Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-28@10:53:30 GMT

کمک آمریکا به مصر در گرو بهبود وضعیت حقوق بشر

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۲۸۲۵

کمک آمریکا به مصر در گرو بهبود وضعیت حقوق بشر

منابع دیپلماتیک مصر از وجود تماس‌هایی میان قاهره و واشنگتن برای بررسی موضع وزارت خارجه آمریکا در مورد کمک 300 میلیون دلاری به مصر خبر دادند؛ مبلغی که پرداخت آن مشروط به بهتر شدن وضعیت حقوق بشر در مصر است اما حلقه نزدیک به رئیس جمهوری این کشور امیدوار است به طریقی این کمک را دریافت کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت العربی الجدید، منابع دیپلماتیک مصر گفتند، تماس‌هایی بین قاهره و واشنگتن برای بررسی موضع وزارت خارجه آمریکا در مورد کمک ۳۰۰ میلیون دلاری این کشور به مصر برقرار شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مبلغ بخشی از کمک سالانه آمریکاست و پرداخت آن به تصمیم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا برمی‌گردد. اگر وی تحولاتی در تعامل دولت مصر با پرونده‌های حقوق بشری و حوزه عمومی ملاحظه کند، این مبلغ پرداخت می‌شود. قرار است بلینکن تصمیمش را در این خصوص پایان ماه سپتامبر اعلام کند این در حالی است که برخی از دموکرات‌ها و اعضای کنگره خواهان تعویق در پرداخت این مبلغ هستند زیرا از یک طرف جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در کارزار انتخاباتی خود متعهد شده بود که با سیستم‌های سرکوبگر تعاملی نداشته و ارزش‌های دموکراتیک را نشر دهد و از طرفی هم دولت مصر پیشرفتی در زمینه‌های مورد بررسی در سطح داخلی نداشته است.

پس از اینکه بایدن با پرداخت مبلغی به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار به مصر موافقت کرد دومین جنجال داخل کاخ سفید و بین رهبران حزب دموکرات درمورد استحقاق مصر برای دریافت سالانه کمک کامل آمریکا به مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار رخ داد. این مخالفان حتی تلاش داشتند اقداماتی را انجام دهند که نشان دهد که واشنگتن دستکاری پرونده‌های حقوق بشری توسط مصر را نمی‌پذیرد و باید به همه مطالبات آمریکا پاسخ دهد.

در ماه ژوئیه تیم تندرو ضد نظام مصر تعیین تامارا کوومان ویتس، دستیار رئیس آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در امور خاورمیانه مدیریت پرونده کمک‌های آمریکا به مصر را محکمتر از قبل به دست گرفت. ویتس قبلاً در بهار عربی در دفاتر وزارت خارجه آمریکا در آسیای نزدیک و خاورمیانه کار می‌کرد و سابقه طولانی در مخالفت با سیاست‌های دولت مصر پس از کودتای ژوئیه ۲۰۱۳ دارد.

با اینکه سامانتا پاور، رئیس همین آژانس به مواضع مخالف خود با سیاست‌های عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر در دوره نمایندگی آمریکا در شورای امنیت و پس از آن معروف است و تلاش دارد کمک‌ها به کشورها را به مساله دموکراسی و انتقال قدرت مرتبط کند اما تاکنون این عوامل تاثیر سوئی بر روابط مصر و آمریکا نگذاشته است.

منابع مذکور مصری گفتند که در تماس‌های اخیر بر ضرورت انجام برخی اقدامات برجسته در پرونده حقوق بشر طی چند هفته آینده تاکید شده است تا فشارها بر دولت آمریکا کمتر شود. در عین حال با توجه به طرحی که دولت بایدن ضروری می‌داند در خاورمیانه پیاده شود و بخشی از آن بر میانجیگری مصر در روند صلح و همگرایی مستمر قاهره با رژیم صهیونیستی برمی‌گردد، پیام‌های امیدبخشی درمورد تداوم تخصیص کمک کامل آمریکا به مصر آن هم بدون بلوکه شدن بخشی از آن وجود دارد.

این منابع اظهار کردند که از جمله توصیه‌هایی که مصر از محافل "دوست" خود در آمریکا دریافت می‌کند این است که پرونده تامین بودجه خارجی جامعه مدنی معروف به شماره ۱۷۳ را مختومه کند، تعدادی از بازداشتی‌های بارز را آزاد کند و به سرعت یک استراتژی حقوق بشری در سطح ملی اعلام کند اما مقامات مصر معتقدند در شرایط فعلی انجام این همه اقدامات بیش از حد لازم است و نمی‌خواهند به یکباره به مطالبات غربی‌ها پاسخ دهند.

