Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره ۴۰۴۰۷۰۱۷۰۱ به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. باید دید که این قول بانک مرکزی چه زمانی عملی شده و در اختیار مردم قرار می­گیرد.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، قانون جدید چک که در سال 1397 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و در حال حاضر نیز بخش­هایی از آن اجرا می­شود، تاکنون توانسته بر فرایند صدور چک تاثیرات مثبتی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای مثال، تا قبل از تصویب این قانون، افرادی که معسر شناخته می­شدند نیز می­توانستند مجدد دسته چک بگیرند و چک بکشند. مشخص است که چک­هایی که این افراد صادر می­کردند، به احتمال زیاد بلا­محل بوده و در هنگام مراجعه دارنده چک به بانک جهت وصول، برگشت می­خورد.

 

از طرف دیگر، چون تا قبل از اجرای قانون جدید چک، صدور چک قابل ردیابی نبود و جایی ثبت نمی­شد، بنابراین بسیاری از فرایندهای پولشویی نیز از این طریق اتفاق می­افتاد. این موارد در کنار برگشت چک­ها، پرونده­های زیادی در قوه قضائیه ایجاد می­کرد و موجب شده بود تا چک ­های برگشتی، دومین رتبه ورود خواسته به دادگستری را داشته باشد. تا جایی که در سال 1395، سید اسدالله جولایی؛ مدیرعامل وقت ستاد دیه کشور، در مصاحبه­ ای بیان کرد که در این سال، 95 درصد زندانیان جرائم غیرعمد را محكومان مالی تشكیل می­دادند و بیش از 95 درصد از زندانیان زن محكوم مالی، به دلیل چک برگشتی محكوم شده بودند.

بیشتر بخوانید:

اطمینان از صحت معامله با دریافت پیامک ثبت چک در سامانه صیاد/ ریسک معاملات اعتباری با اجرای قانون جدید چک کم‌تر شد

 

 آمار چک­‌های برگشتی قبل و بعد از اصلاح قانون جدید چک

همچنین در گزارش مرکز پژوهش‌­های مجلس شورای اسلامی تحت عنوان پایش فضای کسب و کار در سال 1395، دغدغه بسیاری از صاحبان کسب و کار و از موانع مهم بر سر راه آنها، مسئله چک برگشتی معرفی شده که بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده بود. به گفته صاحبان کسب و کار در این گزارش مجلس، مسئله چک­های برگشتی حتی از اعمال تحریم­ها و بی­‌ثباتی درقیمت مواد اولیه وارداتی نیز مهم­تر بود.

 

بنابراین، اگر قانون صدور چک در جهت کاهش آمار چک­های برگشتی اصلاح نمی­شد که از صدور چک بلامحل توسط افراد معسر یا دارای سابقه چک رفع سوء اثر نشده جلوگیری کند، به بسیاری از کسب و کارها صدمات جدی­ای وارد میکرد. از طرف دیگر، افزایش مطالبات وصول نشده صاحبان کسب و کار نیز موجب متضرر شدن در دیگر معاملات و ضرر مضاعف می­شد.

 

نصرالله پژمانفر؛ رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی در رابطه با تاثیر اصلاح قانون صدور چک بر کاهش آمار چک­های برگشتی گفت: اجرای قانون جدید چک، بلافاصله بعد از تصویب و ابلاغ این قانون در سال 1397 شروع شد و از زمان اجرای آن تاکنون، قانون جدید چک تاثیر مثبتی بر روی کاهش چک‌های برگشتی از نظر تعداد و ارزش گذاشته است.

 

طبق آماری که بانک مرکزی هر ماه منتشر می­کند، در سال 1396 نسبت ارزش و تعداد چک­های برگشتی به چک­های مبادله­ شده به ترتیب برابر با 23 و 15 درصد بوده است. در حالی که این آمار بعد از تصویب قانون جدید چک و در سال 1399 به ترتیب برابر با 11.3 و 9.7 درصد است. در نمودار زیر روند کاهش نسبت ارزش و تعداد چک­های برگشتی به مبادله ­شده، از سال 1396 تا سال 1399 نشان داده شده است.

 

 

بهروز محبی نجم آبادی؛ عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز درباره این تاثیر اجرای قانون جدید چک گفت: قانون جدید چک ازجمله قوانینی است که نقش زیربنا و زیرساخت را برای فعالیت اقتصادی و بازرگانی دارد. این قانون قدمی در راستای هوشمندسازی و پیشگیری از تخلفات هم است.

 

لازم به ذکر است که قانون جدید چک به واسطه الزام کاربران چک به ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد بانک مرکزی و کاهش دخالت افراد در فرایند صدور دسته چک، به سمت ایجاد تقارن اطلاعاتی بین گیرنده و صادرکننده چک حرکت کرده و از این طریق، از صدور چک­های بلامحل جلوگیری کرد.

 

باید امکان ثبت و تائید چک در سامانه صیاد برای مردم تسهیل شود

یکی از مشکلاتی که برخی از صاحبان کسب و کار با آن مواجه هستند، عدم دسترسی به گوشی هوشمند و اینترنت و در نتیجه عدم دسترسی به سامانه صیاد بانک مرکزی جهت ثبت و تائید اطلاعات چک است. از این رو یکی از راهکارهای حل مشکل این دسته از افراد که امکان ثبت و تائید اطلاعات چک در سامانه صیاد را تسهیل می­کند، اتصال خودپرداز و سامانه­ های پیامکی به سامانه صیاد است.

 

بیشتر بخوانید:

کاهش مشکلات ثبت چک با اتصال خودپرداز‌ها به سامانه صیاد +فیلم

به گفته روابط عمومی بانک مرکزی، در مورد استفاده از پیامک برای ثبت و تائید چک، به زودی خدمات ثبت، تائید، انتقال و استعلام چک به صورت پیامکی و با همکاری سازمان فناوری اطلاعات، از طریق سرشماره 4040701701 به مشتریان فاقد گوشی هوشمند ارائه خواهد شد. باید دید که این قول بانک مرکزی چه زمانی  عملی شده و در اختیار مردم قرار می­گیرد.

 

اما در رابطه با اتصال خودپرداز به سامانه صیاد نیز باید بانک مرکزی این امکان را فراهم کند تا افرادی که در مناطق محروم صاحب کسب و کاری هستند نیز بتوانند از چک در معاملاتشان استفاده کنند.

 

مهدی طغیانی؛ عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در رابطه با لزوم اتصال خودپرداز به سامانه صیاد گفت: برای رفع مشکل مناطق محروم در خصوص ثبت و تائید اطلاعات چک، اتصال خودپردازها به سامانه صیاد موثر است و باید صورت بگیرد. علی رغم اینکه مشکل ثبت و تائید چک در مناطق محروم وجود دارد اما شاید درصد کمی از فعالین اقتصادی کشور هستند که به اینترنت دسترسی ندارند یا از مبادلات مالی از طریق بستر نقل و انتقالات الکترونیکی بی بهره­اند.

 

رئیس بعدی بانک مرکزی باید در اجرای کامل قانون جدید چک مصر باشد

با توجه به تغییر دولت و ریاست بانک مرکزی، لازم است تا رئیس جدید بانک مرکزی، در جهت اتصال خودپرداز به سامانه صیاد، همچنین در جهت اجرای سایر تکالیف اجرانشده قانون جدید چک با جدیت بیشتری عمل کند و نمایندگان مجلس نیز پیگیر اجرای کامل قانون جدید چک توسط وی باشند.

 

حسن نوروزی، نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در رابطه با پیگیری مجلس از اجرای قانون جدید چک گفت: ما در نظر داریم تا در روزهای آتی در مورد اجرای قانون جدید چک جلسه­ای برگزار کنیم و با رئیس بعدی بانک مرکزی نیز در این مورد صحبت کنیم تا در اجرای قانون جدید چک سریعتر عمل کنند.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: چک برگشتی چک صیادی چک الکترونیک بانک مرکزی پیامک ثبت و تائید اطلاعات چک اجرای قانون جدید چک مجلس شورای اسلامی چک در سامانه صیاد صاحبان کسب و کار سامانه صیاد چک های برگشتی صدور چک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان

همزمان با برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو که به معرفی توانمندی‌های صادراتی ایران می‌پردازد، بانک سامان به عنوان یک بانک پیشرو در ارائه خدمات به تجار کشور، حضوری فعال و پررنگ در این نمایشگاه دارد.

به نقل از سامان رسانه، هاله حسین‌زاده معاون بین‌‎الملل بانک سامان در گفتگویی، با بیان اینکه بانک سامان به منظور معرفی خدمات خود به صادرکنندگان کشور، حضوری پررنگ در نمایشگاه ایران اکسپو دارد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط و محدودیت‌های بین المللی، یکی از بزرگترین دغدغه‌های صادرکنندگان ایرانی نحوه وصول عواید صادراتی است. از این‌رو بانک سامان با توجه به شبکه گسترده و قوی کارگزاری از یک‌سو و از سویی دیگر تیم حرفه‌ایی و توانمند خود، توانسته نقش موثر و بسزایی در راحتی، سرعت و امنیت صادرات و وصول درآمد‌های حاصله در حوزه‌های مختلف داشته باشد.

معاون بین‌الملل بانک سامان سپس ادامه داد: در همین حال باید گفت که با توجه به جایگاه بسیار خوب بانک سامان در شبکه بانکی کشور، که طی چندین سال گذشته همواره در میان سه بانک اول کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی در حوزه واردات بوده، «بازار تقاضای» خوبی برای خرید ارز حاصل از صادرات در اختیار دارد که صادرکنندگان با اتکا بر توانمندی بانک سامان در این حوزه می‌توانند با سرعت و راحتی، تعهدات صادراتی خود را از طریق بانک سامان ایفا کنند.
حسین‌زاده در بخش دیگری از این گفتگو اظهار کرد: با توجه به سیاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سایر ارگان‌های متولی مبنی بر ایجاد ابزار‌های تشویقی و حمایتی در توسعه صادرات کشور و همچنین ایجاد بستری امن و راحت از طریق سیستم بانکی به منظور هدایت منابع ارزی واصله به سمت واردات مورد نیاز کشور، در آینده نزدیک نقش بانک‌ها به عنوان بازو‌های اجرایی بانک مرکزی در این فرایند پررنگ‌تر خواهد شد. از این رو، بانک سامان همانند گذشته، با تمام توان و قدرت آماده است تا در کنار فعالان اقتصادی کشور اعم از واردکنندگان و صادرکنندگان به عنوان حلقه واسط تسهیل‌گر حضور داشته باشد تا با شنیدن دغدغه‌ها و نیازهایشان به ارائه راه حل و راهکار‌های متناسب با آن‌ها بپردازد.

معاون بین‌الملل بانک سامان با اشاره به مزیت این بانک نسبت به سایر بانک‌های کشور در حوزه ارزی، عنوان کرد: همانطور که پیش‌تر اشاره کردم بانک سامان، طی چند سال گذشته همواره بین سه بانک نخست کشور از لحاظ حجم عملیات ارزی بوده که بی شک این مهم، نتیجه رضایت و خشنودی مشتریان از ارائه خدمات بانک سامان است و خود گویای مزیت بالای بانک سامان در شبکه بانکی کشور است.

هاله حسین‌زاده در پایان از تجار و فعالان حوزه واردات و صادرات کشور دعوت کرد تا در تمامی اوقات سال برای دریافت اطلاعات و آگاهی از خدمات قابل ارائه به همکاران بانک سامان در شعب ارزی و یا همکاران بانکداری شرکتی بانک سامان و یا صرافی سامان مراجعه کنند.

دیگر خبرها

  • مصباحی مقدم : کنترل بانک‌ها از خرداد در اختیار بانک مرکزی قرار می‌گیرد
  • بانک مرکزی از خرداد ماه بانک ها را کنترل می کند
  • مهلت ۲ روزه برای اصلاح و تکمیل اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده زمستان ۱۴۰۲
  • چالش‌های قانونی جدید شهردار قم برای ادامه حضور در مدیریت شهری
  • فرصت ۱۵ روزه مشاوران املاک برای دریافت شناسه یکتا
  • امکان ایفای تعهدات صادراتی، از طریق بانک سامان
  • امکان خرید بلیت نیم‌بها از سامانه‌های حمل‌ونقل ریلی و هوایی برای معلولان شدید
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • خریداران مسکن و مستاجران منتظر این تغییر باشند! / ابوالفضل نوروزی مطرح کرد
  • ورود سامانه بارشی به کشور/ این استان ها منتظر بارندگی باشند