Web Analytics Made Easy - Statcounter

زمانی که سربازان انگلیسی ۱۵ سال قبل در هلمند مستقر شدند همتایان آنها در طالبان با لباسهای سنتی مسلح به مسلسل و نارنجک اندازهای روسی با چند دهه قدمت بودند و هر متر از به اصطلاح "منطقه سبز" جنگلی که محل وقوع نبردها بوده را میشناختند اما از تجهیزات و آموزش ضعیفی برخورداربودند. حالا بعد از روند آشفته خروج نیروهای خارجی از افغانستان، طالبان یک جایزه ۶۲ میلیارد پوندی از تجهیزات نظامی شامل صدها هواپیمای بال ثابت و هلی کوپتر تاکتیکی، ده ها هزار خودروی زرهی و صدها هزار سلاح را به ارث برده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به نقل از دیلی میل، به ندرت این گروه شاهد یک چنین تغییر آزاردهنده و روشنی در ظاهر و قابلیتهایش بوده است.

حالا لباسهای طالبان از صندل و لباس سنتی جایش را به چکمه نظامی و یونیفرمهای استتار نظامی داده است.

دیگر خبری از مسلسلهای کلاشنیکف آ.ک۴۷ نیست و به جایش طالبان مسلسلهای مجهز به دوربین ام ۴ که مخصوص کلاه سبزهای آمریکا است را حمل می کنند.

۱۵ سال قبل به ندرت نیروهای طالبان کلاه محافظ روی سرشان داشتند. اما امروز کلاه محافظ سر آنها حتی از آنچه که سربازان انگلیسی دارند گرانتر و پیشرفته تر است. همچنین به نظر می رسد که این گروه به بی سیم های محبوب کلاه سبزهای آمریکا که از مدل پیشرفته MBITR-۲ که اکثر پرنسل متعارف ارتش انگلیس به آنها دسترسی ندارند دست پیدا کرده است. این بی سیمها در اختیار نیروهای دولتی افغانستان قرار می گرفتند.

در حالی که تسلیحات آنها به نظر تمیزتر بوده و بهتر نگهداری شده است، یونیفرمهایشان هم شسته شده و اتو کشیده به نظر می آیند و آنها به سبک سربازان انگلیسی سلاح هایشان را به دست می گیرند.

یک افسرارتش انگلیس گفت: من تحت تاثیر قرار گرفته ام، بله آنها همه این تجهیزات را دارند اما با قضاوت از روی ظاهرشان آنها ممکن است همچنین ایده هم داشته باشند. طالبان برنامه و روحیه بالا و تجهیزات مناسب داشته و آنها دارند پیروز می شوند.

دگرگونی این گروه شبه نظامی و تبدیل شدنش از یک نیروی چریکی به یک ارتش به شدت حرفه ای و به طرزی تاثیرگذار مجهز، به قیمت پول مالیات دهندگان غربی تمام شده است.

آمریکا و انگلیس نه فقط پول این تجهیزات گرانقیمت چشمگیر را داده اند بلکه همچنین بودجه آموزش نیروهای امنیت ملی افغانستان را همچنان که این نیروها فرار کرده و رده های طالبان را پر می کنند داده اند.

طنز ماجرا در این است که زرادخانه جدیدا یافته شده طالبان قرار بوده برای جلوگیری از افتادن کنترل افغانستان به دست طالبان استفاده شوند.

جیم بنکس، نماینده جمهوریخواه کنگره آمریکا که اطلاعات در این زمینه را سنجیده، فاش کرد که طالبان اکنون "بیشتر از ۸۵ درصد کشورهای جهان هلیکوپترهای بلک هاوک در اختیار دارد".همچنین یک مساله هشدار دهنده این است که این گروه همچنین دستگاه های شناسایی و گردآوری اطلاعات بیومتریک را نیز به دست آورده که می تواند به آنها در شناسایی افغانهای همکار با نیروهای ائتلاف خارجی که هنوز خیلی هایشان در این کشور گرفتار بوده و ممکن است توسط طالبان گروگان گرفته شوند، کمک کند.

بنکس که قبلا به عنوان افسر مسئول تامین تسلیحات در افغانستان خدمت کرده اظهار کرد: به دلیل غفلت این دولت، طالبان اکنون به تجهیزاتی نظامی به ارزش ۸۵ میلیارد دلار دسترسی دارد. چیزی که برای من و خیلی های دیگر باور نکردنی و غیرقابل درک است این است که طالبان اکنون به دستگاه های بیومتریک نیز دسترسی دارد. این دولت هنوز برنامه ای برای بازگرداندن این تجهیزات و یا محموله ها ندارد.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا هم اذعان کرد که "تصویر کاملی" از اینکه چه میزان از تجهیزات نظامی مفقود شده ممکن است در دستان دشمن باشد ندارد.

بن والاس وزیر دفاع انگلیس نیز اذعان کرد که برخی تجهیزات ارتش انگلیس ممکن است بعد از بازگشت سربازان با هواپیما به خانه پشت سر مانده باشند. اما او تاکید کرد که هیچ یک از آنها "مرگبار" یا "حساس" نیست./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۱۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف

سفارت طالبان در مالزی اعلام کرد: رئیس سازمان بررسی و توسعه اتاق تجارت مالزی از نقیب‌الله احمدی، سفیر طالبان در این کشور برای حضور در کنفرانس بین‌المللی وقف که به میزبانی مالزی برگزار می‌شود، دعوت کرد.

این سفارت افزود: این مقام مالزیایی اظهارداشت که سرمایه‌گذاران مالزی خواهان سرمایه‌گذاری در افغانستان هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده‌اند
  • اوکراین با کمبود قطعات یدکی برای تعمیر تجهیزات غربی روبرو است
  • حضور ویرانگرِ آمریکا | افغانستان
  • ارتش اوکراین با کمبود شدید نیروی نظامی روبروست
  • دعوت از طالبان برای شرکت در کنفرانس وقف
  • عملیات «فتح موعود» و تحقیر نیروی دریایی آمریکا
  • روسیه: ۹۱۵ نیروی ارتش اوکراین کشته شدند
  • پیشی گرفتن ترامپ از بایدن در نظرسنجی‌ها
  • طالبان هیچ‌گونه قاعده و قانونی در حوزه مرزبانی ندارد
  • جنایات اسرائیل نفرت مردم آمریکا را برانگیخته است