Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-30@23:59:16 GMT

جهان شاهد چند آزمایش هسته‌ای بوده است؟

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۰۸۴۶

چند کشور جهان از سال ۱۹۴۵ تاکنون بیش از ۲ هزار آزمایش هسته‌ای به اجرا گذاشته‎اند.

خبرگزاری میزان – روز ۲۹ آگوست سالروز مبارزه با آزمایش هسته‌ای در جهان نام گرفته است.

به گزارش «آرمز کنترل آسوشیشن»، مجمع عمومی سازمانن مل در نشست ۶۴ خود در ماه اکتبر سال ۲۰۰۹ قطعنامه‌ای با عنوان «پیمان منع جامع آزمایش هسته ای» را تصویب کرد و روز ۲۹ آگوست را روز مبارزه با آزمایش هسته‌ای در جهان نامگذاری کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتحاد شوروی در یک دوره ۴۰ ساله در محوطه آزمایش هسته‌ای «سمیپا لاتینسک» در قزاقستان صد‌ها آزمایش هسته‌ای انجام داد؛ این محوطه ۲۵ سال پیش در روز ۲۹ آگوست بسته شد و این آزمایش‌ها نیز پایان یافتند اما آزمایش‌های هسته‌ای جهان تاکنون به بیش از ۲ هزار مورد می‌رسد.

نخستین آزمایش هسته‌ای جهان در روز ۱۶ جولای سال ۱۹۴۵ انجام شد و اکنون شمار این آزمایش‌ها به ۲ هزار و ۵۶ مورد رسیده است.

در شصت و چهارمین نشست سازمان ملل قطعنامه ۶۴/۳۵ با هدف مبارزه و پایان دادن به آزمایش‌های هسته‌ای جهان تصویب شد.

این قطعنامه سازمان ملل خواهان افزایش آگاهی درباره اثرات فاجعه بار آزمایش‌های هسته‌ای است و بر ضرورت متوقف شدن این آزمایش‌ها برای دستیابی به جهانی عاری از سلاح هسته‌ای تاکید می‌کند.

تاکنون ۸ کشور در جهان ۲ هزار و ۵۶ آزمایش هسته‌ای را در ده‌ها سایت انجام داده‎اند؛ جزایر آتولز در اقیانوس آرام، نوادا و الجزایر از جمله این سایت‌ها هستند.

«آرمز کنترل» در گزارش خود می‌نویسد که بیشتر این سایت‌های آزمایش هسته‌ای محل زندگی بومیان بوده و با پایتخت‌های کشور‌های انجام دهنده این آزمایش‌ها فاصله بسیاری داشته‎اند.

بیشتر بخوانید: حمله اتمی آمریکا به هیروشیما و ناگازاکی چگونه انجام شد و چه پیامدهایی داشت؟ فیلم| آمریکا کشوری با هزاران آزمایش هسته‎ای و موشکی

آزمایش‌های هسته‌ای جهان تاکنون از سوی آمریکا، روسیه، انگلیس، فرانسه، چین، هند، پاکستان و کره شمالی انجام شده‎اند.

آمریکا که مقام‎های آن همواره ادعای مبارزه با دستیابی به سلاح هسته‌ای را دارند، بیشترین آزمایش هسته‌ای را در جهان به خود اختصاص داده و نیمی از آزمایش‌های هسته‌ای جهان از سوی این کشور انجام شده‎اند.

آزمایش‌های هسته‌ای جهان در فاصله سال‌های ۱۹۴۵ تاکنون به شرح زیر هستند:

آمریکا در فاصله سال‌های ۱۹۴۵ تا ۱۹۹۲ حدود هزار و ۳۲ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. روسیه در فاصله سال‌های ۱۹۴۹ تا ۱۹۹۰ حدود ۷۱۵ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. جایگاه سوم متعلق به انگلیس بوده که در فاصله سال‌های ۱۹۵۲ تا ۱۹۹۱ حدود ۴۵ آزمایش انجام داده است. فرانسه از سال ۱۹۶۰ تا ۱۹۹۶ حدود ۲۱۰ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. چین در میان سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۹۶ حدود ۴۵ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. هند یک آزمایش هسته‌ای را در سال ۱۹۷۴ انجام داده است.

از ماه سپتامبر سال ۱۹۹۶ که پیمان منع جامع آزمایش‌های هسته‌ای به امضا رسیده نیز ۱۰ آزمایش در جهان انجام شده که به شرح زیر هستند:

هند در سال ۱۹۹۸، ۲ آزمایش هسته‌ای انجام داده است. پاکستان نیز ۲ آزمایش هسته‌ای را در ۱۹۹۸ انجام داده است. کره شمالی نیز در فاصله سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۷ حدود ۵ آزمایش هسته‌ای انجام داده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: تحولات بین الملل آزمایش هسته ای بمب هسته ای

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: آزمایش هسته ای تحولات بین الملل آزمایش هسته ای بمب هسته ای آزمایش هسته ای انجام داده آزمایش های هسته ای جهان آزمایش هسته ای فاصله سال هسته ای جهان آزمایش ها انجام شد ۲ هزار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۰۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود

وزیر فرهنگ با تاکید بر اینکه رئیس‌جمهور مسئولان را موظف کرده‌ که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنند، گفت: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی اظهار کرد: به زودی قصد عزیمت به کشور آذربایجان برای شرکت در یک اجلاس را دارم؛ در این سفر دیدارهای مختلفی داریم و تلاش خواهیم کرد سطح تعاملات مشترک را ارتقا دهیم.

وی بیان اینکه باید از این سخنگاه بین‌المللی برای رساندن پیام انقلاب اسلامی و نگاه متعالی فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کنیم، افزود: تلاشمان این است که در مسیر دیپلماسی فرهنگی و ارتقای ارتباطاتمان با کشورهای منطقه بتوانیم با آذربایجان نیز به واسطه همین نگاه، گفت‌وگوها را انجام دهیم و از این فرصت برای اعتلای حوزه فرهنگی و تعاملات فرهنگی منطقه‌ای مشترک استفاده کنیم.

وزیر فرهنگ درباره حمایت دولت از شرکت‌های دانش بنیان تصریح کرد: دولت، دانش پایه است و تقریباً جلسه‌ای از جلسات دولت را در خاطر ندارم که رئیس‌جمهور در مورد شرکت‌های دانش بنیان و فن‌آوری‌های نوین به همه اعضای دولت مطالبی را گوشزد نکرده باشند، در همین راستا مسئولان را موظف کرده‌اند که هرکدام تفاهم‌نامه‌های جداگانه‌ای با معاونت علمی فناوری منعقد کنیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مجموعه‌های تابعه آن مثل سازمان اوقاف و امور خیریه، نهاد کتابخانه‌ها و سازمان سینمایی با قوت در این مسیر حرکت می‌کنند و از جمله مهم‌ترین اقداماتی که در دستور کار قرار دارد ایجاد شهرهای جدید صنایع خلاق فرهنگی است.

وی افزود: در چند نقطه کشور مطالعات این مسئله را انجام داده‌ایم و به زودی تحول جدی فن‌آورانه و دانش پایه در حوزه حکمرانی فرهنگ را مشاهده خواهیم کرد.

کد خبر 748984

دیگر خبرها

  • رئیسی: دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • دولت با شیوه سه جانبه‌گرایی تعیین حقوق کارگران موافق است
  • در سال ۱۸۱۶ جهان شاهد سالی بدون تابستان بود
  • انجام آزمایش تب مالت دامها نیازمند همکاری مردم در روستاها است
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • شاهد تحول فن‌آورانه در حوزه حکمرانی فرهنگی خواهیم بود
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • بیانیه شورایعالی انقلاب فرهنگی در حمایت از دانشجویان آمریکا
  • بیانیه شورای عالی انقلاب فرهنگی درحمایت از دانشجویان آمریکایی
  • روستای رودریش شهرستان کهگیلویه درگیر اپیدمی بیماری تب مالت است