Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-05@03:30:23 GMT

علوم شناختی حساس‌ترین علم برای مدیریت تغییر است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۴۲۶۸

داودی کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی گفت: عملیات روانی عمدتاً نتیجه‌محور است، درحالیکه در علوم شناختی مسیرِ رسیدن به نتیجه، هدف است.   به گزارش تابناک، دکتر علیرضا داودی در اولین قسمت از برنامه ”ساعت بیست و چهار و یک دقیقه“ که دوشنبه و چهارشنبه هر هفته ساعت 16 از رادیو گفت و گو به روی آنتن می رود، گفت: علوم شناختی یکی از عالی‌ترین، پیشرفته‌ترین و حساس‌ترین علوم برای در اختیار گرفتن مدیریت تغییر است بنابراین علوم شناختی بسیار فراتر از مجموعه‌ علوم منبعث از عملیات روانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با بیان اینکه علوم شناختی، مهندسی سازه‌های مسیرِ رسیدن به یک نتیجه مطلوب است گفت: در عملیات روانی می‌گویند باید این نتیجه را حاصل کنم و روی نتیجه متمرکز می‌شوند، بنابراین تمرکز روی نتیجه خیلی وقت‌ها فرد را از مهندسی سازه‌های فرآیند برای رسیدن به آن نتیجه باز می‌دارد.   آقای داودی تاکید کرد: در علوم شناختی تغییر ِژنُم باورها و دیدگاه‌ها مدنظر است نه خودِ باورها و دیدگاه‌ها و به همین علت فرآیند علوم شناختی فرآیند صددرصد نتیجه‌بخش است.   کارشناس ارشد علوم شناختی در ادامه با بیان اینکه آنچه هم اکنون در ایران در باب علوم شناختی ملاحظه می کنیم عمدتاً یا ترجمه است یا برداشت از ترجمه‌هاست تصریح کرد: در عملیات روانی برای رسیدن به یک نتیجه‌ مثلا چهار تا تکنیک هم بکار برده می شود درحالیکه در علوم شناختی خلاف این است یعنی مسیری را طراحی می‌کنید که آن مسیر منجر به نتایجی شود که آن نتایج در طولانی مدت، کوتاه مدت یا میان‌ مدت، ظهور و بروز داشته باشد.
آقای داودی با اشاره به پیچیدگی و بسیار تکنیکال بودن حوزه علوم شناختی افزود: وقتی از علوم شناختی حرفی به میان می آید به این معناست که در حوزه مفاهیم و مبانی از حد‌اقل 90 تکنیک تز، 80 تکنیک آنتی‌تز و 100 تکنیک سنتز استفاده می‌کنیم.
او ادامه داد: اما در حوزه علوم عملیات روانی خیلی وقت‌ها باید این تکنیک‌های عملیات روانی را در کنار هم استفاده کنیم درحالیکه در حوزه علوم شناختی می توان در هم استفاده کرد.
آقای داودی گفت قدرت علوم شناختی در تفهمیم مسئله برای چگونه نگاه کردن مطلوب به مسئله و پاسخ است.
این کارشناس رسانه و علوم شناختی افزود: وقتی از علوم شناختی صحبت می‌کنیم، داریم صحبت از بعد سومی می‌کنیم که خیلی جاها دیدنی، شنیدنی و لمس‌کردنی نیست و البته حس ششم هم نیست، به آن حس هفتم می‌گوییم چون حس ششم، حس دست‌خورده است و حس هفتم حس منطق نتیجه‌گیری از سایر حواس است، برای همین است در حوزه علوم شناختی نبردهای شناختی وقتی شکل می‌گیرد، محال ممکن است، قاطعانه عرض می‌کنم محال ممکن است بتوانید از داخل آن بیرون بیایید.
آقای داودی گفت: می توانیم بگوییم تا 98 درصد تولیدات حوزه علوم شناختی در ایران، اشتراکات جمله‌ای و لفظی است چون یا ترجمه است یا کپی از روی هم است برای همین حوزه علوم شناختی واقعاً باید در حوزه میدان و دانش توأمان آمیختگی داشته باشد.
او افزود: خیلی از افراد را می بینیم که تکنیک‌هایی را در حوزه عملیات روانی درمی‌آورند بعد به آن اطلاق علوم شناختی می‌دهند درحالیکه حوزه علوم شناختی بسیار تکامل‌یافته‌تر از حوزه علوم روانی و برداشتی است و همه‌ی هم و غم آن تمرکز بر روی طراحی مسیر با ایستگاه‌های متنوع و متفاوت برای رسیدن به نتایجی است که لزوماً در علوم شناختی نتیجه بیان نمی‌شود اما چون طراحی مسیر بطور کامل انجام شده نتیجه قاعدتاً حاصل خواهد شد.
کارشناس ارشد رسانه و علوم شناختی با بیان اینکه فرآیند حوزه علوم شناختی فرآیند بسیار پیچیده‌ای است، تاکید کرد: آمریکایی‌ها هیچ وقت نمی‌توانند با مدل آمریکایی بیایند علوم شناختی در ایران را تبدیل به عملیات میدانی کنند، چون قطع الیقین و بلااستثنا آمریکایی‌ها باید با مدل ایرانی در ایران بواسطه علوم شناختی، اَکت میدانی و عملیاتی طراحی کنند.
برنامه ”ساعت بیست و چهار و یک دقیقه“ با هدف معرفی و آگاهی بخشی علوم شناختی در قالب نبردها، دیپلماسی و جنگ‌های علوم شناختی، از رادیو گفت و گو پخش می‌شود.
تبیین تفاوت‌های علوم شناختی با علوم عملیات روانی، ارائه تکنیک های ترکیبی و اصولی حوزه علوم شناختی، اعلام و بیان مصادیق در قالب رسانه‌ای در نحوه مواجهه با رسانه‌های بیگانه و غرب علیه جمهوری اسلامی با تاکید بر علوم شناختی بویژه رسانه‌های بیگانه فارسی زبان و پیوست آن رسانه‌های خارجی غیرفارسی زبان و اینکه اساساً ما در چه سطحی از توانمندی‌ها در حوزه علوم شناختی هستیم از دیگر اهداف تولید این برنامه است.
”ساعت بیست و چهار و یک دقیقه“ شامل 22 برنامه 60 دقیقه‌ای گفتگومحور و مستند ترکیبی در قالب میزگرد و آیتم‌ها و بسته‌های تبیینی مباحث مورد نظر است.
مخاطبان این برنامه می‌توانند با تاکید بر مفاهیم و موضوعات علوم شناختی در حوزه‌های اقتصاد، امنیت، اجتماع، فرهنگ، سیاست، رسانه و ورزش، تکنیک‌هایی را که رسانه‌های خارجی یا عوامل و نیروهای خارجی جهت تحت تاثیر قرار دادن مخاطب برای رسیدن به اهداف‌شان بهره می برند، فرا بگیرند.
حضور کارشناسان متبحر و ویژه متناسب با مباحث در ساحات مختلف علوم شناختی از ویژگی‌های برنامه ”ساعت بیست و چهار و یک دقیقه“ عنوان شده است.
در حوزه رسانه 5 برنامه، سیاست 5، اقتصاد 3، فرهنگ و هنر 4 و در حوزه موضوعات مرتبط با اجتماع هم 4 برنامه تولید و آماده پخش شده است ضمن آنکه این اولین برنامه به بیان تعاریف، کلیات، شاخصه‌ها و تفاوت‌های شناختی با سایر علوم می پردازد.
فرآیند نهایی این برنامه به تولید و تهیه کتابی تخصصی منتهی خواهد شد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: محرم طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم روح الله رستمی پارالمپیک علیرضا داودی علوم شناختی محرم طالبان محسن رضایی وزرای دولت سیزدهم روح الله رستمی پارالمپیک حوزه علوم شناختی علوم شناختی علوم شناختی برای رسیدن عملیات روانی حوزه علوم آقای داودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۴۲۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجازی سرپرست تیم استقلال شد

