Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس دانشگاه تهران از راه اندازی دو استودیوی تعاملی در این دانشگاه خبر داد و گفت: آمفی‌تئاترها و کلاس‌های بزرگ دانشگاه می‌توانند به این امکانات تجهیز شوند و جمعیت بیشتری را برای آموزش پوشش دهند.

به گزارش ایسنا، دکتر محمود نیلی احمدآبادی در افتتاحیه نخستین جشنواره «دانشگاه تهران دیجیتال» با بیان اینکه در عصر حاضر ارتباط دیجیتال به‌عنوان شاخه‌ای از علم مطرح است، گفت: تاثیر این شاخه از علم در ابعاد و ارکان مختلف زندگی ما بسیار گسترده‌تر شده است و شاید از سایر شاخه‌های علمی تأثیر آن را بیشتر احساس می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در آغاز شاید ارتباط دیجیتال به شکل یک ابزار مطرح می‌شد، اما در حال حاضر در مفهوم‌سازی هم بسیار مؤثر واقع شده و توانسته زیست‌بوم‌هایی را به وجود آورد که این موضوع نیز به‌صورت تعاملی در دیگر جنبه‌های زندگی ما تأثیر دارد.

وی افزود: پس می‌توان گفت در دیجیتال به نوعی ابزارسازی، مفهوم‌سازی، ایجاد زیست‌بوم و بسترسازی مطرح است. به همین دلیل بررسی نقش این موضوع و آینده‌نگری و آینده‌پژوهی که دارد، بسیار مهم و تأثیرگذار خواهد بود. باید گفت نخستین اثر دیجیتال را می‌توانیم در بحث آموزش الکترونیکی مشاهده کنیم. از گذشته، دانشگاه تلاش کرد تا در این حوزه ورود کند و برای گسترده‌تر کردن یادگیری و افزایش تعامل دانشگاه با جامعه و دانشجویان این رویکرد را به کار بگیرد، ولی شیوع ویروس کرونا این موضوع را به‌صورت خیلی جدی‌تری مورد توجه دانشگاه قرار داد و خوشبختانه دانشگاه تهران توانست استفاده از این بستر و ابزار را شاید بیشتر از سایر دانشگاه‌ها مورد توجه قرار دهد.

رئیس دانشگاه تهران با اظهار اینکه نمود عینی استفاده از فناوری‌های دیجیتال، برگزاری برنامه‌های آموزشی و پژوهشی دانشگاه در دوران شیوع بیماری کرونا بوده، تصریح کرد: به لطف و همت همه اعضای هیأت علمی مسئولان، دانشجویان و کارکنان، ما در این دوران تجربه خوبی را پشت سر گذاشتیمَ، اما دانشگاه دیجیتال طبیعتاً فقط به یادگیری الکترونیکی محدود نمی‌شود و کلیه جنبه‌های دانشگاه را هم در بر می‌گیرد و همانطور که گفتم می‌تواند یک فرهنگ و مکتب جدیدی را در دانشگاه ایجاد کند.

دکتر نیلی با اشاره به فاصله‌گذاری‌های اجتماعی ایجاد شده در دوران کرونا و تبعات منفی آن، عنوان کرد: بیماری کرونا، باعث شد که فاصله اجتماعی به‌واقع ایجاد شود و ما از ارتباط و تعاملات فیزیکی محروم شدیم. قطعاً این تعاملات، عاملی برای توسعه فرهنگ محسوب می‌شوند، هر چند امیدوارم که با استفاده بیشتر از فضای دیجیتالی بتوانیم بخشی از این نواقص و کاستی‌ها را جبران کنیم. اما قطعاً رسیدن به نقطه مطلوب زمانی خواهد بود که با واکسیناسیون و یا هر امکان دیگری بتوانیم بر ویروس کرونا غلبه پیدا کنیم تا شرایط حضور همه دانشگاهیان در دانشگاه تهران فراهم شود.

