Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک استاد دانشگاه با تاکید بر لزوم تداوم فعالیت های هسته ای بدون توجه به محدودیت های برجامی گفت: پیاده سازی این سیاست، آمریکا و غرب را به مرور به این باور می رساند که دوران امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن تمام شده است. - اخبار سیاسی -

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، درباره راهبرد دولت سیزدهم برای پیگیری مذاکرات وین گفت:  آقای رئیسی در زمان انتخابات تعدادی وعده انتخاباتی به مردم داد که یکی از آنها مسئله رفع تحریم ها بود و به طبع  اگر نتیجه مذاکرات رفع تحریم ها باشد ایشان قطعا علاقه مند است تا مذاکرات وین مجددا از سر گرفته شده و به یک نتیجه مشخص برسد ولی مشکل اصلی که در 6 دور گذشته مذاکرات وین وجود داشته این بوده که آمریکایی ها در عمل نشان داده اند که نمی خواهند به برجام بازگردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حتی در اظهاراتشان نیز تاکید می کنند که خواستار انعقاد یک توافق گسترده تر با ایران که شامل مسائل غیرهسته ای از جمله فعالیت های منطقه ای یا موشکی ایران نیز می شود، هستند. 

وی با بیان اینکه مسئله مورد اهمیت برای ایران این است که در قبال دادن امتیاز باید امتیاز نیز گرفته شود، تصریح کرد:  از این جهت توپ در زمین آمریکایی ها است و اگر حاضر شوند که در عمل و نه در حرف به برجام بازگردند، طبعا مذاکرات وین نیز مجددا از سر گرفته می شود ولی اگر بخواهند همانند ماه های اخیر دنباله روی سیاست های شکست خورده ترامپ در قبال ایران باشند، بدون شک مذاکرات وین نیز نمی تواند دستاورد مشخصی برای ایران داشته باشد. 

ایزدی درباره فرضیه خروج ایران از برجام در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین گفت: خروج از برجام توصیه نمی شود چرا که برجام یک سری تعهدات را برای دو طرف در برداشته که تنها ایران به این تعهدات عمل کرده است. بنابراین خروج ایران از برجام به مثابه این می ماند که با وجود اینکه شما خانه ای را خریده و پول آن را نیز تا انتها پرداخت کرده اید ولی با این حال فروشنده، خانه را تخلیه نمی کند. بر همین اساس لزوما نیازی نیست که ما از برجام خارج شویم.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطرنشان کرد: البته یکی از راه های موجود برای ایران در صورت تداوم فشارهای آمریکا و غرب می تواند خروج ایران از NPT  باشد. چرا که محدودیت هایی که ما ذیل این پیمان بین المللی پذیرفته ایم عملا هیچ گونه منافعی برای کشورمان به همراه نداشته است. بنابراین اقدامات ایران کاملا وابسته به اقداماتی است که طرف مقابل انجام می دهد. 

این استاد دانشگاه در پاسخ به این سوال که چه راهکارهایی برای ایران وجود دارد که طرف های مقابل بویژه آمریکا را ملزم به اجرای تعهدات خود در برجام کند و این توافقنامه را از وضعیت بن بستی فعلی خارج کند، گفت: اساساً برجام توافقی بود که می توانست منافعی را برای ایران به همراه داشته باشد ولی متاسفانه به گونه ای نوشته شد که از همان ابتدا مشخص بود برخلاف ادعای مسئولان وقت کشورمان نمی تواند منافع ایران را تامین کند. البته این مسئله نیز به سیاست های آمریکا در قبال ایران باز می گردد ولی به هر حال برای مجاب کردن آمریکا به بازگشت و پایبندی به تعهدات خود در برجام راه های مختلفی وجود دارد که یکی از این راه ها افزایش توانمندی هسته ای کشور است. 

ایزدی ادامه داد: برنامه هسته ای ایران کاملا صلح آمیز و زیر نظر آژانس انرژی اتمی است و لازم است که دولت جدید در چارچوب قوانین و بدون پایبندی به محدودیت های برجامی، فعالیت هسته ای خود را ادامه دهد. پیاده سازی این سیاست، آمریکا و غرب را به مرور زمان به این باور می رساند که دوران امتیاز گرفتن و امتیاز ندادن تمام شده و بر اساس این باور جدید مذاکرات احتمالی در آینده را سازماندهی کند.

