Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@16:22:46 GMT

به دنبال ایجاد محله‌ای دغدغه‌مند هستیم

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۵۶۳۵۱

به دنبال ایجاد محله‌ای دغدغه‌مند هستیم

ایسنا/قم مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه شهرقائم گفت: ایجاد یک محله دغدغه مند از اهداف دفتر تسهیلگری است همچنین در این دفاتر با گروه سازی به مردم آمورش داده شد که بدون حضور دفتر تسهیلگری هم بتوانند مشکلات مربوط به محله‌شان را حل کنند.

ابوالفضل معرفی، مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه شهرقائم، در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه دفتر تسهیلگری و توسعه محله شهر قائم از سال ۱۳۹۸ باهدف توانمندسازی محله شروع به کار کرد، عنوان کرد: در این دفاتر پنج کارشناس در حوزه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، شهرسازی، حقوقی و مددکاری فعالیت می‌کنند که با تشکیل گروه‌های مردمی در محلات و فعال کردن آن‌ها بستر لازم برای ارائه خدمات نهادها و سازمان‌ها فراهم می‌نمایند و از سوی دیگر خواست و نیاز محله را نیز از این طریق به نهادها انتقال می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بابیان اینکه این دفاتر با دفاتر تسهیلگری و نوسازی متفاوت هستند، بیان کرد: دفاتر تسهیلگری نوسازی بافت سنتی عمدتاً در بخش کالبد شهری، نمای ساختمان و... فعالیت می‌کنند درحالی‌که دفاتر تسهیلگری و توسعه محلی در بخش اجتماعی فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه دفاتر تسهیلگری در ۲۳۵ محله از ۲۲ استان فعالیت دارند و در استان قم نیز دو دفتر فعال است، اظهار کرد: اولین مرحله در دفاتر تسهیلگری شناخت محله و ارتباط گیری با اعضای محله است که لازمه این امر نیز جلب اعتماد معتمدین و ساکنین است.

وی ادامه داد: محله شهر قائم از جمعیتی حدود ۳۰ هزار نفر و ۷۵۰۰ خانوار تشکیل شده است که با همکاری معتمدین محله، پخش پرسش‌نامه، مصاحبه حضوری با ساکنین و... اطلاعات کاملی از جزئیات محله در بخش‌های مختلف کالبدی، اجتماعی و... به دست آمد که از این طریق نیز ۵۰ مشکل و کمبود محله نیز شناسایی شد.

معرفی افزود: با توجه به منابع و فرصت محدود (سه سال) استقراری و رسالتی که دفاتر به عهده دارند، امکان حل همه مسائل وجود ندارد به همین خاطر ضمن اولویت‌بندی مسائل و مشکلات محله با کمک ساکنین و معتمدین محله به سراغ نهادهای مختلف رفتیم و ظرفیت‌های آن‌ها را نیز برای حل مسائل شناسایی کردیم.

 وی بیان کرد: برخی از مسائل شناسایی شده را سازمان‌های مربوطه نیز نمی‌توانستند حل کنند برای مثال حل مشکل فاضلاب شهر قائم از توان بودجه‌ای سازمان آب و فاضلاب استان خارج بود و نیازمند به تخصیص بودجه‌ای ملی و جداگانه داشت.

وی بابیان اینکه سایر مسائل قابل حل بلندمدت و میان‌مدت با معتمدین محله بررسی و اولویت‌بندی شدند، اظهار کرد: نابسامانی سکونت‌گاه اسماعیل‌آباد، مشکل تردد عابر پیاده از عرض بلوار شهید کبیری، آسیب‌های ناشی از مصرف مواد مخدر، کمبود نیروی کار متخصص و بالا بودن میزان بی‌سواد به عنوان پنج مسئله مهم و اولویت‌دار و وجود ساختمان‌های نیمه فعال و غیرفعال دولتی و وجود ۵۷ رسته شغلی در حوزه مشاغل خانگی، به عنوان دو فرصت توان‌افزایی اولویت‌دار محله شناسایی شدند.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه شهرقائم ادامه داد: مسائل اولویت‌دار محله، خرد و تبدیل به پروژه‌های مشخص و قابل‌حل شدند و برای حل آن‌ها از ظرفیت گروه‌ها و گروه‌های مختلف محلی استفاده شد و با حل مسائل و مشکلات و یادگیری فرایند حل مسئله توسط تیم‌ها و گروه‌های محلی، این امید به تیم‌ها انتقال داده شد که مسائل قابلیت حل شدن دارند و این پیگیری و مطالبه گری مردم است که نیاز بود.

وی تأکید کرد: فرایند ورود به محله یکی از حساس‌ترین و سخت‌ترین فعالیت‌های دفاتر تسهیلگری است؛ زیرا این مرحله با اعتماد مردم محله و نحوه مشارکت آن‌ها ارتباط دارد.

معرفی افزود: در روزهای ابتدایی شروع کار، افراد به دفتر تسهیلگری اعتماد نداشتند و تصور می‌کردند بدون فعالیت خاصی، بعد از مدتی این دفتر نیز همانند دیگر دفاتر جمع می‌شود به همین علت برای جلب اعتماد مردم و نشان دادن اینکه در صورت مشارکت آن‌ها، مسائل و مشکلات قابلیت برطرف شدن دارند، سعی شد تا از گام‌های کوچک و شدنی شروع شود.

وی بابیان اینکه مسائل کالبدی بیشتر از دیگر مسائل نمود عینی دارند، تصریح کرد: با شناسایی برخی از معابر محله و صحبت با ساکنین آن معابر سعی شد تا معابر دارای مسئله را به شهرداری منطقه معرفی کنیم و شهرداری منطقه نیز با پیگیری، در اولین فرصت به مسئله مورد نظر رسیدگی کرد.

وی گفت: تعامل دفتر تسهیلگری و شهرداری منطقه و همکاری قابل تحسین شهرداری منطقه موجب شد تا ۲۰ معبر بالای ۸ متر محله که تا آن زمان فاقد شماره نام بودند شماره‌گذاری شده و ۵۱۱ معبر محله به صورت میدانی مورد پیمایش قرار گیرد همچنین معابر خاکی نیز آسفالت‌ریزی شد و حتی با شناسایی ساختمان‌های مخروبه نیز که به عنوان معضل اجتماعی نیز مطرح شده بود، فرایند تخریب و یا بهسازی آن پیگیری شد.

وی بابیان اینکه تأسیس و تجهیز سالن‌های ورزشی، تجهیز و استفاده از ظرفیت حسینیه‌ها برای مسائل تفریحی و پیگیری تأسیس خانه هلال از دیگر اقدامات اولیه بود، افزود: ۳۰ تن بازمانده از تحصیل در این محله شناسایی شد که موفق به برگرداندن هشت تن به مدرسه شدیم همچنین ۸۰ تن نیز برای ترک اعتیادشان اقدام شد.

وی در رابطه با کارهایی که در زمینه اقتصادی و اشتغال در این محلات انجام شده است، گفت: با تعامل با کارآفرینان، افرادی برای آموزش‌های مهارتی به ساکنین این محلات آمدند و قرار شد محصول تولیدی‌شان را نیز خریداری کنند همچنین با همکاری کمیته امداد و جهاد دانشگاهی حدود ۱۵۰ تن در حوزه مشاغل خانگی مشغول شدند و کارگاه‌های مختلفی نیز در محلات راه‌اندازی شد.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم اظهار کرد: در بحث برگزاری کارگاه‌های آموزشی و فرهنگ‌سازی حدود ۲۰۰ کارگاه برگزار شد و حدود ۲۰۰۰ نفر از کارگاه‌ها استفاده کردند.

وی با اشاره به نقش فعال دفتر تسهیلگری در مسئله اسماعیل‌آباد، بیان کرد: با فعالیت دفتر تسهیلگری و توسعه محلی شهرقائم، معضل سکونتگاه اسماعیل‌آباد، مجدد به عنوان یکی از مسائل اصلی استان مطرح شد و میان نهادهای مختلف تقسیم وظیفه شد و در این میان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) نقش آفرینی بیشتری داشته است.