وی در ادامه سخنان خود با تأکید بر اینکه در شرایط پساکرونا همچنان بحث دانشگاه دیجیتال جزو سرفصل‌های مهم و اصلی دانشگاه خواهد بود، افزود:در پساکرونا تجربه این دوران و همچنین امکانات و زیرساخت‌هایی که فراهم شده همچنان مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما با تاکید بر حضور و برداشتن فاصله اجتماعی. استفاده از فضای دیجیتال و ابزارهای جدید طبیعتاً توسعه این ابزارها و بهره‌برداری از آنها را هم به ما یادآوری می‌کند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: یکی از موضوع‌های مورد توجه در آموزش مجازی که البته باعث رنجش خاطر هم شده است، شیوه تعامل با دانشجو است که ما فرصت دیدن یکدیگر را حتی در برخی از مواقع به‌صورت مجازی هم نداریم. البته همواره تلاش کرده‌ایم تا آنچه که در دنیا در حال اجراست را بتوانیم در دانشگاه تهران نیز شرایط آن را فراهم آوریم. این جلسه هم که به این‌گونه و در استودیو تعاملی برگزار شده، در واقع مقدمه برگزاری کلاس‌هایی بر مبنای یادگیری الکترونیکی با تعامل حداکثری بین دانشجو و استاد است. یکی از شیوه‌های استفاده از این امکان، جلب مشارکت بیشتر دانشجویان است و اینکه استاد بتواند با دانشجو ارتباط زنده‌تری برگزار کند.

دکتر نیلی  با بیان اینکه هم‌اکنون دو استودیو تعاملی در دانشگاه تهران ساخته شده است، گفت: یکی از این استودیوها امروز به بهره‌برداری رسید و امیدواریم هر چه سریع‌تر استودیو دیگر نیز به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تجهیز شود. این امکان برای اعضای هیأت علمی فرصتی را فراهم خواهد کرد تا بتوانند کلاس‌های خود را به‌صورت یادگیری الکترونیکی و با هدف پوشش جمع بیشتری از دانشجویان به این شیوه برگزار کنند. این روش قطعاً بر روی کیفیت آموزش نیز مؤثر خواهد بود. تلاش کردیم تا مشکلات و موانعی که در این پروژه وجود داشته بررسی شود تا به‌عنوان یک الگو، همه دانشکده‌ها از ظرفیت چنین فضاهایی بهره‌مند شوند.

رئیس دانشگاه تهران تصریح کرد: آمفی‌تئاترها و کلاس‌های بزرگ دانشگاه می‌توانند به این امکانات تجهیز شوند و جمعیت بیشتری را پوشش دهند. وقتی کاربرد آموزش الکترونیکی ضمیمه آموزش حضوری شود، قطعاً کیفیت و کمیت آن را افزایش خواهد داد. در پساکرونا بخشی از بار آموزش را بر دوش یادگیری الکترونیکی خواهیم گذاشت و به این معنا است که فضاهای کلاسی آزاد بیشتری را در اختیار خواهیم داشت که باید به سیستم‌های جدید مجهز کنیم که قطعاً نیازمند سرمایه‌گذاری‌های جدیدی نیز خواهد بود. هر چند تصور می‌کنم که در بازار دیجیتال با توجه به کیفیتی که به آموزش می‌دهد و کمیتی که به دنبال خواهد داشت بتواند هزینه‌های آن را هم پوشش دهد.

وی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: از همه همکارانی که در این دوران سخت کمک کردند تا دانشگاه همچنان وظایف خود را با حداقل کاستی‌ها بتواند انجام دهد و دانشجویان و سایر ارکان را پشتیبانی کردند قدردانی می‌کنم. امیدوارم این جشنواره در جهت اهداف خود بتواند موفقیت‌های لازم را کسب کند و دکتر فاطمی و همکارانشان بتوانند واقعاً این دو استودیو تعاملی را عملیاتی کنند، به نظر می‌رسد هنوز با تحقق کامل این موضوع فاصله دارند. در عملیاتی کردن کامل این استودیو، وجه نرم‌افزاری آن پیچیدگی خاص خود را داشت که انجام شد و امیدوارم که در آغاز سال تحصیلی جدید، همکاران، استادان و دانشجویان بیشتری را پوشش دهد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در این مراسم، از سامانه ارتباط تعاملی دانشگاه تهران (ساتا) رونمایی شد و این سامانه نیز به بهره‌برداری رسید. در بخش دیگری از این مراسم پیام دکتر «پیتر پی لورل»، رئیس اتحادیه دانشگاه‌های آسیا و اقیانوسیه نیز پخش شد.

