Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «اچ آر مک‌مَستِر» مشاور امنیت ملی پیشین کاخ سفید در مصاحبه‌ای گفت، آمریکا با اجرای نادرست خروج از افغانستان خود را شکست داد.

به نوشته نشریه «نیوز ویک»، این ژنرال آمریکایی مدعی شد، یک راه خوب قدردانی از آمریکایی‌هایی که در افغانستان جنگیدند این است که  «به خودفریبی و توهم پایان دهیم و با این واقعیت مواجه شویم که این جنگ بی‌پایان، این جنگ ابدی، [صرفاً] به سبب خروج ما، به پایان نرسیده است».

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با انتقاد از هر دو دولت فعلی و قبلی آمریکا گفت، با نحوه اجرای عملیات خروج از افغانستان که باعث شد آمریکا خودش را شکست دهد این جنگ به پایان رسید.

مک‌مستر افزود، جنگ افغانستان جنگی یک ساله بود که به سبب «راهبردهای بی‌اثر بر پایه فرضیات غلط»،‌ بیست بار تکرار شد و «حالا، دشمن ما است که حرفی برای گفتن دارد».

این مقام اسبق کاخ سفید افزود: «تا چند سال پیش ما اقدامات پایداری را پیش گرفته بودیم که اگر آن را حفظ کرده بودیم، می‌توانستیم از آنچه امروز در حال وقوع است جلوگیری کنیم».

مک‌مستر در ادامه گفت: «در عوض کاری که ما کردیم این بود که به سازمانی جهادی تسلیم شدیم و فرض کردیم عواقبی نخواهد داشت. امروز این عواقب را شاهد هستیم».

او در ادامه گفت: «ما ضربه‌های روانی متعددی را یکی پس از دیگری به دولت و نیروهای امنیتی افغانستان وارد کردیم و غیرممکن بود که دولت افغانستان ضربه شرکت داده نشدن در مذاکرات [با طالبان] را تحمل کند».

مشاور امنیت ملی دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق آمریکا افزود: «تأسف‌بار‌ترین سیاست در دوره ترامپ که بایدن آن را دوچندان کرد و قادر به بازگشت از آن نبود این است که ما طالبان را تقویت کردیم و در راه خروج خود دولت و نیروهای امنیتی افغان را تضعیف کردیم».

بعد از توافق فوریه ۲۰۲۰ آمریکا و طالبان و امضای «توافقنامه صلح» بین دو طرف، روند خروج نظامیان آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان شروع شد. این در حالی است که طی هفته‌های اخیر جنگ در افغانستان شدت گرفته و طالبان موفق شده‌اند بسیاری از مناطق افغانستان را به تصرف خود درآورند. 

ایالات متحده و دیگر کشورهای عضو ناتو در سال ۲۰۰۱ در پاسخ به حملات ۱۱ سپتامبر همان سال در آمریکا، به افغانستان حمله نظامی کردند و از آن زمان، حضور نظامی و اشغالگری آنها در افغانستان ادامه داشته است.

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل از سوی گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و فرودگاه کابل که در تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده مواجه است.

در روزهای اخیر و به دنبال کشته شدن ۱۳ نظامی آمریکایی در انفجارهای پنجشنبه هفته گذشته در فرودگاه بین‌المللی کابل، فشارهای جمهوری‌خواهان علیه بایدن و دولت او شدت گرفته است.

در حالی که آمریکایی‌ها فقط تا پایان فردا (سه‌شنبه) برای ترک افغانستان فرصت دارند، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی و ران کلاین، رئیس دفتر رئیس‌جمهور [جو بایدن]، اطلاعاتی را درباره حمله راکتی به فرودگاه بین‌المللی کابل به او دادند. به رئیس‌جمهور اطلاع داده شد که عملیات [خروج] از فرودگاه کابل بدون اختلال ادامه می‌یابد».

انتهای پیام/ص

منبع: فارس

کلیدواژه: کاخ سفید آمریکا امنیت ملی خروج از افغانستان مشاور امنیت ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۲۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن

رسانه‌های یمن از تجاوز نیروهای آمریکا یی و انگلیسی به مناطقی در غرب یمن خبر دادند.

به گزارش مشرق به نقل از پایگاه خبری «المسیرة»، هواپیماهای جنگی آمریکا و انگلیس منطقه «رأس عیسی» در بخش الصلیف واقع در استان الحدیده در غرب یمن را بمباران کردند.

هنوز جزییات این حمله مخابره نشده است اما روزنامه الاخبار لبنان امروز (سه‌شنبه) به نقل از منابع نظامی در صنعا گزارش داد که آمریکا در حال آماده شدن برای تجاوز هوایی گسترده به یمن به منظور پشتیبانی از حمله زمینی گروه‌های وابسته به امارات متحده عربی در چند جبهه است.

بر اساس این گزارش، تحرکات در جبهه‌های میدانی در استان‌هایی مانند تعز و لحج و تحرکات رصد شده آمریکایی‌ها در منطقه در ۴۸ ساعت گذشته، همگی نشان از آمادگی آمریکا برای تجاوز گسترده نظامی به خاک یمن با مشارکت کشورهای عربی دارد.

در همین ارتباط شورای عالی سیاسی یمن امروز (سه‌شنبه) بر موضع ثابت خود در خصوص ثبات و امنیت منطقه، دریای سرخ، دریای مکران، باب المندب و اقیانوس هند تأکید کرد و به آمریکا درباره هر گونه اقدام تنش‌آمیز علیه امنیت و ثبات یمن هشدار داد.

دیگر خبرها

  • ان‌بی‌سی: دولت آمریکا با آتش‌بس غزه در پی مهار اعتراض‌های دانشجویی است
  • آمریکا: برای حفظ منافع ملی با طالبان تعامل می‌کنیم
  • حمله جنگنده‌های آمریکایی و انگلیسی به مناطقی در یمن
  • فرمانده حشد الشعبی: تهدیدهای آمریکا ما را نمی‌ترساند
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • واکنش ترامپ به خیزش دانشجویان آمریکایی در حمایت از فلسطین
  • سد طالبان بر مسیر «دوستی»
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • شکست تلاش‌ آمریکا برای گسترش نفوذ در آفریقا