Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-03@03:56:19 GMT

کرونا در زابل؛ مقهور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۸۱۹۰

کرونا در زابل؛ مقهور رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی

به گزارش ایرنا، هفته‌های پیش که کرونا در سیستان و بلوچستان شدت گرفته بود هر روز با شنیدن و دیدن آمارهای جانباختگان این ویروس فکرش را نمی‌کردم به این زودی آمار پایین بیاید دیگر به گرفتن گزارش‌های میدانی از بهشت محمد و آرامستان های استان عادت کرده بودیم و هر روز برای اطلاع مردم استان مان اخبار متفاوتی منتشر می کردیم روزی از  کمک‌های خیران، روزی از رعایت پروتکل‌ها، روزی از غسالخانه‌های انبوه از متوفی‌ها و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

..  ذهنیتم نبود بعد از آن روزها روزی بیاید که نفس راحتی بکشم نه برای خودم بلکه برای مردمی که آن‌ها را با چهره‌های غمگین، دردهایشان و ضجه‌هایشان در بیمارستان و آرامستان دیده بودم.

 اما وقتی همه خواستند و تلاش کردند روزهای متفاوت سیستان و بلوچستان هم رسید روزهایی که در آن گزارش هایی منتشر کنیم که این استان جنوب شرقی با روزی حداقل ۳۰ فوتی و بالای یک هزارو ۵۰۰ مبتلا و از نخستین میزبانان دلتا در کشور به روزی رسید که در ۶ شهریور فوتی کرونا نداشت و وضعیت خیلی از شهرهایش نه تنها نارنجی بلکه شهری مثل زابل به زرد تغییر رنگ داد.

 روزی بدون فوتی کرونا

مسوولان بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان روز یکشنبه خبری دادند مبنی بر اینکه در ۲۴ ساعت منتهی به روز شنبه ۶ شهریور هیچ مورد فوتی کرونایی نداشتند اتفاقی که رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان در تاکیدش گفت: دیروز  تعداد کل موارد بستری با علایم تنفسی اعم از مشکوک و قطعی کرونا نیز برای نخستین بار  در ۲ ماه اخیر به کمتر از ۴۰۰ نفر رسید و  خوشبختانه در روز گذشته ۵۹ نفر از بیماران عزیز تنفسی هم با حال عمومی مناسب از بیمارستان‌ها ترخیص شدند.

ضربه فنی کرونا در زابل

 زابلی‌ها هم مثل بقیه مردم سیستان و بلوچستان در پیک جدید کرونا و نوع دلتایش ابتدا مغلوب بودند و شب و روز نداشتند اما برای تغییر و ضربه فنی حریفی که با شکل‌های متفاوتش هر روز  هماوردی جدید می‌طلبید به گفته کارشناسان مربوطه؛ متفاوت که چه عرض کنم خارق‌العاده عمل کردند تا این شهر قرمز کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی زرد  و سوژه اصلی گزارش ما شود.

مسوولان کشوری بر عملکرد مثبت مردم زابل و کنترل کرونا با اقدامات دانشگاه علوم پزشکی این شهر تاکید و در این ارتباط رییس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کوید ۱۹ و عضو شورای مشورتی علمی وزارت بهداشت گفته است که "جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل  جزو  بهترین عملکردها  بوده و بیشترین اقدامات را برای مقابله با کرونا  انجام داده است."

دکتر حمیدرضا سوری معتقد است: جمعیت زیرپوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل خواهند توانست الگوی موفق کشوری در مهار اپیدمی کرونا بمانند و به عنوان نخستین شهر مرحله حذف بیماری کووید ۱۹ را تجربه ‌کنند که مطمئنا این مهم قابل رسیدن است.

واکسن و مهار کرونا در زابل

هر واکسنی در هر گوشه‌ای از جهان آمده که جان ببخشد و نگاه دارد از بلایایی که قربانی می‌گیرد و می‌میراند و واکسن کرونا هم همین است فرقی نمی‌کند نامش چه باشد مهم این است که مردم از آن استقبال کنند و با دریافت به موقع دزهایش از ابتلایشان جلوگیری شود.

 در هر مرحله از واکسیناسیون گروه‌های هدف مردم زابل  به این موضوع توجه نشان دادند و شاهد آن  گفته رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل است که تاکنون ۷۰ درصد گروه سنی  بالای ۵۰  سال و همینطور ۴۱ درصد از گروه سنی بالای ۴۰ سال در این منطقه واکسینه شدند.

دکتر هادی میرزایی با بیان اینکه تاکنون ۹۵ هزار دز واکسن در زابل برای مهار کرونا تزریق شده است افزود: استقبال مردم این شهرستان از واکسن  بسیار بالاست و خوشبختانه روند واکسیناسیون به سرعت در این شهر درحال انجام است.

نتیجه تمام استانداردهای فرآیندهای ایمنی و تحقیقات دانشمندان علوم پزشکی در سراسر جهان نشان داده که واکسن‎‌ها  احتمال پرش ژنتیکی در ویروس را کم کرده و اگر با فاصله‌گذاری اجتماعی، ماسک زدن، تهویه هوای مطلوب و  شستشوی مداوم دست‌ها همراه شود به کاهش محسوس  این ویروس در جامعه کمک خواهد کرد.

 نقش اصلی

 هر چند کادر درمان و تلاش‌هایشان، مسوولان زابل و اقدامات به موقع‌شان و مسوولان کشوری و بازدیدهایشان از عوامل متعدد در کاهش کرونا در زابل است اما تندیس بهترین نقش اصلی در مهار کرونا مطمئنا به مردم تعلق می‌گیرد.

