Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@16:48:39 GMT

نکاتی مهم برای داشتن یک خانواده شاد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۲۲۸۸

نکاتی مهم برای داشتن یک خانواده شاد

برقراری ارتباط، انعطاف‌پذیری و دادن احساس امنیت می‌تواند به داشتن یک خانواده شاد کمک کند.

 به نقل از دویچه‌وله، داشتن یک خانواده شاد و سالم از نیازهای مهم زندگی به شمار می‌رود. راهکارهای ساده اما کارآمد و اصولی می‌تواند ما را برای حرکت به سمت این شادی ماندگار سوق دهد.

وب‌سایت آموزشی بریتانیایی «familylives» که در زمینه سلامت روان خانواده فعالیت می‌کند در مقاله‌ای توصیه‌هایی برای داشتن یک زندگی شاد ارائه داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بین کار و زندگی تعادل ایجاد کنید
این کار چندان آسان نیست، اما مدیریت مناسب آن می‌تواند تاثیر بسزایی در روابط با خانواده داشته باشد. این تعادل باعث افزایش عزت‌نفس می‌شود زیرا همیشه نگران نادیده‌گرفته شدن مسئولیت‌های خود نیستید و کنترل شما را بر زندگی افزایش می‌دهد.

از خودتان مراقبت کنید
والدین اغلب تمام وقت‌شان را به خانواده اختصاص می‌دهند و خود را فراموش می‌کنند. این روش در نهایت باعث احساس کینه و بدبختی می‌شود و حمایت شما را از خانواده سلب می‌کند. با خودتان صادق باشید. این خودخواهی نیست که والدین برای خود وقت بگذارند حتی اگر ده دقیقه در روز باشد.

نظم و انضباط داشته باشید
به جای اینکه به نظم و انضباط به چشم تنبیه نگاه کنید، از آن به‌عنوان راهکاری برای آموزش فرزندان استفاده کنید، این روش هم مثبت‌تر و هم سازنده‌تر خواهد بود.

دلیل محدودیت‌ها را توضیح دهید
والدین اغلب از مرزها و محدودیت‌ها برای محافظت از کودکان در برابر خطرات استفاده می‌کنند، اما خوب است که به جای صدور دستورات، دلیل وجودشان را به آن‌ها توضیح دهید. توضیح اینکه چرا این دستورالعمل‌ها مهم هستند به کودک شما کمک می‌کند تا شرایط را درک کند و همکاری بیشتری داشته باشد.

نقش مهم ارتباطات
ارتباط مهم است، هم در زمان‌های خوب و هم در شرایط سخت. کودکان اغلب نمی‌توانند احساسات خود را در قالب کلمات بیان کنند. در مورد خود صحبت کنید، نه فقط در مورد مشکلات بلکه در مورد زندگی روزمره، اگر آن‌ها احساس کنند در کارهایی که شما انجام می‌دهید مشارکت دارند، به احتمال زیاد برای کارهای شما ارزش بیشتری قائل می‌شوند.

زمان کافی اختصاص دهید
سعی کنید چند بار در هفته وقت‌های خانوادگی داشته باشید، مثلا سه وعده در هفته بتوانید به صورت خانوادگی غذا بخورید. این به همه شما فرصتی می‌دهد تا در مورد مسائل مهم و همچنین موضوعات سرگرم‌کننده‌تر صحبت کنید. از فرزندان خود بخواهید که در انجام وظایف به شما کمک کنند، آن‌ها ممکن است اعتراض کنند اما احساس می‌کنند که در زندگی شما جای دارند و غریبه نیستند.

آرامش‌بخش باشید
اگر یک فاجعه خانوادگی رخ دهد یا یکی از اعضای خانواده مشکلی داشته باشد، دور هم جمع شدن واقعا می‌تواند کمک کننده باشد. فرزندان شما در این زمان به کمک احتیاج خواهند داشت و مهم است که به آن‌ها آرامش و اطمینان بدهید.

انعطاف‌پذیر باشید
کودکان بیش از هر چیزی می‌خواهند وقت خود را با والدین‌شان بگذرانند. وقت گذاشتن برای یک بازی بداهه یا یک سفر برنامه‌ریزی نشده به پارک بسیار سرگرم‌کننده است و همچنین چیزی است که شما و فرزندانتان با علاقه آن را به خاطر خواهید آورد. داشتن روال عادی، خوب است، اما اگر هرازگاهی هم برای سرگرمی و بازی از روال خارج شوید، بد نیست. / همشهری

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: داشتن یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۲۲۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد

به گزارش خبرنگار مهر، فریبا بریمانی صبح شنبه در گفت وگ و با خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن روز «روانشناس و مشاوره» با بیان اینکه روانشناسان در ایجاد یک جامعه سالم از نظر جسمانی و روانی نقش بسزایی دارند، گفت: روانشناسان به افراد جامعه کمک می‌کنند تا بتوانند احساسات و رفتارهای خود را بهتر درک کرده و آنها را مدیریت کنند تا زندگی با کیفیت تری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی مازندران یکی از اهداف سازمان بهزیستی کشور را برنامه‌ریزی و تلاش در جهت ارتقا سلامت روان آحاد جامعه دانست و عنوان کرد: در حال حاضر ۲۱۲ مرکز مشاوره و خدمات روانشناختی در سراسر استان در راستای ارائه مشاوره تخصصی در زمینه‌های فردی و خانوادگی، ازدواج، پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، تحصیلی، ارتقا توانمندی‌های معنوی، اخلاقی و فکری و … به شهروندان فعالیت دارند.

