Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-05-05@20:40:55 GMT

10 خبر برگزیده اقتصادی امروز (8 شهریور ۱۴۰۰)

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۳۸۶۸

10 خبر برگزیده اقتصادی امروز (8 شهریور ۱۴۰۰)

ایران اکونومیست- برگزیده اخبار اقتصادی، مهم ترین اخبار اقتصادی ایران و جهان را در کوتاه ترین و خلاصه ترین کلمات می آورد.

- رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: متوسط رشد اقتصادی در 8 سال گذشته از صفر تا 8دهم درصد بوده و عمدتاً تورم دورقمی بوده است.
- وزیر راه و شهرسازی گفت: بانک زمین بر اساس قانون جهش تولید مسکن توسط مجلس تصویب شده و در حال راه‌اندازی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


- یک مقام مسئول یکی از عوامل ایجاد صف‌های طولانی در مقابل جایگاه‌های سوخت را خرابی کارتخوان‌های سامانه هوشمند سوخت اعلام کرد.
- پیام کهتری انور به سمت مشاور وزیر و مدیر کل دفتر وزارتی وزارتخانه نفت منصوب شد.
- «سند راهبردی صنعت لوازم خانگی» در وزارت صمت در حال بررسی است که تمرکز آن بر جایگزینی سریع تولید داخل با خارج است.
- وزیر اقتصاد گفت: تلاش کنیم در چهار سال پیش رو نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی را ۵۰ درصد رشد دهیم و دستیابی با" مالیات ستانی هوشمند و عادلانه" تحقق یابد.
- بیست و دومین مرحله یارانه معیشتی ساعت ۲۴:۰۰ روز چهارشنبه ۱۰ شهریور به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود.
- سخنگوی صنعت برق کشور گفت: ۷۰۰ مگاوات برق از کشور‌های ارمنستان و ترکمنستان وارد کشور شده است.
- در بروزرسانی بدهکارترین کشورهای جهان ایرلند کماکان بیشترین نسبت بدهی به اندازه اقتصاد را دارد.
- بانک مرکزی چین یک بار دیگر علیه ارز‌های دیجیتالی موضع گرفته و با صدور بیانیه‌ای از شهروندان این کشور خواسته است تا از بازار رمزارز‌ها دوری کنند.
- کوبا پس از السالوادور دومین کشور جهان است که به طور رسمی ارز‌های دیجیتالی را به رسمیت شناخته است.
منابع: باشگاه خبرنگاران جوان، ایسنا، تسنیم، ایلنا، مهر، صدای بورس

منبع: ایران اکونومیست

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۳۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد

به گزارش صدای ایران از ایرنا، جدیدترین آمار منتشر شده توسط صندوق بین المللی پول از میزان هزینه‌کرد دولت‌ها در ۳۸ کشور در حال توسعه با درآمد متوسط نشان می‌دهد دولت ایران کمترین میزان هزینه‌کرد نسبت به تولید ناخالص داخلی در میان این دولت‌ها را طی سال ۲۰۲۳ داشته است.

این نهاد بین المللی در گزارش جدید خود موسوم به «دیده‌بانی مالی» نسبت هزینه‌کرد دولت ایران به تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۳ را تنها ۱۳.۵ درصد محاسبه کرده است که کمترین رقم در میان کشور‌های در حال توسعه با درآمد متوسط است.

هزینه‌کرد دولت ایران طی دو سال متوالی کاهش داشته و از معادل ۱۴.۲ درصد جی دی پی در سال ۲۰۲۱ به ۱۳.۸ درصد در سال ۲۰۲۲ و ۱۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش یافته است.

دولت کویت در میان این کشور‌ها پرخرج‌ترین دولت شناخته شده به طوری که نسبت هزینه‌کرد دولت این کشور به تولید ناخالص داخلی در سال میلادی گذشته ۵۰.۸ درصد بوده است.

متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در این ۳۸ کشور نیز ۳۲.۶ درصد اعلام شده که بیش از دو برابر ایران بوده است. متوسط هزینه‌کرد دولت‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا نیز معادل ۲۹.۷ درصد تولید ناخالص داخلی منطقه بوده که بیش از دو برابر ایران است.

نسبت هزینه‌کرد دولت‌ها در برخی کشور‌های دیگر به تولید ناخالص داخلی آنها در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: برزیل ۴۷.۹ درصد، چین ۳۳.۹ درصد، مصر ۲۲.۷ درصد، اندونزی ۱۶.۶ درصد، مالزی ۲۳.۳ درصد، عربستان ۳۲.۳ درصد، ونزوئلا ۱۴.۴ درصد، پاکستان ۱۹.۲ درصد، عمان ۲۶.۲ درصد، قطر ۲۴.۴ درصد، روسیه ۳۶.۸ درصد، ترکیه ۳۳.۹ درصد، امارات ۲۵.۹ درصد، و ویتنام ۱۹.۹ درصد.


دیگر خبرها

  • برگزیده بنیاد نخبگان کرمان، کارگر نمونه کشور
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • تولید ورونق اقتصادی دربزرگترین معدن کرومیت خاورمیانه
  • ۲۳ سند، آماده مذاکره با عراق در کمیسیون مشترک دو کشور است
  • عدم انجام تکالیف قانونی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص ارزش‌گذاری مناطق تحت مدیریتش
  • واکنش عجیب طراح برنامه اقتصادی رییسی به وضعیت هزینه‌کرد دولت/ جبراییلی هم به شادی بی‌دلیل خبرگزاری دولت اعتراض کرد
  • بازارهای نوظهور جهان با سریع‌ترین رشد در دوره ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹
  • عناوین برگزیده روزنامه‌های صبح امروز
  • ایرنا : دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد
  • دولت سیزدهم کم خرج‌ترین دولتِ در حال توسعه شد