Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-27@13:37:09 GMT

عامل اصلی ریزش شاخص بورس

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۴۹۹۲۴

عامل اصلی ریزش شاخص بورس

ایران اکونومیست- روز یکشنبه بسیاری از سهام داران بورس به قصد خرید نماد شبندر به فروش سبد سهام خود اقدام کردند.

در معاملات امروز بورس تهران شاخص کل بورس با کاهش 2 هزار و 355 واحدی نسبت به روز شنبه به رقم یک میلیون و 573 هزار واحد صعود کرد.

شاخص هم وزن با رشد اندک 9 واحدی در سطح 467 هزار و 515 واحدی ایستاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین شاخص کل فرابورس 75 واحد بالا آمد و در سطح 22 هزار و 803 واحد قرار گرفت.
بازگشایی ناکام شبندر

صبح امروز، حوالی ساعت 11، ناظر بازار خبر از بازگشایی نماد شبندر (پالایش نفت بندرعباس) داد. در این پیام مدیریت عملیات بازار شرکت بورس آمده بود: «نماد معاملاتی شرکت پالایش نفت بندر عباس (شبندر) پس از برگزاری مجامع عمومی عادی سالیانه مبنی بر تقسیم سود نقدی و عمومی فوق العاده مبنی بر افزایش سرمایه، بدون محدودیت نوسان قیمت با استفاده از مکانیزم حراج آماده انجام معامله می‌باشد.»

خبر بازگشایی شبندر موجب تقویت سمت عرضه بازار شد و بسیاری از سهام داران حقیقی سعی در فروش بخشی از سبد سهام خود و خرید شبندر داشتند. صف‌های فروش طویل شد و شاخص کل از ساعت 11 شروع به نزول کرد. این در حالی است که تا ساعت 11 شاخص کل با رشد 10 هزار واحدی به یک میلیون و 585 هزار واحد رسیده بود. شبندر کشف قیمت نشد و تنها موجب ریزش بازار شد.

بورس
افزایش 800 درصدی صف های فروش

در پایان معاملات امروز ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته 64 درصد افت کرد و در رقم 585 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش نیز 808 درصد افزایش یافت و 418 میلیارد تومان شد.

شرکت نفت سپاهان (شسپا) با صف‌ خرید 290 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از شسپا، نمادهای مدیریت (سرمایه‌گذاری و خدمات مدیریت صندوق بازنشستگی کشور) و کرازی (کارخانجات تولید شیشه) بیشترین صف خرید را داشتند.

بیشترین صف فروش نیز به کمرجان (بازرگانی و تولیدی مرجان کار) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 50 میلیارد تومانی داشت.پس از کمرجان، خساپا (شرکت خودروسازی سایپا) و وبملت (بانک ملت) بیشترین صف فروش داشتند.
سهم‌های تاثیرگذار بر شاخص

روز یکشنبه نمادهای «کگل»، «فارس» و «وبملت» بیشترین تاثیر را در افت شاخص کل داشتند.

همچنین سه نماد «میدکو»، «فولاد» و «فخوز» نمادهای بزرگ بازار بودند که بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

در جدول پرتراکنش‌ترین نمادهای بورس سپید صدرنشین است و شستا و خودرو در رتبه‌های بعدی هستند. در فرابورس نیز وهامون، دی و مدیریت پرتراکنش‌‌ترین نمادها هستند.
افزایش ارزش معاملات

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به رقم 25 هزار و 533 میلیارد تومان رسید که نسبت به روز ‌‌شنبه 30 درصد افزایش یافته است.

ارزش معاملات خرد نیز با رشد 36 درصدی نسبت به روز کاری قبل به رقم 17 هزار و 393 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 6 ماه گذشته است.
همچنین بخوانید

 

نقشه بورس بر مبنای ارزش معاملات

 

 اقتصادنیوز

 

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: میلیارد تومان ارزش معاملات شاخص کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۴۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا

معامله ۳ میلیون و ۲۸۱ هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش ۳۶.۱ هزار میلیارد تومان در هفته گذشته در بورس کالا انجام شد. - اخبار بازار -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالای ایران نشان می دهد در هفته‌ای که گذشت 400 شرکت در تالارها و بازار فرعی کالا و محصولشان را عرضه کردند که به معامله 3 میلیون و 281 هزار تن انواع کالا و محصول به ارزش 36.1 هزار میلیارد تومان منتهی شد. ارزش معاملات 10 شرکت برتر 15.9 هزار میلیارد تومان برآورد شد.

بر این اساس بورس کالای ایران برترین های بورس کالا در هفته منتهی به 7 اردیبهشت را براساس ارزش فروش شرکت ها در بازار فیزیکی اعلام کرد که جزییات رتبه‌بندی جایگاه شرکت‌ها از لحاظ فروش به شرح زیر است:

. ملی صنایع مس ایران (فملی) با ثبت معامله 6 هزار و 400 تن تمس کاتد، مس کم عیار، مس مفتول و سولفور مولیبدن به ارزش 2 هزار و 805 میلیارد تومان در رتبه نخست ایستاد.

. فولاد خوزستان (فخوز) با فروش 138 هزار و 400 تن شمش بلوم، آهن اسفنجی، تختال و آرگون به ارزش 2 هزار و 729 میلیارد تومان، دوم شد.

. فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با فروش 85 هزار و 500 تن شمش بلوم و ضایعات نرمه آهن اسفنجی به ارزش 2 هزار و 3 میلیارد تومان، سوم شد.

. مجتمع صنایع آلومینیوم جنوب با ثبت معامله 11 هزار و 850 تن شمش آلومینیوم به ارزش یک هزار و 821 میلیارد تومان در رتبه چهارم ایستاد.

. پالایش نفت اصفهان (شپنا) با فروش 104 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سبک و گوگرد گرانوله به ارزش یک هزار و 486 میلیارد تومان پنجم شد.

. مجتمع فولاد خراسان (فخاس) با ثبت معامله 55 هزار تن شمش بلوم و میلگرد به ارزش یک هزار و 298 میلیارد تومان، ششم شد.

. معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با فروش 245 هزار تن کنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و 53 میلیارد تومان در رتبه هفتم ایستاد.

. معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) نیز با ثبت معامله 190 هزار تن گندله سنگ آهن به ارزش یک هزار و یک میلیارد تومان هشتم شد.

. پالایش نفت بندرعباس (شبندر) 64 هزار تن وکیوم باتوم، لوب کات سنگین و سلاپس واکس به ارزش 962 میلیارد تومان فروخت نهم شد.

. صنعتی و معدنی اپال پارسیان سنگان با فروش 162 هزار تن گندله سنگ آهن و ثبت ارزش 816 میلیارد تومان دهم شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • بورس در سکوت
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت؛ رشد ۶۵۲ واحدی در پایان معاملات
  • افزایش ۶۵۲ واحدی شاخص کل بورس
  • رشد هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • گزارش روزانه بورس ۸ اردیبهشت/ بورس در سکوت
  • رشد اندک بورس؛ ارزش بازار به ۷۹ همت رسید
  • رشد بیش‌از ۸ هزار واحدی صبح گاهی بورس
  • بورس امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • معامله ۳۶ همت انواع کالا و محصول در بورس کالا