Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین، فرنام در عین حال تاکید می کند، بحث تامین گاز بسیار به رشد اقتصادی وابسته است. لذا اگر رشد اقتصادی داشته باشیم و صنایع افزایش ظرفیت تولید داشته باشند؛ شرایط تامین گاز متفاوت خواهد شد.

مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران در گفت و گو با اقتصادآنلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر برای تامین گاز نیروگاه ها در زمستان مشکلی وجود ندارد خاطرنشان کرد: در چند سال گذشته تولید گاز ایران افزایش یافته و 100 میلیون مترمکعب به تولید گاز کشور اضافه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زمستان بدون مشکل گاز

فرنام توضیح داد: هر چند یک دوره هایی با مشکل تامین سوخت نیروگاه ها بخصوص در زمستان مواجه شدیم اما با افزایش تولیدی که اتفاق افتاد این مشکل به نظر می رسد که مرتفع شده باشد. تولید ایران هم اکنون از قطر نیز در پارس جنوبی پیشی گرفته است. البته باید این موضوع را در نظر گرفت که تامین انرژی به رشد اقتصادی وابسته است. اگر صنایع کشور رشد فعالیت داشته باشند و مجدد با افزایش تولید در کشور مواجه شویم ممکن است برای تامین انرژی اضافه شده دچار کمبود شویم. اینکه امروز می گویم مشکلی نداریم تحلیل در شرایط رشد ارائه داده ام. بنابراین اگر رشد اقتصاد اتفاق بیفتد ممکن است چالش هایی در تامین انرژی داشته باشیم.

گاز ارزشمند را به راحتی در مصارف غیربهینه هدر می دهیم

مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران متذکر شد: این نکته مهم را باید در نظر داشت که در بحث گاز، ایران جزو پرمصرف ترین کشورهاست. اینکه بر افزایش تولید گاز مدام تاکید می شود برای چه منظوری است؟ که آن را به سختی تولید کنیم و به راحتی بسوزانیم؟

او با تاکید بر اینکه لازم است که روی بهینه سازی مصرف اقدامات جدی صورت گیرد گفت: گازی که در دنیا بسیار ارزشمند است به سختی و با هزینه زیاد تولید می کنیم و این منابع را به راحت ترین شکل ممکن هدر می دهیم.

فرنام خاطرنشان کرد: ما نسبت به جمعیت کشور، تولید گاز کمی نداریم. اگر میزان تولید گاز در ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم خواهیم دید بسیار بیشتر از کشورهای دیگر تولید گاز داریم اما در مصرف این ماده ارزشمند سهل انگاری های فراوان وجود دارد.

سوآپ گازی ایجاد شود

او اضافه کرد: در بحث گاز جدای از اینکه ذخایر گازی داخلی مناسبی داریم در دوره هایی، مساله سوآپ گاز را داشتیم. یعنی گاز از ترکمنستان می خریدیم و به ترکیه می فروختیم.

به اعتقاد فرنام با توجه به منابع گازی شاید این موضوع در ذهن بیاید که به عنوان سومین تولیدکننده و شانزدهمین صادرکننده گاز جهان نیازی به واردات گاز نداریم. اما وقتی این نگاه را داشته باشیم که گاز را برای مناطق شمال کشور از کشورهای شمال شرقی مثل ترکمنستان تامین کنیم و از طرف دیگر گاز مازوت را بتوانیم صادر کنیم؛ این چرخه گازی می تواند تامین گاز در زمان های پیک مصرف را نیز مدیریت کند.

او عنوان کرد: مساله تامین گاز از کشورهای همسایه البته برنامه ای بلندمدت است و این طور نیست که بلافاصله قابل اجرا باشد ولی زیرساخت های این اتفاق در ارتباط با کشور ترکمنستان ایجاد شده بود و به ارقام 8 تا 10 میلیارد مترمکعب نیز رسیده بودیم.

مشاور کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار کرد: از نظر لوله کشی گاز در دنیا پس از آمریکا دومین کشور هستیم. در دنیا معمولا گاز را به عنوان سوخت نیروگاه ها استفاده می کنند و برای تامین نیازهای خانگی از برق بیشتر استفاده می کنند. اما ما در کشور برای مصارف خانگی بیشتر بر گاز تکیه داریم. حال که ظرفیت لوله گذاری را در کشور داریم می توانیم از امکان واردات گاز از کشورهای دیگر نیز بهره ببریم و به هاب منطقه تبدیل شویم. یعنی از ترکمنستان گاز بگیریم و به ارمنستان بفروشیم. از آذربایجان گاز بخیرم و به نخجوان بفروشیم. از پایین با امارات می توانیم ارتباط گازی داشته باشیم و یا با مشارکت قطر می توانیم تامین کننده گاز چند کشور در منطقه باشیم.

فرنام تاکید کرد: ما بیش از آنکه خودکفا باشیم باید خوداتکا باشیم تا اگر در شرایطی گاز در کشورهای منطقه قطع شد دچار مشکل نشویم اما در عین حال از ظرفیت کشورهای همسایه خود استفاده کنیم.

باید به هاب انرژی منطقه تبدیل شویم

این عضو اتاق بازرگانی در خصوص تامین سوخت نیروگاه ها یادآور شد: هر چند به نظر می رسد امسال در زمستان برای تامین گاز نیروگاه ها مشکلی نداشته باشیم اما باید به بحثی در تامین برق شبکه کشور که کمتر از سوی تصمیم گیران مورد توجه قرار می گیرد؛ بیشتر بپردازیم. مسدولان بیشتر به موضوع تولید توجه می کنند و مبحث تجارت که بسیار پراهمیت است به فراموشی سپرده می شود.

فرنام معتقد است: مساله تامین برق در زمان های پیک مصرف، اهمیت بیشتری پیدا می کند که لازم است برای آن ساعت ها تدابیری اتخاذ شود که یکی از این تدابیر می تواند به بحث تجارت برق بازگردد. وقتی موضوع تجارت را مطرح می کنیم یک کریدور برقی را می بینیم. ساعت های پیک مصرف معمولا 2 تا 5 عصر و ساعات ابتدایی شب است که در کشورهای همسایه این ساعات یکی دو ساعت قبل یا بعد از ماست. به طور مثال در کشورهای شرق ایران دو ساعت زودتر پیک برق اتفاق می افتد و در کشورهای غربی مانند ترکیه، پیک برق 2 ساعت دیرتر اتفاق می افتد.  اگر بتوانیم یک کریدور برقی ایجاد کنیم بین کشورهای همسایه که زیرساخت خاصی هم نیاز ندارد؛ می توان برق ساعت های پیک را به راحتی تامین کرد.

او افزود: وقتی این پیک مدیریت شد، در تامین ساعات عادی مشکلی وجود نخواهد داشت. به این ترتیب نه دیگر نیازی به قطع برق صنایع خواهد بود و نه نیازی به خاموشی برق خانگی خواهیم داشت.

پربیننده ترین قیمت تیگو ۵ مدیران خودرو + جدول قیمت انواع ۲۰۶ در تهران + جدول ال ۹۰، ۵۲۰ میلیون تومان شد + جدول پراید ۱۵۶میلیون شد/ قیمت ساینا، کوییک و تیبا + جدول جدیدترین قیمت محصولات ایران خودرو + جدول

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: تولید گاز کشورهای همسایه اتاق بازرگانی داشته باشیم نیروگاه ها برای تامین تامین گاز تولید گاز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۸۴۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»

به گزارش خبرنگار مهر، هر گاه حجم و میزان کالایی در بازار بیش از نیاز باشد و کاهش قیمت‌ها موجب زیان تولیدکننده شود دولت ورود کرده و کالاهای مازاد را از سطح بازار جمع‌آوری می‌کند.

ایران در تولید گوشت مرغ و تخم مرغ به خودکفایی رسیده و در این زمینه می‌تواند درآمدزایی ارزی داشته باشد. ظرفیت کشور در تولید گوشت مرغ سالانه ۳ میلیون تن بوده که این آمار ضمن تأمین داخل می‌تواند بازار صادراتی را برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی ایران با اشاره به تاکید وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ورود محصولات کشاورزی بر بازارهای جهانی گفته، وزیر جهاد کشاورزی در تعامل با بخش خصوصی حمایت از تولید داخل را برای ورود به بازارهای بین‌المللی مرغ مورد تاکید قرار داده است. بازار دائمی صادرات با پویا ساختن تولید داخل، عاملی قطعی در توسعه زنجیره تولید و تأمین مرغ برای کشورهای همسایه خواهد بود.

علی ابراهیمی وظیفه شرکت پشتیبانی امور دام کشور در خرید مرغ داخل را مقطعی و برای تکمیل ذخایر راهبردی عنوان کرد و نقش اصلی تنظیم و تثبیت بازار را گشایش پنجره صادراتی و حضور در بازار بین‌المللی دانست. به گفته وی، تولید محصول با کیفیت، ایفای به موقع تعهدات و پایداری حضور از عوامل حفظ بازار صادراتی است. در دنیا صادرات مورد حمایت دولت‌ها بوده و به شکل‌گیری اولیه آن یارانه تعلق می‌گیرد. این اتحادیه هم در سایه حمایت در یک بازه زمانی ۳ تا ۴ ماه می‌تواند حضور خود را در بازار کشورهای همسایه تثبیت کند.

تلاش برای بازار سازی

قیمت هر کیلو گرم مرغ سال گذشته ۷۳ هزار تومان تعیین شد که این عدد بین ۷۸ تا ۹۵ هزار تومان در نوسان بود. در مقطعی با کاهش حجم جوجه‌ریزی قیمت گوشت مرغ به حدود ۱۰۰ هزار تومان رسید که با ورود وزارت جهاد کشاورزی و رساندن جوجه‌ریزی به بیش از ۱۵۰ میلیون قطعه آرامش به بازار گوشت مرغ بازگشت.

در حال حاضر هنوز قیمت جدید تعیین نشده و هر کیلو گرم گوشت مرغ به مبلغ ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد.

در ادامه شرکت پشتیبانی امور دام کشور با اعطای نهاده مدت دار و عرضه بیش از یک میلیون تن نهاده با ارز ترجیحی و بهره‌گیری از مکانیزم استمهال در حال خدمات رسانی به زنجیره مرغداری کشور است.

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام، صنعت مرغداری ایران وارد یک کلاس جهانی جدید شده و ما نیازمند یک گفت‌وگوی ملی با مرغداران هستیم. زمان آن رسیده که با بهره‌وری و کارایی بالاتر، تولید انجام شود.

‌حسین شیرزاد نسبت به جمع‌آوری گوشت مرغ مازاد از سطح بازار عنوان کرده، در حال حاضر شرکت‌ها و مدیران استانی بدون محدودیت به خرید بیش بود مرغ در استان‌ها مشغول هستند و شرکت پشتیبانی امور دام با تمام ظرفیت متعهد به خرید مرغ است؛ به طوری که در یک ماه گذشته رکورد خرید روزانه ۱۰۰۰ تن رقم خورده است. در ماه مبارک رمضان حدود ۱۷ هزار تن مازاد مرغ از استان‌ها خریداری شد.

گفتنی است؛ امسال واردات گوشت مرغ از دو ماه قبل در فراخوان و مناقصه‌های بین‌المللی متوقف شده و تکمیل و کهنه و نو شدن ذخایر استراتژیک مرغ کشور با تولید داخل صورت می‌گیرد.

حسین شیرزاد تاکید دارد، صنعت مرغداری نیاز به منابع مالی جدید، سرمایه در گردش مکفی و بیمه قیمت محصولات دارد. قطعاً باید کریدورهای صادراتی فعال شود و صادرات موفق وابسته به زیرساخت‌های مناسب صادراتی و ظرفیت‌های کشتارگاهی استاندارد است که در حال حاضر در آن ضعف داریم.

در این زمینه ضروری است تعداد کشتارگاه‌ها متناسب سازی شده و مدیریت صادرات مرغ به لحاظ کیفی تقویت شود. ‌

کد خبر 6089725 فاطمه امیر احمدی

دیگر خبرها

  • امنیت خلیج فارس با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس فقط با مشارکت کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • امیرعبداللهیان: امنیت خلیج فارس با مشارکت تمامی کشورهای ساحلی تامین می‌شود
  • شرکت‌های تامین سرمایه بهبود شبکه برق تعریف شود
  • بسته تأمین مالی غیر نقدی زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • بسته زنجیره تأمین بانک صادرات ایران در خدمت تولید است
  • چین در آفریقا از آمریکا پیشی گرفت
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»