وی افزود: توانستیم کمک‌های پراکنده خیرین را به کمک‌های متمرکز و هدفمند تبدیل کنیم مثلاً در یک اقدام تجمیع خیریه‌ای و در یک برنامه مناسبتی، حدود ۷۰۰ میلیون تومان کمک از سوی خیرین محترم دریافت و به صورت کاملاً هدفمند بین نیازمندان واقعی توزیع شد.

معرفی با تأکید بر اینکه دفتر تسهیلگری به مردم نشان داد که اگر پیگیری صورت بگیرد می‌توان خدمات دریافت کنیم، ادامه داد: در این دفتر به مردم نشان داده شد که نگاه بالا به پایین وجود ندارد و به کمک یکدیگر می‌شود مشکلات محله را حل کرد.

وی بابیان اینکه هیچ کسی مدعی مشارکت صددرصدی مردم نیست. همچنین پاک‌سازی صددرصدی از آسیب‌ها هم اتفاق نمی‌افتد، تصریح کرد: ایجاد یک محله دغدغه مند از اهداف دفتر تسهیلگری است همچنین در این دفاتر با گروه سازی به مردم آمورش داده شد که بدون حضور دفتر تسهیلگری هم بتوانند مشکلات مربوط به محله‌شان را حل کنند.

وی اظهار کرد: همیشه تصمیم‌گیری‌ها از بالا صورت می‌گیرد و مردم مشارکت ندارند در حالی که تجربه جهانی ثابت کرده هرجایی که مردم مشارکت نداشته باشند با شکست مواجه می‌شود به همین خاطر در دفاتر تسهیلگری به مردم آموزش داده می‌شود که تصمیم بگیرند و به نهاد متولی ارائه بدهند و در اجرای ان مشارکت کنند.

مدیر دفتر تسهیلگری و توسعه شهرقائم افزود: برنامه ریزی شده است که بعد از خروج دفتر تسهیلگری از محله یک شورای محله‌ای شکل بگیرد که کار دفاتر تسهیلگری را انجام دهند.

معرفی بابیان اینکه حدود ۳۰ سازمان دولتی و نیمه‌دولتی در این فعالیت‌ها همکاری کردند، تصریح کرد: همکاری سازمان‌هایی مانند شهرداری، بهزیستی، کمیته امداد و... نباشند این نوع فعالیت‌ها ابتر است؛ زیرا مشکلات با مشارکت توأم مردم و سازمان‌ها حل می‌شود متأسفانه برخی از سازمان‌ها نیز در کمک کردن به محلات کوتاهی می‌کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: دفتر تسهیل گری اسماعیل آباد دفاتر تسهیلگری شهرداری منطقه شناسایی شد داده شد سازمان ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۶۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان را در راستای دسترسی به آمارهای مهاجرت نخبگان دانست و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر روح الله دهقانی فیروز آبادی در نشست خبری امروز که در محل ساختمان معاونت علمی ریاست‌جمهوری برگزار شد، با بیان اینکه‌ «وعده صادق» دارای دو بال علم و فناوری بومی و شجاعت و تدبیر در استفاده صحیح از علم و فناوری است، گفت: هر انسان آزاده‌ای که این عملیات را مشاهده کرد، دریافت که ایران توان ساخت تجهیزات دفاعی، پدافندی و آفندی را دارد.

وی ادامه داد: امسال و سال قبل از سوی مقام معظم رهبری بر مردمی‌سازی اقتصاد تاکید شده است و شرکت‌های دانش‌بنیان مصداق مردمی‌سازی اقتصاد به شمار می‌روند.

ایجاد فراجا در بنیاد ملی نخبگان

دهقانی فیروزآبادی در خصوص سؤال ایسنا مبنی بر ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان برای رصد نخبگان با تاکید بر اینکه همه کشورهای دنیا ورود و خروج افراد به کشورشان را رصد می‌کنند، افزود: بازگشت محققان ایرانی در قالب عضو هیات علمی و غیره به کشور دو برابر شده است.

وی ادامه داد: محققان همه کشورهای دنیا یا از کشورشان خارج شده و یا محققانی به کشورشان وارد می‌شود و کشور چین بزرگترین مهاجر فرست دنیا به شمار می‌رود، ولی رویکرد این کشور آن است که هر محققی که از کشور خارج می‌شود، سفیران علم و فناوری آن کشور به شمار می‌رود.

