Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@07:55:38 GMT

خشونت‌های اجتماعی ریشه در خانواده دارد

تاریخ انتشار: ۷ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۲۲۹۰

خشونت‌های اجتماعی ریشه در خانواده دارد

یک جامعه‌شناس گفت: بروز خشونت در جامعه امروز ریشه در مشکلات و بحران‌های درون خانواده دارد.

فرشته ولی‌مراد، جامعه‌شناس در گفت‌وگو با خبرنگار خانواده گروه جامعه خبرگزاری آنا درخصوص افزایش خشونت در جامعه امروز نسبت به گذشته گفت: زنان و مردان در ابعاد مختلف توانمند شده‌اند و این توانایی مطالبات و توجهاتی را به دنبال دارد که در حوزه فردی، اجتماعی و خانواده باید به آن توجه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که وقتی مطالباتی در جامعه مطرح می‌شود سیستم باید در ابعاد مختلف روی آن کار کند افزود: مثلا وقتی موضوع افزایش مهریه در جامعه مطرح شد در مورد آن تدبیری اندیشیده نشد و همین امر به زوجیت و پیوند خانواده ضربه زد.

این جامعه‌شناس ضمن تأکید بر این‌که خشونتی که از زنان در جامعه امروز دیده می‌شود، از ۲۰ سال پیش در خانه شروع شده بود و امروز به جامعه کشیده شده است، ادامه داد: برخی زنان انواع خشونت اقتصادی، روانی، بدنی و کلامی را در خانه تحمل می‌کنند و همین امر موجب بالارفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق و درگیری‌های درون خانواده است.

ولی‌مراد به حق ازدواج جوانان اشاره کرد و گفت: با شرایط نابسامان جوامع جوانانی که قصد ازدواج دارند، می‌ترسند و از تشکیل خانواده امتناع می‌کنند.

وی به ساماندهی شرایط جامعه به سمت کرامت انسانی تأکید کرد و افزود: زنی که در خانواده دیده نمی‌شود، با همسر خود بر سر موضوعات مختلف کشمکش دارد و در چنین شرایطی کودکی خشن تربیت می‌شود و این روال ادامه دارد.

این جامعه‌شناس با بیان این‌که نوجوان آیینه خانواده است، عنوان کرد: فرزندی که در خانواده پرتنشی تربیت شود که پدر و مادر هرکدام برای خودشان زندگی‌ می‌کنند و به یکدیگر بها نمی‌دهند، بسیار آسیب می‌بیند و ریشه مشکلاتی که نسل جوان و نوجوان امروز دارد، در خانواده است.

ولی‌مراد به عدم آموزش رابطه فردی قبل ازدواج و عدم آموزش صحیح روش‌های تربیتی فرزند بعد از ازدواج به جوانان اشاره و اظهار کرد: اگر تمامی تریبون‌ها اعم از ائمه جمعه و جماعات، آموزش عالی، آموزش و پرورش، وزارت فرهنگ و صدا و سیما با یکدیگر متحد شوند و به موضوع رابطه بین فردی زن و مرد در خانه بپردازند، بسیاری از مشکلات خانواده‌های برطرف خواهد شد.

وی با بیان این‌که جامعه امروز در مرحله گذار است و با ۶۰ سال گذشته فرق کرده است، گفت: برخی مردان نمی‌دانند چگونه با زنان در خانه برخورد کنند و بحث‌هایشان به درگیری و کشمکش در خانواده کشیده می‌شود و کودکانی که در این محیط تربیت می شوند و رشد می‌کنند دچار خشم درونی می‌شوند.

این جامعه شناس به سرایت‌پذیری خشونت در جامعه اشاره کرد و ادامه داد: هنگامی‌که یک نفر در جامعه در اثر فشارهای روحی و مشکلات، خشونت خود را در قالب خودسوزی بروز می‌دهد، افراد دیگری هم که چنین مشکلاتی دارند، اولین راهی که برای بروز خشونت به ذهنشان می‌رسد، خودسوزی است.

