Web Analytics Made Easy - Statcounter

  به گزارش حوزه موسیقی  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی پورکیانی درباره موسیقی محرمی توضیح داد: موسیقی محرم یکی از مهم‌ترین بخش‌های با اصالت موسیقی ایرانیان محسوب می‌شود که اجرای صحیح و مناسب آن ضمن تاثیرگذاری بر روند این هنر، موجب اعتلای موسیقی آیینی می‌شود. به طوری که ایرانیان در طول تاریخ در قالب هنرهایی، چون «تعزیه»، «منقبت خوانی»، «نعت خوانی»، «روضه خوانی»، «پرده خوانی» و «شمایل خوانی» با بهره گیری از ادوات موسیقی ارادت خود را به خاندان اهل بیت (ع) نشان داده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: طی سالیان اخیر با گسترش گونه‌های مختلف موسیقایی، شاهد تنوع در تولیدات موسیقی محرم بوده ایم و هنرمندان مختلف در گونه‌های موسیقی پاپ، موسیقی اقوام و موسیقی دستگاهی ایرانی تولیداتی در وصف سیدالشهدا (ع) و قیام کربلا داشته اند. در این میان گروه‌های سرود به عنوان ژانری پیشرو تولیدات متنوعی را در این حوزه منتشر کرده اند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت و به همین دلیل است که هم زمان با فرارسیدن ایام عزاداری اباعبدالله الحسین در دهه نخست محرم، سازمان تبلیغات اسلامی با مشارکت دفتر موسیقی و مرکز سرود صداو سیما پویش «نسل حسینی» را راه اندازی کرده است. این پویش، فراخوان گروه‌های سرود سراسر کشور برای اجرای پاتوقی سرود در سوگ شهادت امام حسین و یاران باوفایش در دهه اول محرم است. پویش «نسل حسینی» همزمان با دهه اول ماه محرم راه اندازی شد تا گروه‌های سرود با رعایت نکات بهداشتی در فضای باز خیابانی اجرای عاشورایی داشته باشند.

پور کیانی درباره پویش «نسل حسینی » توضیحاتی ارائه کرد: این پویش، فراخوان گروه‌های سرود سراسر کشور برای اجرای پاتوقی سرود در سوگ شهادت امام حسین و یاران باوفایش در دهه اول محرم است. در این پویش، گروه‌های سرود سراسر کشور برای تعظیم شعائر حسینی و اجرای سرود‌های آئینی حرکت کرده و اجرا‌هایی را در معابر عمومی شهر‌ها با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در فضای باز خواهند داشت. برهمین اساس، تاکنون بیش از ۷۰۰ اجرای خیابانی قطعی شده است. پویش «نسل حسینی» از ۱۸ تا ۲۸ مرداد همزمان با دهه اول ماه محرم
آغاز شده است.

امیرحسین رضاییان، مسئول پویش «نسل حسینی» درباره جزئیات این پویش گفت: عنوان این پویش «نسل حسینی» است و پیام این پویش آن است که با اینکه سال‌ها از عزای سیدالشهدا (ع) گذشته است، نسلی که با آن اعتقاد بزرگ شده، این پرچم را زمین نمی‌گذارد و همواره در اهتزاز است. با توجه به اینکه در شرایط سخت کرونایی به سر می‌بریم و هیات‌های عزاداری حضور فیزیکی کمتری در سطح شهر‌ها دارند، ما یک سری گروه‌های عملیاتی در قالب سرود داشتیم که همه آن‌ها را اصطلاحا به خط کردیم تا هم خلأ نبود هیات‌ها پر شود و هم به عزای سیدالشهدا (ع) رونق داده باشند و صدای امام حسین (ع) توسط نسلی حسینی به بانگ و آوا در آید؛ این یکی از مهم‌ترین هدف‌های ما در این پویش به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: این پویش به صورت مشترک بین مرکز رسانه‌ای و عملیات ویژه سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر موسیقی سازمان صداوسیما برگزار می‌شود. قبل از این پویش، ما در تجربه‌ای دیگر پویش «سپاس از مدافعان سلامت» را داشتیم که در زمان ولادت حضرت زینب (س) همین گروه‌های سرودی با حضور در بیمارستان‌ها سعی در ایجاد روحیه نشاط در کادر درمان کشور داشتند که براساس تجربه موفقی که پیشتر در آن پویش داشتیم، تصمیم گرفتیم پویش «نسل حسینی» را نیز برگزار کنیم.

رضاییان درباره تعداد اجرا‌های گروه‌های سرود افزود: اجرای سرود‌ها به صورت پاتوقی و به صورت زنده، بازخوانی و پلی بک در معابر مهم شهر‌های کشور برگزار خواهد شد. در دهه اول محرم ۳۰ تا ۵۰ گروه سرود با برنامه ریزی‌هایی که شده نزدیک به ۷۰۰ اجرا در شهر‌های مختلف کشور و در معابر عمومی برگزار خواهند کرد. اکثر این اجرا‌ها تصویر برداری شده و در کانال‌های تلگرامی و اینستاگرام پخش خواهد شد و برخی گروه‌ها قرار است در ویژه برنامه‌های محرمی تلویزیون نیز حضور پیدا کرده و اجرا کنند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: موسیقی ایرانی محرم1400

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۱۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است

فرمانده سپاه عاشورا گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا در آذربایجان‌شرقی، مراسم تجلیل از قهرمانان، مربیان، ورزشکاران و پیشکسوتان ورزش بسیج استان آذربایجان‌شرقی با حضور جمعی از فعالان و قهرمانان ورزشی استان، عصر امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ به‌همت معاونت تربیت بدنی سپاه عاشورا برگزار شد.

سردار سرتیپ‌دوم اصغر عباسقلی‌زاده، فرمانده سپاه عاشورا حضور قهرمانان بسیجی در ورزش استان را مهم دانست و گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است.

وی ناتوانی و شکست استکبار جهانی در برابر اراده ملت ایران را امری مسلم دانست و افزود: روحیه شکست‌ناپذیر ناشی از روحیه ورزش قهرمانی و پهلوانی این ملت است.

فرمانده سپاه عاشورا به غیرت و غرور ورزشکاران ایرانی در مسابقات جهانی اشاره کرد و گفت: خودداری ورزشکاران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران رژیم صهیونیستی نماد غیرت ملی و مذهبی قهرمانان ملی ماست.

سردار عباسقلی‌زاده اهمیت ورزش را در سیره رهبری مورد تأکید دانست و افزود: شجاعت رزمندگان و روحیه ورزشکاری رزمندگان در جبهه‌های دفاع مقدس و فتنه داعش پیروزی‌هایی برای ما به ثمر آورد که ناشی از روحیه ورزشی رزمندگان دلاور ایران اسلامی بود.

وی با ابراز خرسندی از حضور تعداد کثیری از ورزشکاران شاخص بسیجی در مسابقات کشوری و جهانی که در این مراسم نیز حضور داشتند اظهار کرد: تعبیر رهبری از آذربایجان، سر ایران است و امروز با سربلندی و غرورآفرینی ورزشکاران و قهرمانان بسیجی معنا پیدا می‌کند.

در ادامه، سرهنگ علی حیدرپناه، معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا با اشاره به نقش‌افرینی هیئت‌های ورزشی مختلف در سپاه عاشورا اظهار کرد: ۳۲ هیئت ورزشی و منتخبی از قهرمانان و نخبگان ورزشی در این مراسم حضور خواهند داشت.

وی افزود: ۸۰ نفر از خواهران و برادران قهرمان ورزشی، رؤسای هیئت‌ها و فعالان کمیته ورزش و جوانان کنگره ده هزار شهید آذربایجان‌شرقی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

معاون تربیت بدنی سپاه عاشورا به نقش فعالان کمیته ورزش و جوانان کنگره ده هزار شهید آذربایجان‌شرقی در جامعه ورزشی استان تأکید کرد و گفت: این کمیته نقش مهمی در انتقال فرهنگ جوانمردی در ورزش استان داشته است.

سرهنگ حیدرپناه گفت: نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی استان در مسابقات کشوری و به‌دست‌آوردن مقام‌های ورزشی امروز بیش از پیش مایه مباهات جامعه ورزشی و ولایی استان است.

کد خبر 749532

دیگر خبرها

  • آهنگ روز معلم + دانلود سرود گروه نجم الثاقب و متن معلم خوب من
  • به صدا درآمدن آژیرهای هشدار در شهرک‌های شمال اراضی اشغالی
  • برگزاری مراسم تجلیل از ورزشکاران آذربایجان شرقی
  • نقش‌آفرینی ورزشکاران بسیجی گوشه‌ای از افتخارات بسیج است
  • فراخوان نوجوانان تهرانی برای شرکت در مسابقه «هم‌سُرا»
  • فعالان سرود بیمه می‌شوند
  • طالب‌زاده با وجود اهانت‌های گروه‌های مختلف، هیچگاه نه مردد شد و نه ترسید/زیست شهیدانه در زندگی نادر دیده می‌شد
  • بیمه فعالان سرود پیگیری می‌شود/چند پیشنهاد به موسیقی فارس
  • پیام رئیسی به مناسبت قهرمانی تیم ملی فوتسال در آسیا | اهتزاز پرچم پرافتخار ایران در تایلند موجب سرافرازی ایرانیان ورزش‏‌دوست شد
  • وحید اسداللهی رِنگ‌های آذربایجانی را به تالار وحدت می‌آورد