Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی گفت: تناسبی میان رشته‌های دانشگاهی با مشاغل موجود نیست و باید در این زمینه راه درمان پیدا شود.

عبدالمجید خشنود عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی درباره افزایش تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی و رشته‌های غیر مرتبط اظهار کرد: موضوع افزایش رشته‌های غیر مرتبط به عنوان یکی از معضلات جامعه دانشگاهی شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: فارغ التحصیلان رشته‌های مادر در حوزه مهندسی مانند: مهندسی مکانیک، مهندسی برق، مهندسی عمران و ... جذب بازار کار می‌شوند و رشته‌های آن‌ها کمتر با مشاغلشان غیر مرتبط است.

خشنود تصریح کرد: در رشته‌های پایین‌تر خیلی این مشکل را داریم که دانش آموختگان در رشته‌های تخصصی خود اغلب به علت اینکه اشتغال پیدا نمی‌کنند در کسب و کار‌های دیگر مشغول به فعالیت می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: رشته‌های غیر مرتبط فارغ التحصیلان دانشگاهی با بازار کار از یک طرف بعد روانی و شخصیتی و اجتماعی برای دانشجویان دارد و آن‌ها را در این زمینه افسرده می‌کند و از طرف دیگر بودجه آموزش عالی یا وزارت علوم در دانشگاه‌های دولتی برای تربیت و پرورش استعداد دانشجویان هدر می‌رود و مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او با بیان اینکه برای رشته‌های غیر مرتبط با مشاغل فارغ التحصیلان دانشگاهی در ابعاد مختلف باید راه درمان پیدا شود، تاکید کرد: از تیم جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری انتظار داریم که با یک برنامه ریزی کلان و کلی نیازمندی‌های کشور را در افق آینده مشخص کنند و در این زمینه رشته‌های مورد نیاز را در برنامه‌های بلند مدت ۵ تا ۱۰ ساله درنظر بگیرند تا بتوانند به اینصورت رشته‌های نیازمند دانشگاه‌ها را تامین کنند.

خشنود گفت: در گذشته به برقراری تناسب میان رشته‌های دانشگاهی با فارغ التحصیلان توجه نشده و همه دانشگاه‌ها بر اساس نیازمندی‌های محلی و بخشی اعلام نیاز می‌کنند و این عامل باعث می‌شود تا دانشجویان تنها با راهنمایی‌های اولیه در رشته مورد نظر شرکت کنند که در نهایت در افق بلند مدت ۴ ساله کارشناسی یا سایر مقاطع بعد از فارغ التحصیلی به این نتیجه می‌رسیم که بازار کار متناسبی با رشته مورد نظر وجود ندارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی اضافه کرد: وزارت علوم، معاونان آموزشی و دفتر برنامه ریزی وزارت علوم باید برقراری تناسب میان رشته‌های دانشگاهی با بازار کار فارغ التحصیلان را در دستور کار خود قرار دهد و به عنوان اولویت خود به آن نگاه کند تا هر چه سریع‌تر اصلاح شود و دیگر شاهد این موضوع نشویم، در غیر اینصورت دچار کمبود نیرو خواهیم شد.
افزایش خروج نخبگان از کشور به دلایل مختلف

خشنود بیان کرد: خیلی از فارغ التحصیلان و نخبگان ایرانی از کشور به علت نبود اشتغال و هزاران دلیل دیگر خارج می‌شوند وبرخی دیگر به علت علاقه به وطن و خانواده در این زمینه موفق نمی‌شوند.

او گفت: انگیزه فارغ التحصیلان دانشگاهی طی سال‌های اخیر برای خروج از کشور رو به افزایش بوده است

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: فارغ التحصیلان دانشگاهی رشته های دانشگاهی رشته های غیر مرتبط وزارت علوم بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۵۷۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی

از میان ۲۰ تن از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی، پنج نفر اصفهانی فعال در این دانشگاه در میان پراستتنادترین استادان معرفی شدند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، ارائه مقالات و تحقیقات علمی و پژوهشی از جمله فعالیت‌های استادان و دانشمندان فعال در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی است که ذیل همین فعالیت‌ها استناد به مقالات و پژوهش‌های برتر علمی روز جهان از سوی استادان بعنوان یک شاخص شناخته می‌شود.

شاخصی که در کشورهای توسعه یافته و مدرن به نسبت دیگر کشورها بالاترین درصدها را نشان می دهد و کشورهایی از جمله آمریکا، چین، انگلستان، آلمان و استرالیا در این بین سرآمد پراستنادترین‌ها هستند.

در کشورمان نیز دانشگاه آزاد اسلامی نیز ۲۳ هزار عضو هیئت علمی وابسته و پیوسته فعالیت دارند، که با طرح ها و برنامه‌ریزی های مدیران این دانشگاه استادان در حمایت از اساتید فناور، زمینه ارتقا علمی و تحقیقاتی استادان، رشد ۹ برابری به نسبت چهاردهه اخیر رشد نشان می‌دهد.

استان اصفهان با داران بودن مراکز متعدد دانشگاهی، آموزشی و دانش بنیان از جمله مناطقی است که توانسته در بین پراستنادترین استادان جای گرفته و از میان ۲۰ استاد برتر پنج استاد پراستناد را به خود اختصاص دهد.

دکتر «داود طغرایی سمیرمی» از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خمینی شهر اصفهان، با ۶۴۹ مقاله و ۲۳ هزار و ۷۶۲ استناد در میان همه استادان دانشگاه‌های آزاد کشور سرآمد است و در جایگاه اول این فهرست جای گرفته است.

دکتر مسعود افرند با ۲۲ هزار و ۴۳۵ استناد از دانشگاه نجف آباد، دکتر آرش کریمی پور با ۱۵ هزار و ۷۶۳ استناد از واحد دانشگاهی نجف آباد، دکتر علی‌رضا نظام زاده اژیه با ۱۲ هزار و ۶۹۱ استناد از دانشگاه شهرضا و دکتر حمیدرضا بخششی راد با شش هزار و ۷۵۶ استناد از دانشگاه آزاد نجف آباد چهار استاد دیگری هستند که نامشان در میان استادان پراستناد جای گرفته است.

سهم این پنج استاد در مجموع ۸۱ هزار و ۴۰۷ مورد استناد به مقالات آنها از سوی محققان و دانش پژوهان بوده است.

کد خبر 749594

دیگر خبرها

  • امسال برای اشتغال فارغ‌التحصیلان برنامه ریزی شده است
  • نیروها به تناسب ظرفیت اشتغال در حوزه معدنی کرمان آموزش ببینند
  • دانشگاهیان، پیشرفت‌های کشور را روایت کنند
  • آغاز به کار بیست و چهارمین کنگره مغز و اعصاب کودکان
  • وزارت کار بخشی از سهم اشتغال کشور را به فارغ‌التحصیلان اختصاص داده است
  • ۵ اصفهانی در بین پراستنادترین استادان دانشگاه آزاد اسلامی
  • همه فارغ‌التحصیلان دانشگاه بخوانند؛ بزرگترین استخدام تاریخ ایران برگزار می‌شود +جزئیات
  • اشتغال فارغ التحصیلان، افزایش بهره‌وری و جهش تولید
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • گام‌های بلند دانشگاه علمی کاربردی برای اشتغالزایی در کردستان + فیلم