بریمانی به ارائه خدمات مشاوره حضوری اشاره و عنوان کرد: ۱۶۶ هزار و ۳۰۱ نفر در سال گذشته با مراجعه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی از متخصصین امر خدمات دریافت کردند.

مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه خدمات روانشناختی و ارتقای سلامت روان به صورت تلفنی نیز صورت می‌گیرد، افزود: طی یک سال اخیر ۱۹۴ هزار و ۵۶۸ نفر طی تماس با خط ۱۴۸۰ صدای مشاور، جهت برطرف کردن مشکلات روانشناختی در زمینه‌های فردی و خانوداگی، کودک و نوجوان، تحصیلی، شغلی، مشاوره قبل از ازدواج، مشاوره طلاق، توانایی تصمیم گیری صحیح و مناسب و همچنین تقویت مهارت‌های زندگی و مهارت‌های بین فردی مشاوره تلفنی دریافت و از مزایای این خط بهره مند شدند.

این مسؤول از ارائه آموزش به بیش از هشت هزارو ۳۰۰ نفر از جوانان در آستانه ازدواج در سال گذشته خبر داد و اظهار داشت: بی شک، یکی از راهکارهای مؤثر پیشگیری از جدایی و طلاق زوجین، آموزش پیش از ازدواج است که به ارتقای توانمندی فردی در انتخاب همسر مناسب و تشکیل خانواده موفق کمک می‌کند که این افراد جهت تقویت و ثبات خانواده در کارگاه‌ها و جلسات آموزشی پیش از ازدواج شرکت کردند.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۱۴۰۹۹ زوج مازنی جهت افزایش استحکام روابط زوجین در کلاس‌های آموزشی و مشاوره حین ازدواج شرکت کرده‌اند.
مدیر کل بهزیستی استان ارتقای سلامت و توانمندسازی روانشناختی زوجین، افزایش رضایتمندی زندگی زناشویی و تحکیم بنیان خانواده را از جمله اهداف برنامه‌های پیشگیرانه و ارتقایی سازمان بهزیستی در حوزه خانواده برشمرد و گفت: در این راستا در سالی که گذشت ۱۵۴۱۱ نفر از آموزش زندگی خانواده و ۴۴ هزار و ۹۹ نفر از آموزش‌های مهارت‌های زندگی بهره مند شدند.

وی انتخاب همسر و ازدواج را هم از بعد اجتماعی و هم از بعد فردی برای افراد جامعه، مرحله مهم و حساسی دانست و ادامه داد: ۹۶۸۰ نفر در سال گذشته از مراکز مشاوره سراسر استان جهت ازدواج و انتخاب همسر خدمات مشاوره‌ای دریافت نمودند. چرا که انتخاب درست و مناسب هم فرد را به آرامش می‌رساند و هم جامعه را از بحران مسائل اجتماعی آسیب زا مانند طلاق و پیامدهای آن حفظ می‌کند.

مدیرکل بهزیستی مازندران به مشاوره طلاق در مراکز بهزیستی نیز اشاره کرد و افزود: در سال گذشته تعداد، ۴۶ هزار زوج در مراکز مشاوره، خدمات مشاوره‌ای دریافت کردند و از این تعداد پرونده بیش از ۲۳ درصد منجر به سازش شده است که عمده ترین دلایل طلاق عدم مسؤولیت پذیری، بی توجهی، کمبود مهارت‌های زندگی، اعتیاد، خیانت و سو ظن، خشونت و دخالت اطرافیان بوده است.‌

کد خبر 6089518

دیگر خبرها

  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • نقش زنان در معنابخشی به زندگی خانوادگی و اجتماعی
  • اجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • جزئیات مسلمان شدن ژوزه مورایس سرمربی سپاهان اعلام شد
  • ماجرای مسلمان شدن ژوزه مورایس چه بود؟
  • ماجرای مسلمان شدن مورایس چه بود؟
  • بهره‌مندی ۳۶۰ هزار نفر از خدمات روانشناختی در مازندران ‌
  • شخصیت سالم یا ناسام؛ مساله این است؟
  • یاس و ناامیدی موجب از هم پاشیدگی بنیان خانواده می شود
  • ۲۳ درصد پرونده های مشاوره طلاق در مازندران منجر به ساز شد