مدیریت جدید باشگاه استقلال در یکی از نخستین اقدامات خود دست به تغییر سرپرست در تیم فوتبال این باشگاه زد. - اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پس از کنار رفتن علی خطیر از مدیرعاملی باشگاه استقلال، مدیریت این باشگاه تصمیم گرفت سرپرست تیم استقلال را نیز تغییر دهد.

پیام خطیر پس از کنار رفتن از مدیرعاملی استقلال

در همین راستا، آتیلا حجازی جانشین نصرالله خواجه‌گیری و به‌عنوان سرپرست جدید تیم استقلال انتخاب شد.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • اسرائیل برنامه‌ حمله به رفح را به آمریکا گزارش داد
  • رافت: نیمکت پرسپولیس به خوبی مدیریت نمی‌شود
  • وضعیت لایحه بودجه حوزه آموزش عالی، تحقیقات و فناوری
  • وضعیت میدان در جنگ شناختی را رسانه‌ها و روایت‌ها تعیین می‌کنند
  • اولین آزمون استخدامی سال ۱۴۰۳ برگزار شد
  • حجازی سرپرست تیم استقلال شد
  • تغییر رئیس مرکز آمار ایران
  • مشارکت «شناسایی خطر» در حوزه شهری ارتقا پیدا کند
  • تأثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی
  • تاثیر باور‌های فراشناختی بر میزان سازگاری فردی و اجتماعی