Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@07:38:47 GMT

بایدن ممکن است دولت طالبان را به رسمیت بشناسد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۰۲۵۷

بایدن ممکن است دولت طالبان را به رسمیت بشناسد

واشنگتن پست نوشته است: به رسمیت شناختن طالبان از سوی بایدن ممکن است مدتی طول بکشد.

به نقل از واشنگتن پست، مقامهای آمریکایی می گویند، دولت بایدن مجبور است نسبت به این یک دولت طالبان را به رسمیت بشناسد یا خیر تصمیم بگیرد و این تصمیم ممکن است تا مدتی طول کشیده و همچنین ممکن است به عنوان یک فاکتور در هر گونه بازگشت به این کشور مطرح باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با وجود ابراز تمایل طالبان به حفظ هیات دیپلماتیک آمریکا در کابل دولت بایدن هنوز در خصوص چگونگی چنین حضوری در آینده تصمیم نهایی را نگرفته است. روز جمعه ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت دولت بایدن "فعالانه مشغول بحث" بر سر درخواست طالبان با همپیمانان و شرکای آمریکا در منطقه است – اما به گفته یک مقام آمریکایی که نامش را فاش نکرد، آمریکا هنوز تعامل مستقیمی با طالبان با هدف بحث بر سر شکل هیات دیپلماتیک کشورش در افغانستان پیدا نکرده است.

عدم وجود یک برنامه مشخص در این خصوص تضمین می‌کند که در هفته‌ها و ماه‌های آینده و حتی بیشتر از آن حضور دیپلماتیک آمریکا در کابل از بین برود و این مساله قابلیت دولت بایدن برای عمل به وعده‌اش برای تضمین تداوم کمک آمریکا به شهروندان آمریکایی و افغان مایل به ترک افغانستان بعد از خروج واشنگتن از این کشور را به صورت بالقوه پیچیده‌تر می سازد.

یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چطور آمریکا خواهد توانست به کسانی که باقی می مانند کمک کند گفت: ما در حال تهیه برنامه‌های دقیقی در مورد اینکه چطور ارائه پشتیبانی کنسولی را ادامه داده و خروج را برای افراد مایل به ترک افغانستان بعد از ۳۱ اوت تسهیل کنیم، هستیم. مقام ها همچنین گفتند دولت "در حال بررسی مجموعه‌ای از گزینه‌ها در قابل تعامل دیپلماتیک ما است.

طبق گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بر اساس برآورد ۳۵۰ آمریکایی حاضر در افغانستان به مقامهای آمریکایی گفته‌اند که خواستار خروج از این کشور هستند. او متذکر شد که برخی از آن افراد ممکن است تا کنون مسیری برای خروج از کابل یافته باشند. همچنین وزارت خارجه آمریکا با ۲۸۰ نفر دیگر در افغانستان که ادعای آمریکایی بودن دارند ارتباط برقرار کرده است اما آنها یا صحبتی از برنامه خود نکرده و یا مایل به ماندن در افغانستان بوده اند.

همچنین جان کربی، سخنگوی پنتاگون، روز شنبه گفت که هر دارنده پاسپورت آمریکا که خواستار ورود به فرودگاه کابل باشد می تواند وارد این فرودگاه شود هر چند که خارج سازی ها رو به کاهش و اتمام است. سرهنگ ژنرال ویلیام دی. هانک تیلور، مقام ارشد ارتش آمریکا گزارش کرد  که بین ساعت سه بامداد جمعه تا سه بامداد شنبه ۶۸۰۰ نفر با هواپیما از کابل خارج شدند و ۴۰۰۰ نفر از آنها سوار بر هواپیماهای ارتش آمریکا هستند.

به گفته تیلور، از زمان شروع عملیات خارج سازی در ۱۴ اوت، مجموعا حدود ۱۱۷۰۰ نفر که اکثریت آنها افغان هستند با پرواز از فرودگاه بین المللی حامد کرزای خارج شده اند.

با این حال برای هزاران افغان دیگر که نگران بازگشت به زندگی تحت حکومت سرکوبگر طالبان هستند از جمله بسیاری از کسانی که به هیاتهای دیپلماتیک، نظامی و غیردولتی آمریکا کمک کرده و احتمالا واجد شرایط خروج هستند،  شانس خروج از کابل قبل از پایان ماه جاری میلادی کم است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: وزارت خارجه آمریکا دولت بایدن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۰۲۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک

ایتنا - قانون اخیر آمریکا برای فروش اجباری یا ممنوعیت اپلیکیشن چینی تیک‌تاک، تنها شامل این پلتفرم و کاربرانش نمی‌شود و خطر دامن زدن به ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های بیشتر توسط کشورهای دیگر را به دنبال دارد.
تیک‌تاک در تلاش برای آرام کردن واشنگتن، دو مدیر عامل عوض کرده است. اولی، کوین مایر بود که تنها چند ماه دوام آورد. جانشین او، شو زی چو، حدود سه سال است که این سمت را برعهده داشته است اما شکست او در متقاعد کردن قانونگذاران آمریکایی در خصوص امن بودن تیک‌تاک، ممکن است به دوران مدیریت او هم پایان دهد و همچنین، ممنوعیت اپلیکیشن‌های بیشتری را به دنبال داشته باشد.

به گزارش ایتنا از ایسنا، لایحه‌ای که ماه میلادی جاری در آمریکا تصویب شد، در بسته‌ای قرار داشت که شامل کمک به اوکراین بود و تحت آن، شرکت بایت دنس که مالک چینی تیک‌تاک است، تا اوایل سال ۲۰۲۵ فرصت دارد تا این اپلیکیشن ویدئویی را به یک شرکت آمریکایی بفروشد، در غیر این صورت با ممنوعیت روبرو خواهد شد. لحن این لایحه نشان می‌دهد که این ممنوعیت، ممکن است گسترش پیدا کند و به تهدیدهای ناشی از اپلیکیشن‌هایی اشاره کرده که توسط دشمنان خارجی کنترل می‌شوند.

اقدامات تیک‌تاک برای فرونشاندن نگرانی‌ها، پرهزینه بوده است. با این حال، ابتکار ۱.۵ میلیارد دلاری «پروژه تگزاس» برای نگه داشتن داده‌های آمریکایی در خاک آمریکا، تنها به بخشی از این مشکل پرداخته است. سیاستمداران همچنین نسبت به نفوذی که پکن می‌تواند بر محتوای درون این اپلیکیشن اعمال کند، نگران هستند.

هر دو نگرانی به حق هستند اما نگرانی نسبت به داده‌ها و نظارت بر محتوا، محدود به تیک‌تاک نیست. مقررات سخت گیرانه‌تر در هر دو طرف، یک گزینه است اما ممکن است مطلوب اپلیکیشن‌های آمریکایی نباشد. به عنوان مثال، شرکت متا در سه ماهه اول سال میلادی جاری، رقم ۷.۶۴ میلیون دلار برای لابی هزینه کرد.

فروش اجباری بی‌سابقه نیست اما به بزرگی اپلیکیشن تیک‌تاک نبوده است. درآمد تیک‌تاک در آمریکا در سال میلادی گذشته، به ۱۶ میلیارد دلار رسید. اما این اپلیکیشن ضررده گزارش شده است و پول زیادی برای بر پایی کسب و کار تجارت الکترونیکی خود هزینه کرده است. چین می‌تواند فروش فناوری اصلی این اپلیکیشن را وتو کند و مانع هر گونه تلاش برای خرید تیک‌تاک توسط یک خریدار آمریکایی شود. خود تیک‌تاک روشن کرده که قصد مبارزه حقوقی را دارد.

این ممنوعیت فقط باعث نارضایتی ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی تیک‌تاک نخواهد شد بلکه باعث می‌شود کشورهای دیگری هم از ممنوعیت‌های خاص برای محصور کردن کاربران استفاده کنند. روسیه در سال ۲۰۱۶، دسترسی به لینکدین را با اشاره به امتناع این پلتفرم از ذخیره داده‌های کاربران روسی در خاک این کشور، مسدود کرد. هند، تیک‌تاک را به دلیل نگرانی‌های امنیتی و حریم خصوصی ممنوع کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، چین امسال واتس‌اپ را به دلایل مشابه، ممنوع کرده است. اینترنت جهانی بیشتر دچار چند پارگی می‌شود.

دیگر خبرها

  • روسیه: به نظرات طالبان در نشست‌های بین‌المللی اهمیت می‌دهیم
  • اعتراف روزنامه غربگرا: ایران  سه بر صفر از آمریکا جلو است
  • طالبان خواستار سرمایه‌گذاری تاجران روسی در افغانستان شد
  • وقوع انفجار در کابل
  • ممنوعیت‌های بیشتر در انتظار تیک‌تاک
  • واکنش طالبان به تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • قدردانی طالبان از تحریم تجاری رژیم صهیونیستی توسط ترکیه
  • رایزنی طالبان با ترکیه در کابل
  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق