Web Analytics Made Easy - Statcounter

یدالله بهرامیان | مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت خزر

 

به‌تازگی نشریه اینترنتی اویل‌پرایس با استفاده از اخبار صنعت نفت ایران مقاله‌ای تحلیلی در زمینه ژئوپلیتیک انتشار داده است که انعکاس داخلی آن بیش از هر چیز، معضل ترجمه‌های گاه نادرست متون خارجی به زبان فارسی در ایران را به رخ کشیده است. نکته جالب توجه، استفاده نویسنده این مقاله، آقای سیمون واتکینز از ترجمه دقیق و درست خبر اصلی فارسی در تحلیلش بوده که البته از تحلیلگر کارکشته‌ای چون ایشان غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واتکینز از مدیران پیشین بانک مونترال کاناداست و به‌نوعی حرفه اصلی ایشان تحلیل مسائل اقتصادی به‌ویژه انرژی است و در این زمینه شناخت کافی نسبت به مسائل روسیه، اروپا و خاورمیانه دارد. تخصص اصلی او بررسی ریسک‌های ژئوپلیتیکی است که در همین زمینه مقالات پیشرو متعددی در نشریه‌های مختلف چاپ کرده و نویسنده کتاب‌های پرفروشی در زمینه اقتصاد، اقتصاد بازار و نفت است.

عنوان مقاله تحلیلی نشریه اویل‌پرایس چنین است:

Iran’s Huge Caspian Gas Find Is A Geopolitical Gamechanger که به‌خوبی نشان‌دهنده درک صحیح نویسنده مقاله از خبر انتشاریافته شرکت نفت خزر است. استفاده از کلمه Find (به معنای یافته) به جای واژه Exploration (به معنای اکتشاف) نشان از دقت تحلیلگر این نشریه در تحلیل خبری است که در هیچ کجای آن شرکت نفت خزر ادعای اکتشاف یک میدان گازی را نداشته و تنها از یافته‌های ناشی از مطالعات نام برده است.

دقت بالای این مقاله درباره اصطلاحات تخصصی در جمله دیگری نیز نمود یافته است:

If the initial estimates of the gas reserves held in the Chalous deposit are correct then…

استفاده از ترکیب Initial Estimate (به معنای تخمین اولیه) و ترکیب Chalous Deposit (به معنای ساختار چالوس) در یک جمله شرطی با فعل Correct نشان‌دهنده این واقعیت است که نگارنده می‌داند احجام اعلامی در خبر شرکت نفت خزر احجام فرضی قبل از عملیات اکتشاف است، نه احجام اکتشافی و به‌خوبی این اشراف وجود داشته که برای پارس جنوبی می‌توان از عبارت Field استفاده کرد، اما برای چالوس باید عبارت Deposit را به کار برد.

متأسفانه بازنشر این خبر با عنوان «میدان گازی جدید ایران جغرافیای سیاسی منطقه را تغییر می‌دهد» در بعضی از رسانه‌های داخلی در حالی است که با تیتر اویل‌پرایس همخوانی کامل ندارد. در مطالب انتشار یافته از سوی شرکت نفت خزر و همین‌طور مقاله مورد اشاره اویل‌پرایس، حرفی از اکتشاف یا میدان زده نشده، اما ترجمه به‌نحوی بوده که حاوی عبارت اکتشاف است و حتی میدان کشف‌شده را نام‌گذاری هم کرده است. آیا تفاوت یافته با اکتشاف و تفاوت ساختار با میدان مشخص نیست؟

افزون بر این، مقاله اویل‌پرایس به معادلات جغرافیای سیاسی جهان و بازیگران اصلی آن یعنی آمریکا، روسیه، اروپا و چین می‌پردازد، نه بحث فنی کشف گاز توسط ایران و از قضا بازی ایران در این زمینه یعنی انتشار خبر مربوط به احتمال وجود ذخایر گازی در ساختار چالوس را گوشزد می‌کند. این موضوع آنجا که به موقعیت مکانی ساختار چالوس و به دور از مناقشه بودن آن اشاره دارد به‌خوبی نمایان است. موضوع اصلی این مقاله خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۲ از روسیه به آلمان و اهمیت آن در جغرافیای سیاسی است.

