Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@16:26:24 GMT

۶۰ درصد پرونده‌های نظام پزشکی شاهرود به سازش منجر شد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۷۹۶۴

۶۰ درصد پرونده‌های نظام پزشکی شاهرود به سازش منجر شد

حسین صالحی مقدم روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: از ابتدای سال ١۴٠٠ تا پایان مرداد از میان ۴۵ مراجعه شاکیان خدمات پزشکی به نظام پزشکی شاهرود ۶۰ درصد پرونده ها به صلح و سازش رسید.

وی با بیان اینکه ۱۸ پرونده در مرحله صدور رای قرار دارد، تاکید کرد: میانگین رسیدگی به پرونده ها سه تا ۶ ماه است.

صالحی مقدم اظهار داشت: سال ۹۹ از تعداد ۶۴ شاکی جرایم و قصور پزشکی۳۳ پرونده تشکیل و ۳۱ مورد با صلح و سازش خاتمه یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس نظام پزشکی شاهرود  با اشاره به اینکه بسیاری از شاکیان برای تکمیل پرونده های خود وقت کافی نمی گذارند، ابراز داشت: میانگین رسیدگی۶ ماهه برای پرونده های نظام پزشکی به دلیل زمان‌بر بودن مراحل تکمیل پرونده ها است.

صالحی مقدم یکی از عوامل طولانی شدن زمان رسیدگی را ارجاع پرونده های بیمارستانی و مراکز درمانی به نظام پزشکی برشمرد و ادامه داد: همکاری مناسبی از طرف برخی بیمارستان ها برای ارسال پرونده های درخواستی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه با برخی بیمارستان ها و مراکز درمانی ۲ یا سه بار مکاتبه برای ارجاع پرونده ها انجام می شود، تاکید کرد: این امر برای تکمیل مدارک لازم پرونده ها موجب تاخیر زیادی می شود.

صالحی مقدم با بیان اینکه پس از تکمیل مدارک هر پرونده به طور میانگین طی یکماه رسیدگی می شود، اظهار داشت: در هیات انتظامی رسیدگی به تخلفات پزشکی یک قاضی دادگستری و یک نفر پزشک از پزشکی قانونی به عنوان  ۲ عضو ثابت از قوه قضاییه حضور دارند.

وی ادامه داد: این هیات ۱۲ نفر عضو دارد که نظر قاضی با توجه به شرایط قانونی در صدور احکام تاثیر به سزایی دارد.

وی جایگاه قاضی  را برای انطباق موازین قانونی و حقوقی در آرای صادره پزشکی  در این هیات ضروری و مهم برشمرد. 

رییس نظام پزشکی شاهرود با بیان اینکه مراتب رسیدگی و اعتراض به احکام صادره در نظام پزشکی نیز همانند مراجع قضایی در مراجع بالاتر قابل تجدیدنظرخواهی است ،ابراز داشت: این احکام در هیات بدوی تجدید نظر انتظامی در نظام پزشکی مرکز استان سمنان قابل اعتراض و رسیدگی است.

صالحی مقدم با اشاره به اینکه شبهات غیرمنصفانه ای در مورد کارشناسی های تخصصی انجام شده در شاهرود از طرف شاکیان و افراد بی اطلاع از نحوه رسیدگی به شکایات درنظام پزشکی ها صورت می پذیرد، اظهار داشت: برای این منظور به تناوب  برخی پرونده ها برای کارشناسی دوباره و اعتراض به رای های صادره هیات بدوی انتظامی شاهرود به این هیات ها در تهران نیز ارسال می شود.

رییس نظام پزشکی شاهرود  گفت: طبق مواد سه و ۴۱  قانون نظام پزشکی، نظریه های کارشناسی دادسرا و هیاتهای بدوی انتظامی می توانند به عنوان نظریه های تخصصی مورد استفاده مراجع قضایی در دادسراهای عمومی و انقلاب و دادگاهها قرارگیرد.

وی استفاده  بیشتر قضات را از این ظرفیت خالی  همانند ارسال پرونده ها از طریق پزشکی قانونی خواستار شد.

صالحی مقدم با اشاره به اینکه  نظام پزشکی و پزشکی قانونی طبق قانون ۲ بازوی کارشناسی پزشکی مراجع قضایی هستند ، تاکید کرد: درصدور احکام پرونده های پزشکی در مراجع قضایی نظر کارشناسی این ۲ بازو بسیار تاثیرگذار است.

صالحی مقدم تاکید کرد: براساس قانون  پاسخ پرونده های جرایم و قصور پزشکی  که از دادسرا یا دادگستری برای بیان نظر کارشناسی به نظام پزشکی ارسال می شود نباید بیشتر از ۲ ماه طول بکشد.

رییس نظام پزشکی شاهرود گفت:  اعضای هیات علمی با دانش و تجربه کافی  درهمه رشته های تخصصی دانشگاه علوم پزشکی شاهرود به عنوان دانشگاه همتراز مرکز استان، مطالبه جدی تشکیل کمیسونهای مربوط به کادر درمان شاهرود دراین شهر دارند.

وی با بیان اینکه  مسوولان کمیسون پزشکی قانونی مرکز استان تشکیل کمسیون پزشکی نظام پزشکی را طبق قانون فقط درمرکز استان امکان پذیر می دانند، ابراز داشت : تشکیل این کمیسیون در شاهرود خواسته منطقی و بحق جامعه پزشکی شاهرود است. 

صالحی مقدم، دفاع حضوری پزشکان ذیفع در مقایسه با دفاعیات مکتوب بدون حضور درجلسات کمیسیون و یا دفاعیات برخط را در این روند و صدور احکام  اثر بخش‌تر برشمرد.

حدود ۹۰۰  پزشک ، دندانپزشک ، داروساز ، دکترای علوم آزمایشگاهی، کارشناسان پروانه‌دار و ماما در ۲ شهرستان شاهرود و میامی در بخش‌های دولتی و خصوصی شاغل هستند.

برچسب‌ها سازمان نظام پزشکی شاهرود سازمان پزشکی قانونی کشور دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود قوه قضاییه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان نظام پزشکی شاهرود سازمان پزشکی قانونی کشور سازمان نظام پزشکی شاهرود سازمان پزشکی قانونی کشور دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شاهرود قوه قضاییه پزشکی قانونی مراجع قضایی صالحی مقدم پرونده ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۷۹۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان

رییس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود، گفت: تامین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست‌گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ در غیر این صورت

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از نظام پزشکی، محمد رییس‌زاده در چهل و پنجمین کنگره جامعه جراحان ایران اظهار کرد: درباره جایگاه پزشک در ایران باید گفت زمانی که از نقش پزشک صحبت می‌کنیم، منظورمان تنها نقش درمانگر در بیمارستان و اتاق عمل نیست، بلکه طبیبان حافظان تار و پود سلامت مردم و جامعه هستند. جایگاه پزشکی در کشور و سرزمین ما با تار و پود سرزمین مان به شکل جدایی‌ناپذیر تنیده است.

وی با تاکید بر لزوم حفظ حرمت جامعه پزشکی افزود: جامعه پزشکی در نیم قرن اخیر رشد بسیار درخشان و زبان‌زدی داشته است و به قول استاد ایرج فاضل این درخت تنومند حسودان و دشمنانی هم دارد. حفط جایگاه، شأن و عظمت جایگاه پزشک نیازمند تلاش پیوسته و توجه عمیق همگان است. جامعه پزشکی باید متولی حفظ و حراست و شأن رشته خود باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: سیاست‌گذاران و مجریان نیز باید متوجه اعمال و رفتار و کنش خود با جامعه پزشکی باشند. با این جامعه فرهیخته و وظیفه خطیر آن نمی‌توان کشتی گرفت و شوخی کرد. بعضی از شوخی‌ها و ندانم کاری‌ها با جامعه پزشکی جدی جدی سلامت مردم را دستخوش تغییر خواهد کرد.

وی ادامه داد: اعتقاد و اعتماد راسخ مردم به جراحان ایرانی ابدی نخواهد بود اگر مدیریت نکنیم. در حال حاضر در مخیله هیچ ایرانی وجود ندارد که برای عمل پیچیده قلب و تومور مغزی و اطفال در اروپا یا آمریکا خدمت بهتری می‌گیرم اما این همیشگی نخواهد بود و نیازمند حراست و حفاظت است. متأسفانه فعالیت عامدانه و غیرعامدانه در جهت تخریب جامعه پزشکی در جریان است. ایجاد دو قطبی جعلی با هدف رو در رو قرار دادن پزشک و مردم در کنار خلاف عرف عده معدودی از جامعه پرشکی منجر به ایجاد ذهنیت‌های نادرست شده است.

رئیس‌زاده خاطرنشان کرد: جایگاه پزشکان در کشور ما ریشه فرهنگی و تاریخی دارد و این جایگاه قابل خدشه‌دار شدن نخواهد بود. روند حرکات جهانی به سمت کمبود نیروی تخصص در افق ۲۰۳۰ دنیا است؛ در کشور ما شاید چالش اساسی پیش روی ما نباشد اما زمانی که در کشور توسعه یافته کمبود نیرو اتفاق می‌افتد، این جبران از کشورهای در حال توسعه صورت می‌گیرد. تأمین نیروی تخصصی در بازه هفت ساله عملی نیست؛ سیاست گذاران باید نسبت به سیاست‌های تثبیت و تشویقی و انگیزه ماندگاری توجه کنند؛ وگرنه سیاست افزایش ظرفیت راه به جایی نخواهد برد و تبدیل به کشت فراسرزمینی برای کشورهای دیگر خواهد کرد.

