • بلینکن خطاب به نتانیاهو: عملیات نظامی در رفح با مخالفت واشنگتن مواجه می‌شود
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • سی‌ان‌ان: سرکوب اعتراضات و حمایت از صهیونیست‌ها آرای بایدن را می‌خورد
  • آکسیوس : تعویق ارسال محموله سلاح از آمریکا به اسرائیل
  • ترامپ دولت بایدن را به «گشتاپو» تشبیه کرد