Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-04@07:47:26 GMT

رخدادهای کنونی افغانستان شکست غرب است

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۳۵۵۷

رخدادهای کنونی افغانستان شکست غرب است

به گزارش جام جم آنلاین، جوسپ بورل در مصاحبه‌ای که روز دوشنبه در روزنامه ایتالیایی «کوریه‌ره دلاسرا» منتشر شد، در این باره که آیا خروج کامل نیروهای غربی از افغانستان به معنای «پایان» جنگ است یا «آغاز» جنگ جدید داخلی بین جناح‌های مختلف بنیادگرا مانند آنچه در سوریه اتفاق افتاد، گفت: این پایان حضور نظامیان غربی در افغانستان هست، اما مطمئن نیستم که افغان‌ها در میان خودشان شروع به جنگ نکنند، چون بخشی از افغانستان، یعنی پنجشیر تحت تسلط طالبان نیست و همه هم از طالبان حمایت نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مطمئناً این برای ما هم پایان داستان نیست، زیرا باید به حمایت از مردم افغانستان ادامه دهیم.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از پیشنهاد کمک مالی اتحادیه اروپا به کشورهای هم‌مرز با افغانستان که ممکن است از این پس مجبور به پذیرش تعداد زیادی از پناهجویان افغان شوند، حمایت کرد و گفت: اتحادیه اروپا به کشورهای هم‌مرز با افغانستان، کمک مالی می‌کند.

بورل در پاسخ خبرنگار روزنامه ایتالیایی که پرسیده بود: آیا درست است که اتحادیه اروپا به کشورهایی مانند ازبکستان، تاجیکستان، پاکستان و حتی ایران پول می‌دهد تا پناهجویان افغان را که اتحادیه نمی‌خواهد بپذیرد، نزد خود نگه دارند، گفت: آنچه حقیقت دارد این است که ما مجبوریم همکاری خود را با کشورهای همسایه برای حل مسائل مربوط به افغانستان افزایش دهیم. ما باید در اولین موج پناهندگی به آنها کمک کنیم. افغان‌هایی که از کشور فرار کرده‌اند در وهله اول به رم نمی‌رسند، اما شاید به تاشکند برسند. ما باید به کشورهایی که در خط مقدم خواهند بود، کمک کنیم.

او در باره مقایسه وضع امروز افغانستان با پناهجویان سوریه، به صراحت تأکید کرد که کشورهای همسایه افغانستان کمک مالی دریافت خواهند کرد و افزود: اروپا برای پذیرفتن پناهجویان محدودیت‌هایی دارد و بدون همکاری قوی دیگران نمی‌توان کاری کرد. کشورهای همسایه (افغانستان) بیشتر و پیش تر از اروپا درگیر این مسئله خواهند شد، بنابراین این به معنای ارائه حمایت مالی به این کشورهاست، همانطور که با ترکیه رفتار کردیم.

اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۶ بر اساس توافقی با ترکیه در ازای کمک مالی به این کشور، از ورود شمار بیشتری از پناهجویان عمدتا سوری ممانعت کرد.

بورل در باره چگونگی کمک اتحادیه اروپا به کسانی که مایل به خروج از افغانستان هستند، اما نمی‌توانند، گفت: ما در حال حاضر کمک‌های بشردوستانه خود را در این زمینه از ۵۰ به ۲۰۰ میلیون یورو افزایش داده‌ایم تا به آنها در نیازهای فوری‌شان کمک کنیم. آنها با مشکلات پرشماری مانند قحطی و تغییرات آب و هوایی روبرو هستند که خود سبب ایجاد بحران‌های انسانی بزرگ‌تری می‌شود. اگر زنان مجبور به ترک شغل خود شوند، آن هم مشکل دیگری خواهد بود. به همین دلیل است که ما باید به ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم افغانستان ادامه دهیم.»

به گفته رئیس دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا، رویدادهای افغانستان همچنین نشان می‌دهد که این اتحادیه باید «خودمختاری راهبردی» نظامی خود را تقویت کرده و وابستگی‌اش را به ایالات متحده در این زمینه کاهش دهد.

