Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@03:58:24 GMT

پروفسور کلانتری، داروسازی که عمر خود را صرف علم کرد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۷۶۳۳

پروفسور کلانتری، داروسازی که عمر خود را صرف علم کرد

به گزارش ایرنا، پروفسور هیبت الله کلانتری از مشاهیر و نخبگان علمی کشور و رئیس فقید دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز (از قدیمی‌ترین دانشکده‌های داروسازی ایران) در دوم تیرماه ۱۳۳۵ در شهرستان گتوند دیده به جهان گشود؛ وی دارای دکترای سم شناسی دارویی و استاد دانشگاه جندی شاپور اهواز بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پروفسور کلانتری در دوران خدمت خود تلاش زیادی در جهت توسعه علوم پزشکی، رشته داروسازی به ویژه سم شناسی دارویی و علم داشت و خدمات این نخبه علمی کشور آنقدر گسترده و ارزنده بود که نام خود را برای همیشه در تاریخ علمی کشور ثبت کرده است.

این پروفسور در سال ۱۳۵۴ در رشته طبیعی فارغ التحصیل شد و در سال ۱۳۵۶ در امتحان اعزام به خارج پذیرفته و برای تحصیل در رشته داروسازی راهی دانشگاه بمبئی هندوستان شد.

پدر علم داروسازی خوزستان در سال ۱۳۶۱ در دانشگاه بمبئی دوره دکترای داروسازی عمومی و در سال ۱۳۶۲ بورسیه کره جنوبی شد و مدرک پی اچ دی و دکترای سم شناسی خود را در دانشگاه ملی سئول کره جنوبی گذراند.

این نخبه علمی کشور در سال ۱۳۶۸ به ایران بازگشت و به عنوان نخستین سم شناس دارویی ایران به استخدام دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز درآمد.

یکی از متخصصان جراحی کلیه و مجاری ادراری (اورولوژی) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا درخصوص شخصیت و خدمات پروفسور کلانتری گفت: سابقه آشنایی بنده با استاد کلانتری از حدود سال ۱۳۷۰ است؛ او از افراد فعال، دلسوز، مدیر و مدبر بود و با هدف پیشبرد دانشگاه وارد ایران شده بود.

حیات ممبینی افزود: پروفسور کلانتری فارغ التحصیل دانشگاه کره جنوبی بود و زمانی که وارد دانشگاه شد نخستین فردی بود که رشته سم شناس دارویی را داشت؛ توسعه و تعالی دانشکده پزشکی را مدیون زحمات وی هستیم.

وی درخصوص خدمات پروفسور کلانتری گفت: مرحوم کلانتری مانند اکثر اعضایی که در دانشگاه خدمت کردند خدمتگذار موثری بود و به دلیل اینکه چند سالی رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود تفکرشان توسعه و ایجاد رشته جدید بود.

رئیس اسبق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بیان کرد: پروفسور درحقیقت تلاش داشت دانشکده داروسازی اهواز الگویی مانند کشورهای پیشرفته دنیا مثل کره جنوبی باشد و تمام الگو هایی را که در آن کشور مطابق با فرایند روز بودند، سعی کرد پیاده کند و در این راه هم موفق شد.

وی ادامه داد: پروفسور کلانتری علاوه بر اینکه ریاست دانشکده داروسازی را در طی مدیریت بنده برعهده داشت، مدیر گروه و عضو بورد تخصصی سم شناسی کشور نیز بود؛ در حقیقت وی یک نوآوری جدید و نگاهی خاص به علم داشت و در این جهت جزو افراد منحصر بفرد ایران بود.

دوست پروفسور کلانتری با بیان اینکه زمان ورود مرحوم کلانتری مصادف با پایان جنگ تحمیلی بود، گفت: این مرحوم برای رزمندگان و درمان جوانان مملکت که دچار ضایعات شیمیایی شده بودند، گام‌های مهمی برداشت.

وی افزود: مرحوم کلانتری ابتدای شیوع کرونا و ابتلای تعداد زیادی از هموطنان به این بیماری همراه با تعدادی از اعضای هیات علمی و کادر پزشکی دانشگاه جزو نخستین نفراتی بودند که با طرح ابتکاری خود مواد آنتی سپتیک و مواد ضد عفونی کننده را تولید و در اختیار همشهریان قرار دادند.