در گفت وگو با مردم این شهرستان از چند و چون تغییراتی که باعث وضعیت زرد زابل شده بیشتر مطلع می شویم.

فهیمه میرشکار معلم جوان زابلی معتقد است که واکسیناسیون گسترده در زابل باعث کاهش کرونا شده و می‌گوید: اگر روز به روز گروه‌های سنی که واکسن را دریافت می‌کنند بیشتر شود اوضاع بهتر از اینها هم خواهد شد.

نصرت زرگر بانوی میانسال زابلی نیز بیان کرد: بیشتر از همه برگزار نشدن عروسی‌ها و دورهمی های مختلف در کاهش کرونا در زابل موثر بود.

او ادامه داد: خانواده‌های زابلی پروتکل‌های بهداشتی را خیلی رعایت می‌کنند و جایی که شلوغ باشد و فاصله‌‎گذاری اجتماعی رعایت نشود حاضر نمی‌شوند.

فرهاد گنجعلی کارمند بازنشسته بانک از شهروندان زابل نیز گفت: رعایت پروتکل‌های بهداشتی مهمترین عامل کاهش کرونا در زابل است.

وی افزود: البته تلاش مسوولان بهداشت و درمان به ویژه کادر درمان نیز سهم قابل توجهی دارد مثلا ۲ تن از فرزندان من کادر درمان هستند و برای خدمت و کمک به مردم از هیچ تلاشی دریغ نکردند.

 تداوم مراقبت‌ها برای صفر شدن

 فعلا اوضاع کرونایی زابل آرام است ولی همانطور که بارها کارشناسان بهداشت و درمان گفته‌اند و حافظه تاریخی‌مان از کرونا نشان می‌دهد نباید به  این وضعیت دلخوش بود و باید مراقبت‌ها تا ریشه‌کنی کامل این ویروس ادامه داشته باشد.

برچسب‌ها کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا زابل پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا کرونا سیستان و بلوچستان ویروس کرونا زابل دانشگاه علوم پزشکی سیستان و بلوچستان کرونا در زابل کاهش کرونا پروتکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوزستان نیازمند بیمارستان تخصصی چشم و قلب

حامد(میلاد)منصوری: به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین: خوزستان و خاصتا اهواز که مرکز استان است و میشه گفت که مرکز جنوب غرب کشور هم است از وجود بیمارستان مجهز مدرن و بروز چشم و قلب محروم است

در صورتی که در چندین استان می بینیم که بیمارستان های مجهزی وجود دارد که مردم خوزستان با وجود دوری و سختی راه برای درمان خود به این استان ها جهت درمان مراجعه میکنند

باید دید دلیل علت عدم پیگیری مسئولان ارشد استان و بخصوص نمایندگان مجلس و دانشگاه علوم پزشکی اهواز برای ایجاد بیمارستان چشم و قلب در مرکز استان چیست؟

ایا حق خوزستانی ها نیست که یک بیمارستان مجهز با امکانات بروز و پزشکان متبحر داشته باشند

خوزستانی که قلب تپنده ایران بوده و هست و همیشه محرومیت در این استان بیداد میکند و هیچ وقت از ثروتی که دارد برای مردمش در جهت امکانات رفاهی و سلامت استفاده نشده است و مردم همیشه مجبور هستند صدها کیلومتر را طی کنند تا برای درمان و سلامتی خود به تهران،اصفهان یا شیراز بروند.

علت این کم کاری و بی توجهی ها به سلامت مردم چه چیزی است؟

استانی که در مجلس ۱۸ نمانیده و در خبرگان ۶ نماینده دارد و معاون اول دولت هم یک خوزستانی است ولی توان پیگیری ساخت چند بیمارستان مجهز را در مرکز استان ندارند

شهرستانی جدید کرخه خوزستان بدون بیمارستان و درمانگاه دولتی شبانه روزی است و مردم برای درمان مجبور به تردد به شوش یا اهواز هستند

شوش با جمعیت بالایی که دارد یک بیمارستان قدیمی بدون امکانات کافی دارد که نیازهای مردم را بخوبی برطرف نمیکند و همیشه مورد انتقاد مراجعین بوده و بارها شاهد بودیم که نارضایتی مردم را به همراه داشته است

لذا امیدواریم دولت، نمانیدگان خبرگان ،مجلس و مسئولان کشور برای ساخت بیمارستان های مجهز در خوزستان اقدامی انجام دهند که مقداری از محرومیت این استان ثروتمند جبران شود.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902055

دیگر خبرها

  • خوزستان نیازمند بیمارستان تخصصی چشم و قلب
  • واکسن کرونای آسترازنکا چقدر تهدیدتان می‌کند؟ | اشتباهاتی که مردم را به تزریق این واکسن ترغیب کرد
  • نکونام: سر کسانی باید پایین باشد که مردم آنها را می‌شناسند/ سقف را رعایت کردیم و گریه مان درآمد، سرمان کلاه رفت
  • شیوه متفاوت تدریس آقا معلم پاوه‌ای
  • کارگران عامل مهم توسعه اقتصادی کشور هستند
  • دستگیری عاملان تیراندازی در زابل
  • ۵۰ تشکل کارگری خراسان رضوی فعالیتی ندارند
  • سرپرست دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زابل منصوب شد
  • رئیس دانشگاه علوم پزشکی زابل تغییر کرد
  • کشف تاریخ ۴۵۰۰ ساله در زابل