Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-07@02:23:09 GMT

کارهای روی زمین مانده یک شهر

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۴۶۳۲

کارهای روی زمین مانده یک شهر

شنیده‌ها حکایت از انتخاب پرحاشیه شهردار شهر چلگرد دارد و اگر شرح وظایف شهردار و شورای شهر به دقت بررسی شود، قطعا مضرات عدم ایفای نقش صحیح مدیریت شهری برای آینده شهر و مردمانش محسوس خواهد بود.

به گزارش ایمنا، مدیریت صحیح شهر به نحوی با زندگی مردم پیوند دارد که در زندگی اجتماعی، فرهنگی و ورزشی آن‌ها به خوبی قابل مشاهده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از آغاز فعالیت شوراهای شهر سخن از انتصاب شهردار است، گاهی در این بین انتخاب شخص بومی مطرح می‌شود و گاهی سخن بر مسائل دیگر بوده؛ در نهایت اگر شده با اختلاف، ولی یک نفر به عنوان شهردار توسط شورای شهر مشخص خواهد شد که آغاز ماجرا همین نقطه است.

شهر چلگرد مرکز شهرستان کوهرنگ و دارای ظرفیت‌های فراوان برای توسعه و جذب گردشگر است اما اختلافات میان شهردار سابق و شورای شهر تقریباً منجر تعطیلی کارها در مدیریت شهر شد و دود آن به چشم کسی جز مردم شهر نرفت و کارهای شهر را روی زمین نگه داشت تا اختلافات، گره رو گره مشکلات شهر باشد.

چلگرد شهری است که همچنان با وجود گذشت سال‌ها توسعه خاص و درخور مردم خود نداشته و ظاهراً با این اختلافات نخواهد داشت لذا در چنین مواردی بیش از هر زمانی نظارت بر فعالیت شورا اهمیت پیدا می‌کند تا اعضای آن هرطور می‌خواهند عمل نکنند و مانع چرخیدن امور در مدیریت شهری به هر دلیل نشوند.

اختلافات ریشه‌دار شورا و شهرداری

حشمت رضایی‌میرقائد سرپرست سابق شهرداری چلگرد در این خصوص به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: حدود ۱۳ ماه سرپرست شهرداری چلگرد بودم که اختلافاتی میان شهردار وقت قبل از فعالیت من و شورای پنجم وجود داشت.

وی ادامه می‌دهد: در نهایت پرونده به مراجع قضائی رفت و دستور لغو فعالیت شورا داده شد به نحوی که حدود هشت ماه شورا هیچ اقدامی نداشت و تنها به دلیل اختلاف بین شهردار و شورای پنجم این تصمیم گرفته شد.

رضایی‌میرقائد می‌گوید: در این مدت شهرداری و شورا بلاتکلیف ماند تا دادگاه دستور بازگشت شورا را دهد و من سرپرست شهرداری شهر چلگرد شدم اما در طول فعالیتم هر مصوبه توسط کمیته انطباق، رد می‌شد زیرا می‌خواستند شهردار سابق که قبل از من فعالیت داشت مجدد شهردار شود و یک سری مشکلات اجتماعی به وجود آمد که در نهایت این امر محقق نشد.

وی می‌افزاید: با آغاز فعالیتم و در این مدت هم شورای پنجم نمی‌توانست اقدامی در جهت اجرای پروژه‌های عمرانی داشته باشد و با آغاز کار شورای ششم این روند ادامه یافت، از طرفی مردم انتظار کار برای شهر را داشتند در نتیجه من چند روز پیش استعفا دادم.

رضایی‌میرقائد اظهار می‌کند: این در حالی بود که اعتبارات مالی وجود داشت اما نمی‌شد کاری برای شهر انجام داد زیرا شورای پنجم و ششم به دلایل خود نمی‌خواستند پروژه‌ای در شهر اجرا شود.

سرپرست سابق شهرداری چلگرد، ادامه می‌دهد: هیچ نظارتی روی اقدامات شوراهای شهر نیست. همین شورا باید برای شهری شهردار انتخاب کند که گردشگرپذیر است اما شهر با این روند آینده‌ای نخواهد داشت مانند گذشته پیشرفت خاصی نمی‌کند.

مشکلات فنی و عمرانی شهر

همجنین محمد غیبی رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد، اظهار می‌کند: اختلافی بین اعضای شورای شهر چلگرد وجود ندارد.

وی با اشاره به مسائل به وجود آمده در شهرداری و شورای پنجم در گذشته، می‌افزاید: تمام اعتبارات سال ۹۸ شهرداری چلگرد برگشت خورد، سال ۹۹ هم اعتبارات تاکنون تخصیص نداشته است و پروژه‌ها تا قبل از فعالیت شورای ششم، غیرفعال ماند.

غیبی ادامه می‌دهد: میزان اعتبارات برگشت خورده مکاتبه شده اما هنوز شهرداری رسمی به ما اعلام نکرده است.

وی تصریح می‌کند: قبل از آغاز فعالیت شورای ششم، نیروی فنی شهرداری در قسمت عمرانی و شهرسازی به شهر دیگری منتقل شد که همین امر چالشی برای شهرداری ایجاد کرده است.

غیبی تاکید می‌کند: این شخص از نیروهای رسمی شهرداری بود که به صورت دائم منتقل شد و اکنون برای برخی امور همچون صدور پروانه‌ها، کمیسیون‌های ماده ۱۰۰، تجدید نظر، پایان کارها و معرفی پروژه‌های منابع داخلی نیاز به یک نیروی فنی است زیرا تمام کارها معلق مانده است.

وی می‌افزاید: در حال حاضر به دنبال یک نیروی فنی برای این موارد هستیم و باید از طریق آزمون استخدام نیرو جذب شود که یک فرآیند طولانی در پیش دارد و فعلاً به وسیله رایزنی با شهرداری‌های دیگر این نیرو را جایگزین کنیم یا از طریق سازمان بازرسی مجوز اخذ کرده و مشاور برای انجام امور داشته باشیم که پیگیر هستیم.

غیبی اظهار می‌کند: در مورد اختلافات شهرداری و شورای سابق اطلاعات دقیقی ندارم و نمی‌دانم پرونده آنها در چه مرحله‌ای است، اما قطعاً از قانون تمکین می‌کنیم که اگر جایی حقوق مردم پایمال شده با جدیت دفاع می‌شود.

رئیس شورای اسلامی شهر چلگرد در پاسخ به این سوال که شنیده‌ها حاکی است شهردار سابق چلگرد که برادر یک عضو شورای ششم است، شهردار آینده چلگرد می‌شود، آیا این امر صحیح است؟، تصریح می‌کند: من برادر شهردار سابق شهر چلگرد هستم اما از سویی مردم با توجه به کارکرد و سابقه او خواهان بازگشت این شخص به شهرداری برای شهردار شدن هستند، اما این گونه نیست و این فرد نپذیرفته؛ اکنون گزینه دیگری برای شهرداری مطرح است.

کد خبر 516069

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شوراي شهر انتخاب شهردار آینده انتصابات کوهرنگ چهارمحال و بختیاری مشکلات شهري اختيارات مديريت شهري چلگرد شهرداری چلگرد شورای شهر چلگرد شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق شهرداری چلگرد شهردار سابق فعالیت شورا شورای پنجم شورای شهر شهر چلگرد شورای ششم برای شهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۴۶۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادق خان برای سومین بار شهردار لندن شد

به گزارش همشهری آنلاین صادق خان که از سال ۲۰۱۶ کرسی شهرداری لندن را برعهده دارد، توانست با کسب ۴۳ درصد آراء سوزان هال از حزب محافظه‌کار را شکست داده و برای چهار سال دیگر بر مسند شهرداری لندن تکیه بزند.

این برای نخستین بار است که یک شهردار لندن برای سه دوره متوالی انتخاب می‌شود. گفتنی است که این سمت در سال ۲۰۰۰ ایجاد شد و نخستین کرسی آن به «کن لیوینگستون» از حزب کارگر رسید. هشت سال بعد یعنی سال ۲۰۰۸ بوریس جانسون بر مسند شهرداری لندن تکیه زد و سپس صادق خان انتخاب شد.

خان به دلیل مسلمان بودن در میان جوامع اسلامی طرفدارانی دارد؛ مواضع ضد امپریالیستی وی نیز به ویژه در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ هوادارانی را برای او در میان گروه‌های حقوق بشری دست و پا کرده است.

اما سیاست‌های سختگیرانه‌ او در حوزه مقابله با تغییرات اقلیمی، با اعتراضات گسترده‌ای مواجه شده است. او تابستان سال گذشته طرح حذف خودروهای قدیمی از خیابان‌های شهر را به اجرا گذاشت و با این کار ده‌ها هزار راننده را به اصطلاح پیاده و یا با جریمه‌های سنگین مواجه کرد.

بر اساس طرح موسوم به یولز، روزانه ۱۲.۵ پوند (حدود ۱۶ دلار) برای اکثر خودروهای بنزینی و ون‌های تولید شده پیش از سال ۲۰۰۶ میلادی و خودروهای دیزلی قبل از ۲۰۱۵ میلادی جریمه تعیین شده است.

این طرح ابتدا در سال ۲۰۱۹ در مرکز لندن پیاده شد؛ در سال ۲۰۲۱ به حومه‌های داخلی شهر گسترش یافت و از تابستان سال گذشته کل لندن از جمله حومه‌های بیرونی آن که بیش از نیمی از جمعیت ۹ میلیون نفری شهر در آن زندگی می‌کنند را در بر گرفت.

بر اساس گزارش‌ها، حدود ۷۰۰ هزار خودرو با استاندارهای طرح یولز سازگار نبودند و رانندگان این خودروها، در شرایط بغرنج اقتصادی و بحران هزینه‌های زندگی در انگلیس، ناگزیر به تعویض خودروهای خود شدند.

«خان» دو سال پیش گسترش طرح یولز در سراسر لندن را به رای گذاشت و ۶۰ درصد از مردم مخالفت کردند. او اما با ادعای دستکاری شدن آرا، اعلام کرد این طرح را مطابق با آنچه وظیفه خود برای مقابله با تغییرات اقلیمی نامید و به رغم مخالفت دولت، پیش ‌خواهد برد.

آمارها نشان می‌دهد که اجرای طرح یولز در مناطق مرکزی لندن طی سال‌های گذشته، میلیون‌ها پوند برای شهرداری لندن منفعت مالی به همراه داشته و این مساله حسن نیت طرح «صادق خان» را در شرایطی که سیستم حمل‌ و نقل لندن با کمبود بودجه و اعتراض گسترده کارکنان آن مواجه است، زیر سوال برده است.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شهرداری لندن فقط در سال گذشته میلادی ۲۲۴ میلیون پوند درآمد از اجرای این طرح به جیب زده است. حدود یک سوم از این مبلغ از طریق جریمه و مابقی آن به واسطه شارژ روزانه تردد رانندگان حاصل شده است.

سوزان هال رقیب خان گفته بود که طرح یولز منصفانه نیست و از نخستین روزی که بر کرسی شهرداری لندن تکیه بزند، این طرح را ملغی و سایر سیاست‌های سختگیرانه علیه رانندگان را کاهش خواهد کرد. او اما سومین نماینده حزب محافظه‌کار است که طی ۸ سال گذشته دربرابر خان شکست خورد.

کد خبر 849206 برچسب‌ها خبر ویژه لندن

دیگر خبرها

  • مطالبه لوازم‌خانگی و خودروی کیفی ارزان بر زمین مانده است
  • جلسه استیضاح شهردار ساری برگزار شد
  • در نود و یکمین جلسه شورای شهر ساری چه گذشت؟
  • (ویدیو) عضو شورای شهر تهران: با شهرداری نظارت‌ناپذیر رو‌به‌رو هستیم
  • سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران رونمایی شد
  • رونمایی از سامانه پایش اجرای مصوبات شورای شهر تهران | معاون شهردار: نظارت گریز نیستیم
  • صادق خان شهردار لندن شد
  • صادق خان برای سومین دور شهردار لندن شد
  • صادق خان برای سومین بار شهردار لندن شد
  • عضو شورای اسلامی کلانشهر اهواز :کلانشهر اهواز امینی شهردار را نمی‌خواهد | کسی ندای هل من ناصرا ینصرنی اهواز را نمی شنود