ممبینی بیان کرد: پروفسور تعدادی از دانشجویان رشته داروسازی و رشته پی اچ دی را وارد این کار کرد و در جنگ کرونا گام مهمی برداشت و یاد و نام خود را برای همیشه در دانشگاه و کشور ماندگار کرد.

وی ادامه داد: پروفسور کلانتری انسانی خونسرد بود و دائما  اجازه نقد به خود را می‌داد و نقد را مایه ترقی و تعالی می‌دانست و اقدامات وی جنبه جناحی و خطی نبود بلکه به طور دائم به فکر توسعه بود.

رییس اسبق دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: پروفسورکلانتری معتقد بود که  سخن دانشجو و جوانان طالب علم را باید شنید و از این جهت هرگز نباید نگرانی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه کلانتری انتقاد و پرسش را حق مردم و دانشجو می‌دانست، افزود: هیچوقت درصدد برخورد با افرادی که وی را نقد می‌کردند، نبود بلکه اعتقاد داشت ترقی و تعالی مملکت جز در تحمل همدیگر و گذشت و مهربانی نمی‌تواند، باشد.

ممبینی اظهارداشت: نقدپذیر بودن دلیلی بود که تشخیص نمی‌دادید پروفسور کلانتری در کدام خط فکری قرار دارد؛ خط فکری وی اعتقاد به جمهوری اسلامی ایران و خدمت به مردم بود و خدمت را بهترین وسیله تقرب به خداوند متعال می‌دانست.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص شخصیت پروفسور کلانتری گفت: پروفسورکلانتری فردی بسیار دلسوز و به دنبال پیشرفت دانشکده داروسازی و دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز بود.

بهزاد شریف مخمل زاده گفت: وی با مدرک  Ph.D (پی اچ دی) علم روز را به دانشگاه آورد و از این جهت خدمات زیادی داشت؛ ۲ دوره ریاست دانشکده داروسازی را برعهده گرفت که دوره دوم قبل از مرگ وی بود و نهایت تلاش خود را برای ارتقای دانشکده و رشته داروسازی انجام داد.

 وی ادامه داد: کلانتری در ایام کرونا زحمات زیادی کشید و در ابتدای بحران کرونا که مواد ضد عفونی وجود نداشت، امکانات دانشگاه را بسیج کرد و به همراه دیگر کادر دانشکده ژل‌ها و محلول‌های ضدعفونی کننده برای بیمارستان‌های تحت پوشش استان خوزستان تولید کردند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت: الکل در آن روزها از شرکت‌ها تهیه می‌شد و فرآوردهای مختلف از جمله ژل‌ها و محلول‌های ضد عفونی کننده تولید می‌شد؛ پروفسور کلانتری در آن مقطع زمانی به رغم کمبودها خدمات بزرگی ارائه کرد.

وی افزود: مرحوم کلانتری تعداد زیادی پایان نامه دوره دکتری حرفه‌ای، پی اچ دی رشته سم شناسی را سرپرستی کرد؛ او عضو بورد سم شناسی ایران بود که عضویت وی یکی از افتخارات دانشگاه بود.

مخمل زاده بیان کرد: پروفسور کلانتری عضو هیات ممیزه و هیات علمی دانشگاه بود و در موقعیت‌های مختلف منشا خدمات بسیار زیادی بود.

وی با بیان اینکه کلانتری هیچوقت بدی کسی را نخواست و به همه کمک می‌کرد، افزود: او سابقه علمی بسیار خوبی داشت و در اسرع وقت توانست به مقام استادی برسد؛ هم پایان نامه‌های زیادی را رهبری کرد و هم مقالات زیادی در مجلات بین المللی به چاپ رساند.

رییس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز با بیان اینکه ساختمان جدید دانشکده داروسازی اهواز نیز از خدمات عمرانی در دوران مدیریت پروفسور کلانتری است، گفت: کلانتری تلاش زیادی برای تکمیل این طرح کرد تا با گسترش فضا امکانات بیشتری برای کار دانشکده وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، پروفسور کلانتری پس از سال‌ها خدمت صادقانه روز دوشنبه پنجم خرداد سال ۱۳۹۹ بر اثرسکته مغزی در بیمارستان گلستان اهواز دیده بر جهان فرو بست و در قطعه مشاهیر آرامستان گتوند در خاک آرام گرفت.