ولی‌مراد به نقش مؤثر رسانه‌ها در پرورش حس خشونت در جامعه تأکید و عنوان کرد: متأسفانه محتوای فیلم‌های ما از رسانه‌های غربی الگو می‌گیرند و مروج سبک زندگی غربی و خشونت است.

وی تنها راه نجات جامعه از خشونت را برنامه‌ریزی‌ برای آموزش افراد و خانواده‌ها دانست و ادامه داد: مسئولان باید به اهمیت نقش خانواده در داشتن جامعه سالم توجه کنند و برای رسیدن به این مطلوب زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند./آنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: خشونت در جامعه جامعه امروز جامعه شناس ولی مراد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۲۲۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟

نرجس خاتون اسعدی خلیلی، گفت: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور متولی ارائه خدمات، حمایت‌های اجتماعی و همچنین مداخلات به هنگام، مناسب و در دسترس مددکاری اجتماعی به بانوان سرپرست خانوار و دارای فرزند چندقلو است تا ضمن توانمندسازی آنان در تحقق اهدافی چون ارتقای سلامت، رفاه و توسعه اجتماعی در کشور گام بردارد.

وی با بیان اینکه این سازمان پس از ابلاغ قانون جوانی جمعیت، نسبت به تحت پوشش قرار دادن تمام خانواده‌های نیازمند دارای فرزند دو قلو و بیشتر پشت نوبت دریافت خدمات اقدام کرد، ادامه داد: در حال حاضر ۴۱ هزار و ۵۰۰ خانوار دارای فرزند چندقلو تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند و از تمام خدمات قابل ارائه سازمان بهره‌مند می‌شوند.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور درباره حمایت‌هایی که از سوی سازمان بهزیستی به این خانواده‌ها ارائه می‌شود؟ تصریح کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی مقام معظم رهبری، در حال حاضر حدود ۴۱ هزار خانواده‌ دارای فرزند دوقلو در دهک درآمدی ۱ تا ۵ تحت پوشش سازمان هستند.

وی ادامه داد: همچنین خانواده‌های دارای فرزندان سه قلو و بالاتر در دهک درآمدی ۱ تا ۷ نیز تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار گرفته‌ و از خدمات بهره‌مند می‌شوند.

اسعدی خلیلی خاطرنشان کرد:  این خانوارها از مستمری ماهیانه برخوردار بوده و همچنین خدمات غیر مستمر به خانواده های دارای فرزند چند قلو نیز ارائه می‌شود.

مدیرکل امور خانواده و بانوان بهزیستی کشور با اشاره به خدمات غیرمستمر به خانواده‌های دارای فرزند چندقلو تصریح کرد: دفتر امور خانواده و بانوان معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور نسبت به ثبت اطلاعات کودکان واجد شرایط دریافت شیرخشک در سامانه سلامت وزارت بهداشت (جهت دریافت شیرخشک رایگان) اقدام می‌کند.همچنین این خانواده‌ها از کمک هزینه ودیعه مسکن، وام اشتغال و خدمات مشاوره‌ای بهره‌مند می‌شوند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

دیگر خبرها

  • بهزیستی چه خدماتی به «خانواده‌های دارای فرزند چندقلو» می دهد؟
  • کاشی، استاد دانشگاه: این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ این وضعیت همه را می ترساند/ جامعه دارد خودش را به نحو تازه ای، تعریف می کند/ ما در یک نقطه آغاز قرار داریم؛ این نقطه آغاز به مراتب رادیکال تر و مهم تر از عصر مشروطه است
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • این که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • گردهمایی موسسات مردمی گلستان در زمینه خانواده، جمعیت و هویت زن امروز در گرگان
  • اجرای موسی عصمتی میلیونی شد+فیلم
  • گرما موجب افزایش افسردگی و خشونت
  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