وی یادآور شد همانطور که رئیس جمهور در اظهار نظرات اخیر خود بارها مورد اشاره قرار داده است، سیاست ایران در قبال مذاکرات برجامی باید به گونه ای باشد که مقدرات کشور به ویژه در حوزه اقتصادی به هیچ عنوان به این مذاکرات پیوند نخورد. 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: برجام برجام مذاکرات وین برای ایران هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین

بشار اسد با وجود شرایطی که پشت سر گذاشته است، ثبات موضع کشورش در قبال مساله فلسطین و مقاومت را مورد تاکید قرار داد.

به گزارش ایسنا، بشار اسد رئیس جمهور سوریه با تاکید اینکه موضع کشورش از زمان ظهور مساله فلسطین در سال ۱۹۴۸ ثابت بوده است، افزود که با وجود شرایطی که سوریه از سر گذرانده است، یک لحظه یا تحت هر شرایطی که بوده موضعش دچار تزلزل نشده است.

وی تصریح کرد هر آنچه می‌تواند در حد امکانات موجود ارائه کند، بدون هیچ تردیدی در اختیار فلسطینی‌ها یا هر مقاومتی در برابر رژیم صهیونیستی قرار خواهد داد.

اسد همچنین خاطرنشان کرد که موضع دمشق در قبال مقاومت، «به عنوان یک مفهوم یا عمل، تغییر نخواهد کرد، بلکه تثبیت‌تر خواهد شد».

وی اشاره کرد رویدادها ثابت کرده است که هر کسی که تصمیمی ندارد هیچ امیدی به آینده ندارد و هر که صاحب قدرت نباشد در این دنیا ارزشی ندارد و هر که در دفاع از وطن مقاومت نکند، در درجه اول لایق وطن نیست.

اسد در سخنرانی خود در نشست گسترده کمیته مرکزی حزب بعث سوسیالیست عربی که روز شنبه در کاخ کنفرانس در دمشق پایتخت این کشور برگزار شد، تاکید کرد که سوریه «امروز تسلیم نخواهد شد زیرا ماهیت موضوع تغییر و خود دشمن نیز تغییر نکرده است».

براساس گزارش روزنامه الوطن سوریه، رئیس جمهور سوریه در این زمینه با تاکید بر اینکه «تنها متغیر، رویدادها به شکل بیرونی» است، توضیح داد که کشتارها با رفتار رژیم اشغالگر چه تعداد روند کشتار افزایش یا کاهش یابد، اتفاقی نیست.

اسد همچنین با اشاره به اینکه «سوگیری کورکورانه کشورهای غربی نسبت به صهیونیسم چیز جدیدی نیست» تاکید کرد: «تا زمانی که وضعیت تغییر نکند و حقوق فلسطینی‌ها و سوری‌ها به دست نیاید، هیچ چیزی موقعیت دمشق را تغییر نخواهد داد یا یک تار موی آن را جابجا نخواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد که تسلیم، احساس کاذب امنیت، شاید قدرت و گاهی موجودیت می‌دهد اما اسد توضیح داد که این تا زمانی است که ماموریت لازم به پایان برسد و پس از آن مردم، کشورها و ملت‌ها کنار گذاشته می‌شوند.

وی افزود: وقتی از وطن صرف نظر می‌شود این به معنای نابودی و از بین رفتن آنها است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • رویکرد بایدن در قبال تظاهرات ضد صهیونیستی دانشجویان در آمریکا
  • تاکید اسد بر موضع باثبات سوریه در قبال مقاومت و فلسطین
  • از پیشرفت در مذاکراه تا ضرب‌الاجل اسرائیل/ گفتگو در مرز خوش‌‎بینی و بدبینی جریان دارد
  • مثلث آمریکایی چه هدفی را در تقابل با فعالیتهای هسته‌ای ایران دنبال می‌کنند؟ / نقشه راه گروسی در تهران پس از عملیات وعده صادق
  • در سفر رافائل گروسی به تهران موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • آیا در سفر گروسی موارد اختلافی ایران و آژانس حل خواهد شد؟
  • جهان برای تحقق آرمان فلسطین به پا خواسته است
  • چالش های اتحادیه اروپا در خاورمیانه چیست؟/ نگاه بروکسل به پرونده هسته ای ایران با اسرائیل متفاوت است/ اتحادیه اروپا می تواند با ایران در مقابله با تهدیدهای مشترک همکاری کند
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه را تغییر نمی‌دهد
  • اعتراضات دانشجویی سیاست ما در منطقه تغییر نمی‌دهد