Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-07@14:02:44 GMT

غیبت اسد در اجلاس سران عرب در بغداد

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۵۶۵۴

غیبت اسد در اجلاس سران عرب در بغداد

بر این باور بودم و رئیس‌جمهوری اسد هم نظرم بود که حضور در این نشست سران در منتهای اهمیت بوده و نشان دادن حسن‌نیت از سوی صدام، برای حضور اسد در نشست ضروری است.

نیاز به ابتکار عمل ویژه‌ای بود و از همین رو بی‌آنکه دیگران مطلع باشند، هنگام رانندگی اتومبیلی که عصمت عبدالمجید و اسامه الباز را به فرودگاه می‌رساند به آنها که برایشان احترام خاصی قائل بودم، گفتم: اگر رئیس‌جمهوری عراق تلفنی با رئیس‌جمهوری اسد صحبت کرده و تمایل خود را برای مشارکت او در نشست سران اعلام کند، مشکل حل خواهد شد چون من رئیس‌جمهوری اسد را قانع می‌کنم که این گفت‌و‌گوی تلفنی می‌تواند روابط قطع شده دیپلماتیک و فقدان اعتماد ما را جبران کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از اسامه الباز خواستم پس از کسب اجازه از مبارک، به بغداد سفر کرده و با بهره‌برداری از مهارت‌های دیپلماتیک خود، اهمیت این موضوع را برای رئیس‌جمهوری اسد، به رئیس‌جمهوری عراق توضیح دهد. الباز به بغداد رفت و تماس‌های بعدی هم برای پیگیری این موضوع با عراقی‌ها داشت اما موفق نشد. رئیس‌جمهوری اسد نیز به این برداشت رسید که صدام مایل به حضور او در اجلاس نیست و اگر در این شرایط تصمیم به شرکت در نشست بغداد بگیرد ممکن است صدام او را با روش تعامل ناپسندی غافلگیر کند و این موضوع موجب افزایش تنش و ریختن بنزین بر آتش اختلافات سوریه و عراق شود.

به‌طور طبیعی از نتایج تماس‌ها و تلاش‌هایی خشنود نبودیم که ما را از حضور در اجلاس سران عرب دور کرده و نتوانسته بود صدام را برای برداشتن تنها یک گام و تسهیل مشارکت سوریه و سفر ما به بغداد قانع کند که در آن نمایندگی یا دفتر حفاظت از منافع نداشتیم. سفر خود به بغداد در اوایل دهه ۱۹۸۰ را به یاد رئیس‌جمهوری اسد آوردم که در شرایط و فضای مشابهی انجام شد. رئیس‌جمهوری که غرق در اندیشه شده و در حال محاسبه موضوع از ابعاد مختلف بود، از من خواست در اتومبیل با او همراه شوم تا به صحبت خود در این باره ادامه دهیم. اسد ابتدا از راننده و محافظ خود خواست پیرامون کاخ بچرخند، سپس به سمت دمر و الهامه و مسیر بیروت و آنگاه باشگاه تیراندازی رفتیم و در نهایت پس از نیمه شب، به دمشق بازگشتیم.
رئیس‌جمهوری نیز همچون من ضرورت حضور در اجلاس سران عرب را احساس می‌کرد، زیرا این نشست در پی احساس پیروزی صدام در جنگ ۸ ساله با ایران و در اوج ضعف اتحاد شوروی و آغاز پایان آن، برگزار می‌شد. اسد علت گرایش عرفات به برگزاری نشست سران در بغداد را درک نمی‌کرد و احساسش این بود که امری بسیار خطرناک، از اجلاس بغداد یا نتایج آن برخواهد خاست. سرانجام اجلاس سران در تاریخ مقرر در بغداد برگزار شد و سوریه در آن شرکت نکرد. صدام  با حافظ اسد تماس نگرفت و اسد نیز به بغداد نرفت./ ایران 

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: رئیس جمهوری اسد اجلاس سران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۵۶۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی

امیرعبداللهیان در اجلاس سازمان همکاری اسلامی: افکار عمومی جهان و بویژه جهان اسلام قویاً از ما انتظار دارند تا در نتیجه این اجلاس سران، توصیه و اقدامات مهمی داشته باشیم شامل:

۱- تاکید بر برقراری آتش‌بس فوری، کامل، بی‌قید و شرط و دائم در تمام مناطق غزه از جمله  در رفح و حتی کرانه باختری؛

۲- رفع کامل محاصره انسانی غزه؛

۳- تبادل اسرا؛

۴- موظف ساختن رژیم اسراییل به خروج فوری، کامل و غیرمشروط تمامی نیرو‌های نظامی و تجهیزات آن‌ها از غزه و تضمین بین المللی بازگشت امن مردم به مناطق و اماکن خود؛

۵- اعمال تحریم فوری تسلیحاتی و تجاری علیه رژیم اسراییل؛

۶- حمایت از قرار موقت الزام آور دیوان بین الملل دادگستری و فراهم ساختن زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان جنایات اسرائیل. برای تضمین صلح و امنیت در منطقه و جهان اسلام، باید رژیم سرکش و اشغالگر فلسطین را متوقف، محاکمه و مجازات کرد.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • سازمان همکاری اسلامی خواهان آتش بس فوری در نوار غزه شد
  • طاها:سازمان همکاری اسلامی به تعامل با افغانستان ادامه می‌دهد
  • شرکت هیئت طالبان در اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی
  • وزیر خارجه گامبیا: ایرانیان را به شجاعت‌شان می‌شناسیم
  • امیرعبداللهیان با وزیر خارجه گامبیا دیدار کرد
  • ملاقات امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالی در گامبیا
  • شش پیشنهاد ایران به سران کشور‌های اسلامی در خصوصی رژیم صهیونیستی
  • ملاقات امیرعبداللهیان با هاکان فیدان در گامبیا
  • دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در گامبیا
  • دیدار امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان در بانجول