معاون علمی رئیس‌جمهور، وطن‌پرستی را شاخص اصلی شهروندان هر کشوری ذکر کرد و گفت: بخش زیادی از توفیقات کشورهایی چون هند و چین به لطف محققانی است که در سایر کشورها به تحقیق و پژوهش اشتغال دارند.

وی  با تاکید بر اینکه مساله کشورها باید رصد شود، خاطر نشان کرد: هر فردی که از کشور خارج می‌شود، یک سرمایه است؛ ولی ما آمارهای دقیقی از مهاجرت در اختیار نداریم و قصد تصمیم‌گیری‌های کیفی داریم و ابن در حالی است که یکی از اساسی‌ترین پارامترهای تصمیم‌گیری در اختیار بودن عدد و ارقام درست لست.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، اضافه کرد: تمام کسانی که آمارهای مهاجرت‌ها را ارائه می‌دهند، مرجع و عدد و ارقامی در اختیار ندارند و بهترین مرجعی که می‌تواند در این زمینه آمارها را ارائه دهد، پلیس گذرنامه است.

وی با اشاره به اقدامات وزارت علوم در خصوص ترجمه مدارک، یادآور شد: فراجا اطلاعات لازم از مهاجرت را که جزء اطلاعات محرمانه است، در اختیار دارد و کمک می‌کند تا بنیاد ملی نخبگان به آمارهای مهاجرت نخبگان دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به فرموده پیامبر اسلام مبنی بر این‌که علم را بیاموزید ولو در چین، گفت: پیامبر اسلام نیز با مهاجرت نخبگان مخالف نبوده است و باید یاد بگیریم، آن کسی که از کشور خارج می‌شود، دشمنی با کشور ندارد.

تعطیلی کسب و کارها

دهقانی‌ فیروزآبادی درخصوص رویکرد معاونت علمی درباره تعطیلی پلتفرم‌ها و کسب و کارها، گفت: ما تاکید کرده‌ایم کسب و کارهایی که تعطیلی آنها منجر به آسیب رساندن به مردم می‌شود، اقدام درستی نیست.

وی افزود: ما بر این باوریم که اگر تشخیص داده می‌شود که مدیریت کسب و کارها و فرهنگ حاکم بر آنها مشکل دارند، جریان‌هایی چون بسیج دانشجویی و غیر را حمایت و تقویت کنید تا قضای رقابت ایجاد شود.

هواپیمای مسافربری ۷۲ نفره از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور، درباره آخرین وضعیت ساخت هواپیمای مسافربری ٧٢ نفره که به عنوان یک پروژه دانشگاهی در دانشگاه امیرکبیر پیگیری می‌شود، گفت: از این پروژه بازدید کردیم، پروژه خوبی است؛ اما از نظر فنی اصلا زیرساخت ندارد. این پروژه در ٧-٨ جلسه بررسی شد و مشخص شد که به دلایل متعدد، پروژه‌ای نیست که جوابگوی صنعت هواپیمایی باشد. 

وی ادامه داد: تصمیم بر این شد شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند در این حوزه به سراغ ساخت و طراحی بخش‌های مختلفی از جمله سیم‌های کنترل، ناوبری هدایت، ابزارهای موتور بروند و همچنین با کشورهایی که روابط خوبی داریم، در صنعت هوایی کنسرسیوم تشکیل دهیم. در نهایت جمع‌بندی شد که به عنوان عضوی از یک کنسرسیوم در ساخت یک هواپیمای جدید روسیه مشارکت داشته باشیم.

هوش مصنوعی

دهقانی فیروزآبادی در خصوص رسیدن کشور به ۱۰ کشور برتر دنیا در حوزه هوش مصنوعی، گفت: سال گذشته گفت‌وگوهایی زیادی با رئیس‌جمهور و همینطور دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان برنامه و بودجه برای الزام ایجاد یک مرکز ملی توسعه هوش مصنوعی و در کنارش یک شورای ملی راهبری انجام شد و در این راستا برنامه‌ها و مدل‌های کشورهای مختلف در حوزه هوش مصنوعی مورد مطالعه قرار گرفت.

معاون علمی رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه سال گذشته راه‌اندازی مرکز ملی هوش مصنوعی و شورای راهبری به تصویب رسید و اعضای شورا مشخص شدند، گفت: سال گذشته طی جلساتی که با سرمایه‌گذاران بخش دولتی و صندوق توسعه ملی و صندوق نوآوری داشتیم، راه‌اندازی صندوق پژوهش فناوری هوش مصنوعی با سرمایه ١٠ هزار میلیارد تومانی اسفندماه سال ١۴٠٢ برنامه‌ریزی شد.

وی ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی شده است مرکز ملی هوش مصنوعی، اپراتور هوش مصنوعی را ایجاد کند که این اپراتور ٣ خدمت اصلی مزرعه پردازشی بزرگ، مرکز داده بزرگ و کتابخانه‌های بزرگ زبانی و تصویری را ارائه می‌دهد. همانطور که اپراتورهای تلفن همراه خدمات اینترنتی را ارائه می‌دهند، اپراتور ملی هوش مصنوعی نیز خدمات پردازشی بزرگ و خدمات کتابخانه‌های محاسباتی را در اختیار دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و سازمان‌ها و نهادها قرار می‌دهد.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه ایران از نظر دانش فنی و نیروی انسانی وضعیت خوبی دارد، گفت: در حوزه مقالات و ارجاعات، ایران رتبه ١٧ یا ١٨ را دارد، اما در حوزه کاربرد رتبه ٧٠ تا ٨٠ را دارد که این جایگاه به دلیل نبودن زیرساخت‌ها در کشور است و پیش‌بینی می‌کنیم در سال١۴٠٣ تحول خوبی در حوزه هوش مصنوعی با ایجاد اپراتور ملی هوش مصنوعی و توسعه زبرسیستم ها داشته باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور با اشاره به اینکه مرکز ملی هوش مصنوعی جایگاهی فراتر از معاونت علمی است، گفت: از تمام دستگاه ها دعوت می کنیم که ای مرکز را تقویت کنند.

وی افزود : پیش بینی ما این است که در سال ١۴٠٣ به چند صد GPU دسترسی پیدا کنیم البته تحریم های شدیدی در این حوزه وجود دارد و حتی عربستان و امارات که برای خرید GPU اقدام کرده اند و حتی پول پرداخت کرده اند اما تحریم شده اند. امیدواریم دانشگاه ها GPU هایی را دارند برای استفاده تجمیعی در اختیار قرار دهند.


پیش بینی رشد ۱۰۰ درصدی حضور دانش بنیان ها در بازار سرمایه در سال ۱۴۰۳


وی در پاسخ به سوال دیگری درباره حضور شرکت‌های دانش بنیان در بورس گفت: تاکنون ۱۰۸ شرکت در بازار سرمایه حضور دارند که تا پایان سال رشد صد درصدی خواهند داشت.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور با اشاره به اینکه
یکی از مراحل بلوغ شرکت‌های دانش‌بنیان عرضه شدن آنها در بازار سرمایه و مشارکت آنها توسط سرمایه مردم است، افزود: رشد نهایی شرکت‌های دانش‌بنیان ورود به بورس است.

دهقانی ضمن بیان این مطلب که لزومی ندارد یک شرکت دانش بنیان برای ورود به بورس به معاونت علمی مراجعه کند، افزود: آنجایی که بحث کلان داده ها مطرح می شود یا بحث داده های مرتبط با مردم یا امنیت مردم مرتبط می شود، صلاحیت شرکت ها برای ورود به بورس در یک کارگروهی که در معاونت علمی تشکیل شده، مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرد.


ادامه دارد

دیگر خبرها

  • ایجاد دفتر فراجا در بنیاد ملی نخبگان؛ علت چیست؟!
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • تاثیر سلامت دهان و دندان بر تقویت سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • چرایی ایجاد دفتر «فراجا» در بنیاد ملی نخبگان/۲ بال علم و فناوری «وعده صادق»
  • «پویش سلامت دهان و دندان» ۱۷ تا ۱۹ اردیبهشت برگزار می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • اساتید دانشگاه‌ها همواره دغدغه حل مسائل کشور و ملت را سرلوحه کار خود قرار داده اند.