عوامل اضمحلال و نابودی جوامع از دیدگاه قرآن/ آیا شیعه و سنی واقعاً برادرند؟
تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۹۲۸۶
به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیتهای دینی خبرگزاری فارس سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر با حضور در برنامه این شبها شبکه اول سیما به بررسی عوامل اضمحلال، نابودی و فنای جوامع از دیدگاه قرآن کریم پرداخت.
نادیده گرفتن عدالت
وی با اشاره به عوامل اضمحلال، نابودی و فنای جوامع از دیدگاه قرآن کریم گفت: نادیده گرفتن عدل یعنی نهادینه، روال و عادی شدن ظلم اولین عامل نابودی جوامع است که شامل ظلم مسئولین نسبت به مردم، ظلم مردم نسبت به مسئولین و
ظلم مردم نسبت به مردم است
وی ادامه داد: جامعه با کفر ممکن است بقاء داشته باشد اما با ظلم خیر، از جامعهای که ظلم در آن نهادینه شده باشد، نعمتها گرفته خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
هاشمی گلپایگانی با اشاره به اینکه در مقابل هر حقی یک تکلیفی وجود دارد گفت: برای جلوگیری از سقوط جامعه، هر ظلمی باید در جامعه ریشه کن شود و نباید عدالت با مساوات یکسان پنداشته شود همچنین قضاوت باید مبتنی بر انصاف و علم باشد زیرا قرآن قضاوت بدون علم را نهی میکند.
فساد اخلاقی
قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر فساد اخلاقی را عامل دوّم اضمحلال جوامع از دیدگاه قرآن دانست و گفت: فساد اخلاقی اراده را سست و عقل را ضایع میکند و اگر در جامعهای هتاکی و بیحیایی عرف شد، آن جامعه واژگون خواهد شد. همچنین فساد، عیاشی و لهو و لعب فراگیر مردم را ذلیل میکند.
وی ادامه داد: ملتهایی پیروز می شوند که اهل اراده باشند و در جامعه فاسد، روحیه حماسی و روحیه جهادی از بین میرود. در جامعه فاسد ممکن است عیش و عشرت باشد لکن آرامش نخواهد بود.
هاشمی گلپایگانی با طرح این سؤال که آیا یک فرد معتاد به مواد مخدر یا غرق فساد میتواند عزمش را برای مبارزه با ظلم جزم کند؟ گفت: تا علیه فساد و شهوت صحبتی میشود، عدهای هجمه زیادی راه میاندازند که پس حریم خصوصی چه میشود؟ باید بگویم فساد جوانان موجب شکست مسلمانان و سقوط اندلس شد. یکی از مظاهر عدم رشد اخلاقی و فساد، حرف بد و حرف زشت زدن است. بسیار ناپسندیده است که هنگام تصادف، رانندگان از خودرو پیاده شده و به یکدیگر ناسزا میگویند. در این راستا یکی از دلایل گرفتاری قوم لوط حرف زشت زدن بود. در قوم لوط عمل کردن به گناه با حرف گناه آغاز شد.
قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر افزود: اکثر افرادی که امام حسین (ع) را به قتلگاه بردند و بر پیکر مطهر ایشان تاخت و تاز کردند، از اراذل و اوباش بودند. به ابا عبدالله بی ادبی کردند. آنها از بد دهنی به بد عملی رسیده بودند. قرآن کریم میفرماید که آیا می خواهید تمام اعمالتان درست شود ؟ آیا می خواهید تمام گناهانتان بخشیده شود؟ در آیه شریفه هفتاد از سوره مبارکه احزاب میفرماید: ای مردم ای جامعه دینی، خدا را دریابید. سدید و محکم صحبت کنید.
وی با اشاره به اینکه ملتی که رشد یافته باشد میتوانند با هم خوب و درست صحبت کنند، گفت: این حرف که اگر فقر از یک در بیاید، ایمان از در دیگر خارج میشود صددرصد نیست، گفت: امیرالمؤمنین (ع) فقیرانه زندگی میکرد.
هاشمی گلپایگانی درباره نقش حاکم اسلامی در رفاه مردم گفت: وظیفه حاکم اسلامی به رفاه رساندن جامعه است و اگر نتوانست باید از وی مطالبه و سؤال شود. نمیتوان برای همه ملوک یک حکم کلی صادر کرد، زیرا دنیای امروز شبیه یک دهکده است و ملوک زیادی ممکن است در عرض و طول و ارتباط با یکدیگر وجود داشته باشند.
تفرقه و عدم وحدت
قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر تفرقه و تشتت در مقابل اتحاد و وحدت را دیگر عامل اضمحلال جوامع از دیدگاه قرآن دانست و گفت: اگر جامعه قبیلهای شد و فعل و حرف یکدیگر را قبول نکردند و با هم نزاع کردند جامعه درمانده میشود و ابهتشان از بین میرود. این افراد میتوانند اتفاقاً مذهبی هم باشند و از روی احساس تکلیف دیگران را نفی کنند.
وی ادامه داد: یکی از روشهایی که دشمن به وسیله آن جامعه اسلامی را تضعیف میکند، ایجاد تفرقه است پس باید جامعه اسلامی همراه موضوع وحدت را در دستور کار قرار دهد. یک جنبه بسیار بسیار مهم وحدت، وحدت فکر است. یکی از نشانههای فرد مریض از لحاظ روانی این است که در زندگی کارهای زیادی انجام میدهد امّا نمیتواند کار مهمی را به سرانجام برساند.
۶ نوع برادری در قرآن
دبیر ستاد امر به معروف به ۶ نوع برادری مطرح شده در قرآن اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهمی که امروز در جامعه مطرح و تنش زا هم هست ، وحدت بین شیعه و سنی است، وحدت بین ادیان است، وحدت بین اقوام است. آیا شیعه و سنی واقعاً برادرند یا یک موضعگیری سیاسی است؟ در قرآن کریم شش نوع برادری آمده است که در ادامه به ان اشاره میکنیم.
وی ادامه داد: برادریهای قومی و انسانی (برادری یعنی افرادی که در یک امر و هدف مشترک با هم تعاونی و همکاری داشته باشند)، برادران شیطان: مانند اسرافکاران و حرام کنندگان نعمت، برادران نسبی: انتساب خونی، برادران توحیدی: کسانی که خدای مشترک دارند، لکن پیامبرانشان با هم متفاوت است، برادران اسلامی: قرآن مشترک، دین مشترک و پیامبر مشترک دارند و برادران مذهبی 6 نوع برادری است که قرآن به آنها اشاره کرده است. البته من می خواهم یک نوع برادری دیگر به این شش نوع اضافه کنم : برادران حسینی: امام حسین (ع) در بحث انسانیت، آزادگی، جهاد و کرامت انسانی مظهر جامعه اسلامی است در واقع برادری حسینی یعنی برادری فضائل و کرامتهای انسانی.
هاشمی گلپایگانی وحدت را حاصل دو چیز دانست و گفت: وحدت حاصل دو چیز است یکی از وجدان و روح مشترک و دوم از فکر مشترک.
ترک امر به معروف و نهی از منکر
قائم مقام ستاد امر به معروف ترک امر به معروف و نهی از منکر را عامل چهارم اضمحلال جوامع از دیدگاه قرآن برشمرد و گفت: این عامل علت مُقبیه جامعه اسلامی است، لذا از سه عامل قبلی اهمیت بیشتری دارد. در واقع امر به معروف و نهی از منکر پایه اصلاح جامعه است. اولین آمر به معروف و ناهی از منکر خداوند است. اگر امر به معروف و نهی از منکر ترک شود دعاها مستجاب نمیشود. پیامبر (ص) میفرمایند: خداوند غضب میکند از مؤمن بی دین (مؤمن بی دین یعنی انسان ضعیفی که از روی ترس، نهی از منکر نمیکند)
امر به معروف و نهی از منکر را قوّه حیات جامعه است
وی امر به معروف و نهی از منکر را قوّه حیات یک جامعه دانست و گفت: در شرایط پاندمی کرونا، ماسک زدن معروف است، واکسن زدن معروف است، رعایت فاصله اجتماعی معروف است. امربه معروف و نهی از منکر دو حیطه دارد: یک حیطه همگانی دارد و یک حیطه آن هم مربوط به گروههای آموزش دیده خاص است.
هاشمی گلپایگانی ادامه داد: نه آن کسانی که متولی امر به معروف و نهی از منکر هستند باید طوری عمل کنند که مردم از خودشان سلب تکلیف کنند و نه اینکه هر فردی که اراده کرد، بتواند بدون برنامه و آموزش ورود و هرج و مرج ایجاد کند. همچنین امر به معروف نهی از منکر فقط در حیطه حجاب نیست. هزار سال پیش در جوامع اسلامی گروههای امر به معروف و نهی از منکر داشتهایم به عنوان گروههای «حِسبِه». این گروههای «حسبه» در حیطه بهداشت، امنیت ساختمانها، احتکار و... ورود میکردند.
باید مردم به امر به معروف ورود کنند
دبیر ستاد امر به معروف ورود مردم را لازمه امر به معروف دانست و گفت: برای ترویج امر به معروف و نهی از منکر هیچ راهی وجود ندارد جز اینکه خود مردم به این عرصه ورود کنند. البته تشکلهای مردمی باید ورود و مطالبهگری کند. از رسانه ملی و صدا و سیما خواهش میکنیم که به عنوان یک کرسی آزاد اندیشی رسانهای به بهبود تصویر ذهنی افکار عمومی از مقوله امر به معروف و نهی از منکر بپردازد. هر کس نظر مخالفی راجع به امر به معروف و نهی از منکر دارد بیاید در کرسیهای آزاد اندیشی و شبههها و سؤالات خود را مطرح کند.
امر به معروف فقط محدود به حجاب نیست
وی با اشاره به اینکه عرصه امر به معروف و نهی از منکر فقط منحصر و محدود به عرصه حجاب و عفاف نیست گفت: الآن دانشگاه آزاد اسلامی در تشکلسازی گروههای تخصصی مطالبهگری پیشرو شده است اما درکل در عرصه امر به معروف و نهی از منکر خوب عمل نکردهایم و برخی جاها حتی بد عمل کردهایم. نه فقط مردم، بلکه حکومت هم باید امر به معروف و نهی از منکر شود. مردم نسبت به مردم، حاکمیت نسبت به مردم و مردم نسبت به حاکمیت باید امر به معروف و نهی از منکر کنند و این نیاز به آموزش دارد. نهایتاً امر به معروف و نهی از منکر باید به وحدت جامعه ختم شود.
هاشمی گلپایگانی ادامه داد: در هر قضیهای لزومی ندارد حکومت ورود کند، بلکه خود مردم باید وارد عرصه شوند، به عنوان مثال آیا صنف پوشاک نمیتواند به وضعیت پوشش مردم رسیدگی و آن را ساماندهی کند؟ خود اصناف، گروه تخصصی امر به معروف و نهی از منکر و مطالبهگری تشکیل بدهند، مجوز بگیرند و به این عرصه ورود کنند. مسئول نمیتواند به تنهایی به همه عرصهها ورود کند. مسئول فقط باید گرهگشایی کند. البته یک مشکلی وجود دارد و آن اینکه واگذاری امر به معروف و نهی از منکر به مردم به صورت نظاممند ساماندهی نشده است. درحالی که باید تمام اصناف و محلات به عرصه امر به معروف و نهی از منکر ورود کنند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: قرآن کریم قرآن امام حسین امر به معروف ستاد امر به معروف سید محمدصالح هاشمی گلپایگانی قائم مقام ستاد امر به معروف و نهی از منکر هاشمی گلپایگانی جامعه اسلامی نسبت به مردم مردم نسبت دانست و گفت ورود کنند قرآن کریم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۹۲۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
امام صادق (ع) آغازگر جهاد در عرصه فقه بود
ایسنا/گیلان نماینده ولی فقیه در استان گیلان با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، گفت: امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند.
آیتالله رسول فلاحتی امروز (۱۵ اردیبهشت ماه) در مراسم شهادت ششمین اختر آسمان ولایت و امامت، امام جعفر صادق (ع) در مصلای امام خمینی(ره) رشت اظهار کرد: شیعه به مذهب جعفری نیز تعبیر میشود، زیرا شیعه مدیون کلاسها و دانشگاه عظیم علمی و روایی است که از مکتب امام صادق (ع) دارد.
وی با اشاره به روایتی از اهل بیت که فرمودند، هر کسی نداند بر ما اهل بیت چه گذشته است و نسبت به ظلمهایی که بر ما خاندان روا شده است، جاهل باشد شریک ظلم ظالمین خواهد بود، افزود: یکی از عللی که در طول تاریخ تشیع، تشکیل حکومت اسلامی برای اهل بیت میسر نشد، شناخت نداشتن مردم نسبت به اهل بیت در هر دورهای بود. بنابراین اگر امتها، مسلمانان و شیعیان جایگاه حقیقی امام را بشناسند، جامعه اسلامی مدینه فاضلهای خواهد شد که آرزوی همه است.
فلاحتی با اشاره به ورود اسلام به برخی کشورهای اروپایی از جمله بوسنی و هرزگوین، بیان کرد: برخی مسلمانان اروپایی در تعالیمشان میگفتند تاریخ اسلام ۵۰ سال بعد از پیامبر (ص) را مطالعه و تحقیق نکنید، هدف از بازداشتن مسلمانان از تحقیق در این زمینه، این بوده که مسلمانان نسبت به حوادث و اتفاقات رخداده در جامعه اسلامی بعد از پیامبر آگاه نشوند، اما برخی تحلیلگران غربی که به آیین اسلام گرویدند اسلام را از همین رهگذر مطالعه کردند و متوجه حقایق آن شدند.
امام جمعه رشت با بیان اینکه امام صادق (ع) ۳۴ سال امامت را برعهده داشتند و آغازگر جهاد در عرصه فقه و فقاهت و تربیت جامعه اسلامی بودند، گفت: آن حضرت حدود ۴۰۰۰ شاگرد تربیت کردند و در دوران حیات و امامت خویش، با فشارهای منصور دوانیقی (لعنتالله علیه) مواجه شدند، ظلمها و فشاری که منصور بر امام وارد کرد، بر هیچ امامی وارد نشده بود. دوانیقی همواره امام صادق (ع) را تحقیر و شکنجه روحی میکرد. او آرامش را از امام سلب کرده بود و بارها تصمیم به قتل امام گرفته بود و سرانجام آن حضرت را به شهادت رساند.
وی با اشاره به اینکه تشکیل حکومتی مبتنی بر احکام و آرمانهای اسلام از جمله اهداف و آرزوهای اهل بیت و عالمان دین در دورههای مختلف بود، افزود: اهل بیت عصمت و طهارت در دوران حیاتشان، شکنجههای روحی و سختیهای زیادی را متحمل شدند تا حکومتی مبتنی بر احکام اسلام تشکیل دهند.
نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه حکومت اسلامی در ایران در سایه تلاشهای شهیدان، امام و روحانیت شکل گرفت، حکومتی که آرزوی انبیا و اهل بیت عصمت و طهارت بود، اظهار کرد: دشمن امروز تلاش میکند ما را درگیر امور جزیی و سیاهنماییها کند تا از اصل نظام و حکومت اسلامی که مورد توجه انبیا و اولیاست، فاصله بگیریم.
فلاحتی با اشاره به بسط قدرت جمهوری اسلامی که معادلات تمام قدرتمندان جهانی را برهم زده و قدرتهای نظامی را وادار به خضوع کرده است، افزود: با وجود هجمههای گوناگون علیه نظام اسلامی، در این فضاهای مسموم جهانی نیز طعم شیرین اداره جامعه بر مبنای اسلام و مدیریت اسلامی در اذهان و دلهای ملل نشسته است و ملتها، حکومت اسلامی و پیام جمهوری اسلامی را باور کردند و جمهوری اسلامی در سراسر دنیا تاثیرات شگرف خود را به منصه ظهور رساند.
امام جمعه رشت با اشاره به روایتی از امام صادق (ع) مبنی بر اینکه علم و عمل باید در کنار هم باشد، بیان کرد: عملِ بدون معرفت و دانش فایدهای ندارد، البته علمی که با عمل همراه نباشد نیز فایدهای ندارد.
وی به یکی از جنایات منصور دوانیقی اشاره و اضافه کرد: امام صادق(ع) صاحب مکتب بود و در مسجد نبوی، فقه شیعه و اخلاق شیعه و امور سیاسی و اجتماعی را برای دانشپژوهان بیان میکردند، در یکی از روزها، منصور فرصت را غنیمت شمرد و در کنار مسجدالنبی، آتشی برافراخت، بهطوری که شعلههای آتش به خانه امام که در همان مجاورت قرار داشت رسید؛ امام همانطور که از میان شعلهها عبور میکرد با نگاهی به خانه، شکایت از منصور (لعنتالله علیه) را به قبر پیامبر برد، بعد از خاموش شدن آتش، جمعی از شاگردان به خانه امام رفتند و آن حضرت را در حال گریه دیدند، وقتی علت گریه را پرسیدند، آن حضرت فرمودند، وقتی خانه را آتش زدند، دیدم در میان شعلههای آتش، برخی از کودکان در حال فرار هستند و به یاد کربلای جدم حسین (ع) افتادم.
انتهای پیام