وی اضافه کرد: کاهش اقبال به رشته‌های علوم پزشکی در کشور ما و جهان و برخی کشورهای توسعه یافته قابل توجه است؛ برخی تخمین‌ها در سال ۲۰۳۰ حکایت از این دارد جهان با ۱۸ میلیون کمبود کادر درمان مواجه خواهد شد. در آمریکا کمبود بیش از ۳۰۰ هزار متخصص پزشکی وجود خواهد داشت. در این کشورها تمایل به رشته‌های پیچیده به طرز معناداری کاهش پیدا کرده است.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی گفت: چالش درون پزشکی ما ضعیف شدن اخلاق حرفه‌ای و اخلاق پزشکی است که نگرانی بسیار جدی است که اخلاق حرفه‌ای در هیاهوی نابسامانی‌های اقتصادی و مدیریتی خودش را نشان می‌دهد. وظیفه ما و انجمن‌های علمی این است که نسبت به تقویت اخلاق حرفه‌ای تاکید کنند ما در این زمینه سابقه تاریخی درخشان و اساتید بزرگ و الگو داریم.

وی با بیان اینکه در وضعیت نابسامانی در اقتصاد سلامت در رشته‌های مختلف پزشکی مواجه هستیم و این نابسامانی در عدالت بین رشته‌ای روز به روز تشدید می‌شود که باید مدیریت کنیم. تعارضات بین رشته‌ای در کشور ما به بدترین شکل مدیریت می‌شود. وزارت بهداشت کمیسیون تعیین حدود صلاحیت‌های حرفه‌ای را علیرغم قانون مجلس شورای اسلامی در سازمان نظام پزشکی تعطیل کرده است.

رئیس‌زاده افزود: اساتید اذعان دارند کیفیت آموزش در حوزه علوم پایه و رزیدنتی و تخصصی و فوق تخصصی به سمت مطلوب حرکت نمی‌کند. انگیزه دانشجویان و تمرکز برای یادگیری دچار روند منفی شده است. دخالت نابجا در حوزه سلامت امروز از هر زمان دیگری گسیخته شده و از دست متولی سلامت یعنی وزارت بهداشت خارج شده است. مداخلات غیر مجاز در جامعه پزشکی چالش جدی دیگری است. برخی از همکاران ما تکنسین پرور هستند از آن سو قانون ضعیف و غیر بازدارنده ورود سونامی گونه تکنسین‌ها را در امر مداخلات غیر مجاز تسهیل کرده است؛ ما دو سال است با تمام توان در مجلس به دنبال تغییر این قانون هستیم. ورود مداخلات غیر آکادمیک که به اسم طب سنتی رایج شده است و قوانین پوشش بیمه‌ای درست می‌کنند مورد تأیید جامعه پزشکی نیست و خطر جدی برای سلامت مردم است.

وی ادامه داد: بیش از پنج هزار سایت در حوزه زیبایی تبلیغ می‌کنند. قوانین بازدارنده برای برخورد وجود ندارد. تعرفه دستوری مالیات ندارد. وقتی تعرفه‌ها را با فرسنگ‌ها فاصله از قیمت واقعی تعیین می‌کنید یعنی مالیات را پیشاپیش گرفتید. بعد از آن همین تعرفه را وارد طرح پلکان و قاصدک می‌کنید و بعد مالیات اخذ می‌کنید و چند ماه بعد نیز پرداخت می‌کنید؛ این موضوع در هیچ صنف دیگری وجود ندارد و چالش اصلی حتماً متوجه سلامت مردم خواهد بود.

کد خبر 751468

دیگر خبرها

  • لزوم توجه سیاست‌گذاران به انگیزه ماندگاری پزشکان
  • خسرو غفوریان کیست؟ / عکس‌هایی که برای ژیلا صادقی داستان شد/ هنوز توماج صالحی ترند است/ هجمه جدید علیه کاظم صدیقی با نام لیلا
  • سازش در مزرعه به همت شورای حل اختلاف استان یزد
  • ظرفیت کافی برای به‌کارگیری فارغ التحصیلان مامایی وجود ندارد
  • ۲ هزار مددجوی کمیته امداد از خدمات پزشکی بهره مند شدند
  • صدور ابلاغ صلح یاری برای ۲۱۹ مأمور فراجا در کرمان
  • هر کدملی یک مراقب سلامت دارد/پوشش ۵۵ میلیون نفری پزشک خانواده
  • یک مراقب سلامت برای هر کد ملی
  • فاجعه پنهان نظام پزشکی؛ کادر درمان از بیمارستان‌های دولتی به بخش خصوصی مهاجرت می‌کنند
  • نظام درمانی را به کجا می‌برند؟