Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@17:39:38 GMT

گلستانِ کرونا

تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۲۹۶۳۹۰۵

گلستانِ کرونا

به گزارش خبرنگار ایرنا؛ ۱۴ کرمانشاهی فقط در ۲۴ ساعت گذشته مقابل «کرونا» زانو زدند و در میان اشک و آه، عزیزانشان را ترک کردند تا آمار قتل‌های این ویروس وحشی در استان به ۲ هزار و ۱۷۷ نفر برسد.

یکی از این جانباختگان مادر ۳۲ ساله‌ای بود که ۱۵ مرداد و در همان روز زایمانش راهی بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان فوق تخصصی گلستان شد اما با وجود تلاش شبانه روزی کادر درمان و وجود تجهیزات مدرن پزشکی تنها ۲۳ روز دوام آورد و صبح امروز روحش به پرواز درآمد، بی آنکه حتی یک بار نوزاد دخترش را ببیند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعاتی بعد یک کرونایی بدحال دیگر بر روی تخت او جای گرفت که معلوم نیست چه سرنوشتی در انتظارش است.

«از همان زمان بستری این مادر، خیلی برای او زحمت کشیدیم اما متأسفانه روزبه‌روز حالش وخیم‌تر شد و متأسفانه ساعت هشت و نیم صبح امروز دوشنبه او را از دست دادیم؛ امیدوارم دیگر هیچ فرزندی به‌خاطر کرونا سایه‌ سر و پشتیبان خود را از دست ندهد.» این جملات را «پرستو غلامی»، مدیر خدمات پرستاری بیمارستان گلستان با بغض و ناراحتی می‌گوید و با لحنی سرشار از خواهش از همه کرمانشاهی‌ها می‌خواهد که بیشتر به فکر سلامتی و جان خود و عزیزانشان باشند.

دقایقی بعد صدای گریه‌ خانم «جعفرپناه»، پرستار بخش مراقبت‌های ویژه مرکز گلستان، همه را متأثر می‌کند. او می‌گوید از این‌که بخشی از شهروندان اعتنایی به رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی نمی کنند، روح و روانش بهم‌ریخته است: «وقتی در خیابان مردم را بدون ماسک می‌بینیم، انگیزه مان تحلیل می‌رود.»

بیمارستان گلستان کرمانشاه - دوشنبه هشتم شهریور

در لبه پرتگاه

بخش آی‌سی‌یو در بیمارستان فوق تخصصی گلستان مملو از بیمارانی است که بر اثر یک سهل انگاری زمینگیر شده و بدون دستگاه هم قادر به نفس‌کشیدن نیستند؛ بسیاری از آنها تا لبه پرتگاه می روند، بخشی سقوط می کنند و تسلیم مرگ می شوند و بخشی هم با تلاش کادر درمان به آغوش خانواده برمی گردند.

خانم فاطمی، مادر حدود ۶۰ ‌ساله‌ای است که می‌گوید: بعد از رفتن به مراسم ختم خواهر زاده‌ام درگیر کرونا شدم و کارم به بستری در بیمارستان گلستان کشید.

«برای یک کار اداری مجبور به رفت‌وآمد زیادی به خارج از منزل شدم اما گرچه تلاش کردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنم اما مبتلا و در بیمارستان بستری شدم.» این را هم خانم میان‌سالی می گوید که در همان اتاق خانم فاطمی بستری است.

یک زن میان‌سال هم که در تهران درگیر کرونا شده، کارش به بستری در مرکز گلستان کشیده ‌است: «پزشک به من گفت که در منزل استراحت کنم و بیشتر به خودم برسم اما من گوش نکردم و اکنون این‌جا هستم.»

حسن یزدانی، پرستار مرکز گلستان می‌گوید: بیشتر بیمارانی که در این‌جا بستری هستند، در دورهمی‌های خانوادگی یا مراسم‌های شلوغ مبتلا شده‌اند و این یک هشدار برای همه ماست تا توصیه‌های بهداشتی را جدی بگیریم.