شرکت نفت خزر در خردادماه سال جاری در مطلبی، ضمن اشاره به تصویب دو پروژه این شرکت در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران، تنها به ظرفیت‌های مناسب ساختار چالوس بر اساس مطالعات شرکت‌های بزرگ جهان اشاره کرده بود که در بعضی از رسانه‌ها با عناوینی مانند کشف یک میدان گازی بزرگ در دریای خزر منتشر شده است.

از این رو باید یادآوری شود پس از کشف نفت در میدان سردار جنگل در سال ۱۳۹۱ و حفاری دوباره و تثبیت آن در سال ۱۳۹۳ تاکنون، هیچ‌گونه عملیات حفاری در ساختارهای شناسایی‌شده در دریای خزر توسط ایران انجام نشده است و خبر کشف میدان‌های بزرگ گازی در ساختار چالوس صحت ندارد.

 

منبع: شانا

برچسب هامیدان گازی چالوس

منبع: انرژی امروز

کلیدواژه: آسیا اروپا اقتصاد انرژی امروز ایران بین الملل تحریم خبرگزاری بین المللی خبرگزاری داخلی خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا ریاست جمهوری سازمان های بین المللی سایتهای اینترنتی شرکت ملی نفت ایران NIOC شرکت های بین المللی مجلس شورای اسلامی وزارت نفت وزارت نیرو ساختار چالوس شرکت نفت خزر میدان گازی اویل پرایس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت energytoday.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «انرژی امروز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۵۴۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال با لغو جام باشگاه‌های آسیا

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان اعلام کرد در صورت لغو مجدد جام باشگاه‌های فوتسال آسیا، این باشگاه در لیگ برتر فوتسال شرکت نمی‌کند. - اخبار ورزشی -

محمد حسین عراقی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره احتمال برگزار نشدن جام باشگاه‌های فوتسال آسیا برای پنجمین سال متوالی توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) اظهار داشت: در صورتی که امسال نیز جام باشگاه‌های فوتسال در تقویم AFC محلی از اعراب نداشته باشد، به نوعی فاجعه رخ داد

وی در ادامه اظهارات خود تصریح کرد: با دست فرمانی که آقایان جلو می‌روند، یعنی فوتسال باشگاهی را به قهقرا بردن و پس از آن باعث نیز بی‌انگیزگی باشگاه‌ها می‌شوند. آقایان از سال 1398، کرونا را بهانه کردند. این در حالی بود که در همان زمان، در اروپا و آمریکای لاتین جام باشگاه‌ها در حال برگزاری بود.

میگل: ایران پادشاه فوتسال آسیاست اما به راحتی قبل نمی‌برد

قائم‌مقام باشگاه گیتی‌پسند اصفهان خاطرنشان کرد: سال قبل نیز که بازهم بهانه‌گیری‌های آقایان پابرجا بود در اصفهان جام باشگاه‌های هندبال برگزار شد. سه ماه قبل از کمیته فوتسال سراغ گرفتیم و گفتند جام باشگاه‌های فوتسال امسال برگزار می‌شود. گفتند قرار است برگزاری این مسابقات در حاشیه جام ملت‌های فوتسال آسیا تصویب شود، اما تاکنون که خبری نشده است .

عراقی‌زاده در پایان عنوان کرد: ان‌شاءالله در روزهای آیند، ه جلسه فوق‌العاده هیئت مدیره باشگاه را برگزار می‌کنیم تا در صورت ادامه این روند، پیشنهاد خروج از لیگ برتر فوتسال را ارائه می‌کنیم و به رشته های دیگر وارد می‌شویم.

دیگر خبرها

  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • لیگ قهرمانان آسیا لغو شد!
  • انصراف گیتی‌پسند از لیگ فوتسال با لغو جام باشگاه‌های آسیا
  • فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟
  • فرمول تعیین دستمزد کارگران تغییر می‌کند؟
  • پافشاری بر پدیده «اوج نفت» هرج و مرج انرژی را تشدید می‌کند
  • پرس در اندیشه تغییر ساختار مالکیت باشگاه رئال مادرید
  • علم‌الهدی: می‌خواهید به بهانه پر کردن سبد جمعیت انقلابی، همان کسانی را هم که انقلابی هستند از خود برنجانید؟
  • زلزله در ساختار نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی
  • ساختار امنیتی اوراسیا: از ایده تا عمل