تالیف کتاب‌های سم شناسی نوین، مسمومیت‌ها علایم و درمان، ارائه بیش از ۳۱۰ مقاله و خلاصه مقاله در مجلات داخلی و بین المللی از تالیفات و حاصل تحقیقات پروفسور کلانتری در مرکز تحقیقات سم شناسی و آزمایشگاه دانشگاه بیرمنگهام انگلستان می‌باشند.

تلاش‌های وافر در جهت اعتلای نام دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و تربیت خیل عظیم دانش آموختگان داروسازی کشور تنها گوشه‌ای از افتخارات وی هستند.

اخلاق مداری، پشتکار، کمک‌ به نیازمندان و حمایت و تشویق جوانان به تحصیلات عالی از جمله ویژگی‌های شاخص پروفسور کلانتری بود.

پروفسور کلانتری در روزهای پسین فعالیت چشمگیری در مقابله با بیماری کرونا داشتند و برای نخستین بار در استان خوزستان با همکاری دیگر اساتید و دانشجویان موفق به تولید محلول ضدعفونی و ژل‌های مختلف برای مقابله با بیماری کرونا شدند.

 آرامگاه این نخبه علمی کشور به یادبود شخصیت علمی و معنوی ایشان در زادگاهش گتوند احداث شد.

به گزارش ایرنا، شورای عالی انقلاب فرهنگی پنجم شهریورماه زادروز محمد بن زکریای رازی را به عنوان روز داروساز تصویب کرد و این تصمیم برای درج در تقویم رسمی به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابلاغ شد. مراسم روز داروساز هفته اول شهریور توسط انجمن داروسازان ایران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها گتوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خوزستان داروسازی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: گتوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خوزستان گتوند دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز خوزستان داروسازی پروفسور کلانتری رشته داروسازی مرحوم کلانتری کره جنوبی علمی کشور سم شناسی پی اچ دی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۷۶۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ پس از آمریکا؛ حالا دانشجویان دانشگاه‌های فرانسه در حمایت از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی به پاخواسته اند.
دانشگاه سوربن و ساینس پو یا همان دانشکده معروف علوم سیاسی پاریس به کانون جنبش ضدصهیونیستی دانشجویان فرانسه تبدیل شده اند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


دانشجویان دانشکده علوم سیاسی پاریس از شب گذشته و پس از بازداشت همکلاسی هایشان دست به اعتصاب زده و در حمایت از مردم غزه کلاس‌های خود را تعطیل و در مقابل دانشکده تجمع کردند.
دانشجویان فرانسوی با در دست داشتن پرچم فلسطین و عکس‌های دانشجویان بازداشتی ضمن حمایت از ملت فلسطین؛ با شعار " اسرائیل قاتل و جنایت کار، مکرون همدست و شریک" عملکرد دولت فرانسه را به شدت زیر سئوال بردند.
روز گذشته هم گروهی از دانشجویان حامی فلسطین در جلوی دانشگاه سوربن؛ محل سخنرانی مکرون درباره اروپا و چالش‌های پیش روی آن؛ تجمع کردند که به گفته برخی رسانه‌ها تعداد زیادی از آنها بازداشت شدند.
هنوز پلیس آمار دقیق دانشجویان بازداشت شده در فرانسه را اعلام نکرده است.

دیگر خبرها

  • (عکس) دانشگاه شیراز در سال‌های قبل از انقلاب
  • «پزشکی» دانشگاه آزاد اهواز به ترم مهرماه می‌رسد؟
  • استقرار دانشجویان پسر در خوابگاه ملکی دانشکده پرستاری طبس
  • جنبش دانشجویی ضدصهیونیستی به فرانسه رسید
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضداسرائیلی پیوستند
  • دانشجویان فرانسوی هم به اعتراضات ضد اسرائیلی پیوستند
  • پذیرش دانشجوی خارجی در ارشد هوشبری در دانشگاه جندی شاپور اهواز
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • برپایی پاویون ملی دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴
  • آخرین مهلت ثبت نام برای حضور در نمایشگاه پزشکی و داروسازی ویتنام ۲۰۲۴