این منابع افزودند اگرچه شرایط در سرزمین‌های فلسطین، تغییرات مختلف منطقه‌ای، چشم انداز بایدن و تیمش برای خاورمیانه در دوران پس از دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و تمایل او برای رهایی منطقه از قطب بندی‌های شدید بین متحدان واشنگتن ارتباط مستقیمی بین کاخ سفید و سیسی ایجاد کرده‌اند اما حلقه سیسی هنوز مایل به آزمایش علاقه بایدن به مصر نیست. این حلقه روی ماهیت پرونده‌هایی متمرکز شده که از جنبه‌های حقوقی، سیاسی، استراتژیک و نظامی بر روابط تاثیر خواهد گذاشت. درواقع حلقه سیسی نمی‌خواهد چشم پوشی و دادن امتیاز در برابر این برگه‌ برنده‌ها بسیار پرهزینه باشد بلکه ترجیح می‌دهد که این امتیازدهی به مسائل جدید یا مواردی که در دستور کار نظام نیستند، محدود شود.

از میان برگه‌ برنده‌هایی که دولت مصر آن را حفظ می‌کند و در مذاکرات با دولت بایدن ارزشمند می‌داند برگه‌های مربوط به زندانیان سیاسی، مجرمان و دارندگان تابعیت آمریکا هستند که از سفر به این کشور منع شده‌اند. دولت مصر ترجیح می‌دهد به تدریج و براساس اهمیت سیاسی و نیز به هنگام اعمال فشارها از این مسائل چشم پوشی کند.

پیش از این بایدن از وضعیت بازداشتی‌ها در مصر انتقاد کرده و مرگ مصطفی قاسم، شهروند آمریکایی مصری تبار را در زندان مصر محکوم و از ناکامی دولت ترامپ در برخورد با این مساله انتقاد کرده بود. او سپس در توییت مشهوری در ژوئیه ۲۰۲۰ سیسی و ترامپ را مورد حمله قرار داد و او را مسؤول بازداشت محمد عماشه به مدت ۴۶۸ روز در زندان‌های مصر دانست. بایدن تهدید کرد اگر در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود برخورد متفاوتی با سیسی خواهد داشت و گفت: دیگر چک‌های سفید امضا برای دیکتاتور محبوب ترامپ وجود ندارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: عبدالفتاح سیسی جو بایدن حقوق بشر خارجه آمریکا رئیس جمهوری دولت مصر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۲۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در واکنش به گزارش وضعیت حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا درباره این کشور گفت: بدترین وضعیت حقوق بشری را در جهان در ایالات متحده داریم که با سرکوب سیستماتیک، رویارویی قومی و مذهبی در آنجا ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی در بیانیه‌ای که در رسانه دولتی این کشور منتشر شد، گفته است: «وزارت امور خارجه کره شمالی انتشار گزارش حقوق بشر توسط وزارت امور خارجه آمریکا بر اساس دروغ، جعل، تعصب و خصومت را قاطعانه محکوم و رد می‌کند و آن را اقدامات مداخله جویانه واشنگتن در امور داخلی کره شمالی می‌داند.»

به نقل از خبرگزاری تاس، در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: «آیا در ایالات متحده نقض جدی حقوق بشر از جمله سرکوب سیستماتیک مردم خود، رویارویی قومی و مذهبی و جنایات مختلف خشونت آمیز را شاهد نیستیم؟»

وی همچنین به ادعای مقام‌های آمریکایی درباره ضرورت نفوذ اطلاعاتی در کره اشاره کرد و ادامه داد: این نمایش یک دسیسه سیاسی بسیار بدخواهانه و یک چالش سیاسی خطرناک است که هدف آن تخریب نظام ما از درون است. واکنش پیونگ یانگ به این اقدامات هیچ محدودیتی ندارد.»

۲۳ آوریل سال جاری میلادی، وزارت امور خارجه آمریکا گزارشی درباره وضعیت حقوق بشر در جهان منتشر کرد که نارضایتی تعدادی از کشورها از جمله مجارستان، ویتنام، مکزیک، پاکستان و ترکیه را برانگیخت.

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز خاطرنشان کرد که این گزارش صرفا نمایش استانداردهای دوگانه نیست، بلکه یک تبعیض نژادی آشکار است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • برنامه بایدن برای مقابله با جنبش دانشجویی حامی فلسطین چیست؟
  • خطر اعتراضات دانشجویی آمریکا بیخ گوش بایدن
  • کره شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره شمالی : بدترین وضعیت حقوق بشر در جهان را در آمریکا داریم
  • کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم
  • زنی که به خاطر غزه از دولت بایدن استعفا داد + عکس
  • علیرضابیگی: دولت رئیسی ناکارآمدی و مشکلاتش را به سفره مردم منتقل کرده
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد
  • جهاد اسلامی کمک‌های آمریکا به اشغالگران را محکوم کرد