دانشگاه دیجیتال، حاصل توسعه دانشگاه در پرتو رویکرد تحول دیجیتال، به معنای بازنگری اساسی در فرآیندها و خدمات دانشگاه در حوزه‌های مختلف (آموزش، پژوهش و نظام مدیریتی) با کمک فناوری‌های دیجیتال تحول‌آفرین است، به نحوی‌که بهره‌وری ذی‌نفعان (همچون دانشجویان، استادان و دانشجویان) را بهینه سازد. در همین راستا، مرکز فناوری‌های دیجیتالی دانشگاه تهران، برگزاری اولین جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال با شعار «دانشگاه تهران، دانشگاه پیشرو دیجیتال» را با همکاری معاونت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی و اجتماعی، دانشجویی و پارک علم و فناوری برگزار کرده است.

در این جشنواره ضمن ارائه آخرین دستاوردها، اقدامات انجام شده، سیاست‌ها، رویکردها و همچنین چشم‌اندازهای آتی حوزه فناوری‌های دیجیتالی و یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران اطلاع‌رسانی خواهد شد.

«جشنواره دانشگاه تهران دیجیتال» از دوم شهریور با برگزاری کارگاه‌های آموزشی آغاز شده و یازدهم شهریور به کار خود پایان خواهد داد. رونمایی از دستاوردهای دیجیتال‌، برگزاری مسابقه، برگزاری نشست‌های تخصصی مرتبط با دانشگاه دیجیتال، فرصت‌ها، ارزش‌ها و تأثیرات، خدمات دیجیتالی دانشگاه تهران، رویداد دریافت ایده‌ها و نیازهای فناورانه از اعضای هیأت علمی، دانشجویان و شرکت‌ها و برگزاری کارگاه آموزشی و نمایشگاه، از دیگر برنامه‌های این جشنواره خواهد بود. شرکت عموم افراد در جشنواره آزاد و رایگان بوده و این جشنواره به‌صورت کاملاً الکترونیکی در حال برگزاری است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: رییس دانشگاه تهران دانشگاه دیجیتال سامانه ساتا یادگیری الکترونیکی فناوری های دیجیتال رئیس دانشگاه تهران دانشگاه تهران دانشگاه دیجیتال دو استودیو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۶۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند

رئیس دانشگاه فرهنگیان از بورسیه ۱۰ هزار نفر از دانشجویان کشور توسط دانشگاه فرهنگیان خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، رجبعلی برزویی؛ رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند، اظهار کرد: امسال 10 هزار دانشجو با بورسیه جذب دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

وی افزود: دانشجویانی که دو سال از تحصیلشان در دانشگاه گذشته است با حداقل شرط معدل و شرایط متعدد برای بورسیه در آموزش و پرورش فراخوان می‌شوند و به عنوان نیروی وزارت آموزش و پرورش حقوق هم دریافت خواهند کرد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: این گروه از دانشجویان علاوه بر دروسی که در دانشگاه اصلی خود می‌خوانند، دروس معلمی را در دانشگاه فرهنگیان سپری خواهند کرد و در نهایت صاحب دو مدرک از دانشگاه اصلی و دانشگاه فرهنگیان می‌شوند.

این دانش‌آموزان و طلاب از امسال بدون کنکور "معلم" می‌شوند

به گزارش تسنیم، دانشگاه فرهنگیان پیش از این از جذب دانشجویان دو مدرکی خبر داده بود براساس این طرح که برای نخستین بار در ایران اجرا می‌شود، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه‌های برتر کشور نسبت به پذیرش دانشجومعلم به طور مشترک اقدام می‌کنند.

بر این اساس این دانشجومعلمان حداقل دوسال از تحصیل خود را در دانشگاه اصلی یا دانشگاه مادر هستند و در آنجا فقط دروس تخصصی را می‌گذرانند و در صورت تایید صلاحیت عمومی آنها  از ابتدای سال سوم  و یا چهارم برای گذراندن دروس تخصصی حرفه معلمی به دانشگاه فرهنگیان منتقل می‌شوند.

این شیوه فعلا در پنج آموزش ریاضی، فیزیک، شیمی زیست‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای ویژه اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خراسان رضوی، رتبه دوم کشور در جذب نخبگان به دانشگاه فرهنگیان
  • آغاز پیگیری‌ها برای راه اندازی رشته گردشگری و میراث فرهنگی در دانشگاه رازی
  • راه‌اندازی دانشگاه آزاد اسلامی در رشتخوار ضروری است
  • افتتاح مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • آغاز به‌کار مرکز مطالعات و توسعه آموزش پزشکی دانشگاه آبادان ‌
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • خاطره فواد ایزدی از دوران تحصیلش در آمریکا + فیلم
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش