Web Analytics Made Easy - Statcounter

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش زیادی از یارانه پنهان، یارانه‌ای است که به دلیل بهره‌وری پایین نیروگاه‌ها و مراکز تولیدی پرمصرف از بین می‌رود. مصطفی نخعی در گفت‌وگو  با میزان، با اشاره به تعیین تکلیف یارانه پنهان در حوزه نفت و بنزین که رهبر حکیم انقلاب در بخشی از بیاناتشان در نخستین دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت سیزدهم به آن اشاره کردند، اظهار داشت: فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا درست است و یارانه پنهان در سوخت هر سال توزیع می‌شود که اصلا منطقی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی ادامه داد: گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که نزدیک به ۶۹ میلیارد دلار یارانه پنهان سوخت در کشور پرداخت شده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اعداد قابل توجه است و باید فکری اساسی در این باره کرد، ضمن اینکه اگر جانب عدالت هم در این موضوع رعایت می‌شد، خوب بود، اما متأسفانه عدالت اجرا نشد و کسی که در کشور متمول‌تر است و بیشتر انرژی مصرف می‌کند، طبیعتاً یارانه بیشتری هم به وی تخصیص پیدا می‌کند و فردی که وسیله نقلیه ندارد و کمتر از سوخت استفاده می‌کند، به همان نسبت از یارانه کمتری برخوردار می‌شود.

وی بیان داشت: البته مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی بودجه سنواتی کشور قدم خوبی برداشت و رایگان کردن مشترکان کم مصرف در حوزه آب و برق و گاز را مطرح کرد، به این معنا که فردی که مصرف انرژی‌اش از یک حدی کمتر است، آب و برق و گاز وی رایگان خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این کار قدمی در جهت عدالت بود و کسانی که بیشتر از الگوی مصرف از انرژی‌ها بهره می‌برند، پول بیشتری باید پرداخت کنند.

وی ادامه داد: منتها هنوز فاصله زیادی با تحقق کامل عدالت در این زمینه داریم. معتقدم ما نباید نگاه یارانه‌ای به بنزین و نفت و گاز که به عنوان سوخت خودرو استفاده می‌شوند، داشته باشیم.

نخعی ادامه داد: برخی معتقدند که ما همین یارانه را حفظ کنیم، اما آن را توزیع کنیم تا همه بتوانند از آن استفاده کنند. بخش زیادی از یارانه پنهان، یارانه‌ای است که به دلیل بهره وری پایین نیروگاه‌ها و مراکز تولیدی پرمصرف از بین می‌رود.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بسیاری از نیروگاه‌های ما در پایین‌ترین سطح راندمان کار می‌کنند. تکنولوژی و تجهیزات قدیمی دارند و در این شرایط سوخت بیشتری مصرف می‌کنند تا بتوانند یک واحد مشخص انرژی تولید کنند.

نخعی با بیان اینکه مصرف سوخت نیروگاه‌ها تقریبا رایگان اما راندمان‌شان  پائین است، تاکید کرد: بخش زیادی از یارانه پنهان ما به دلیل راندمان پایین نیروگاه‌ها از بین می‌رود. باید برنامه‌ریزی شود تا راندمان نیروگاه‌ها افزایش یابد و یارانه کمتری را در این بخش‌ها اختصاص دهیم.

وی بیان داشت: این موضوع کاملا مهم است و افکار عمومی پیگیر هستند و هر اقدامی که قرار است در این بخش انجام شود، باید حساب شده باشد و جانب همه موارد در نظر گرفته شود.

نخعی گفت: طرح‌هایی مطرح می‌شود از جمله اینکه ما به کد ملی بنزین دهیم ولی باید به سمتی برویم که یارانه در این بخش‌ها را به حداقل برسانیم.

وی بیان داشت: ما باید کاری کنیم که یارانه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد، اما شرایط دهک‌های پایین جامعه باید در نظر گرفته شود و باید به سمت اجرای دقیق قانون هدفمندی یارانه‌ها برویم که بر اساس این قانون باید بعد از مدت مشخصی قیمت سوخت به حداقل ۹۰ درصد فوب خلیج فارس برسد اما به این سمت نرفتیم.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: از آنجایی که ارزش پول ملی بسیار افت کرد، باعث شد که قیمت‌ها به لحاظ ریالی افزایش پیدا کنند. در این شرایط، یارانه پنهان بیشتری شکل می‌گیرد. در بخش بنزین نظرم این است که نباید خیلی به این سوخت که جنبه ملی دارد و متعلق به همه نسل‌های کشور است، نگاه یارانه‌ای داشته باشیم. باید قانون را به شرط در نظر گرفتن شرایط اقتصادی مردم به خصوص افراد کم درآمد جامعه، اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: هر چه یارانه بیشتری داده شود، هم رانت و فساد بیشتری شکل می‌گیرد و هم قاچاق افزایش پیدا می‌کند. بنابراین این به صلاح کشور نیست و باید به سمت اجرای قانون برویم و تلاش کنیم که یارانه‌ها را در این بخش کمتر کنیم.   بیشتر بخوانید: دیپلماسی فعال اقتصادی؛ نیاز امروز کشور/ ضرورت استفاده صحیح از ظرفیت کشورهای بلوک شرق   انتهای پیام/ برچسب ها: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی مجلس یازدهم سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بین می رود نیروگاه ها یارانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۱۶۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری و در راستای برنامه وزارت نیرو برای اصلاح نظام مالی صنعت برق، شرکت‌های توزیع برق سراسر کشور موظف شدند بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را از طریق بورس انرژی تهیه کنند.

بر اساس آخرین آمار و ارقام مرتبط با معاملات شرکت‌های توزیع برق در بورس انرژی، در هفته نخست شروع معاملات برق در این بازار تعداد ۱۷۹ معامله صورت گرفت که ارزش این معاملات ۱,۲۱۱ میلیارد ریال بود. در این هفته که حجم معاملات روزانه برق به یک میلیون و ۱۶۶ هزار و ۲۵۸ مگاوات ساعت رسید، همچنین پایین‌ترین قیمت بازار ۸۵۰ ریال و بالاترین قیمت نیز ۱,۲۰۰ ریال بود.

در معاملات هفته نخست ۳۲ شرکت توزیع برق در معاملات اقدام به خرید برق کردند و در مقابل ۱۰ نیروگاه خصوصی و ۱۸ نیروگاه دولتی نیز اقدام به فروش برق کردند که سهم نیروگاه‌های دولتی ۵۴ درصد و سهم نیروگاه‌های بخش خصوصی نیز ۴۶ درصد بود.

با تزریق ۵۰۰ میلیارد تومان به صورت هفتگی به حساب وکالتی شرکت‌های توزیع، امکان معاملات به صورت مستمر با هدف اصلاح جریان مالی و ایجاد شفافیت قیمتی و کاهش نقش دولت در دستور کار قرار دارد.

کد خبر 6089877 فاطمه صفری دهکردی

دیگر خبرها

  • برای رفع مشکل مصرف انرژی باید صندوق بهینه‌سازی سوخت را فربه کنیم
  • مقصر هدر رفت ۳۰ هزار لیتر نفت کوره محکوم شد
  • حملات سنگین روسیه به 4 نیروگاه حرارتی اوکراین
  • روسیه به ۴ نیروگاه حرارتی اوکراین حمله کرد
  • ارزش معاملات بورس انرژی از ۱۲۱ میلیارد تومان عبور کرد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می سازد
  • امارات نیروگاه هسته‌ای جدید می‌سازد
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته ای جدید
  • قصد امارات برای ساخت نیروگاه هسته‌ای جدید
  • توسعه نیروگاه های تجدیدپذیر برای کاهش مصرف سوخت