بیمارستان گلستان کرمانشاه - دوشنبه هشتم شهریور

کرونا در اوج

با شروع پیک پنجم شیوع کرونا از ماه گذشته ضریب اشغال تخت‌های بیمارستانی در استان به‌شدت روبه‌افزایش است و روزبه‌روز بر تعداد بستری ها افزوده می‌شود به‌طوری‌که هم‌اکنون هزار و ۵۲۶ بیمار کرونایی در مراکز درمانی استان بستری هستند؛ ۲۱۲ نفر از آنان در بخش مراقبت‌های ویژه و ۴۳ بیمار هم اینتوبه (اتصال دستگاه اکسیژن به نای) هستند که بازگشتشان به زندگی پر از ابهام است.

این تعداد بیمار بستری در استان، بالاترین آمار از زمان آغاز شیوع کرونا در کرمانشاه است و همین موضوع نگرانی‌ها را از افزایش تقاضا برای بستری و شاید احتمال کاهش میزان خدمات افزایش داده است.

«لیلی ناطق»، سوپر وایزر آموزشی بیمارستان گلستان می‌گوید: با توجه به حجم زیاد بیماران و محدودیت اورژانس مرکز گلستان، اورژانس این مرکز به بیمارستان امام رضا منتقل شده که امیدواریم ورودی بالای بیماران با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یابد و ما دوباره شاهد روزهای خوبی در استان باشیم.

بیمارستان گلستان کرمانشاه - دوشنبه هشتم شهریور

ارائه خدمات مطلوب به کرونایی ها

 بیمارستان سوانح و سوختگی گلستان سال ۱۳۹۸ در مجتمع بیمارستانی امام رضا(ع) به بهره‌برداری رسید اما شیوع گسترده ویروس کرونا کاری کرد که چند ماه بعد این بیمارستان تبدیل به مرکز تخصصی بیماران مربوط به کرونا شد.

گرچه هم اکنون میزان شیوع کرونا در استان به بی‌سابقه‌ترین وضعیت خود رسیده اما کیفیت خدمات مرکز گلستان پایین نیامده است.

بیمارستان گلستان کرمانشاه - دوشنبه هشتم شهریور

با این ‌حال رییس مرکز گلستان به کرمانشاهی‌ها هشدار می‌دهد که شرایط بحرانی کنونی را جدی بگیرند و با سهل‌انگاری، سلامتی خود و عزیزانشان را در معرض خطر جدی قرار ندهند.

دورهمی‌ها، متهم اول

دکتر «سیاوش وزیری»؛ رییس مرکز گلستان، گفت: هم‌اکنون بخش عمومی و ۲ بخش آی‌سی‌یو بیمارستان گلستان به‌طور کامل پر شده و بیشتر بستری ها هم کسانی هستند که در مهمانی‌ها، دورهمی ها و مراسم‌های شلوغ در فضای سربسته درگیر کرونا شده‌اند.

او توصیه کرد که شهروندان برای هیچ کار غیرضروری از منزل خارج نشوند و در فضاهای سربسته اجتماع نکنند و به هر دلیلی که مجبور به قرار گرفتن در کنار دیگران شدند، فاصله‌گذاری ۲ متر را رعایت کنند.

وزیری با تاکید بر اهمیت و ضرورت تزریق واکسن کرونا عنوان کرد: شهروندانی که امکان تزریق این واکسن را دارند در سریع‌ترین زمان ممکن اقدام به دریافت آن کنند و امیدوارم با تزریق گسترده واکسن بتوانیم طی ماه‌های آینده مانع شکل‌گیری بحران جدید یعنی موج ششم کرونا در کشور شویم.

بیمارستان گلستان کرمانشاه - دوشنبه هشتم شهریور
دکتر وزیری در حال بررسی پرونده بیماران

به گزارش ایرنا، مجتمع بیمارستانی امام رضا (ع) بزرگترین، مجهزترین و مدرنترین مرکز آموزشی درمانی و تحقیقاتی منطقه غرب و شمال غرب کشور است که در ۱۵ بهمن ۱۳۸۴ به طور رسمی به بهره‌برداری رسید.  این مجتمع بیمارستانی کار خود را با ۵۱۵ تخت شروع کرد و اکنون با وجود ۷۱۴ تخت مصوب، دارای ۸۴۰ تخت فعال است.  

اکنون ۲ هزار و ۵۰۰ نفر شامل فوق تخصص، متخصص، پرستار، ماما و سایر پرسنل در بخش های مختلف در این بیمارستان به صورت شبانه روزی در راستای ارایه خدمات به مردم تلاش می‌کنند.

بیمارستان گلستان کرمانشاه

۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی اکنون در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است که مجتمع امام رضا یکی از بزرگترین بیمارستان های استان و منطقه غرب کشور است.  

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، براساس رنگ‌بندی جدید وضعیت ۱۰ شهرستان استان را از ۱۶ مرداد قرمز، یک شهرستان نارنجی و سه شهرستان را زرد اعلام کرد.  

برچسب‌ها کرونا ویروس کرونا سهم_من_در_مهارکرونا کرمانشاه فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا پروندهٔ خبری مدیریت استانی کرونا کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا ویروس کرونا کرونا ویروس کرونا کرمانشاه فاصله گذاری اجتماعی واکسن کرونا محدودیت های کرونا علائم کرونا بیمارستان گلستان کرمانشاه دوشنبه هشتم شهریور مرکز گلستان امام رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۲۹۶۳۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت

دکتر محمدتقی آشوبی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گیلان گفت: CT اسکن مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت با همکاری و مشارکت گروه مپنا در نیمه دوم فروردین امسال راه اندازی شده و بهره برداری از آن، سطح ارائه خدمات درمانی را در این مرکز تخصصی و فوق تخصصی ارتقا داده و موجب افزایش رضایت مندی مردم و دریافت کنندگان خدمت شده است.

او افزود: پیش از راه اندازی CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت، بیماران مرکز به ناچار باید به مراکز آموزشی درمانی مستقر در شهر ارجاع می‌شدند که این مسئله علاوه بر معطلی و طولانی کردن روند درمان، خطراتی را متوجه بیماران و کار را بر کادر درمان در دیگر مراکز آموزشی درمانی مرکز استان مضاعف می‌کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: از ابتدای راه اندازی آزمایشی CT اسکن این مرکز تاکنون بیش از ۴۰ بیمار خدمات تصویربرداری مورد نیاز را دریافت کرده اند؛ این در حالی است که این بخش هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده و یقینا در آینده نه چندان دور نیاز بسیاری از مراکز درمانی را نیز پاسخ خواهد داد.

به گفته دکتر آشوبی، در حال حاضر قیمت دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در بازار حدود ۱۳ میلیارد تومان است و دانشگاه علوم پزشکی گیلان تنها یک میلیارد تومان برای آماده کردن فضا و تجهیزات هزینه کرده است.

او تصریح کرد: نصب و راه اندازی دستگاه CT اسکن ۱۶ اسلایس در مرکز آموزشی درمانی ۱۷ شهریور رشت به عنوان یک مرکز تخصصی و فوق تخصصی درمان کودکان در استان گیلان، یکی از جلوه‌های برون‌سپاری و بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی در تهیه و ارائه بسته‌های خدمتی سلامت به مردم است که علاوه بر خدمت با کیفیت و ارزان، هزینه تمام شده برای دولت را نیز کاهش می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان گیلان رشت

دیگر خبرها

  • درمان رایگان کودکان زیر ۷ سال در بیمارستان های دولتی استان سمنان
  • تجهیزات بیمارستان گچساران خریداری شد
  • نصب یک دستگاه رادیوگرافی دیجیتال پرتابل در بیمارستان حضرت رسول (ص) جوانرود
  • بیش از ۲۳ هزار خدمت روانپزشکی در غرب خراسان رضوی ارائه شد
  • ساخت بیمارستان بهارستان از محل مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب
  • استطاعت جسمی ۸۳ هزار زائر حج تمتع ۱۴۰۳ نهایی شد
  • ارائه ۱۱ مقاله در همایش علمی «اسوه حسنه» در مرکز گلستان
  • راه اندازی دستگاه CT اسکن در بیمارستان ۱۷ شهریور رشت
  • آغاز برداشت گل محمدی از گلستان‌های کرمانشاه
  • پلمب بیمارستان در تهران به دلیل کشف حجاب؟