او روز یکشنبه نیز در مصاحبه دیگری به خبرگزاری فرانسه گفته بود که سقوط کابل و به قدرت رسیدن طالبان و تلاش سردرگم و آشفته جامعه جهانی برای تخلیه نیروها از افغانستان نشان می‌دهد که اروپا باید مستقل از ایالات متحده ظرفیت نظامی خود را توسعه دهد. من به شدت از راهی که اروپا در افغانستان طی کرده، پشیمانم. مشکل اصلی این بود که در اتفاقات اخیر، هیچ کس نظر اروپایی‌ها را نپرسید.

این سیاستمدار اسپانیایی تبار که هماهنگ کننده راهبرد سیاست خارجی ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپاست با زیر سوال بردن تصمیمات متحد اصلی اروپا یعنی کاخ سفید، تاکید کرد که برخی از کشورها باید از خود در مورد چنین متحدی (آمریکا) سوال کنند، زیرا همان گونه که جو بایدن (رئیس جمهوری آمریکا) گفت، ایالات متحده نمی‌خواهد به خاطر آنها با دیگران بجنگد.

نماینده دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا معتقد است که راهبردهای اروپایی‌ها نسبت به متحد آمریکایی‌شان در قبال افغانستان باید متفاوت باشد و یکی از دلایل آن نزدیک بودن جغرافیایی این کشور (افغانستان) به اروپا و تاثیرات محسوس آن بر این قاره است.

منبع: ایرنا

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: افغانستان طالبان پناهجویان افغان پنجشیر اتحادیه اروپا سیاست خارجی کشورهای هم کمک مالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۳۵۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران

به گزارش صدای ایران از ایرنا به نقل از آسوشیتدپرس، اورسولا فون در لاین رئیس شورای اروپا پنجشنبه در سفری به بیروت گفت که این کمک‌ها از سال جاری تا ۲۰۲۷ در اختیار لبنان قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش، ۷۳۶ میلیون یورو به حمایت از پناهجویان سوریه و «سایر گروه‌های آسیب‌پذیر» در لبنان اختصاص یافته و ۲۰۰ میلیون یوروی دیگر صرف تقویت سرویس‌های امنیتی لبنان به منظور اجرای کنترل‌های مرزی و مهاجرتی خواهد شد.

همچنین مقدار دیگری از این بودجه برای کمک به ماهیگیران لبنانی اختصاص یافته است تا آنها از فروش قایق‌های خود به قاچاقچیان انسان منصرف شوند.

فون در لاین گفت که اتحادیه اروپا همچنین روی «رویکرد مستحکم‌تری برای بازگشت» پناهجویان سوری کار می‌کند.

نجیب میقاتی نخست وزیر موقت لبنان از بسته کمکی اتحادیه اروپا تشکر کرد و گفت که «امنیت لبنان امنیت اروپاست» و تشدید بحران «نه تنها به لبنان محدود نخواهد شد بلکه به اروپا نیز گسترش می‌یابد.»

اتحادیه اروپا پیشتر کمک‌هایی به مصر، تونس و موریتانی برای تقویت کنترل‌های مرزی و جلوگیری از هجوم مهاجران به سمت اروپا اختصاص داده بود.

دیگر خبرها

  • تجارت ۸۵۰ میلیون یورویی ایران و اتحادیه اروپا در ۲ ماه
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا
  • بورل: موجودیت اوکراین به غرب وابسته است
  • ترینیداد و توباگو هم کشور فلسطین را به رسمیت شناخت
  • اختصاص کمک یک میلیارد یورویی اتحادیه اروپا به لبنان برای مهار موج مهاجران
  • کمک ۲۰ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • کمیسیون اتحادیه اروپا علیه فیس‌بوک و اینستاگرام اقدام می‌کند
  • حقوق روسای اتحادیه اروپا چقدر است؟
  • سازمان بانکداری اروپا: بیش از ۹۰ درصد از بانکداران ثروتمند اتحادیه اروپا مرد هستند
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود